طرح تعویض تاکسی در سال ۱۴۰۲

4 25,714

خودروهایی که به‌‌عنوان تاکسی استفاده می‌شوند به‌دلیل رفت‌وآمد بسیاری که دارند، خیلی زود دچار فرسودگی می‌شوند و باید تعویض شوند. از این رو، وزیر صمت از طرح تعویض کلید‌به‌کلید ۱۰ هزار خودروی فرسوده تاکسی خبر داده است. به گفته وی، امسال تحویل خودروها با شتاب بیشتری انجام می‌شود.

برای شرکت در این طرح به سامانه nnhk.ir مراجعه کنید و با ارائه اطلاعات کدملی، شماره پلاک، مدل تاکسی و دفترچه پروانه تاکسیرانی در طرح ثبت‌نام کنید.

تعداد افرادی که تا پایان سال گذشته در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، ۱۲۸۱ نفر است که برای ۱۱۰۸ نفرشان پیش‌فاکتور صادر شده و ۹۸۴ متقاضی واریز وجه انجام داده‌اند. ۲۹ هزار سهمیه خودرو فرسوده که در قرعه‌کشی قبلی مشخص شده بود، از طریق این سامانه تحویل داده شده است.

تحویل زودهنگام خودروهای ثبت‌نامی

اولین خودروی ثبت‌نامی ایران خودرو در طرح یکپارچه، پیش از موعد مقرر تحویل داده شد. با توجه به اعلام خودروسازان مبنی بر اینکه برنامه افزایش تولید دارند و می‌خواهند محصولات جدیدی را معرفی کنند، اعلام شده است که تحویل خودرو در تاریخ ۱۶ اردیبهشت خواهد بود.

تأکید شده است که متقاضیان باید مبلغ مدنظر را در زمان اعلام‌شده در حساب شخصی وکالتی خود مسدود کنند تا بتوانند در طرح تعویض تاکسی شرکت کنند. زمان‌بندی و جزئیات طرح پس از ثبت‌نام اعلام خواهد شد.

ساپیا در فروردین ۱۴۰۲ در تولید خودروهای سواری رشد ۴۴ درصدی و در تولید وانت رشد ۳۲ درصدی داشته است. ایران‌خودرو هم در تولید خودرو سواری رشد ۶۳ درصدی و در تولید وانت رشد ۳۲۲ درصدی داشته است. همین رشد در بخش خصوصی به ترتیب ۷۲ و ۱۹۸ درصد بوده است.

اضافه شدن تاکسی‌های سورن به طرح تعویض تاکسی

طرح تعویض تاکسی
بررسی طرح نوسازی تاکسی

سمند سورن گازسوز با سطح استاندارد آلایندگی یورو ۵ به لیست خودروهای تعویضی اضافه شده است. تا تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵۰ خودرو سمند سورن به تاکسی‌رانان تحویل داده شده است که این فرایند طبق برنامه ادامه پیدا خواهد کرد.

promotion banner

مهلت تغییر نوع خودرو در سامانه طرح تعویض تاکسی

متقاضیان در صورت ثبت‌نام در طرح تعویض تاکسی تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ فرصت داشتند نسبت به تغییر نوع خودرو اقدام کنند و در صورتی که می‌خواستند از شرکت در طرح صرف‌نظر کنند، باید تا بعد ۱۰ اردیبهشت منتظر می‌ماندند و سپس در مرحله دوم ثبت‌نام شرکت کنند. اگر متقاضی در زمان ویرایش به اشتباه از طرح انصراف داده باشد، به حالت اول برگشت داده می‌شود.

توجه داشته باشید که پیش از ثبت اطلاعات، تمامی موارد را به‌دقت مطالعه کنید.

شرایط شرکت در طرح تعویض تاکسی فرسوده

برای شرکت در طرح تاکسی فرسوده لازم است متقاضیان شرایط اعلام‌شده از سوی تاکسیرانی و شهرداری را داشته باشند. در زیر لیستی از این شرایط را آورده‌ایم.

  1. خودرو باید فرسوده به حساب بیاید. یعنی باید سن خودرو، حجم آلودگی و میزان آلایندگی آن برای محیط زیست سنجیده شود و تمامی فاکتورها نشان دهند که تاکسی فرسوده است.
  2. متقاضی باید خلافی خودرو را به‌طور کامل پرداخت کرده باشد و برگه عدم‌خلافی داشته باشد.
سایپا و ایران خودرو شرایط مختص به خود را اعلام کرده‌اند. با مطالعه آنها می‌توانید طرح مناسب خود را انتخاب کنید. از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح تعویض با شرایط قرعه‌کشی یا تعویض با شرایط اقساط اشاره کرد.

اولویت دریافت وام نوسازی تاکسی فرسوده

در اولویت‌بندی طرح تعویض تاکسی عواملی مثل نوع کاربری، نوع خودرو، سال تولید و مدل خودرو در نظر گرفته می‌شوند. به این ترتیب، اولویت اول مربوط به تاکسی خطی است و سپس تاکسی‌هایی همچون پیکان، پراید، روآ و درنهایت سمند در اولویت هستند. علاوه‌بر این، اطلاعات تاکسیرانی مبنی بر اینکه فرد می‌تواند مابه‌التفاوت تسهیلات بانکی را پرداخت کند، استعلام می‌شود و براساس این فاکتورها اولویت‌بندی صورت می‌گیرد. درنهایت متقاضیانی که امتیاز بیشتری داشته باشند، در اولویت بالاتری قرار می‌گیرند.

مبلغ طرح تعویض تاکسی فرسوده چقدر است؟

طبق گفته‌های معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران، قرار شده است که ۷۰ درصد قیمت نهایی خودرو به‌صورت تسهیلات به رانندگان تاکسی‌های فرسوده داده شود. قیمت نهایی تا زمانی که خودرو در سامانه نوسازی قرار نگیرد، مشخص نخواهد بود. به‌عنوان مثال قیمت اعلام‌شده سمند سورن  ۲۷۶ میلیون است اما تا زمان قرارگیری آن در سامانه، نمی‌توان این قیمت را ملاک قرار داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. فریبرز بی نظیر
    فریبرز بی نظیر می گوید

    تا امروز تاکسیرانی می رفتیم می گفتند سایت بسته است
    حالا هم ثبت نام نمی کنند میگن قیمت تاکسی سورن مشخص نشده داستان چیه نمیدونیم

  2. فریبرز
    فریبرز می گوید

    پس چرا سایت ایرانخودرو باز نمیشود تا تاکسیهای فرسوده تعویض شود سه ماه از سال رفت کدوم فوریت!!

  3. علی
    علی می گوید

    همه دروغ است از ۲۷/۱۲/۱۴۰۱پول کامل را واریز کردم گفتند ۹۰ روز تحویل میشه اونم به صورت نقد ریختم حساب فاکتور ایران خودرو میگویند یک تا دوماه تاخیر داره کسی جوابگو نیست گیریم تاخیر پرداخت کنند برای ما به اندازه یک چهارم سود بانکی است همش بی عدالتی وظلم به خریدار کو مسئولی که پیگیر بشه اگر بشه دوستی میزنه تو سر خریدار چون کارخانه خرش چهار نعل میره مجلس که سکوت کرده به بی عدالتی چون خودشون بی نوبت ماشین میگیرندووووووو………

  4. علی
    علی می گوید

    سلام آیا برای تبدیل نقدی تاکسی های فرسوده چه کسی مقصر هست ایران خودرو یا اتحادیه تاکسیرانی کشور چه کسی مسئول این کار هست ما رانندگان تاکسی که تاکسی فرسوده و مستهلک و کهنه که الان بی کاریم هستیم و ثبت نام کردیم جواب بیکاری و مشکلات معیشتی خانواده ما را چه کسی جواب گوی هست لطفاً در این مورد اقدامات لازم را جهت تبدیل پیگیری نمایید باتشکر

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.