بررسی تسلا سایبرتراک؛ این خودرو ماورایی و اعجاب‌انگیز را بشناسید

0 409

تسلا هرگز طبق قوانین عمل نکرده است؛ اما سایبرتراک، جسورانه‌ترین و محکم‌ترین ضربه آن به تعاریف متداول دنیای خودروست. این وانت فضایی به معنای واقعی کلمه، خودروی سال است! منظورمان این نیست که سایبرتراک بهترین محصول بازار است، اما قطعا پرحاشیه‌ترین و قابل‌توجه‌ترین خودرویی است که در سال‌های اخیر دیده‌ایم. احتمالا ما به این زودی‌ها سایبرتراک را در بازار ایران نمی‌بینیم اما مگر می‌شود درباره این محصول عجیب‌وغریب ننویسیم؟ با ما در کارنامه همراه باشید تا تسلا سایبرتراک را بیشتر بشناسیم. مطلبی که در ادامه می‌خوانید، جمع‌بندی جامعی از نقد‌وبررسی مطرح‌ترین وب‌سایت‌های دنیا با کمی چاشنی نویسنده است.

معرفی تسلا سایبرتراک

تسلا سایبرتراک، از زمان رونمایی خود در نوامبر ۲۰۱۹، سروصدای زیادی به پا کرد؛ از شکسته شدن شیشه‌های ضدضربه با اصابت توپ گلف گرفته تا مونتاژ ضعیف لبه‌های تیز فلزی در بدنه خارجی و اعلام گشتاوری فضایی! تسلا سایبرتراک با طراحی بسیار متفاوت خود، بیش از آنکه شبیه وانت‌های سنتی باشد، به خودروهای علمی-تخیلی شباهت دارد. اما آیا تسلا سایبرتراک می‌تواند به وعده‌های بزرگش عمل کند یا تنها یک نمایش تبلیغاتی بزرگ است؟ در ادامه مطلب تسلا سایبرتراک را بررسی می‌کنیم تا به این سؤال پاسخ دهیم.

مشخصات ظاهری تسلا سایبرتراک

طراحی تسلا سایبرتراک باعث می‌شود این خودرو شبیه یک سلبریتی جنجالی باشد و  هرجا که می‌رود توجه مردم و مطبوعات را جلب کند.  طراحی این خودرو از هر نمایی که به آن نگاه می‌شد، جنجال‌های زیادی ایجاد می‌کرد. قبول داریم که طراحی تسلا سایبرتراک عجیب است اما این خودرو آنقدرها هم که به نظر می‌رسد، بزرگ نیست؛ البته در تعاریف آمریکایی نه ایرانی! برای مقایسه، طول این وانت حدود ۲۳ سانتی‌متر کمتر از فورد F-150 لایتنینگ است.

بیایید ابتدا نگاهی به جدول مشخصات ظاهری این خودرو داشته باشیم:

مشخصات ظاهری تسلا سایبرتراک
طول ۵,۸۸۵ میلی متر
عرض ۲,۰۲۷  میلی متر
ارتفاع ۱,۹۰۵  میلی متر
فاصله محوری ۳,۸۰۷ میلی متر
وزن ۲,۰۲۹ کیلوگرم

شاید بهترین تعریف از طراحی سایبرتراک این باشد: پنل‌های فولادی ضد‌زنگی که مستقیماً روی یک مونوکوک فولادی پیچ شده‌اند، خودرویی عجیب‌وغریب به نام تسلا سایبرتراک را شکل می‌دهند.

جنس بدنه از فولاد ضدزنگ فوق سخت (Ultra-Hard 30X Cold-Rolled Stainless Steel) است که مقاومت بالایی در برابر ضربات و خط‌وخش‌ دارد. ایلان ماسک اعلام کرده است که این نوع فولاد، همان فولادی است که در ساخت فضاپیماهای اسپیس‌اکس هم استفاده می‌شود!

اخیرا تعداد زیادی از مالکان سایبرتراک نوعی از رسوب را روی قسمت‌های مختلف بدنه گزارش کرده‌اند که روی ظاهر خودرو تأثیر گذاشته اما باعث فرسایش بدنه نمی‌شود.

بررسی تسلا سایبرتراک از نمای جلو

در نمای جلو سایبرتراک نه جلوپنجره‌ای می‌بینید، نه المان‌های طراحی خاصی و نه حتی لوگویی! خب البته واقعا هم به لوگو نیازی نیست؛ مگر چند خودرو با این سبک از طراحی در دنیا تولید می‌شوند؟!

زمانی که از جلو به خودرو نگاه می‌کنید، ابعاد شیشه جلو شما را حیرت‌زده می‌کند و از آن عجیب‌تر اندازه شیشه‌پاک‌کن سایبرتراک است. درعین‌حال، طول کاپوت یا همان قسمت بار جلو برای یک خودروی ۶ متری بسیار کوتاه است. سطوح صاف و فلزی لخت در نور ملایم دیدنی به نظر می‌رسند، اما اثر انگشت را به‌راحتی جذب می‌کنند. از طرفی، زمانی که دقیق‌تر به لبه‌ها نگاه کنید، خواهید دید که لبه‌های تیز فولادی به همان شکل رها شده‌اند و در برخی نمونه‌ها، فاصله شکاف‌ها بسیار زیاد است. در این وانت به جای چراغ‌های جلوی معمولی، از یک نوار چراغ LED باریک استفاده شده است که به‌صورت افقی در عرض جلوی خودرو قرار گرفته است و طراحی نمای جلو را به نهایت «هیچی» می‌رساند.

بررسی تسلا سایبرتراک از نمای جانبی

در نمای جانبی، طول و فاصله محوری بسیار زیاد این خودرو کاملا جلب‌توجه می‌کند، اما این تازه شروع عجایب است. طراحی تایرها و رینگ‌ها به سبکی انجام شده که احتمالا پیش خود فکر می‌کنید این خودرو برای ساکنین مریخ ساخته شده، نه زمین! اگر این‌طور فکر کردید، خب باید به طراحان خودرو تبریک گفت؛ چراکه آن‌ها هم همین را می‌خواهند!

نکته عجیب دیگر این است که هیچ سقف مسطحی از نمای کناری دیده نمی‌شود و تنها یک مثلت نامنظم را می‌بینید، به‌طورکلی هیچ نظمی در این نما دیده نمی‌شود؛ فقط خطوط تیز و شکسته و صاف! در کنار بدنه محکم، تسلا برای سایبرتراک از شیشه‌هایی موسوم به شیشه زرهی تسلا (Tesla Armor Glass) استفاده کرده است که گفته می‌شود مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد. بااین‌حال، در زمان معرفی خودرو، تست پنجره‌ها با شکست همراه شد و شیشه جلویی در برابر ضربه ترک خورد. هرچند این حادثه بیشتر جنبه تبلیغاتی پیدا کرد، اما به‌هرحال سؤالاتی درباره قابلیت واقعی این پنجره‌ها به‌وجود آورد.

به‌عنوان نکته آخر درباره نمای جانبی، ما هنوز نفهمیدیم چرا زاویه ورود آنقدر خوب پیش‌بینی شده اما زاویه خروج آن‌قدر بد است!

بررسی سایبرتراک تسلا از نمای عقب

نمای عقب سایبرتراک هم جنجال‌های خاص خود را داشت. زمانی که پوشش قسمت بار بسته باشد، عملا دید به عقب مختل می‌شود، البته هنوز هم کلی دوربین وجود دارد که جای دید مستقیم را پُر کنند. حتی اگر پوشش قسمت بار باز باشد، چیز زیادی را از پنجره عقب نمی‌بینید و دوباره باید به دوربین‌ها متوسل شوید. طراحی نمای عقب چیز زیادی برای ارائه ندارد، یک ورق فولادی، یک نوار LED و یک سپر مشکی ساده؛ همین.

در مجموع باید بگوییم که طراحی خارجی تسلا سایبرتراک، چیزی فراتر از یک نوآوری ساده در صنعت خودرو است؛ این طراحی در واقع بازتابی از فلسفه‌ای است که تسلا برای آینده حمل‌ونقل تصور می‌کند. بااین‌حال آیا جذاب است؟

هیاهو و تبلیغات را کنار بگذارید. آیا دوست دارید خیابان‌های شهرتان پر از سایبرتراک‌هایی فولادی و چندضلعی باشد یا طراحی‌های شاعرانه ایتالیایی و فرانسوی و اسپرت آلمانی را می‌پسندید؟
promotion banner

مشخصات فنی سایبرتراک

در حال حاضر، سایبرتراک با دو پیشرانه عرضه می‌شود: اولی یک پیشرانه دوموتوره و چهار چرخ متحرک است که با یک باتری ۱۲۳ کیلووات ساعتی جفت می‌شود. گزینه دوم یک مدل سه‌موتوره چهار چرخ متحرک است که با باتری ۱۷۳ ترکیب می‌شود تا یک هیولای واقعی را به نمایش بگذارد. علاوه‌بر این دو مدل، تسلا وعده عرضه یک مدل دیفرانسیل عقب را هم داده که قرار است در سال ۲۰۲۵ عرضه شود.

اجازه دهید نگاهی به جدول مشخصات فنی سایبرتراک بیندازیم:

مشخصات فنی تسلا سایبرتراک
پیشرانه الکتریکی دوموتوره
الکتریکی سه‌موتوره
گیربکس تک‌سرعته الکتریکی
قدرت ۶۰۰ اسب بخار
۸۴۵ اسب بخار
گشتاور ۱۰,۰۸۰ نیوتن‌متر ۱۳,۹۶۰ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۴.۱ ثانیه
۲.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
ظرفیت باتری ۱۲۳ کیلووات
۱۷۳ کیلووات
مدت زمان شارژ ۴۴ دقیقه شارژ سریع ۲۱ ساعت شارژ پرتابل
حداکثر پیمایش ۴۸۰ کیلومتر
۸۰۰ کیلومتر

همان‌طور که در جدول بالا می‌بینید، نسخه دوموتوره سایبرتراک حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت دارد و می‌تواند در ۴.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد. نسخه سه‌موتوره که با نام سایبربیست (Cyberbeast) یا هیولا شناخته می‌شود، قدرتی برابر با ۸۴۵ اسب بخار دارد و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن تنها ۲.۶ ثانیه است! جالب است بدانید این نسخه از سایبرتراک در یک مسابقه درگ با پورشه ۹۱۱ و درحالی‌که یک پورشه ۹۱۱ دیگر را یدک می‌کشید، برنده شد!

اگر به جدول بالا دقت کرده باشید، احتمالا فکر می‌کنید که میزان گشتاور اشتباه نوشته شده است اما این‌طور نیست و هر دو مدل، گشتاوری بیش از ۱۰هزار نیوتن‌متر تولید می‌کنند! تسلا از فرمول متفاوتی برای محاسبه گشتاور استفاده می‌کند که در آن اصطلاحی به نام دنده کاهش دیده می‌شود. اگر بیخیال این توضیحات پیچیده شویم، باید بگوییم که گشتاور دو نسخه سایبرتراک حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ نیوتن‌متر خواهد بود.

اگر بتوانید این حجم از قدرت را کنترل کنید، چیزی که شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد سیستم منحصربه‌فرد فرمان تسلا سایبرتراک است. هر چهار چرخ می‌توانند به چپ یا راست بچرخند، بنابراین این وانت بسیار سریع‌تر از رقبای خود مانور می‌دهد. در حال حاضر، فرمان این وانت بیش‌ازحد پاسخگو است و این می‌تواند در جاده‌های بیرون شهر و سرعت بالا دردسرساز باشد.  جدای از فرمان عجیب، رانندگی با یک سایبرتراک به‌طرز قابل‌توجهی شبیه به سایر تسلاهاست، فقط بزرگتر و با دید محدودتر. (قبلا هم گفته بودیم دید عقب بسیار محدود است، به‌خصوص زمانی که روکش بار بسته باشد.)

همان‌طور که انتظار دارید، نسخه‌های مختلف سایبرتراک محدوده پیمایشی متفاوتی دارند. حداکثر مسافت قابل پیمایش در نسخه دوموتوره حدود ۴۸۰ کیلومتر است که فوق‌العاده به نظر می‌رسد اما چیزی که جذاب‌تر است، پیمایش ۸۰۰ کیلومتری در نسخه سه‌موتوره است. این اعداد نشان می‌دهند که تسلا توانسته است محدودیت‌های برد خودروهای الکتریکی را به میزان زیادی کاهش دهد، به‌ویژه برای وانت‌ها که معمولاً مسافت‌های بیشتری نسبت به خودروهای سواری طی می‌کنند.

سایبرتراک به یک سیستم تعلیق بادی تطبیقی مجهز است که به راننده امکان می‌دهد ارتفاع خودرو را بسته به نیاز تنظیم کند. این ویژگی، به‌ویژه برای رانندگی در شرایط آفرود یا باربری سنگین، بسیار کارآمد است. در حالت عادی، خودرو ارتفاع مناسبی برای رانندگی در جاده‌های شهری دارد، اما با تغییر تنظیمات، می‌توان ارتفاع را کاهش یا افزایش داد تا در شرایط دشوار، عملکرد بهتری ارائه دهد. با توجه به سیستم تعلیق بادی، این خودرو می‌تواند ارتفاع خود را برای عبور از موانع یا سطوح دشوار افزایش دهد. این ویژگی جذاب در کنار زاویه ورود بسیار خوب باعث می‌شود تا سایبرتراک بتواند مسیرهای خارج از جاده را فتح کند.

در مجموع باید بگوییم که از لحاظ فنی و عملکرد، تسلا سایبرتراک در دنیای خودروهای الکتریکی یک شاهکار است. شتاب بالا، برد طولانی و ظرفیت یدک‌کشی بسیار زیاد، سایبرتراک را به یک وانت قدرتمند و مدرن تبدیل کند.

امکانات کابین و طراحی داخلی

سایبرتراک در طراحی داخلی از همان الگوی مینیمالیستی سایر تسلاها پیروی می‌کند. در نگاه اول یک صفحه نمایش غول‌پیکر ۱۸.۵ اینچی و یک فرمان با طراحی عجیب و آینده‌نگرانه جلب‌توجه می‌کند. به‌جز این دو تقریبا هیچ‌چیزی وجود ندارد که بخواهد توجه شما را جلب کند یا نکند! همه‌چیز تا حدی که می‌توانست، مینیمال طراحی شده‌ است؛ از درها تا کنسول مرکزی، همه‌چیز صیقلی و ساده است. اگرچه کابین سایبرتراک هیچ روحی ندارد، اما به‌خوبی ساخته شده، جادار است و ویژگی‌های بسیار پیشرفته‌ای دارد. کیفیت مواد سازنده هم به لطف استفاده از پلاستیک‌های نرم و چرم خوب است، اما در مقایسه با هامر EV یا کراس‌اوورهای لوکس، یک پله پایین‌تر است.

تقریبا تمام کنترل‌های کابین و تنظیمات رانندگی به مانیتور مرکز خودرو منتقل شده‌اند. بنابراین این مانیتور باید پاسخگو و قابل‌اتکا باشد و البته همین‌طور هم است. فناوری‌های به‌کاررفته در این سیستم، یکی از بهترین‌ها در صنعت خودروسازی است که در مقایسه با سایر سیستم‌های سرگرمی، سایبرتراک را در لیگی متفاوت قرار می‌دهد. گرافیک‌ها بسیار زیبا هستند و زمان پاسخگویی این صفحه نمایش بسیار سریع است. علاوه‌بر این مانیتور، یک صفحه نمایش مولتی‌مدیا دیگر هم برای ردیف عقب در نظر گرفته شده است با وجود این، بسیاری از مالکان می‌گویند که استفاده از دکمه‌ها و کنترل‌های مکانیکی را ترجیح می‌دهند.

از لحاظ فضای در دسترس هم باید گفت که تسلا سایبرتراک، در هر دو ردیف فضای پای زیادی را برای سرنشینان فراهم می‌کند و صندلی‌های جلو کاملا راحت هستند. بااین حال، سقف شیبدار، فضای سر را در ردیف دوم برای سرنشینان قدبلندتر کاهش می‌دهد، به همین دلیل صندلی‌ها در قسمت نشیمنگاه کمی فرورفته هستند که برای بعضی‌ها ایده‌آل نیست.

تسلا سایبرتراک در قسمت فضای بار خوب عمل کرده و ادعا می‌کند فضای بار در هنگام بسته بودن پوشش محافظ، حدود ۳,۴۰۰ لیتر است که عدد بسیار خوبی به‌نظر می‌رسد. علاوه‌بر این، ظرفیت حمل بار سایبرتراک ۱۱۰۰ کیلو است تا نشان دهد که فقط یک وانت علمی-تخیلی گران‌قیمت نیست!

آپشن‌های رفاهی و ایمنی سایبرتراک

همیشه در این بخش از بررسی یک جدول داشتیم که در آن آپشن‌های متداول و مدرن خودروها را بررسی می‌کردیم، اما برای سایبرتراک و هر محصول دیگری از تسلا، چنین کاری بیهوده است. ساده بگوییم؛ تسلا سایبرتراک نمادی از تکنولوژی است! آپشن‌ها و امکاناتی که در این وانت می‌بینید حداقل چند سال دیگر ممکن است در پرچمداران بنز و بی‌ام‌و قابل استفاده شود. سیستم کاملا خودران (FDS)، سیستم خودران اختصاصی تسلا (Autopilot)، سیستم تعلیق بادی تطبیقی، سیستم هشدار برخورد از جلو، ترمز خودکار اضطراری، کنترل کروز تطبیقی، سیستم پارک خودکار، دوربین‌های محیطی و حسگرهای اولتراسونیک، حالت نگهبان (Sentry Mode)، گرمکن و سردکن صندلی‌ها برای همه سرنشین‌ها تنها بخشی از امکانات این وانت هستند.

تسلا سایبرتراک؛ وانتی برای آینده؟

۲۰۲۱ Ford F-150

تسلا سایبرتراک بدون شک یکی از بحث‌برانگیزترین و برجسته‌ترین وانت‌های برقی جهان است که به‌واسطه طراحی خیره‌کننده، ویژگی‌های فنی پیشرفته و توانایی‌های فوق‌العاده در زمینه عملکرد و تکنولوژی، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. اما سؤال اصلی اینجاست: آیا سایبرتراک یک نمایشی از آینده است یا تنها یک خودرو برای جلب‌توجه؟

زمانی که خودروی فورد F150، پرفروش‌ترین وانت آمریکایی را در اینترنت جست‌وجو کنید، آن را در مزارع و شهر و روستا در حال یدک‌کشی، جابه‌جایی مصالح و علوفه و بی‌راهه نوردی می‌بینید. به زبان ساده محصولاتی مانند فورد سری F، وانت‌هایی هستند که واقعا به‌عنوان وانت استفاده می‌شوند و برای این کار هم طراحی شده‌اند. در سمت مقابل زمانی که سایبرتراک را در اینترنت جست‌وجو می‌کنید، تصاویری علمی و تخیلی با افکت‌های مریخی، کمپ‌هایی شیک و فانتزی و بررسی‌های اینفلوئنسرهای حوزه تکنولوژی را خواهید دید. در حقیقت به نظر می‌رسد که مالکان فعلی سایبرتراک، افراد ثروتمندی هستند که اولین‌بارشان است وانت می‌خرند، آن را هم فقط به‌خاطر سایبرتراک بودنش خریده‌اند!

در نهایت، آیا این وانت می‌تواند انقلابی در بازار وانت‌ها ایجاد کند؟ تنها زمان و واکنش بازار به این خودرو نشان خواهد داد که آیا سایبرتراک آینده درخشانی دارد یا تنها یک تجربه نمایشی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.