اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

بهترین بیمه شخص ثالث را با توجه به چه معیاری انتخاب کنیم؟

در قرارداد بیمه شخص ثالث، مالک خودرو شخص اول، شرکت بیمه شخص دوم و افرادی که در تصادف صدمه می‌بینند، شخص سوم نامیده می‌شوند. بیمه شخص ثالث یکی از مهم‌ترین انواع بیمه خودرو به‌شمار می‌رود و در صنعت بیمه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است؛ دلیل بالا بودن این سهم از بازار هم اجباری بودن آن است. یعنی هرکسی که وسیله نقلیه دارد، باید برای تهیه این بیمه اقدام کند. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب نکات انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث، نرخ بیمه شرکت‌های مختلف و نحوه محاسبه جریمه دیرکرد را با هم مرور می‌کنیم.

بیمه شخص ثالث چه چیزی را پوشش می‌دهد؟

بیمه شخص ثالث اغلب خسارت‌هایی را پوشش می‌دهد که به افراد یا خودروی آن‌ها وارد می‌شود، از جمله صدمه‌های بدنی، صدمه به خودروها و خسارت‌های دیگری که در اثر حادثه به سایر افراد وارد می‌شود. با این حال، بیمه شخص ثالث خسارت‌های وارده به خود راننده و خودروی او را پوشش نمی‌دهد. بنابراین، اگر شما راننده هستید و بیمه شخص ثالث را انتخاب می‌کنید، در صورت وقوع حادثه، هزینه‌های تعمیر خودرو و خسارت‌های واردشده به خودتان را خودتان باید پرداخت کنید.

مدارک لازم برای خرید بیمه شخص ثالث

فرقی نمی‌کند بخواهید بیمه شخص ثالث را حضوری بخرید یا اینترنتی؛ در هرصورت برای خرید بیمه شخص ثالث، معمولا شرکت بیمه از شما مدارک زیر را می‌خواهد:

  • کارت ملی و کپی آن
  • گواهینامه رانندگی و کپی آن
  • مدارک خودرو مانند رسید خرید خودرو، کارت ماشین و سند مالکیت خودرو
  • گزارش پیشینه حوادث رانندگی
  • رسید پرداخت حق بیمه ثالث
  • ارائه چک (اگر می‌خواهید بیمه شخص ثالث را قسطی بخرید)
  • سایر مدارک مانند آدرس محل سکونت، شماره تلفن، اطلاعات بیشتر درباره سابقه و تجربه رانندگی
  • مدارک مربوط به بیمه شخص ثالث قبلی

 

مدارک موردنیاز برای خرید بیمه شخص ثالث ممکن است بسته به شرکت بیمه متفاوت باشد. برای خرید بیمه شخص ثالث، بهتر است با شرکت بیمه موردنظر خود تماس بگیرید و لیست کامل مدارکی را که نیاز دارند، از آنها بگیرید.

بررسی عوامل مؤثر در انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث یک بیمه ضروری برای پیشگیری از وقوع مشکلات در شرایط پیش‌بینی‌نشده است. شاید فکر کنید انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث از میان گزینه‌های موجود،‌ کار پیچیده‌ای است. در ادامه عوامل مؤثر در انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث را برایتان شرح می‌دهیم تا بدانید هنگام انتخاب چه چیزی را در نظر بگیرید.

۱. گزینه‌های تحت پوشش بیمه

یکی از مهم‌ترین عواملی که در انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث باید در نظر گرفته شود، گزینه‌های تحت پوشش بیمه است. بهتر است میزان پوشش شرکت‌های مختلف بیمه را با هم مقایسه کنید. بسیاری از شرکت‌ها خسارات مربوط به صدمات بدنی، خسارت مالی، هزینه‌های قانونی و سایر هزینه‌های مرتبط را در سطوح مختلفی پوشش می‌دهند.

انتخاب بیمه‌ای که پوشش جامعی ارائه می‌دهد، تضمین می‌کند که در صورت بروز هرگونه حادثه ناگوار، به‌اندازه کافی از شما محافظت می‌شود.

۲. حق بیمه و فرانشیز

هنگام انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث به حق بیمه و فرانشیزهای مرتبط با آن توجه کنید و ساختارهای قیمت‌گذاری شرکت‌های مختلف بیمه را با هم مقایسه کنید. علاوه‌بر این، مبلغ پیش‌پرداخت را هم در نظر بگیرید.

۳. شهرت و ثبات مالی بیمه‌گر

شهرت و ثبات مالی شرکت بیمه را قبل از تصمیم‌گیری به‌طور کامل بررسی کنید. شهرت خوب بیمه‌گر تضمین می‌کند که سابقه ارائه خدمات رضایت‌بخش به مشتریان و رسیدگی کارآمد به مطالبات را دارد. بررسی ثبات مالی بیمه‌گر هم حیاتی است، زیرا توانایی شرکت را برای انجام تعهدات مالی تضمین می‌کند.

۴. نظرات مشتریان قبلی

نظرات و تجربیات مشتریان قبلی نقش مهمی در ارزیابی کیفیت خدمات ارائه‌شده شرکت بیمه ایفا می‌کند. خواندن نظرات مشتریان قدیمی یا پرس‌وجو از دوستان، خانواده و منابع مورداعتماد می‌تواند بینش ارزشمندی درباره کیفیت خدمات شرکت بیمه ارائه دهد. این اطلاعات می‌‎تواند در سنجش میزان اطمینان و رضایت مشتری شرکت‌های مختلف بیمه به شما کمک کند.

۵. تعداد شعب فروش و دریافت خسارت

تعداد شعبه‌های فروش و دریافت خسارت عامل مهمی در انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث است. زیاد بودن تعداد شعب فروش و دریافت خسارت، باعث می‌شود شرکت بیمه خدمات بهتر و راحت‌تری به شما ارائه دهد.

 

۶. میزان تخفیف ارائه‌شده

هنگام انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث به تخفیفات ارائه‌شده توسط شرکت بیمه هم توجه کنید تا هزینه کمتری برای خرید بیمه بپردازید.

۷. تعهدات مالی

بررسی تعهدات مالی برای انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث بسیار مهم است. در سال ۱۴۰۲، حداقل تعهد مالی ۳۰ میلیون تومان و حداکثر آن ۶۰۰ میلیون تومان اعلام شده است. از آنجایی‌که میزان تعهدات مالی شرکت‌های بیمه می‌تواند با هم متفاوت باشد، حتما هنگام انتخاب به این مورد هم توجه کنید.

۸. امکان پرداخت خسارت سیار

اگر در شهرهای شلوغ مانند تهران یا مشهد زندگی می‌کنید، باید به این عامل بیشتر اهمیت بدهید. خدمات پرداخت خسارت سیار در زمان و هزینه‌هایتان صرفه‌جویی می‌کند.

 

۹. خدمات پس‌از‌فروش

هنگام انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث به مزایا و خدمات پس‌ازفروش ارائه‌شده شرکت‌های بیمه توجه کنید. برخی از شرکت‌های بیمه ممکن است خدماتی مانند پشتیبانی ۲۴ ساعته مشتری، شبکه تعمیرگاه‌های مجاز یا کمک‌های اضطراری کنار جاده هم ارائه دهند. این خدمات اضافی می‌تواند ارزش کلی بیمه را افزایش دهد و آرامش خاطرتان را در مواقع ضروری فراهم کند.

انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث مستلزم ارزیابی دقیق عوامل متعددی است. در نظر گرفتن موارد بالا می‌تواند به تصمیم‌گیری آگاهانه‌تان کمک کند. با در نظر گرفتن این عوامل، می‌توانید بیمه‌نامه شخص ثالثی انتخاب کنید که نیازهای شما را برآورده کند و در صورت وقوع اتفاقات ناگوار، بتوانید از خدمات آن استفاده کنید.

نرخ بیمه شخص ثالث

تعرفه همه شرکت‌های بیمه یکسان نیست. البته درصورتی‌که حداقل پوشش مالی را انتخاب کنید، تقریبا قیمت همه بیمه‌ها با یکدیگر برابر است. اگر بخواهیم نگاهی به بیمه‌های مختلف براساس قیمت داشته باشیم، درصورت دریافت پوشش مالی بالاتر، شرکت‌های بیمه‌ای مانند پاسارگاد، نوین، پارسیان و کارآفرین ارزان‌تر از دانا، البرز، آسیا، ما، دی، رازی و ایران هستند. درواقع پاسارگاد ارزان‌ترین و ایران گران‌ترین بیمه‌های شخص ثالث را دارند.

 

تخفیف عدم خسارت

هنگام تمدید بیمه شخص ثالث، می‌توانید از تخفیف عدم خسارت بهره ببرید. شرکت بیمه با توجه به تعداد سال‌هایی که خسارت دریافت نکرده‌اید، تخفیفی متناسب با آن را برایتان اعمال می‌کند. به این صورت که در پرداخت حق بیمه اصلی، ۵% تا ۷۰% تخفیف به شما می‌دهد. لازم است بدانید که اگر خودروی شما مثلا ۳ سال در تمدید بیمه‌نامه تأخیر داشته باشد، باید جریمه دیرکرد آن را بدون اعمال هیچ تخفیفی پرداخت کنید.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه می‌شود؟

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث تا یک سال به‌صورت روزانه محاسبه می‌شود. اگر بیمه را در مدت زمان مشخص‌شده تمدید نکنید، جریمه می‌شوید و باید هنگام صدور بیمه جدید، جریمه این تأخیر را به شرکت بیمه‌گر بپردازید.

برای محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به‌صورت روزانه، قیمتی را که از سوی بیمه مرکزی به‌عنوان حق بیمه پایه اعلام شده است، بر ۳۶۵ روز سال تقسیم کنید. مثلا، حق بیمه پایه خودروهای ۴ سیلندر در سال ۱۴۰۲ برابر با ۴,۲۴۱,۹۰۰ هزار تومان است. حاصل تقسیم این عدد بر ۳۶۵، برابر ۱۱,۶۲۲ تومان است. این یعنی باید به‌ازای هر روز ۱۱,۶۲۲ تومان جریمه پرداخت کنید. اگر زمان دیرکرد بیشتر از یک سال شد، جریمه معادل یک سال کامل درنظر گرفته می‌شود.

لازم است بدانید عواملی مانند نوع خودرو، ظرفیت بار ماشین، تعداد سیلندر و شرکت بیمه‌گر بر مقدار جریمه دیرکرد شخص ثالث تأثیرگذار هستند؛ بنابراین ممکن است مبلغ جریمه در شرایط مختلف، متفاوت باشد.

دیرکرد در پرداخت حق بیمه و در واقع عدم دریافت بیمه شخص ثالث، علاوه بر جریمه، عواقب دیگری مانند متوقف شدن خودرو توسط پلیس راهنمایی‌ورانندگی و انتقال خودرو به پارکینگ، خسارات زیاد در هنگام تصادفات و نداشتن امکان خرید‌وفروش خودرو را هم دارد.

سؤالات متداول

۱. شرایط انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید خودرو چگونه است؟

شخص بیمه‌گزار باید قبل از اینکه بیمه‌نامه خود را تمدید کند، درخواست انتقال بیمه‌نامه شخص ثالث را به نمایندگی اعلام کند. در این شرایط، شرکت بیمه مابه‌التفاوت تخفیف بیمه قبلی را دریافت می‌کند و تخفیف بیمه‌نامه قبلی را به خودروی جدید انتقال می‌دهد.

۲. مزایای خرید آنلاین بیمه چیست؟

نداشتن محدودیت زمانی و مکانی، صرفه‌جویی در زمان، امکان مقایسه آنلاین، پشتیبانی تمام وقت و دریافت خسارت آنلاین ازجمله مزایای خرید آنلاین بیمه هستند.

۳. معایب خرید آنلاین بیمه چیست؟

اگر اطلاعات کافی درباره شرکت‌های بیمه‌گزار نداشته باشید، ممکن است به‌سمت سایت‌های نامعتبر و کلاهبردار هدایت شوید.

سخن آخر

بیمه شخص ثالث، خسارات واردشده به شخص ثالث را پوشش می‌دهد. با داشتن بیمه شخص ثالث، افراد می‌توانند بار مالی دعاوی حقوقی، هزینه‌های پزشکی و خسارات مالی ناشی از حوادث را کاهش دهند. تصادف خواه خسارت مالی یا صدمات جانی به‌همراه داشته باشد، پرداخت هزینه‌ها از طرف شرکت بیمه، آرامش خاطر را به‌همراه دارد. علاوه بر این، بیمه شخص ثالث یک الزام قانونی در بسیاری از کشورهاست. افراد با داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث به تعهدات قانونی خود عمل می‌کنند و رفتار مسئولانه‌ای را در قبال دیگران از خود نشان می‌دهند.

/blog/the-best-third-party-insurance/amp/
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید