اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

شرایط انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث + راهنمای استعلام تخفیفات

بیمه شخص ثالث اجباری است و هر سال باید تمدید شود. شرکت‌های بیمه برای آن دسته از مالکین خودرو که بااحتیاط رانندگی می‌کنند و نیازی به استفاده از خدمات پوشش بیمه ثالث پیدا نمی‌کنند، تخفیف‌هایی در نظر می‌گیرند. به این صورت که میزان تخفیف در سال اول ۵٪ است و هر سال، ۵٪ به آن اضافه می‌شود. یعنی در سال چهاردهم و در صورت دریافت نکردن خسارت از بیمه، می‌توانید ۷۰٪ از بیمه تخفیف بگیرید. گاهی پیش می‌آید که بخواهید بیمه شخص ثالث و تخفیفات آن را به فرد دیگری منتقل کنید. البته که این کار امکان‌پذیر است اما شرایط خودش را دارد. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب می‌خواهیم شرایط انتقال بیمه شخص ثالث و تخفیفات آن را بررسی کنیم. همچنین، در راهنمایی گام‌به‌گام و تصویری، روش استعلام میزان تخفیف بیمه را توضیح داده‌ایم.

بیمه شخص ثالث

بیمه ثالث یک نوع بیمه مسئولیت است. با داشتن این نوع بیمه، اگر خودروی شما با فرد یا ماشین دیگری تصادف کند، شرکت بیمه خسارت واردشده به طرف دیگر تصادف را برعهده می‌گیرد. بیمه شخص ثالث برخلاف بیمه بدنه خودرو اجباری است.

اما عبارت «بیمه شخص ثالث» دقیقا به چه معناست؟

هنگامی که صحبت از بیمه شخص ثالث می‌شود، مالک خودرو «شخص اول» و شرکت بیمه «شخص ثانی» است که طبق بیمه‌نامه، خسارت‌های واردشده به فرد زیان‌دیده یا همان «شخص ثالث» را می‌پردازد. بیمه شخص ثالث هزینه‌های مربوط به درمان و فوت و همچنین خسارت‌های مالی خودرویی را که با آن تصادف می‌کنید، پرداخت می‌کند؛ اما در قبال آسیب‌هایی که به شخص اول وارد می‌شود، مسئولیتی ندارد.

شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

شرایط انتقال تخفیف بیمه‌نامه شخص ثالث به اشخاص دیگر

مالک خودرو هنگام فروش خودروی خود می‌تواند تخفیفات بیمه‌نامه شخص ثالث را به خودش (در واقع خودروی جدیدش)، همسر، والدین یا فرزندان خود انتقال دهد. مطابق قانون جدید بیمه، انتقال تخفیف بیمه‌نامه به افراد دیگر جرم محسوب می‌شود. درصورتی‌که مالک خودرو فوت کند، تخفیف بیمه‌نامه می‌تواند به ورثه یا وکیل قانونی او منتقل شود.

شرایط انتقال تخفیف بیمه‌نامه شخص ثالث به خودروی دیگر

بیمه شخص ثالث خودرو را می‌توان از سال دوم منتقل کرد. اگر در سال نخست از پوشش‌های بیمه استفاده‌ای نکنید، می‌توانید تخفیفات بیمه شخص ثالث خود را به پلاک جدید انتقال دهید. برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودروی جدید خودتان یا افرادی که در بالا نام بردیم، باید شرایط زیر فراهم باشد:

  • خودروی جدید کارکرده باشد (صفرکیلومتر نباشد).
  • هر دو خودرو در یک دسته کاربری باشند. یعنی مثلا انتقال بیمه شخص ثالث خودروی سواری به اتوبوس یا کامیون امکان‌پذیر نیست؛ هر دو یا باید سواری باشند یا کامیون.
  • انتقال سند مالکیت کاملا قطعی شده باشد. معامله‌هایی در قالب وکالت‌نامه کاری، بلاعزل یا تعویض پلاک و قول‌نامه، قابل‌قبول نیست.
  • انتقال تخفیف بیمه‌نامه در طول فرآیندهای قانونی صدور سند جدید انجام شود.
اگر نمی‌خواهید هنگام فروش خودرویتان، خودروی دیگری خریداری کنید و تخفیف بیمه را به پلاک جدید انتقال دهید، می‌توانید از شرکت بیمه گواهی حفظ تخفیف عدم خسارت دریافت کنید و این گواهی را تا زمان خرید خودروی جدید، نزد خود نگه دارید.

شرایط انتقال بیمه‌نامه شخص ثالث و تخفیفات آن به شرکت بیمه دیگر

ممکن است با گذشت زمان متوجه شوید که از خدمات شرکت بیمه فعلی‌تان رضایت ندارید و می‌خواهید بیمه‌گر خود را تغییر دهید. در چنین شرایطی بدون هیچ مانعی می‌توانید بیمه شخص ثالث و تخفیفات آن را به شرکت دیگری انتقال دهید. برای این کار باید ابتدا مدت قرارداد بیمه فعلی‌تان به پایان برسد. سپس با مدارک و بیمه‌نامه شرکت فعلی، به شعب بیمه‌گر جدیدتان مراجعه کنید. با خرید بیمه از شرکت جدید، بیمه‌گر هزینه بیمه را با احتساب تخفیفات قبلی برایتان در نظر می‌گیرد.

 

مدارک لازم برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

برای بررسی و انتقال تخفیفات بیمه‌نامه شخص ثالث به این مدارک نیاز دارید:

  • اصل و کپی سند خودروی قدیم
  • کپی بیمه‌نامه شخص ثالث خودروی قدیم
  • اصل الحاقیه حذف سوابق خودروی قدیم
  • اصل و کپی سند خودروی جدید
  • بیمه‌نامه خودروی جدید
  • مدارک شناسایی بیمه‌گذار
  • اصل و کپی برگه اسقاط خودروی قدیم (اگر خودرو اسقاطی است).

برای انتقال بیمه شخص ثالث به خودروی جدید هم به این مدارک نیاز دارید:

  • سند خودروی جدید
  • الحاقیه فسخ بیمه‌نامه قبلی
  • درخواست بیمه‌گذار و مدارک شناسایی او
  • کپی بیمه‌نامه قبلی

نحوه انتقال بیمه شخص ثالث

انتقال بیمه شخص ثالث تنها به‌صورت حضوری امکان‌پذیر است. اگر قصد انتقال بیمه شخص ثالث خود را دارید باید با مدارکی که در بالا نام بردیم، به نمایندگی‌ای که در آن بیمه شده‌اید مراجعه کنید و در آنجا درخواست انتقال بیمه‌نامه را بدهید.

 

استعلام میزان تخفیف بیمه شخص ثالث

برای استعلام میزان تخفیف بیمه شخص ثالث، مراحل زیر را طی کنید:

۱. وارد سایت بیمه مرکزی ایران به آدرس https://www.centinsur.ir/ شوید. از قسمت راستِ صفحه‌ای که برایتان باز شده است، «فارسی» را انتخاب کنید تا وارد صفحه بعد شوید.

۲. «سوابق بیمه خودرو» را پیدا و روی آن کلیک کنید.

 

 

۳. در صفحه جدید، «می‌پذیرم» را بزنید و «ثبت استعلام جدید» را انتخاب کنید.

۴. در اینجا بیانیه حریم خصوصی برایتان نمایش داده می‌شود (مطابق تصویر زیر). تیک تأیید را بزنید و روی «مرحله بعدی» کلیک کنید.

۵. رشته بیمه‌ای را که می‌خواهید استعلام بگیرید (در اینجا رشته شخص ثالث)، انتخاب و روی «مرحله بعدی» کلیک کنید.

۶. در این مرحله، کد ملی، تاریخ تولید، شماره تلفن، شماره موبایلی که به نام خودتان است و همچنین کد کپچا را در قسمت‌های مشخص‌شده وارد کنید و تأیید را بزنید.

۷. کد تأییدی به شماره موبایلی که وارد کرده بودید، برایتان ارسال می‌شود. این کد را در قسمت مشخص‌شده وارد و روی مرحله بعد کلیک کنید.

 

۸. یک کد رهگیری برایتان پیامک می‌شود (و همچنین در همان صفحه‌ای که هستید، برایتان نمایش داده می‌شود). روی «پیگیری استعلام» کلیک کنید و وارد صفحه بعد شوید. کد رهگیری (همان کد استعلام)، کد ملی‌تان و کد کپچا را وارد و روی «پیگیری» کلیک کنید.

۹. در صفحه جدیدی که باز می‌شود، روی دکمه سبزرنگ «دریافت نتیجه استعلام بیمه‌نامه» کلیک کنید. با این کار، فایلی به فرمت پی‌دی‌اف برایتان دانلود می‌شود و می‌توانید اطلاعات بیمه‌نامه‌های شخص ثالث‌تان را در آن ببینید.

 

سؤالات متداول

۱. تخفیف بیمه‌نامه شخص ثالث قابل انتقال به چه اشخاصی است؟

خود فرد، پدر، مادر، همسر و فرزندان او

۲. آیا با تعویض پلاک، تخفیف بیمه‌نامه شخص ثالث از بین می‌رود؟

خیر. در قانون جدید تخفیفات بیمه شخص ثالث قابل انتقال به پدر، مادر، همسر و فرزندان شخص است. همچنین، فرد می‌تواند تخفیفات را برای خودش نگه دارد و زمانی که خودروی دیگری خریداری کرد، از این تخفیفات استفاده کند.

سخن آخر

در این مطلب شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث را بررسی کردیم و دیدیم تخفیف بیمه شخص ثالث تنها به افراد معدودی قابل انتقال است. برای انتقال آن هم بیمه‌گذار باید با مدارکی که نام بردیم، به‌صورت حضوری به شعبه بیمه خود مراجعه کند و برای انتقال اقدام کند.

آیا شما تجربه انتقال بیمه شخص ثالث را دارید؟ کل فرایند چقدر طول کشید؟ آیا هزینه‌ای هم پرداخت کردید؟‌ لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

/blog/third-party-insurance-discount-transfer/amp/
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید