راهنمای خرید بهترین لاستیک خودرو

2 17,609

خرید لاستیک جدید برای خودرو می‌تواند تا حدودی دشوار باشد. تنوع برندها، انتخاب اندازه درست تایر و انواع مختلفی که دارد می‌تواند کمی شما را گیج کند. ازآنجاکه لاستیک خودرو بخش بسیار مهمی از آن است و انتخاب نوع نادرست آن حتی می‌تواند خطرناک باشد، باید نهایت دقت را در خرید لاستیک ماشین به خرج دهید. این راهنمای خرید لاستیک خودرو می‌تواند به شما کمک کند انتخاب درستی داشته باشید. پس از مطالعه این مطلب باید پاسخ پرسش‌های زیر را بدانید:

  •       خودروی من به چه نوع لاستیکی نیاز دارد؟
  •       این لاستیک‌ها تا چند کیلومتر دوام می‌آورند؟
  •       آیا باید لاستیک‌ها را صرفا تعویض کنم یا باید آنها را ارتقا دهم؟

انواع لاستیک خودرو

لاستیک خودرو تنوع بسیار زیادی دارد، اما به‌طورکلی می‌توان آنها را به سه دسته اصلی و زیرمجموعه‌های آنها تقسیم کرد. سه نوع اصلی لاستیک خودرو عبارت‌اند از:

  •       لاستیک‌های چهارفصل
  •       لاستیک زمستانی
  •       لاستیک تابستانی

۱. لاستیک چهارفصل

بیشتر خودروهای امروزی از کارخانه با لاستیک‌های چهارفصل به بازار عرضه می‌شوند. این لاستیک‌ها را طوری طراحی کرده‌اند که برای هر نوع شرایط آب‌وهوایی مناسب باشند و بتوانید با آنها در تمام طول سال در هر جاده‌ای رانندگی کنید. این لاستیک‌ها امکان رانندگی بهتر را برایتان فراهم می‌کنند، کنترل ماشین را راحت‌تر می‌کنند، در آب‌وهوای مرطوب چسبندگی خوبی با جاده به وجود می‌آورند و حتی در برف معمولی هم می‌توانید با آنها رانندگی کنید. بااین‌حال، این‌طور نیست که چون اسم این تایرها چهارفصل است، انتظار داشته باشید که قدرت رانندگی با آنها در جاده‌های برفی و یخی به همان اندازه لاستیک‌های زمستانی باشد. لاستیک زمستانی مشخصا برای جاده‌های پربرف و شرایط یخبندان طراحی شده است.

راهنمای خرید لاستیک خودرولاستیک چهار فصل دو زیرمجموعه اصلی دارد:

  •       لاستیک چهارفصل با عملکرد بالا

  •       لاستیک چهارفصل گرند تورینگ

لاستیک چهارفصل با عملکرد بالا، کنترل بهتری نسبت به لاستیک‌های چهارفصل استاندارد ارائه می‌کند. چسبندگی آنها با جاده اطمینان‌بخش‌تر است و حالت اسپرت‌تری دارد. این لاستیک‌ها را برای خودروهای اسپرت و رانندگان تهاجمی‌تر طراحی کرده‌اند.

لاستیک چهارفصل گرند تورینگ، کیفیت کمتری از لاستیک‌های با عملکرد بالا دارد، اما کنترل ماشین با این لاستیک‌ها بسیار بهتر است. البته به‌تازگی یک زیرمجموعه از لاستیک‌های چهارفصل گرند تورینگ به بازار آمده است که آنها را لاستیک‌های «مناسب برای هر آب‌وهوا» می‌نامند. این لاستیک‌ها طوری طراحی شده‌اند که با جاده‌های برفی چسبندگی خوبی ایجاد می‌کنند و تقریبا می‌توان آن را با لاستیک‌های زمستانی مقایسه کرد. اما در سایر مناطق، عملکرد این لاستیک‌ها شبیه لاستیک‌های چهارفصل معمولی است. این لاستیک‌ها را می‌توانید با علامتی که در دیواره تایر حک شده است و شبیه دانه‌های برف در کوه است بشناسید.

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

۲. لاستیک تابستانی

نام این لاستیک تقریبا بی‌مسماست. درواقع می‌توان این نوع لاستیک را لاستیک سه‌فصل نامید، زیرا این لاستیک‌ها در بهار و پاییز هم خوب کار می‌کنند و فقط مخصوص تابستان نیستند. به‌طورکلی این لاستیک هم در جاده با آب‌وهوای خشک و هم در جاده‌های مرطوب خوب عمل می‌کند و آن را برای دمای هوای متوسط تا گرم طراحی کرده‌اند. با این لاستیک فرمان خودرو بهتر پاسخ می‌دهد، چسبندگی با جاده در سر پیچ‌ها افزایش می‌یابد و توقف خودرو خیلی سریع انجام می‌شود، بدون اینکه مسافت زیادی را جلو برود. بااین‌حال این ویژگی در لاستیک تابستانی فقط در آب‌وهوای بالاتر از ۴ سانتی‌گراد یا ۴۰ درجه فارنهایت عمل می‌کند. یعنی اگر دمای هوای بیرون سردتر از ۴ سانتی‌گراد باشد، این لاستیک‌ها چموش می‌شوند و کنترل ماشین از دست راننده خارج می‌شود. حتی رانندگانی بوده‌اند که خودروی قدرتمندی داشته‌اند، اما با این لاستیک‌ها در هوای سرد کنترل ماشین را از دست داده و تصادف کرده‌اند.

انواع لاستیک تابستانی

لاستیک تابستانی هم مانند لاستیک‌های چهارفصل انواع مختلفی دارد. این لاستیک‌ها را می‌توان با توجه به قابلیت‌هایشان، از کمترین توانایی به بیشترین توانایی به سه گروه اصلی تقسیم کرد:

  •       لاستیک با عملکرد عالی
  •       لاستیک با عملکرد حداکثری
  •       لاستیک با عملکرد فوق‌العاده بالا

لاستیک‌های تابستانی بیشتر در خودروهای قدرتمندی مانند پورشه، کوروت، مرسدس ای‌ام‌جی و موستانگ به کار می‌روند.

حتما بخوانید:

مقایسه توسان جدید، اسپورتیج ۲۰۱۵ و میتسوبیشی asx

۳. لاستیک زمستانی

این لاستیک‌ها که لاستیک برفی هم نامیده می‌شوند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حداکثر چسبندگی را در برف و شرایط لغزنده زمستانی در جاده فراهم می‌کنند. چسبندگی که این لاستیک‌ها فراهم می‌کنند با هیچ تایر دیگری قابل‌مقایسه نیست. هنگام توقف یا گردش در یک جاده لغزنده، حتی یک خودروی چهارچرخ متحرک با لاستیک‌های چهارفصل نمی‌تواند به‌خوبیِ یک خودروی دیفرانسیل جلو با چهار لاستیک زمستانی عمل کند.

لاستیک‌های زمستانی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در آب‌وهوای سرد به‌خوبی کار می‌کنند، اما به‌محض گرم‌شدن هوا دیگر نمی‌توانند به‌خوبیِ لاستیک‌های چهارفصل یا تابستانی عمل کنند و کنترل خوبی به شما نخواهند داد.

بنابراین اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که سالی یک بار برف سنگین می‌بارد، بهتر است این لاستیک‌ها را به‌عنوان لاستیک دوم خریداری کنید و در باقی سال از همان لاستیک‌های چهارفصل یا تابستانی استفاده کنید.

promotion banner

خرید لاستیکمعیارهای مهم برای خرید لاستیک

لاستیک‌ها تنوع بسیار زیادی دارند، اما همه آنها مناسب ماشین شما نیستند. هر خودرو با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، می‌تواند فقط از نوع خاصی از لاستیک‌ها استفاده کند. معیارهایی وجود دارد که باید هر یک از آنها را هنگام خرید لاستیک در نظر بگیرید تا بهترین لاستیک را برای خودرویتان خریداری کنید.

بیشتر افرادی که می‌خواهند لاستیک‌های فرسوده خودرویشان را تعویض کنند، همان لاستیک‌های قبلی را با همان اندازه و ویژگی‌ها می‌خرند. البته این کار با عقل جور در می‌آید، زیرا مهندسی ماشین شما به گونه‌ای است که درست با همان نوع و اندازه لاستیک به‌خوبی کار کند. بااین‌حال در انتهای مطلب خواهید دید که گاهی می‌توانید لاستیک ماشین را ارتقا هم بدهید.

برای خرید لاستیک نو، باید اطلاعاتی از جمله اندازه لاستیک، درجه سرعت و سایش آج (یعنی لاستیک تا چند کیلومتر دوام می‌آورد) را بدانید. این اطلاعات در دیواره کناری لاستیک و نیز در دفترچه راهنمای مالک نوشته شده‌اند. بااین‌حال می‌توانید از اینترنت و نمایندگی‌های فروش لاستیک هم این اطلاعات را کسب کنید.

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

اعداد و حروف روی تایر یعنی چه؟

ابتدا به تصویر زیر نگاه کنید تا بدانید هر یک از اعداد و حروفی که روی لاستیک درج شده‌اند به چه اطلاعاتی اشاره دارند. سپس هر یک از آنها را توضیح خواهیم داد.

  • ۱. عرض تایر؛
  • ۲. نسبت ابعاد؛
  • ۳. ساختار تایر؛
  • ۴. قطر؛
  • ۵. رده بار و در کنار آن، حرف لاتین که درجه سرعت است؛
  • ۶. سنگین‌ترین نقطه لاستیک؛
  • ۷. درجه سایش آج؛
  • ۸. درجه چسبندگی؛
  • ۹. دما؛
  • ۱۰ – ۱۱. مخصوص برف و گل‌ولای یا کوهستان؛
  • ۱۲. نشان مخصوص برند خودرو؛
  • ۱۳. فهرست مواد تشکیل‌دهنده تایر و اطلاعات ساخت.

خرید لاستیکحالا بیایید ببینیم منظور از این اطلاعات چیست.

۱. اندازه لاستیک

اگر می‌خواهید لاستیک‌های خودرو را با همان مدل قبل جایگزین کنید باید اندازه مناسب آن را بدانید. اندازه لاستیک اتومبیل و کامیون باری سبک با یک‌سری از اعداد و حروف بیان می‌شوند که به این صورت آنها را می‌خوانیم:

عدد اول عرض لاستیک را در وسیع‌ترین نقطه برحسب میلی‌متر مشخص می‌کند. عدد بعد از اسلش (/) که نسبت ابعاد نامیده می‌شود، نشان می‌دهد که بلندی دیواره کناری، چه درصدی از عرض آن است. هرچه این عدد بیشتر باشد، دیواره تایر بلندتر است. برای نمونه، نسبت ابعاد لاستیک‌های اسکوات که در خودروهای اسپرت و بزرگ نصب می‌شوند، ۳۰ تا ۴۰ است. اما این نسبت در سدان‌ها و شاسی‌بلندها، ۴۵ تا ۶۰ است. عدد آخر در این شماره سریال قطر چرخ است که تایر روی آن سوار می‌شود. این اندازه برحسب اینچ است.

ساختار تایر

بعد از اطلاعات مربوط به اندازه لاستیک، حرفی درج می‌شود که نشان‌دهنده ساختار تایر است. همان‌طور که در شکل می‌بینید، ساختار تایر با حرف R مشخص شده است که نشان می‌دهد ساختار تایر شعاعی یا رادیال است، یعنی نخ‌های لایه‌های لاستیک به‌شکل شعاعی و عمود بر خط مرکزی تایر در آن قرار گرفته‌اند. تقریبا همه لاستیک‌های امروزی رادیال هستند (نوع دیگر بایاس است که به‌دلیل مزایای تایر رادیال، دیگر از ساختار بایاس استفاده نمی‌کنند).

۲. درجه سرعت

دومین معیار مهم در راهنمای خرید لاستیک خودرو، درجه سرعت است. درجه سرعت نشان می‌دهد که یک لاستیک تا چه سرعتی از خودرو را در رانندگی به‌مدت طولانی می‌تواند تحمل کند و ایمنی آن حفظ شود. درواقع این عدد پتانسیل عملکرد کلی تایرها را نشان می‌دهد. بهتر است هیچ‌وقت از لاستیک‌هایی که درجه سرعت آنها بالاتر از

درجه سرعت لاستیک‌های با عملکرد بالا در خودروهای قدرتمند بیشتر از درجه سرعت لاستیک‌هایی است که در سدان‌های خانوادگی و شاسی‌بلندها به کار می‌رود. درواقع هر لاستیک ارجینال کارخانه که روی ماشین خودتان از اول نصب بوده است، با حداکثر سرعت ماشین به‌اضافه یک «حد تضمینی ایمن» مطابقت دارد. درجه سرعت را به‌شکل یک حرف که از L تا Y متغیر است و یک کد عددی که می‌تواند از ۷۵ تا ۱۸۶ (مایل در ساعت) یا ۱۲۰ تا ۲۹۹ (کیلومتر در ساعت) باشد بیان می‌کنند. این کد بلافاصله بعد از اندازه لاستیک روی دیواره تایر نوشته شده است.

۳. سایش آج

سومین معیار مهم در انتخاب لاستیک سایش آج است. در اینجا دو داده مهم وجود دارد که به شما کمک می‌کند برآورد کنید لاستیک‌های ماشین‌تان تا چند کیلومتر یا مایل می‌تواند دوام بیاورد. داده اول درجه سایش آج و داده دوم وارانتی مسافت پیموده‌شده لاستیک است. درجه سایش آج عددی است که در قسمت کناری لاستیک و درست بعد از کلمه treadwear درج شده است. هرچه این عدد بیشتر باشد، طول عمر لاستیک هم بیشتر است.

یک روش بهتر برای اندازه‌گیری عمر بالقوه لاستیک و مقایسه طول عمر موردانتظار لاستیک‌های مختلف بررسی وارانتی آج لاستیک است. بسیاری از لاستیک‌ها و البته نه همه آنها، علاوه بر ضمانت کیفیت تولید/ نقص دارای ضمانت عمر آج هم هستند. این اطلاعات را در اینترنت هم می‌توانید پیدا کنید. قانون کلی این صنعت این است که لاستیک خودروی سه چهارم رانندگان، حداقل تا مسافتی که در ضمانت‌نامه عمر آج درج شده است دوام بیاورد.

حتما بخوانید:

با بدفروش‌ترین ماشین‌های زیر ۳۰۰ میلیون آشنا شوید

لاستیک ران- فلت چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه تعداد زیادی از خودروسازان، اتومبیل‌ها را از همان کارخانه به لاستیک‌های ران- فلت مجهز می‌کنند. این لاستیک‌ها قادرند پس از پنچرشدن که باد آنها کاملا تخلیه شده است با سرعت پایین آن‌قدر دوام بیاورند تا به منزل یا پنچرگیری برسید. البته این لاستیک‌ها جنبه منفی هم دارند و آن این است که دیواره آنها را سفت می‌سازند. درست است که همین سفت‌بودن دیواره باعث می‌شود که اگر لاستیک پنچر شد محکم بماند تا خودتان را به جایی برسانید، اما راندن ماشین روی سنگفرش سخت می‌شود. بااین‌حال فناوری تایر همچنان در حال پیشرفت است و ممکن است به‌زودی برای این هم چاره‌ای بیندیشند. پیشنهاد ما این است که یک لاستیک معمولی به‌عنوان زاپاس داشته باشید و یک تایر ران- فلت روی ماشین نصب کنید تا از مزایای هر دو بهره ببرید.

خرید لاستیک

سؤالات متداول

در این قسمت به برخی از سؤالات شما درباره لاستیک خودرو پاسخ داده‌ایم:

چرا بهتر است از لاستیک زمستانی استفاده کنیم؟

لاستیک‌های زمستانی آج‌های عمیقی دارند و آنها را به گونه‌ای مهندسی کرده‌اند که چسبندگی چشمگیری ایجاد کند و به شما امنیت و اطمینان بیشتری در جاده‌های لغزنده و برفی بدهد.

لاستیک را تعویض کنم بهتر است یا ارتقا بدهم؟

این بسته به تصمیم شماست. تعویض لاستیک راحت‌تر است درحالی‌که ارتقای آن نیاز به اطلاعات بیشتری دارد. هر لاستیکی را نمی‌توانید برای ماشین‌تان نصب کنید.

حتما بخوانید:

چطور خودروی‌مان را سریع و بی‌دردسر بفروشیم؟

اگر بخواهم لاستیک را ارتقا بدهم چه اطلاعاتی باید داشته باشم؟

برای تعویض لاستیک کافی است مشخصات و اطلاعات لاستیک را بدانید و درست مانند آن را بخرید. اما ارتقای لاستیک کمی پیچیده‌تر است، زیرا باید لاستیک‌ها را درست انتخاب کنید.

اگر ماشین‌تان چرخ‌های معمولی دارد، می‌توانید لاستیکی با عملکرد بالاتر ولی با همان اندازه انتخاب کنید. در هر صورت یادتان باشد قطر خارجی لاستیک باید ثابت و محکم باقی بماند. اندازه کلی لاستیک روی هر بخشی از خودرو از سیستم تعلیق گرفته تا فاصله آن از زمین و تمام بخش‌ها تأثیر می‌گذارد. هرچه دیواره لاستیک نازک‌تر باشد، قطر چرخ باید به‌همان نسبت تغییر کند. یادتان باشد اگر لاستیک بزرگ‌تر از حد باشد و با بدنه خودرو یا سیستم تعلیق آن تماس پیدا کند، می‌تواند خطرناک باشد. می‌توانید درباره اندازه لاستیک خودرویتان در اینترنت برای کسب اطلاعات درباره نسبت اندازه دیواره به قطر چرخ تحقیق کنید.

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

چرا نباید لاستیک با کیفیت پایین را انتخاب کنیم؟

تایرهایی که کیفیت پایین‌تری دارند می‌توانند رانندگی را سخت‌تر کنند، سریع‌تر فرسوده می‌شوند، پرسروصداتر هستند و روی فرمان‌گرفتن تأثیر می‌گذارند. این لاستیک‌ها در چاله‌چوله خیلی سریع آسیب می‌بینند و به خودرو هم آسیب می‌رسانند.

آیا می‌توانم لاستیک ران- فلت را با معمولی جایگزین کنم؟

بله. خوبی لاستیک‌های ران- فلت این است که می‌توانید آن را با زاپاس معمولی هم جایگزین کنید. ار سوی دیگر، اگر ماشین‌تان از ابتدا لاستیک ران – فلت نداشته است، می‌توانید از لاستیک ران- فلت استفاده کنید و محدودیتی از این لحاظ وجود ندارد.

شما از کدام نوع لاستیک برای خودروی خودتان استفاده می‌کنید؟ آیا تاکنون لاستیک‌های خودرویتان را ارتقا داده‌اید یا همیشه همان نوع را تعویض می‌کنید؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. علی حیدری کیا
    علی حیدری کیا می گوید

    سلام و با یاد خدا عرض میکنم تایرهای استاندارد خودروها رو در صورتی که نرمی رانندگی اهمیت داشته باشه وفنربندی خودرو جهت تایرهای ران فلت SSR طراحی نشده باشه میشه با تایرهایی از نوع سیلانت تایر یا تایرهای ضد پنچری جایگزین کرد این تایرها هم به شکل صنعتی در بازار وجود دارن هم با محصول ایرانی کیا ژل میتوان تایرهای استاندارد رو به تایرهای سیلانت مبدل نمود .باتشکر

  2. محمد
    محمد می گوید

    سلام
    ایا میشه تایرهای خودرو رو با دو عرض مختلف نصب کرد؟ در جلوبندی خودرو اشکالی ایجاد نمیکنه؟
    مثلا جفت جلو ۱۸۵ و جفت عقب ۱۹۵

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.