۷ علت کار نکردن چراغ راهنما و روش‌های تعمیر آن

0 1,264

چراغ راهنما یکی از بخش‌های بسیار مهم برای تأمین ایمنی خودرو است که سایر رانندگان را از تغییر مسیرتان آگاه می‌کند. همه ما می‌دانیم که کار نکردن چراغ راهنما یا اشتباه کار کردنش، به‌راحتی می‌تواند باعث تصادف شود و مشکلات مختلفی به‌وجود بیاورد. اگر شما هم در حال حاضر درگیر مشکل خرابی چراغ راهنما هستید، جای درستی آمده‌اید! در این مطلب از بلاگ کارنامه علاوه‌بر آنکه علائم و عوامل مختلف خرابی چراغ راهنما را بررسی می‌کنیم، در کنار هم چند راه‌حل برای تعمیر چراغ راهنما هم یاد می‌گیریم.

رله سیگنال راهنما چیست؟ مهم‌ترین بخش در سیستم روشنایی خودرو

یک دست در حال تغییر دادن دسته راهنمای خودروپیش از آنکه علت کار نکردن چراغ راهنما را بررسی کنیم، بد نیست کمی با سیستم روشنایی خودرو و قطعات آن آشنا شویم.

رله سیگنال یک قطعه الکترونیکی کوچک اما بسیار مهم در سیستم روشنایی خودرو است. به زبان ساده، این قطعه یک سوئیچ خودکار است که جریان برق را به‌طور متناوب قطع و وصل می‌کند. قطع و وصل این سوئیچ باعث می‌شود چراغ‌های راهنما به‌صورت چشمک‌زن عمل کنند. اگر رله سیگنال خراب شود، چراغ راهنما ممکن است ثابت بماند، بیش‌ازحد سریع یا بسیار کند چشمک بزند، یا اصلا روشن نشود.

رله‌های سیگنال بسیار متنوع‌اند. برخی از خودروهای جدیدتر از رله‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند که دوام بیشتری دارند، درحالی‌که برخی خودروهای قدیمی‌تر از رله‌های مکانیکی استفاده می‌کنند. در هر صورت، خرابی این قطعه می‌تواند عملکرد صحیح چراغ راهنما را مختل کند.

رله سیگنال راهنما معمولا در داخل جعبه فیوز و در کنار سایر رله‌ها قرار دارد اما گاهی‌اوقات هم داخل جعبه اتصال است. بسته به نوع خودرو، جعبه فیوز امکان دارد زیر داشبورد، زیر کاپوت یا در صندوق عقب و جعبه اتصال ممکن است در زیر داشبورد یا محفظه موتور باشد. برای یافتن محل دقیق آن می‌توانید به دفترچه راهنمای مالک خودرو مراجعه کنید.

علائم خرابی چراغ راهنما

تشخیص به‌موقع خرابی چراغ راهنما بسیار مهم است. اگر بتوانید به‌موقع و بلافاصله پس از مشاهده علائم زیر به داد رله سیگنال راهنما برسید، احتمالا از هزینه‌های هنگفت بعدی و خطرات احتمالی تصادفات جاده‌ای در امان خواهید بود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم علائم زیر را در گوشه‌ای از ذهنتان نگه دارید:

  • روشن‌نشدن چراغ راهنما
  • چشمک زدن سریع‌تر یا کندتر از حالت عادی
  • ثابت‌ماندن چراغ راهنما
  • روشن‌شدن چراغ راهنما فقط در یک سمت خودرو
  • قطع و وصل‌شدن ناهماهنگ چراغ راهنما
  • روشن‌شدن همزمان هر دو چراغ راهنما پس از زدن راهنمای یک‌طرف
  • ضعیف‌بودن نور چراغ‌ها
  • پرش نور

در نظر داشته باشید که معمولا همه این موارد هم‌زمان رخ نمی‌دهند. حتی اگر با یک یا دو مورد، آن هم به‌صورت مقطعی مواجه شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به نمایندگی‌های تعمیر خودرو بزنید.

promotion banner

علت کار نکردن چراغ راهنما

حالا که به‌خوبی با نشانه‌های کار نکردن چراغ راهنما آشنا شدید، زمان آن رسیده که با علل خرابی آن هم آشنا شوید. خرابی چراغ راهنما می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که آن‌ها را در جدول زیر بررسی کرده‌ایم:

نوع خرابی علت خرابی
سوختن فیوز اگر فیوز چراغ راهنما بسوزد، کل مدار از کار می‌افتد.
خرابی رله سیگنال رله ممکن است بر اثر گذشت زمان یا نوسانات الکتریکی خراب شود.
خرابی لامپ لامپ‌های LED یا معمولی ممکن است بسوزند یا خراب شوند.
اتصال کوتاه در سیم‌کشی قطعی یا اتصال ناقص در سیم‌کشی باعث اختلال در عملکرد چراغ‌ها می‌شود.
خرابی دسته راهنما دسته‌ای که چراغ راهنما را فعال می‌کند، ممکن است فرسوده یا خراب شود.
اتصالات کثیف یا زنگ‌زده اگر اتصالات الکتریکی تمیز نباشند، ممکن است برق به‌درستی به چراغ‌ها نرسد.
خرابی کنترل‌کننده مرکزی خودرو در برخی از خودروهای جدید، چراغ راهنما تحت کنترل واحدهای مرکزی الکترونیکی است که خرابی آن می‌تواند باعث از کار افتادن چراغ‌ها شود.

 

اگر چراغ راهنما از کار افتاد، چه کنیم؟

چراغ راهنمای یک ماشین سفیدرنگ

همان‌طور که گفتیم برای رفع مشکل چراغ راهنما، ابتدا باید به‌درستی علت اصلی مشکل را پیدا کنید. برای این کار، می‌توانید از جدول بالا استفاده کنید. با توجه به نوع مشکل و با انجام یکی از این راه‌ها،‌ چراغ راهنما را تعمیر کنید:

۱. بررسی و تعویض فیوز

اولین قدم، بررسی فیوزهای مرتبط با چراغ راهنماست. اگر فیوز سوخته باشد، باید آن را با فیوز مشابه تعویض کنید. همیشه از فیوز با آمپراژ مناسب استفاده کنید.

۲. تعویض رله سیگنال

رله‌های سیگنال ارزان‌اند و به‌راحتی هم تعویض می‌شوند. معمولا تعویض آن‌ها به تخصص بالایی نیاز ندارد و در کمتر از یک ساعت هم تعویض می‌شوند. بااین‌حال در برخی مدل‌ها مثل لکسوس و تویوتا، دسترسی به رله سیگنال کمی دشوار است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر فکر می‌کنید خودتان از پس تعویض آن برنمی‌آیید، از دفترچه راهنمای خودرو کمک بگیرید یا به یک تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید.

۳. بررسی لامپ‌های راهنما

اگر لامپ‌ها خراب شده‌اند، باید آن‌ها را تعویض کنید. در برخی خودروها، هنگام تعویض لامپ‌های LED باید کل مجموعه را تعویض کنید، در‌حالی‌که لامپ‌های سنتی معمولا به‌صورت جداگانه قابل‌تعویض هستند.

۴. بررسی سیم‌کشی

درصورتی‌که سیم‌کشی خراب باشد یا اتصال کوتاهی وجود داشته باشد، باید مسیر سیم‌ها را بررسی و خرابی یا قطعی را برطرف کنید. البته این کار به ابزار خاصی نیاز دارد و بهتر است انجام آن را به یک متخصص خودرو بسپارید.

۵. تعویض دسته راهنما

اگر دسته راهنما مشکل دارد و به‌درستی عمل نمی‌کند، باید آن را تعویض کنید. خوشبختانه، این قطعه هم در بازار موجود است و می‌توان آن را به‌راحتی تعویض کرد.

۶. تمیز کردن اتصالات

هیچ‌وقت نباید از تمیزکردن بخش‌های مختلف خودرو غافل شوید. اگر اتصالات الکتریکی کثیف شده‌اند یا زنگ زده‌اند، تمیزکردن آن‌ها می‌تواند راه حل مشکل کار نکردن چراغ راهنما باشد. حواستان باشد هنگام تمیزکاری، دقت کنید تا به خودتان یا خودرو آسیب نزنید.

سخن آخر

در این مطلب از بلاگ کارنامه همراه شما بودیم تا علت‌های کار نکردن چراغ راهنمای خودرو را بشناسیم. در یک نگاه کلی، علت کار نکردن راهنمای ماشین سمند، علت کار نکردن راهنمای پیکان، علت کار نکردن راهنمای ماشین پراید و تمام خودروهای دیگر تقریبا یکسان است؛ عواملی مثل اتصالات زنگ‌زده، نقص سیم‌کشی و خرابی رله سیگنال، می‌توانند از مهم‌ترین علل خرابی چراغ راهنمای خودرو باشند. بنابراین مهم است که بلافاصله پس از دیدن اولین علائم مثل ضعف نور، قطعی راهنما یا علائم غیرمعمول، به سراغ یک تعمیرکار حرفه‌ای بروید.

فراموش نکنید که نگهداری مناسب از سیستم روشنایی خودرو، باعث افزایش ایمنی شما و دیگر رانندگان خواهد شد. این ایمنی تا چه اندازه برای شما مهم است؟!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.