اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

انواع صدای لنت ترمز و نکاتی برای رفع آنها

ترمز یکی از مهم‌ترین قسمت های خودرو است که عدم عملکرد مناسب آن می‌تواند خطرات مالی و جانی به همراه داشته باشد؛ بنابراین همیشه باید به سلامت ترمزها توجه کنیم و علاوه بر سرویس‌های دوره‌ای و تعویض لنت‌ها در صورت شنیدن هرگونه صدای ناهنجار از ترمز به دنبال پیدا کردن علت و رفع آن باشیم.

اگرچه هر صدایی که از ترمز خودرو شنیده می‌شود لزوما نشانه بدی نیست ولی نباید نسبت به انواع صدای لنت ترمز خودرو که می‌شنویم بی‌توجه باشیم زیرا بعضی صداها بسیار آزاردهنده و گاها خطرآفرین هستند. این صدا می‌تواند به‌صورت مداوم باشد و یا تنها زمانی که ترمز را فشار می‌دهید صدا ایجاد شود.

در این مطلب قصد داریم به علت‌های ایجاد صدا در ترمز و راه‌های رفع آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید. همچنین دیدن ویدیوی زیر را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم.

زمانی که پدال ترمز را فشار می‌دهیم فشار روغن ترمز موجود در سیستم باعث می‌شود که لنت‌های ترمز، که روی کلیپر نصب شده‌اند و در دو طرف دیسک ترمز قرار دارند، به دیسک بچسبند و بر اثر اصطکاکی که با دیسک ایجاد می‌کنند سرعت خودرو را کاهش دهند. با گذشت زمان و بر اثر استفاده زیاد، لنت‌ها خورده شده و به مرور از ضخامت آن‌ها کم می‌شود و نهایتا بر قدرت ترمزگیری و عملکرد صحیح آن‌ها تأثیر می‌گذارد. حداقل ضخامت لنت‌ها باید حدود ۵ میلی‌متر باشد و درصورتی که ضخامت آن کمتر شود، زمان تعویض آن فرا رسیده است.

حتما بخوانید: انواع صدای ماشین و ۱۲ مشکلی که می‌تواند دردسرساز شود

مورد دیگری که از اهمیت زیادی برخوردار است دیسک ترمز است. دیسک‌ها باید هموار، بدون تاب، بدون ترک و بدون لبه باشد. برای هر دیسکی یک حداقل ضخامت وجود دارد که در صورت کمتر شدن ضخامت از حد استاندارد باید تعویض شود. به‌طور‌کلی کیفیت و ضخامت لنت و سالم بودن دیسک می‌تواند در صدای ترمز تأثیرگذار باشد.

انواع صدای لنت ترمز

در اینفوگرافیک زیر به تعدادی از صداهای رایجی که گاها از ترمز خودرو به گوش می‌رسد پرداخته‌ایم و علت‌های آن را بررسی کردیم:

 

برای مشاهده در سایز بزرگ بر روی عکس کلیک کنید

 

نکته ۱: صدای سوت تقریبا شایع‌ترین صدایی است که از ترمز خودروها شنیده می شود. اگر جنس ترمز خوب است یا به تازگی لنت‌ها را تعویض کرده‌اید پس احتمالا دلیل آن، جا نیفتادن لنت بر روی دیسک است. بهتر است در سرعت ۵۰  کیلومتر چند بار ترمز نرم بزنید و از ترمز گرفتن شدن شدید خودداری کنید. با این‌کار معمولا مشکل به مرور رفع می‌شود.

نکته ۲: گر صدای ترمز شدید و شبیه  صدای خراشیده شدن آهن بود باید در سریع‌ترین زمان لنت تعویض شود تا از آسیب بیشتر به دیسک جلوگیری به‌‌عمل آید. شنیدن این صدا به‌صورت خفیف گویای این موضوع است که لنت در حال تمام شدن است و احتمالا قسمت فلزی لنت به‌صورت جزئی با دیسک تماس پیدا می‌کند. اگر هم دیسک بر اثر سایش لبه‌دار شد، با تراش لبه دیسک صدا قطع می‌شود.

حتما بخوانید: علت جا نرفتن دنده خودرو و یا سخت جا رفتن آن چیست؟

برای رفع صدای لنت ترمز چکار کنیم؟

علت اصلی ایجاد صدا در ترمز خودرو وجود ارتعاش است. در سیستم ترمز دیسکی این ارتعاش می‌تواند بین لنت و دیسک، لنت و کلیپر، کلیپر و متعلقات آن به وجود آید. ولی در سیستم ترمز کاسه‌ای این ارتعاشات غالبا بین کفشک و کاسه ایجاد می‌شود. در ادامه ۱۰ کاری که برای حذف صداهای ترمز می‌توانید انجام دهید را می‌خوانید:

۱. هنگام ترمز زدن به دقت گوش کنید که صدا از لنت‌ها به گوش می‌رسد یا خیر. برای اطمینان بیشتر لنت‌ها را از نظر مقدار باقی مانده و شل نبودن بررسی کنید.

۲. در انتخاب نوع لنت دقت کنید و از لنت‌های با‌کیفیت استفاده کنید.

۳. اگر لنت‌ها در جای خود به درستی نصب شده‌اند و از کیفیت آن‌ها نیز مطمئن هستید ولی همچنان صدا می‌دهند یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که لنت‌ها را خارج کنید و پشت آن‌ها Shim نصب کنید. در حقیقت Shimها برای جلوگیری از ارتعاش بین لنت و کلیپر استفاده می‌شوند.

۴. تمام اجزای ترمز مانند گیره‌ها، پین‌ها و فنرها که بر اثر فشار و یا دمای بالا و یا کارکرد زیاد کیفیت خود را از دست داده‌اند یا شل شده‌اند باید تعویض شوند.

۵. سالم بودن کلیپر باید به دقت بررسی شود. تمیز کردن و روغن کاری متعلقات کلیپر به حذف یا کاهش صدا و ارتعاشات کمک می‌کند. در صورت که کلیپر کهنه و فرسوده است تنها راه‌حل تعویض آن است.

۶. تمام اجزای ترمز باید از نظر لقی مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز تعویض شود.

۷. دیسک‌ها را از نظر کثیف بودن یا زنگ‌زدگی بررسی کنید. در صورتی که خودرو برای مدت طولانی بدون استفاده قرار گیرد ممکن است دیسک‌ها زنگ بزنند.

۸. در بعضی موارد سمباده زدن سطح لنت و بستن مجدد آن در قطع یا کاهش صدا تأثیر دارد.

۹. در صورتی که لنت و دیسک بیش از اندازه شیاردار شده‌اند باید تعویض شوند.

۱۰. در هربار تعویض لنت گیره نگهدارنده آن را نیز تعویض کنید.

رعایت موارد گفته شده به شما کمک می‌کند تا بتوانید صدای لنت ترمز خودروی خود را برطرف کنید. چنانچه شما هم در این زمینه تجربه خاصی دارید که دانستن آن کاربردی است، آن را با خوانندگان ما در میان بگذارید.

اگر خواندن این نوشته برای شما مفید بود توصیه می‌کنیم دیگر مقالات ما در زمینه علل روشن نشدن ماشین در هوای سرد و علت جا نرفتن دنده خودرو را نیز بخوانید.

/blog/types-of-brake-noises/amp/
مراقبت از خودرو
ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (3)
نظر بدهید
  • اسماعیل

    سلام عرض ادب دارم خدمت شما.ببخشید یه سوال داشتم من یه سری لنت ترمز از چین سفارش دادم وقتی به دستم رسید و امتحان کردم دیدم صدای سوت مانند میده شما راه حلی در نظر دارید که به بنده کمک کنید این مشکل رو حل کنم با تشکر

  • محمد

    وقت بخیر
    تشکر فراوان

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.