معرفی زوتی DL5 پارس خودرو؛ ارزان‌ترین کراس‌اوور وارداتی

2 3,740

احتمالا اخبار واردات ارزان‌ترین کراس‌اوور چینی توسط پارس خودرو را شنیده‌اید. زوتی DL5 یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت اقتصادی از برند چینی زوتی است که در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم آن را در خیابان‌های کشور ببینیم. پارس خودرو قصد دارد پس از عرضه نمونه‌های وارداتی، این خودرو را مونتاژ و داخلی‌سازی کند و حتی نمونه‌های هیبریدی زوتی DL5 را هم توسعه دهد. فکر می‌کنید آیا زوتی DL5 آن‌قدر خوب هست که بتواند سایر کراس‌اوور‌های اقتصادی بازار را تهدید کند؟ با ما در کارنامه همراه باشید تا زوتی DL5 را بیشتر بشناسیم.

معرفی زوتی DL5

زوتی DL5 یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت است که در سال ۲۰۱۶ توسط شرکت زوتی (Zotye) طراحی و ساخته شده است. این خودرو در نگاه اول، طراحی ساده و ظریف با المان‌های اسپرت دارد. بسیاری از ما زوتی را با سدان نسبتا بزرگ آن z300 می‌شناسیم که سال‌های زیادی است در بخش حمل‌ونقل عمومی حضور دارد. حالا زوتی بار دیگر با پارس خودرو و فیس‌لیفتِ به‌روزِ DL5، به ایران آمده تا با قیمت پایین و امکانات مناسب، بازار کراس‌اوورهای اقتصادی را هدف قرار دهد. اگر به‌دنبال کراس‌اوور کوچک و ارزان‌قیمتی هستید، با ما همراه باشید تا ابعاد مختلف زوتی DL5 را زیر ذره‌بین بگیریم.

مشخصات ظاهری زوتی DL5

زوتی DL5 ابعادی نزدیک به هایما S5 و X55 پرو دارد؛ اما به‌دلیل طراحی نسبتا قدیمی‌اش، کمی کوچک‌تر دیده می‌شود. طول زوتی DL5 4.4 متر و عرض و ارتفاع آن هم به ترتیب حدود ۱.۸۳ متر و ۱.۶۴ متر است. این خودرو ۱۴۲۰ کیلوگرم وزن دارد که در چارچوب استاندارد کراس‌اوورهای چینی است.

مشخصات
طول ۴,۴۰۵ میلی‌متر
عرض ۱,۸۳۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۴۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۶۱۰ میلی‌متر
وزن ۱,۴۲۰ کیلوگرم

نمای جلوی زوتی dl5

بررسی نمای جلوی زوتی DL5

از لحاظ طراحی با محصول جدیدی رو‌به‌رو نیستیم چرا که طراحی زوتی DL5 به سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد؛ همان سالی که کراس‌اوورهایی مثل جک S3 هم به بازار عرضه شدند. از این‌رو، بی‌راه نیست اگر بگوییم که زوتی DL5 در نمای جلو شباهت بسیار زیادی به جک اس ۳ دارد. جلوپنجره بزرگ پلاستیکی با نوارهای کرومی و چراغ‌های تیز در زوتی DL5 و جک اس ۳ این دو خودرو را به برادرهای دوقلو تبدیل می‌کند. زیر سپر خودرو هم دو چراغ مه‌شکن بزرگ در ساختاری لایه‌ای از پلاستیک و کروم قرار دارند که به‌خوبی با طراحی نیمه بالایی هماهنگ شده‌اند.

طراجی نمای جانبی زوتی dl5

بررسی نمای کناری زوتی DL5

در نمای کناری، طراحی جذاب‌تر می‌شود؛ حتی می‌توان گفت طراحی اطراف ستون C جسورانه به نظر می‌رسد. یک خط برجسته از دستگیره درب جلو شروع می‌شود، از روی دستگیره درب عقب و گلگیر عقب عبور می‌کند و در قسمت چراغ عقب پایین می‌رود. خوشبختانه رینگ‌های پیش‌فرض ۱۶ اینچی، جای خود را به رینگ‌های ۱۷ اینچی داده‌اند و با وجود اینکه هنوز هم کوچک هستند، اما جلوه بهتری دارند. ریل‌های سقف هم که از نمای کناری خودرو کامل مشخص‌اند، سعی می‌کنند زوتی DL5 را بزرگ‌تر و اسپرت‌تر نشان دهند. در مجموع طراحی کناری زوتی نسبت به برادر دوقلویش جک، چشم‌نوازتر است؛ مخصوصا به‌خاطر اینکه آینه‌ها روی بدنه نیستند. تنها ایراد زوتی در این قسمت، پنجره‌های کوچک ردیف عقب آن است که دید و نور محدودی را در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌دهد.

عقب زوتی dl5

بررسی نمای عقب زوتی DL5

طراحی چراغ‌های خطر در نمای عقب، کاملا شبیه به چراغ‌های جلو است. همان خطی که در نمای جانبی خودرو دیده می‌شود، در نمای عقب هم امتداد پیدا کرده است و باعث شده درب صندوق کمی حجیم‌تر دیده شود. خروجی‌های اگزوز روی سپر دیده نمی‌شوند و سازندگان تصمیم گرفته‌اند اگزوز را زیر سپر خودرو مخفی کنند. شیشه عقب خیلی بزرگ به نظر نمی‌رسد، به همین دلیل ممکن است دید خوبی در اختیار راننده قرار ندهد. به‌صورت کلی، نمای عقب کاملا ساده طراحی شده است؛ اما برای کراس‌اوور ارزان قیمتی که در سال ۲۰۱۶ طراحی شده، به‌اندازه کافی زیباست.

promotion banner

مشخصات فنی زوتی DL5

مانند اکثر خودروهای چینیِ وارداتی، زوتی DL5 هم مجهز به موتور ۱.۵ لیتری توربو با ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن‌متر گشتاور است که با جعبه‌دنده CVT جفت می‌شود و قدرت را به چرخ‌های جلو می‌فرستد.

مشخصات فنی
پیشرانه ۴ سیلندر
گیربکس CVT
حجم موتور ۱.۵ لیتر
قدرت ۱۴۵ اسب بخار
گشتاور ۲۰۵ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت
مصرف ترکیبی ۷.۱ لیتر در صد کیلومتر

 

همان‌طور که در جدول بالا می‌بینید، زوتی DL5 چه روی کاغذ و چه در عمل، کاملا متوسط ظاهر می‌شود. حداکثر سرعت این خودرو ۱۸۰ کیلومتربرساعت است و شتاب‌گیری صفر تا ۱۰۰ آن حدود ۱۲ ثانیه طول می‌کشد که در مقایسه با با شتاب ۱۱ ثانیه‌ای جک S3، کمی کُند‌تر است. سیستم تعلیق هم همان ترکیبی است که در سایر خودروهای اقتصادی می‌بینیم؛ یعنی در محور جلو از سیستم تعلیق مک‌فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه‌مستقل پیچشی استفاده شده است. مصرف سوخت ترکیبی زوتی DL5 حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که در کراس‌اوورهای مشابه آن هم همین عدد دیده می‌شود.

امکانات کابین و طراحی داخلی زوتی DL5

کابین زوتی dl5

اگرچه زوتی دی‌ال۵ یک خودروی اقتصادی است، اما فضای داخلی آن واقعا زیباست. چرم مصنوعی و پلاستیک نرم به‌وفور در کابین دیده می‌شود و از لحاظ کیفیت مواد استفاده‌شده، کاملا نسبت به رقبای خود برتری دارد. روی داشبورد، رودری‌ها و تکیه‌گاه دست، از چرم مصنوعی و مواد نرم استفاده شده است که مشابه آن را در خودروهایی با این قیمت، کمتر دیده‌ایم. یک صفحه ابزار دیجیتال، یک صفحه نمایش لمسی ۸ اینچی، چرم مصنوعی زیبا و برخی خطوط براق در کابین زوتی دی‌ال۵ خودنمایی می‌کنند. طراحی کلی داشبورد به ایکس ۲۲ پرو نزدیک است اما از پلاستیک پیانویی که بعضی‌ها آن را لوکس می‌دانند، خبری نیست. صفحه نمایش ۸ اینچی بالای دریچه‌های تهویه مطبوع قرار دارد و استفاده از آن آسان است. کلاستر کیلومترشمار هم مانند ایکس ۲۲ پرو از نوع آنالوگ است و پشت فرمان با روکش چرم قرار گرفته است.

صندلی‌های زوتی dl5

صندلی‌های زوتی DL5 چرمی هستند و کیفیت خوبی دارند. یک ایراد بزرگ زوتی دی‌ال۵، نداشتن سانروف است. به نظر می‌رسد از آنجاکه پنجره‌های ردیف عقب و پنجره پشتی کوچک‌اند، وجود یک سانروف که نور داخل خودرو را بهبود دهد، کاملا لازم بود. در مجموع مواد سازنده باکیفیت و تریم قهوه‌ای-مشکی زوتی DL5، نقطه مثبت بزرگی برای این خودرو قلمداد می‌شود و اگر این خودرو سانروف هم داشت، عالی می‌شد.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی زوتی DL5

آپشن‌ها و امکانات رفاهی زوتی dl5

فکر می‌کنید زوتی DL5 از لحاظ تعداد آپشن‌ها چطور عمل می‌کند؟ در حد و اندازه خودروهایی مثل ایکس ۲۲ پرو، جک اس ۳ و هایما اس ۵ اما یک پله پایین‌تر. سانروف، گرمکن صندلی، دریچه تهویه برای ردیف عقب، سیستم تهویه اتوماتیک و فرمان دی‌کات از آپشن‌هایی است که در برخی از این خودروها دیده می‌شوند، اما در زوتی DL5 وجود ندارند و صندلی‌ها هم کاملا دستی هستند. البته DL5 در رده قیمتی خودش آپشن‌های مناسبی دارد که از بین آن‌ها می‌توان به استارت دکمه‌ای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کروز کنترل، سنسور نور و باران و دوربین عقب اشاره کرد. به‌طور کلی، آپشن‌های رفاهی برای زوتی DL5، مزیت رقابتی محسوب نمی‌شوند.

آپشن‌های زوتی DL5
کنترل پایداری دارد
کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
ریموت استارتر ندارد
سنسور جلو و عقب فقط عقب
سنسور تصادف ندارد
رادار خط‌خوان ندارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییرلاین ندارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتوهلد دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی‌لایت دارد
اتولایت ندارد
نوربالا اتوماتیک ندارد
فرمان برقی دارد
دنده پشت فرمان ندارد
دوربین ۳۶۰ ندارد
دوربین جانبی ندارد
ایربگ ۲ عدد
ورود بدون کلید دارد
استارت دکمه‌ای دارد
سیستم تهویه اتوماتیک ندارد
صندلی‌ راننده دستی
صندلی سرنشین جلو دستی
گرمکن صندلی ندارد 
سردکن صندلی ندارد 
ماساژور صندلی ندارد 
شارژر وایرلس ندارد
سقف پانوراما ندارد
سانروف ندارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

قیمت و رقبای زوتی DL5

زوتی DL5 حدود یک میلیارد و پنجاه میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. با این اوصاف، مشخص می‌شود که به‌زودی یکی از ارزان‌قیمت‌ترین کراس‌اوورهای چینی وارد بازار خواهد شد. در این رده قیمتی، کراس‌اوورهایی مثل x22 پرو، تیگارد X35، هایما S5 و جک S3 حضور دارند که می‌توانند رقابت را برای زوتی DL5 چالش‌برانگیز کنند. زوتی DL5 از لحاظ طراحی کابین و کیفیت مواد سازنده داخلی، می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و از لحاظ فنی هم پابه‌پای رقبای خود پیش برود؛ اما از لحاظ طراحی خارجی، آپشن‌ها و امکانات رفاهی کار سختی را درپیش خواهد داشت.

مشخصات ام‌وی‌ام X22 PRO تیگارد X35 هایما S5 جک S3 زوتی DL5
موتور ۱ لیتری ۳ سیلندر توربو شارژ ۱٫۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر ۱٫۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر ۱٫۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر
توان (اسب بخار) ۹۸  اسب بخار ۱۴۷ اسب بخار ۱۴۸اسب بخار ۱۰۷ اسب بخار ۱۴۵ اسب بخار
گشتاور (نیوتن‌متر) ۱۵۰ نیوتن‌متر ۲۱۰ نیوتن‌متر ۲۱۰ نیوتن‌متر ۱۵۵ نیوتن‌متر ۲۰۵ نیوتن‌متر
مصرف سوخت (۱۰۰ کیلومتر) ۵٫۸ لیتر ۷٫۲ لیتر ۷٫۸ لیتر ۷٫۵ لیتر ۷٫۱ لیتر
فضای صندوق بار ۴۲۰ لیتر ۳۰۰ لیتر ۳۲۰ لیتر ۶۰۰ لیتر

 

نظر شما چیست؟ در این رده قیمتی زوتی DL5 را انتخاب می‌کنید یا به‌دنبال رقبای مدرن‌تر آن می‌روید؟

سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم زوتی DL5 را به‌طور کامل بررسی کنیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، پاسخ سؤالات‌تان را دریافت کرده باشید. اگر هنوز سؤالی درباره این خودرو دارید، در پایین همین صفحه در بخش نظرات، آن را بپرسید. کارشناسان ما در کارنامه، آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. بهزاد
    بهزاد می گوید

    حتما زوتی

  2. حسین
    حسین می گوید

    در جدول با توجه به تنفس طبیعی موتور جک s3 برتری به بقیه دارد و همچنین فضای صندوق عقب و اسطحلاک

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.