خودروهای ۷۰۰ میلیونی تا ۱ میلیاردی که بهتر است انتخاب دوم‌تان باشند

0 1,708

بدون شک اولین آسیبی که آشفتگی در هر بازاری با بالا رفتن غیر منطقی قیمت‌ها به دنبال دارد، عرضه کالاهایی با ارزش خرید پایین و قیمت غیر منطقی است. بازار خودروی کشور نیز که طی سه سال گذشته و از تابستان ۹۷ با شرایطی کم‌نظیر از لحاظ سردرگمی و بی‌ثباتی مواجه بوده، از قاعده مستثنا نیست. در این آشفتگی شاهد بودیم که خودروهایی با قیمت یک میلیارد به قیمت ۱۰ میلیارد تومان هم رسیدند و خودروهای ۱۰۰ میلیون تومانی مبالغی بالای یک میلیارد را به خود دیدند. به این ترتیب خودروهای لوکس و لاکچری موجود در بازه قیمتی یک میلیارد تومان، جای خود را به خودروهای سطح متوسط و مصرفی و گاها اقتصادی دادند. در این وضعیت پیدا کردن خودرویی که به واقع ارزنده باشد، کار راحتی نیست. اکنون قصد داریم خودروهایی که در این بازه جای می‌گیرند و ارزش خرید آنها همواره با تردید‌هایی روبروست را معرفی کنیم.

از کجای دنیا شروع کنیم؟

بازار خودرو از ابتدای بازگشایی بازارهای تجاری و مالی کشور در نیمه دوم فروردین ۹۹، با شوک شروع دوباره مذاکرات هستی مواجه شد. شوکی که روند نزولی قیمت خودروهای خارجی و مونتاژی را به دنبال دارد و باعث شده است بسیاری خودروهای بالای ده سال ارزش خود را از دست بدهند. در حال حاضر ریسک خرید خودروهایی مانند هیوندای آزرا ۲۰۰۸ یا کیا موهاوی ۲۰۱۰ بالاست. چرا که هرلحظه احتمال رفع تحریم‌های خودرویی کشور می‌رود که خود باعث افت بیشتر قیمت‌ها می‌شود. حدس‌هایی نیز از سوی برخی کارشناسان اقتصادی مطرح است من باب آزاد شدن واردات خودرو. بنابراین در این شرایط خرید هیچ یک از خودروهای پرکارکرد و قدیمی با قیمت‌های بالای پیشین توصیه نمی‌شود. اما در این شرایط برخی خودروهای چینی شرایط متفاوت‌تری نیز تجربه می‌کنند. خودروهایی که از ابتدا به اشتباه از سوی کارخانه در بازه ۷۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد قیمت گذاری شدند و همچنان در این بازه قرار دارند.

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

چری تیگو ۷

تیگو ۷ کراس‌اور سایز کوچک چری است که توسط مدیران خودرو در ایران عرضه می‌شود. این خودرو که درواقع در لاین لوکس چری قرار دارد، همچنان می‌تواند با خودروهای سطح متوسط کره‌ای، آن هم برخی نمونه‌های کارکرد آن‌ها رقابت کند. کما اینکه این خودرو مانند بسیاری دیگر هم‌وطنانش با کشش نامناسب خودرو و عدم تناسب موتور و بدنه رنج می‌برد. چری تیگو گرچه طراحی جذابی دارد و نقش پرچمدار تولید کننده خود را بازی می‌کند اما همچنان در بخش امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی چند قدم عقب‌تر از هم‌کلاسان کره‌ای خود که متعلق به یک نسل قبل آن هم هستند قرار می‌گیرد. موتور توربوشارژ ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر این خودرو قادر به تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور است. شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۰.۵ ثانیه ثبت شده است که به گفته کاربران قابل دسترسی نیست. سقف سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی نیز ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر است. از مزایای این خودرو می‌توان به خدمات پس از فروشش اشاره کرد که باز هم توجیه خوبی برای قیمت‌گذاری آن محسوب نمی‌شود.

promotion banner

چری آریزو ۶ اکسلنت

باز هم محصولی از چری. این بار به یک سدان از این کمپانی چینی پرکار در ایران می‌پردازیم. آریزو ۶ را شاید بتوان یکی از بهترین سدان‌های چینی بازار کشور دانست. چری این سدان خوش چهره و خوش ساخت خود را این بار با موتوری متناسب‌تر، کیفیت ساخت بهتر و البته امکانات کامل تر عرضه کرده است. اما اشاره مستقیم ما به اختلاف قیمت بازار و شرکت درمورد این خودرو است. در حالی که آریزو ۶ در اردیبهشت ۱۴۰۰ در بازار با قیمت کمتر از ۷۰۰ میلیون خرید و فروش می‌شود، مدیران خودرو آن را با قیمتی بین ۸۵۰ تا ۷۵۰ عرضه می‌کند. این خود بیانگر افت شدید قیمت این خودرو در بازار در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات است.

حتما بخوانید: خوش ‌فروش‌ترین خودروهای زیر ۳۰۰ میلیون کدام‌ها هستند؟

بنابراین آریزو ۶ شاید خودرویی با کیفیت و خوش‌ساخت باشد اما خرید آن از شرکت با نرخ بیان شده معقول به‌نظر نمی‌رسد. چری این سدان زیبای خود را با همان موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر تولید کرده است که قادر به تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور است. یک گیربکس CVT با ۹ دنده مصنوعی نیز موتور خودرو را همراهی می‌کند. شتاب صفر تا صد این خودرو ۹ ثانیه، سقف سرعت آن ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوختش در سیکل ترکیبی ۶.۴ لیتر در هر صد کیلومتر است.

ام‌وی‌ام X55

باز هم یک محصول چینی و باز هم از چری. جالب اینکه باز هم به پشتیبانی مدیران خودرو. X55 سردم‌دار همه ام‌وی‌ام‌های موجود در بازار کشور است که از ابتدای عرضه در بازار ایران، از ارزش‌خرید بالایی برخوردار نبود. هرچند X55 از طراحی جذاب و به‌روز بهره می‌برد، ولی این کراس اوور کوچک در دسته ساب کامپکت‌ها قرار می گیرد، و از نظر قیمت در رده شاسی‌بلندهای کوچک بازار قرار گرفته است.

X55 از نظر سطح امکانات شرایط بهتری نسبت به دیگر ام‌وی‌ام‌های تولیدی چری دارد، اما در بخش فنی عملکرد و بازده چندان بهتری را به نمایش نمی‌گذارد. X55 نیز با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر ۱۴۷ اسب بخاری تیگو ۷ عرضه شده است و یک گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه. سقف سرعت این خودرو ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت ثبت شده و شتاب صفر تا صد ۱۰.۵ ثانیه است. مصرف سوخت X55 در سیکل ترکیبی ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند. این خودرو با مشکلات جدی ترمزگیری و فنربندی مواجه است.

هایما S7 توربو پلاس

این خودرو که از مونتاژی‌های جدید ایران خودرو است، به نوعی نقش فیس‌لیفت هایما S7 توربو را بازی می‌کند. هرچند تغییرات آن تنها در طراحی بدنه و کابین اعمال شده و در بخش فنی کاملا مشابه نسخه‌ قبلی ارائه می‌شود. در بخش امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی نیز تنها شاهد کمی بزرگ‌تر شدن نمایش‌گر مرکزی و ارتقاء سیستم صوتی هستیم. همین تغییرات هایما را از کانال ۶۰۰ میلیون تومان به کانال ۷۰۰ میلیون کشیده است. حال اینکه از نظر بسیاری کارشناسان هایما توربو خود ارزش پرداخت ۶۰۰ میلیون تومان ندارد. این خودرو با یک موتور ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ و یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک عرضه شده است. سقف قدرت موتور این خودرو ۱۷۴ اسب بخار و سقف گشتاور آن ۲۳۰ نیوتن‌متر است. شتاب صفر تا صد هایما که اتاقی کوچک و سواری نه‌چندان نرمی دارد، ۱۰.۵ ثانیه، بیشینه سرعت آن ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی آن ۸.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است.

ریگان کوپا فلگشیپ

یکی دیگر از خودروهای این لیست را باید ریگان کوپا دانست که با تیپ فلگشیپ و تحت عنوان فیس‌لیفت نسخه ۹۷ عرضه شده است. از عمده مشکلات خودروهای کوپه در ایران خدمات پس از فروش ضعیف آن‌ها است که برای چینی‌های مستهلک ضعف بسیار بزرگی محسوب می‌شود. هرچند این خودرو در بخش فنی شرایط نسبتا بهتری در مقابل هم‌وطنان خود دارد و امکانات رفاهی بیشتری نیز در اختیار سرنشینان و راننده قرار می‌دهد اما از کیفیت ساخت و مونتاژ مناسب در سطح قیمت بالای ۹۰۰ میلیون تومان بهره نمی‌برد.

حتما بخوانید: نکاتی که درباره خرید خودروی چینی باید بدانید

این خودرو از یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ با سقف قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر بهره می‌برد. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک این کراس‌اور سایز بزرگ، قدرت موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. سقف سرعت ریگان کوپا فلگشیپ ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت، شتاب صفر تا صد آن ۹.۵ ثانیه و مصرف سوختش در سیکل ترکیبی ۸.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است.

کلام آخر

به این لیست برخی خودروهای دیگر را هم می‌توان افزود. برخی کره‌ای‌های مسن مانند کیا اسپورتیج و هیوندای سانتافه ۲۰۱۱ و ۲۰۱۰ به دلیل استهلاک بالا، بعضی اروپایی‌های زیر ۲۰۱۰ مانند بنز کلاس C، به دلیل هزینه بسیار بالای نگهداری و شاید مزدا ۴ به دلیل افت کیفیت ساخت، از جمله این خودروها هستند. اما در نهایت باید گفت، در حال حاضر خرید خودروهایی که به دلیل آشفتگی بازار، از ابتدا با قیمت‌های غیر معقول عرضه شدند پرریسک‌تر از همیشه است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.