پشت لوگوی معروف‌ترین ماشین‌های دنیا چه خبر است؟

0 10,508

آیا تا حالا فکر کرده‌اید که چه چیزی باعث شهرت جهانی یک خودرو می‌شود؟ سرعت؟ قدرت؟ زیبایی؟ یا کیفیت؟ حقیقت این است که معروف‌ترین خودروهای دنیا همه این عناصر را با هم دارند. بااین‌حال، آنچه که باعث می‌شود یک خودرو در هر جایی از دنیا که باشد به‌راحتی شناخته شود، لوگوی منحصربه‌فرد آن است. وقتی نمی‌توانید یک خودرو را از روی ظاهرش تشخیص دهید، سریع به لوگوی آن نگاه می‌کنید. بنابراین لوگوی یک خودرو همان چیزی است که به آن اعتبار می‌بخشد.

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

اما آیا می‌دانید لوگوهای معروف‌ترین ماشین‌های دنیا بر چه اساسی طراحی شده‌اند و چه داستانی پشت آنهاست؟ آیا صرفا جنبه زیبایی‌شناختی دارند یا معانی و مفاهیم خاصی را بازگو می‌کنند؟ اگر این موضوع برایتان جذاب است، این مطلب را تا انتها بخوانید، شاید خودروی موردعلاقه خودتان هم بین آنها باشد.

۱. لوگوی تویوتا

تویوتا یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دنیاست. لوگویی که در حال حاضر روی تویوتاست و همه ما آن را می‌شناسیم، در سال ۱۹۸۹ به‌مناسبت پنجاهمین سال تأسیس این شرکت رونمایی شد. این لوگوی خاص شامل سه بیضی تو در تو است که دو قسمت داخلی آن نشان‌دهنده انتظارات مشتری و ایده‌آل‌های سازنده آن است. این دو قسمت به هم متصل شده و حرف T که حرف اول تویوتاست را شکل می‌دهند. البته شبیه غربیلک فرمان هم هست. بیضی بیرونی نماد استقبال جهانی از تویوتاست، هر بیضی دارای ضخامت‌های مختلف است که شبیه خط ژاپنی است که به‌دلیل استفاده از قلم‌مو دارای ضخامت‌های مختلف می‌شد.

۲. لوگوی کادیلاک

لوگوی کادیلاک نماد تاج خانوادگی کاشف فرانسوی، آنتوان دلاموته کادیلاک، است که شهر دیترویت را بنا نهاد. این نماد شامل سه نوار رنگی نشان‌دهنده فضیلت، جسارت و شجاعت بود. البته در لوگوی قدیمی کادیلاک تاج گل، تاج و اردک‌های کوچک مرگانسر هم وجود داشتند که حالا حذف شده‌اند.

روایات متعددی درباره این لوگو وجود دارد. برخی می‌گویند اصل و نسب کادیلاک به خاندان سلطنتی قدیمی در فرانسه می‌رسد، بنابراین این لوگو مدت‌ها پیش از آنکه کلمبوس سرزمین جدید را کشف کند طراحی شده است. بااین‌حال بسیاری بر این باورند که این تاج را خود آنتوان دلا موته هنگامی که در سال ۱۶۸۷ ازدواج کرد طراحی کرده است.

promotion banner

۳. لوگوی آئودی

در این لوگو چهار حلقه می‌بینیم که یادآور چهار خودروساز عضو اتحادیه خودروسازان است که با یکدیگر ادغام شدند و در سال ۱۹۳۲ این شرکت را تأسیس کردند. لوگوی اولیه این خودرو از چهار اسم آئودی (Audi)، هورچ (Horch)، دی‌کی‌دبلیو (DKW) و وندرر (Wanderer) تشکیل شده بود. در زمان جنگ جهانی دوم، آئودی کمتر از ۱ درصد خودروهای نماینده این اتحادیه را تولید می‌کند. بنابراین تا سال ۱۹۸۰ عملا دیگر خبری از این اتحادیه نبود و فقط خود آئودی بود. به این ترتیب، متن لوگو را برداشتند، اما به احترام تاریخچه این برند چهار حلقه درهم قفل‌شده باقی ماند.

۴. لوگوی بی‌ام‌و

کمتر کسی است که این لوگوی زیبا را نشناسد؛ لوگوی آبی و سفید زیبایی که نظریه‌های مختلفی پیرامون آن وجود دارد. یکی از این نظریه‌ها این است که چون شرکت بی‌ام‌و در اصل تولید‌کننده موتور هواپیما بوده است، این لوگو شبیه پروانه هواپیماست. البته خود بی‌ام‌و به‌شکلی کاملا ناخواسته در تبلیغی که در یک مجله در سال ۱۹۲۹ چاپ کرده بود این لوگو را جاودانه کرد. بااین‌حال، حقیقت این است که لوگوی بی‌ام‌و هیچ ارتباطی به پروانه هواپیمای در حال پرواز در آسمان آبی روشن ندارد! بی‌ام‌و فقط به‌احترام منطقه باواریا در آلمان که سال‌ها میزبان دفتر مرکزی این شرکت بود، از دو رنگ موجود در پرچم باواریا در لوگوی خودروهایش استفاده کرد. همین!

۵. لوگوی مرسدس بنز

مرسدس بنز که نماد تجمل و کیفیت است، مدت‌های طولانی است که در صنعت خودروسازی حضور دارد، اما برند مرسدس در سپتامبر سال ۱۹۰۲ ثبت شد. لوگوی مرسدس یک ستاره سه‌پر است که با الهام از نماد گوتلیب دایملر طراحی شد، با این نوشته در زیر آن:

«این ستاره روزی بر فراز کارخانه سازنده‌اش خواهد درخشید تا نماد کامیابی باشد».

این لوگو نشان‌دهنده امید مرسدس بنز برای ایجاد سلطه در سه نقطه است: زمین، دریا و هوا.

۶. لوگوی مازراتی

شاید برایتان عجیب باشد، لوگوی معروف مازراتی را یکی از برادران مازراتی و تنها برادر آنها که هیچ علاقه‌ای به مهندسی یا صنعت خودرو نداشت طراحی کرده است. ماریو مازراتی برای این کار از یکی از عناصر سه‌گانه‌ای که در دست نپتون، خدای رومی، در مجسمه فونتانا دنیتونو در میدان ماگیوره بولونا قرار دارد الهام گرفت. شهر بولونا محل تولد خانواده مازارتی و مقر اولین کارخانه این شرکت بود. این لوگو نشان‌دهنده فرمانروایی نپتون بر هفت دریا و فرمانروایی مازراتی بر فضای بین آنهاست.

۷. لوگوی فراری

درباره لوگوی معروف فراری هم حدس و گمان‌های زیادی وجود دارد. بین ماشین‌بازها کمتر کسی پیدا می‌شود که با تصویر اسب سیاه روی زمینه زردرنگ خودروهای فراری آشنا نباشد. اما داستان پشت این لوگو چیست؟

برخی می‌گویند که انزو فراری از این نماد برای تجلیل از کنت فرانچسکو باراکا قهرمان جنگ جهانی اول استفاده کرده است، کسی که روی هواپیمای خود تصویر یک اسب را نقاشی کرده بود. نظریه دیگر می‌گوید چون خانواده فراری اسب‌های زیادی داشتند، شرکت فراری این اسب را به‌عنوان نمادی از قدرت انتخاب کرده است. فکر می‌کنم فقط خود انزو فراری می‌داند واقعیت چیست!

۸. لوگوی پژو

لوگوی پژو یکی از ماندگارترین و معروف‌ترین لوگوهای خودرو در تاریخ خودروسازی در جهان است. البته مانند بسیاری از خودروسازان، پژو هم به افتخار محلی که شرکت در آن مستقر است لوگویش را طراحی کرده است. این شیر فرانسوی به‌طور رسمی در سال ۱۸۴۷ خلق شد، زمانی که کارخانه پژو هنوز وارد صنعت خودروسازی نشده بود. برادران ژول و امیل پژو بر اساس پرچم ناحیه فرانش- کومته (France-Comte) در شرق فرانسه این لوگو را سفارش دادند تا در تمام محصولاتشان از آن استفاده کنند. سال‌ها بعد این لوگو روی خودروهای پژو قرار گرفت و البته در طی این سال‌ها بارها تغییراتی روی آن صورت داده بودند. آخرین تغییرات مربوط به سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ بود که در آن تلاش شده بود بیشتر روی معانی لوگوی پژو یعنی قدرت و تعادل و نیز نگاه این شرکت نسبت به آینده، تأکید شود.

۹. لوگوی رولز رویس

شاید برندهای زیادی در صنعت خودروسازی وجود داشته باشند که شهرتی جهانی دارند، اما فقط تعداد اندکی از آنها مانند رولزرویس مظهر کیفیت و تجمل هستند. لوگوی رسمی رولزرویس دو حرف R است که روی هم قرار گرفته‌اند، اما این لوگو هرگز به‌اندازه فرشته‌ای به‌نام «روح اکستازی» که روی کاپوت این خودروی لوکس قرار دارد مشهور نیست.

حتما بخوانید: نکاتی که درباره خرید خودروی چینی باید بدانید

باور عموم بر این است که لرد جان مونتاگو (Lord John Montagu) به یک مجسمه‌ساز به‌نام چارلز سایکس (Charles Sykes) سفارش می‌دهد که این فرشته را برای رولزرویس‌اش طراحی کند و ظاهرا او را ترغیب می‌کند که برای این کار النور تورنتون (بازیگری که معشوقه لرد بوده است) را مدل قرار دهد. از آن موقع به بعد، این فرشته روی همه رولزرویس‌ها نصب شد. این فرشته نمادی است از روح رولز رویس؛ یعنی سرعت با سکوت، بدون ارتعاش و لرزش، استفاده اسرارآمیز از انرژی عظیم و تجسمی زیبا از لطافتی باوقار…».

۱۰. لوگوی لامبورگینی

لوگوی این خودرو ثور (گاو) است که نماد ماه تولد بنیانگذار آن، فروچو لامبورگینی، است. لامبورگینی به گاوبازی علاقه زیادی داشت و این علاقه در لوگوی خودروهایی که تولید می‌کرد به تصویر کشیده شد تا قدرت این خودروها را نشان دهد. از طرفی می‌گویند لوگوی لامبورگینی شبیه لوگوی فراری است. البته ممکن است تصادفی هم نباشد، زیرا شایعاتی وجود دارد که می‌گوید بین فروچو لامبورگینی و انزو فراری در روزگاری که فروچو تولیدکننده تراکتور بود، خصومت زیادی وجود داشته است.

به‌نظر شما لوگوی کدام یک از خودروها زیباتر و پرمعناتر از بقیه است؟ دلیل‌تان را هم برایمان در دیدگاه‌ها بنویسید.

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.