امکان از دست دادن بازار عمان با خودروهای فعلی

0 902

به گفته یکی از فعالان اقتصادی، موفقیت خودروهای ایرانی در عمان چندان امکان‌پذیر نیست، چون قطعات به‌کاررفته در این خودروها در مقابل فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا، حرفی برای گفتن ندارند.

حدود یک هفته پیش و در جریان سفر پادشاه عمان به ایران، گروه صنعتی ایران‌خودرو در حضور وزیر صمت توانست تفاهم‌نامه‌ای را با کشور عربی در زمینه صادرات و فعال‌سازی شبکه فروش و خدمات پس از فروش به امضا برساند. عمان به‌عنوان یکی از کشورهای غنی حوزه خلیج فارس، از منابع مالی خوبی برخوردار است و مخالفتی با ورود محصولات ایرانی ندارد.

با تمام این‌ها، خودروسازی به قطعات وابسته است و  قطعه‌سازی در ایران یک صنعت فراموش‌شده به حساب می‌آید که هنوز هم با دانش ۴۰ سال پیش فعالیت می‌کند. هیچ ارتقا و بهبودی در این صنعت انجام نشده و بدون شک کشوری همچون عمان که تجربه ورود بهترین خودروهای جهان را به خود دیده، نمی‌تواند با قطعات به‌کاررفته با دانش سال‌ها پیش تطابق پیدا کند.

اگر ایران‌خودرو یا هر خودروساز دیگری با محصولات فعلی پا به کشورهای دوست از جمله عمان بگذارند، بدون شک بازار آن‌ها را از دست می‌دهند. محصولی که نتواند نظر مشتریان را به خود جلب کند، سهمی از بازار ندارد و با شکست مواجه می‌شود. بدین ترتیب، بعید نیست تفاهم‌نامه بین ایران‌خودرو و عمان در نهایت به خدشه‌دار شدن نام ایران و محصولات ایرانی منجر شود.

صنعت قطعه‌سازی در ایران تا کی قرار است در حاشیه بماند؟

 تا زمانی که خودروسازان به فروش مورد انتظار نرسند، صنعت قطعه‌سازی در حاشیه باقی می‌ماند. در حالی که خودروسازان و قطعه‌سازان جهان در هر دقیقه متحول و به‌روز می‌شوند، قطعه‌سازان ایرانی به‌دلیل عدم همکاری سرمایه‌گذاران و نبود ثبات اقتصادی، دائما در حال درجا زدن هستند و نمی‌توانند مطابق با استانداردها و تکنولوژی‌های روز دنیا پیشروی کنند. کاربرد قطعات قدیمی و ناکارآمد به غیر از تولید محصولات ضعیف و نامطمئن، هیچ نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت.

موفقیت خودروهای ایرانی در عمان یا هر کشور دیگری منوط به ارتقای صنعت قطعه‌سازی است. حال که سرمایه‌گذاران داخلی تمایلی به همکاری با قطعه‌سازان کشور ندارند، عضویت در FATF می‌تواند عامل مؤثری در جذب سرمایه‌گذاران خارجی باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.