بررسی یاماها MT15؛ از مشخصات فنی تا آپشن‌های این موتورسیکلت کم‌نظیر

0 246

Yamaha MT15 (بخوانید: یاماها ام تی ۱۵) یکی از موتورسیکلت‌های معروف یاماها در کلاس اسپرت و نیکد است که به‌دلیل طراحی جذاب و انجین پیشرفته و قوی، در میان موتورسواران بسیار محبوب است. هندلینگ MT-15 عالی است و اگر می‌خواهید تجربه‌ای لذت‌بخش از موتورسواری در شهر داشته باشید، یاماها MT15 می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا از ویژگی‌های این موتورسیکلت کم‌نظیر برایتان بگوییم. می‌خواهیم با بررسی همه‌جانبه Yamaha MT 15 ببینیم چرا این موتورسیکلت یکی از بهترین گزینه‌ها در کلاس خود است.

مشخصات فنی موتورسیکلت یاماها MT15

یاماها MT15 اگرچه ممکن است به‌لحاظ ظاهری برای برخی جذابیت نداشته باشد، اما به‌شدت در بخش فنی قوی است. یاماها MT15 یک انجین تک‌سیلندر ۱۵۵ سی‌سی ۴ زمانه دارد. حجم کم موتور باعث می‌شود که MT15 مصرف سوخت کمی داشته باشد. یاماها MT15 به‌دلیل تک‌سیلندر بودن وزن نسبتاً کمی دارد و درنتیجه هندلینگ آن به‌خصوص در شهرهای پُرترافیک راحت‌تر خواهد بود.

پیشرانه این موتورسیکلت، ۱۹ اسب ‌بخار قدرت در ۱۰,۰۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند، درنتیجه یاماها MT15 قدرت و عملکرد خوبی هنگام شتاب‌گیری دارد. حداکثر گشتاور آن هم ۱۴.۷ نیوتن‌‌متر در ۸,۵۰۰ دور در دقیقه است که نشان می‌دهد MT15 حتی در دورهای متوسط هم قدرت کافی برای شتاب‌گیری دارد؛ بنابراین برای تغییر دنده نیازی نیست تا بالا رفتن دور موتور صبر کنید. همین دو مشخصه کافی است که یاماها MT15 را یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفرهای شهری بدانیم.

تایر- موتورسیکلت یاماها MT15

قدرتی که موتور تولید می‌کند از طریق یک گیربکس ۶سرعته به چرخ عقب منتقل می‌شود. آنچه در این انتقال قدرت اهمیت دارد، کلاچ لغزنده است که شاید بتوان آن را یکی از مهم‌ترین تکنولوژی‌های Yamaha MT-15 دانست. کلاچ لغزنده از قفل شدن چرخ عقب به‌خصوص در موقع تعویض دنده جلوگیری می‌کند.

یاماها MT15 در جلو یک سیستم تعلیق تلسکوپی دارد که سبب می‌شود موقع ترمزگیری تعادل موتورسیکلت حفظ شود و در هنگام موتورسواری در جاده‌های ناهموار هم کنترل بهتری داشته باشید. سیستم تعلیق مونو‌شوک عقب باعث می‌شود که وزن در قسمت عقب به‌صورت یکنواخت توزیع شود و از این‌رو می‌توانید در پیچ‌ها کنترل بهتری روی وسیله نقلیه خود داشته باشید. این سیستم همچنین با کاهش ضربات ناشی از ناهمواری‌های سطح جاده سبب می‌شود که از موتورسواری بیشتر لذت ببرید.

ترمزهای Yamaha MT-15 در جلو و عقب از نوع دیسکی هیدرولیکی هستند. قطر این دیسک‌ها در جلو ۲۸۲ و در عقب ۲۲۰ میلی‌متر است. در بعضی مدل‌ها ترمز ABS هم وجود دارد.

یکی دیگر از مزیت‌های یاماها MT15، سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری آن است که سبب می‌شود این موتورسیکلت مصرف سوخت بهینه‌ای داشته باشد. ظرفیت باک ۱۰ لیتری MT15 به‌همراه مصرف ۲ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر باعث می‌شود که این موتورسیکلت یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسانی باشد که می‌خواهند به‌طور روزانه از آن برای رفت‌وآمد استفاده کنند.

مشخصات فنی موتورسیکلت Yamaha MT-15
نوع موتور ۴ زمانه، تک‌سیلندر
حجم موتور ۱۷۵ سی‌سی
توان ۱۹ اسب بخار
گشتاور ۱۴.۷ نیوتن متر
سیستم سوخت انژکتوری
سیستم خنک‌کننده مایع (آب)
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب دیسکی
ظرفیت مخزن سوخت ۱۰ لیتر

 

مشخصات ظاهری موتورسیکلت یاماها MT15

Yamaha MT-15 هم مثل دیگر محصولات این کمپانی، ظاهر خشنی دارد و در طراحی آن هیچ خبری از ظرافت نیست! البته با توجه به اینکه MT-15 در کلاس موتورسیکلت‌های نیکد قرار دارد، چیزی غیر از این هم انتظار نمی‌رود.

یاماها MT-15 را با ابعاد ۱۰۶۵*۸۰۰*۱۹۶۵ میلی‌متری و وزن ۱۳۳ کیلوگرم، می‌توان یک موتورسیکلت جمع‌وجور دانست که همین باعث می‌شود افراد مختلف با قدرت‌های بدنی متفاوت بتوانند به‌راحتی آن را کنترل کنند. ارتفاع زین آن ۸۱۰ میلی‌متر است و این باعث می‌شود که انتخاب خوبی برای افراد مختلف با قدهای متفاوت باشد.

یکی از نکات مثبت طراحی Yamaha MT-15 این است که همه چراغ‌های آن ازجمله چراغ‌های اصلی و راهنماها از نوع LED هستند. چراغ‌های LED علاوه‌بر اینکه دید کافی تأمین می‌کنند، در شب یکی از جذابیت‌های MT-15 هم به‌حساب می‌آیند.

پهنای زین یاماها MT-15 برای تجربه سواری راحت، مناسب به نظر می‌رسد. یکی دیگر از نکاتی که در طراحی این موتورسیکلت برای راحتی موتورسوار لحاظ شده، تناسب طراحی زین و فرمان است که سبب می‌شود فرم قرارگیری بدن موتورسوار بسیار به حالت عمودی نزدیک باشد.

اگر از کنار نگاهی به MT-15 بیندازید، متوجه خواهید شد که تایر عقب (۷۰/۱۴۰) بزرگ‌تر از تایر جلو (۷۰/۱۱۰) است. تایرهای عقب و جلو هر دو از نوع لاستیک تیوبلس و رینگ‌های عقب و جلو هر دو ۱۷ اینچی هستند.

تایر- موتورسیکلت یاماها MT15

ابعاد موتورسیکلت Yamaha MT-15
طول ۱,۹۶۵ میلی‌متر
عرض ۸۰۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۰۶۵ میلی‌متر
ارتفاع زین ۸۱۰ میلی‌متر
فاصله بین دو محور ۱,۳۳۵ میلی‌متر
promotion banner

امکانات ایمنی موتورسیکلت یاماها MT15

یاماها MT-15 در بحث ایمنی چند آپشن مختلف دارد که در کنار هم باعث می‌شوند این مدل به لحاظ ایمنی در سطح قابل‌قبولی باشد. لیست مهم‌ترین آپشن‌های ایمنی MT-15 را در ادامه ببینید:

  • سیستم ترمز ضد قفل (ABS): این سیستم از قفل شدن چرخ‌ها هنگام ترمزگرفتن جلوگیری می‌کند و به موتورسوار این امکان را می‌دهد که کنترل بهتری بر موتورسیکلت داشته باشد.
  • چراغ جلوی خودکار: چراغ جلوی MT15 بسته به نور جاده و خیابان به‌طور خودکار روشن می‌شود. این ویژگی علاوه‌بر اینکه در لحظه نور کافی را تأمین می‌کند، از وقوع حوادث ناشی از کافی نبودن دید هم جلوگیری خواهد کرد.
  • سیستم کمک ترمز: این ویژگی سبب می‌شود که یاماها MT15 در هنگام ترمزگیری به‌خصوص در شرایط بحرانی، عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.
  • سیستم کنترل کشش یا ترکشن: این آپشن هم از لغزش چرخ‌ها به‌ویژه در هنگام شتاب‌گیری در سطوح لغزنده جلوگیری می‌کند، سیستم کنترل کشش است.
  • کلاچ لغزنده: همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، لغزنده بودن کلاچ از قفل شدن چرخ عقب در هنگام تعویض دنده و همچنین وقوع حوادث ناشی از آن جلوگیری می‌کند.
  • تایرهای تیوبلس: این تایرها نقش مهمی در تأمین ایمنی موتورسوار دارند؛ چراکه احتمال پنچرشدن‌شان کم است و عملکرد مطلوبی در جاده‌های مختلف (خیس و خشک) دارند.
با توجه به اینکه نسخه‌های متفاوتی از یاماها MT-15 وجود دارد (تولید کشورهای مالزی، هند، تایلند)، ممکن است برخی از مدل‌ها همه این آپشن‌ها را نداشته باشند.

آپشن‌های موتورسیکلت یاماها MT15

در قسمت جلوی یاماها MT15 نمایشگر LCD تک‌رنگی را می‌بینیم که اطاعات مهمی مثل سرعت، دور موتور، مقدار سوخت موجود در باک، کیلومترشمار، وضعیت دنده و ولتاژ باتری را نشان می‌دهد.LCD- موتورسیکلت یاماها MT15

سخن آخر

MT-15 یکی از موتورسیکلت‌های اسپرت کلاس نیکد تولید شرکت یاماها است که عملکرد و قدرت مناسبی دارد. با توجه به ویژگی‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم و همچنین قیمت کمتر این موتورسیکلت نسبت به دیگر رقبا، می‌توان MT15 را گزینه‌ ایده‌آلی برای استفاده روزمره به‌خصوص در شهرهای پرترافیک دانست. نبود فضای ذخیره‌سازی ممکن است از نظر برخی یک نقطه ضعف باشد، اما با توجه به اینکه یاماها MT15 مشخصات فنی خوبی دارد، می‌توان آن را نادیده گرفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.