معرفی سامانه سماس؛ سامانه مشاهده سهمیه سوخت ناوگان

0 169

از وقتی بنزین سهمیه‌بندی شده، یکی از دغدغه‌های همیشگی رانندگان یا صاحبان وسیله نقلیه، میزان سهمیه باقی مانده در کارت است. اطلاع داشتن از اینکه چقدر از سهمیه سوخت در کارت باقی مانده، از چند جهت اهمیت دارد که یکی از آن‌ها، مدیریت مصرف سوخت و دیگری برنامه‌ریزی مالی در صورت نیاز به تهیه بنزین آزاد است. فرقی نمی‌کند خودرو دارید یا موتورسیکلت؛ در هر صورت برای استعلام سهمیه بنزین می‌توانید از طریق سامانه سماس (SAMAS) اقدام کنید. همراه‌مان بمانید؛ در ادامه می‌خواهیم درباره سامانه سماس و خدمات آن بیشتر برایتان بگوییم.

معرفی سامانه

سامانه سماس (سامانه مشترک اطلاعات سفر) را وزارت کشور برای ارائه خدمات الکترونیکی مختلف به صاحبان خودروها و شرکت‌های حمل‌ونقل راه‌اندازی کرده است. با استفاده از این سامانه، رانندگان می‌توانند وضعیت واریز سهمیه سوخت خود را بررسی کنند و ببینند که چند دوره‌ به آن‌ها سهمیه سوخت تعلق گرفته است. از همه مهم‌تر اینکه در بسیاری موارد نیاز است بدانید چقدر از سهمیه سوخت شما باقی مانده است؛ برای بررسی این موضوع هم می‌توانید از سامانه سماس استفاده کنید.

تغییر و بازنشانی رمز اعتبار سوخت، مشاهده تاریخچه واریز و برداشت اعتبار و بررسی مانده اعتبار سوخت، مهم‌ترین خدمات سامانه سماس هستند. برای استفاده از همه این خدمات می‌توانید به سایت سماس به نشانی samas.moi.ir مراجعه کنید.

کارکرد سامانه سماس

سامانه سماس سامانه‌ای دولتی است که از سوی وزارت کشور و با هدف بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش مراجعه حضوری به مراکز دولتی راه‌اندازی شده است. این سامانه به‌ویژه برای رانندگان تاکسی (معمولی و اینترنتی)، رانندگان سرویس مدارس و موارد مشابه دیگر، بسیار مفید است. با استفاده از سامانه سماس، رانندگان می‌توانند به‌راحتی و به‌صورت آنلاین، تمامی امور مربوط به سهمیه سوخت خودرو را مدیریت کنند.

promotion banner

آموزش ورود به سامانه سماس

۱. برای ورود به سامانه سماس، روی آدرس samas.moi.ir کلیک کنید.

مرحل اول ورود به سامانه سماس

۲. برای استفاده از سامانه سماس نیاز نیست که اول در آن ثبت‌نام کنید. کافی است در نوار نارنجی‌رنگ بالای صفحه، روی گزینه «ورود» یا از پایین صفحه روی گزینه «استعلام رانندگان» کلیک کنید تا وارد صفحه‌ای به شکل زیر شوید:

مرحله دوم ورود به سامانه سماس

۳. شماره موبایل خود را به‌همراه کد امنیتی نمایش داده‌شده وارد و روی گزینه «ارسال رمز یک‌بار مصرف» کلیک کنید. پس از ارسال و دریافت کد تأیید به شماره همراهتان، آن را در قسمت مشخص‌شده وارد کنید تا وارد این سامانه شوید.

۴. برای استفاده از خدمات سامانه سماس، کد ملی خود را وارد و روی گزینه «استعلام» کلیک کنید.

مرحل سوم ورود به سامانه سماس

اگر کد ملی شما در سامانه سوخت‌گیری ثبت نشده باشد، با پیام خطا مواجه خواهید شد.

۵. در این مرحله، وارد بخش مدیریت سوخت می‌شوید. این صفحه چند قسمت مختلف دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

مرحله چهارم ورود به سامانه سماس

معرفی بخش‌های مختلف سامانه سماس

مانده اعتبار سوخت

اولین دکمه‌ای که به‌محض وارد شدن به سامانه خواهید دید، «مانده اعتبار سوخت» است. برای اطلاع از میزان سهمیه بنزین خود، روی این دکمه کلیک کنید. سپس در صفحه جدیدی که باز می‌شود، کد ملی و رمز کارت خود را وارد کنید تا باقی‌مانده سهمیه بنزین برایتان نمایش داده شود.

مانده اعتبار سوخت- سامانه سماس

تاریخچه واریز اعتبار

برای اینکه بتوانید تاریخچه‌ای از واریز سهمیه بنزین خود در دوره‌های گذشته مشاهده کنید، کافی است روی گزینه «تاریخچه واریز اعتبار» کلیک کنید. در صفحه جدید، رمز کارت خود را وارد و بازه زمانی موردنظرتان را مشخص کنید. پس از آن گزارشی از واریز سهمیه ادوار گذشته در بازه زمانی تعیین‌شده خواهید دید.

تاریخچه واریز اعتبار- سامانه سماس

تاریخچه برداشت اعتبار

اگر می‌خواهید ببینید که چه زمانی از سهمیه سوخت واریزشده به کارت خود استفاده کرده‌اید، باید روی دکمه «تاریخچه برداشت اعتبار» کلیک کنید. پس از آن، رمز خود را وارد و بازه زمانی موردنظرتان را مشخص کنید تا گزارشی از تاریخ دقیق برداشت اعتبار سوخت به شما نمایش داده شود.

برداشت اعتبار- سامانه سماس

تاریخچه برداشت اعتبار- سامانه سماس

بازنشانی رمز اعتبار

گزینه چهارم یعنی «بازنشانی رمز اعتبار»، برای وقتی است که رمز خود را فراموش کرده‌اید. پس از کلیک روی این گزینه از شما خواسته می‌شود که برای بازنشانی رمز خود با شماره ۰۲۱۹۱۰۹۹۹۱۹ تماس بگیرید. با انجام این کار، رمز شما به حالت اولیه و پیش‌فرض برمی‌گردد. این رمز جدید پیش‌فرض، همان ۴ رقم آخر شماره ملی شماست.

بازنشانی رمز عبور- سامانه سماس

تغییر رمز اعتبار

اگر می‌خواهید رمز کارت سوختتان را تغییر دهید، باید گزینه «تغییر رمز اعتبار» را انتخاب کنید. پس از آن وارد صفحه‌ای می‌شوید که در آن سه گزینه کد ملی، رمز اعتبار قبلی و رمز اعتبار جدید نمایش داده می‌شود. برای تغییر رمز کافی است، اطلاعات مربوط به این سه قسمت را وارد کنید.

تغییر رمز اعتبار- سامانه سماس

سؤالات متداول

۱. سامانه سماس چیست؟

سماس «سامانه مشترک اطلاعات سفر»، بستری است که با هدف ارائه خدمات الکترونیکی به صاحبان خودروهای نقلیه و شرکت‌های حمل‌و‌نقل راه‌اندازی شده است.

۲. سایت سماس چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

در سامانه سماس می‌توانید موجودی اعتبار سوخت، زمان واریز اعتبار و تاریخ برداشت خود را ببینید. همچنین می‌توانید رمز کارتتان را تغییر دهید.

۳. رمز اعتبار در سامانه سماس چیست؟

رمز اعتبار پیش‌فرض شما در سامانه سماس، چهار رقم آخر کد ملی‌تان است.

سخن آخر

سامانه سماس (سامانه مشترک اطلاعات سفر) توسط وزارت کشور با هدف ارائه خدمات الکترونیکی به رانندگان و صاحبان وسایل نقلیه معرفی شده است. با استفاده از این سامانه، می‌توانید سهمیه سوخت خود را مدیریت و وضعیت واریز و برداشت سوخت را مشاهده کنید. در واقع سامانه سماس با هدف بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش مراجعه حضوری به مراکز دولتی راه‌اندازی شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.