اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

با جذاب‌ترین و بامزه‌ترین خودروهای آبی‌خاکی دنیا آشنا شوید

خودروهای آبی خاکی یکی از شگفت‌انگیزترین اختراعات در تاریخ صنعت خودروسازی هستند. این خودروها که روی خشکی مانند خودروی معمولی و روی آب مانند یک قایق عمل می‌کنند، واقعا جذاب هستند و بسیاری از ماشین‌بازها به آنها علاقه وافری دارند. خط تولید این خودروها ابتدا منحصر به خودروهای نظامی بود، اما حالا جزو خودروهای عمومی شده‌اند و صاحبان آنها می‌توانند هم برای رانندگی روزمره و هم برای تفریح و سرگرمی از آنها استفاده کنند. این خودروها در طول زمان از نظر شکل ظاهری و عملکرد، تکامل چشمگیری یافته‌اند و امکانات متنوعی را با توجه به نیازهای منحصربه‌فرد هر کاربر ارائه می‌دهند. با ما همراه باشید تا با ۱۱ مورد از بامزه‌ترین خودروهای آبی خاکی آشنا شوید.

۱۱. شرپ ATV

در نگاه اول این خودرو کاملا شبیه تراکتور به نظر می‌رسد! لاستیک‌های عظیم آن تقریبا ۱٫۸ متر هستند و این نه‌تنها این هیولا را به یک آفرود همه‌چیزتمام تبدیل می‌کند، بلکه به آن امکان می‌دهد تا در هر زمینی از برف و یخ و آب گرفته تا گل و باتلاق به‌راحتی حرکت کند.

وقتی شرپ ATV (Sherp ATV ) روی آب قرار می‌گیرد، برجستگی لاستیک‌هایش مانند پارو عمل می‌کند و خودرو را با سرعت ۵ کیلومتر در ساعت به جلو می‌راند. باورتان می‌شود این خودروی غول‌پیکر فقط از یک موتور کوچک ۱٫۵ لیتری با قدرت ۴۴ اسب بخار استفاده می‌کند؟

ظرفیت آن ۴ سرنشین است و گیربکس آن دستی و ۵سرعته است. بدنه آن از فولاد ضدزنگ ساخته شده و کاملا مقاوم است.

۱۰. آئودی هیدرون

بله، آئودی هم به جمع تولیدکنندگان خودروی آبی خاکی پیوسته است.

دیوید کاردوسو (David Cardoso) در سال ۲۰۱۰ آئودی هیدرون (Hydron) را طراحی کرد. یک خودروی آبی خاکی سه‌نفره برقی که ظاهر آن شبیه یک خودروی جاده‌ای است و در صورت لزوم می‌تواند مانند یک قایق مورد استفاده قرار گیرد.

هیدرون یک کابین باریک برای کاهش مقاومت در برابر آب دارد و با چرخ‌های دارای محور توخالی در آب حرکت می‌کند. هر کدام از آنها به یک موتور الکتریکی مجهز است که می‌تواند ۹۰درجه حول محورش بچرخد.

۹. اسکیوبا

اسکیوبا (sQuba) را رینسپید (Rinspeed) برای اولین‌بار در نمایشگاه خودرو ژنو در سال ۲۰۰۸ به‌معرض نمایش گذاشت. این خودرو به‌عنوان اولین خودروی غواص دنیا شناخته می‌شود. فقط باید حرکت‌کردن این ماشین را ببینید تا درک کنید که چقدر دوست‌داشتنی است. باورتان نمی‌شود این خودرو می‌تواند تا عمق ۱۰متری در آب غوطه‌ور شود. از آن عجیب‌تر اینکه در زیر آب هم می‌توان آن را به‌صورت ماشین عادی تبدیل کرد. البته جلوی خیس‌شدن را نمی‌گیرد ولی با لوله‌های نانوکربن می‌تواند سرنشینان را ایمن نگه دارد و هوای تازه از سیستمی که در آن تعبیه شده است برای نفس‌کشیدن فراهم کند.

حتما بخوانید: ۸ واقعیت عجیب در دنیای خودروها که بعید است شنیده باشید

۸. واترکار کامارو ۲۰۰۲

شرکت واترکار (Watercar) این خودروی کاملا سفارشی را که تماماً از فایبرگلاس است در سال ۲۰۰۲ ساخته است. سیستم تعلیق مستقل و ترمزهای آن از ماشین کوروت C4 شرکت شورولت گرفته شده است. در خشکی، از موتور ۲٫۵ لیتری توربوشارژ سوبارو باکسر با ۳۰۰ اسب بخار و گیربکس دستی خودروی رانچو مدل ۴سرعته استفاده می‌کند. در آب با یک جت درایو ۱۲ JE برکلی حرکت می‌کند، بنابراین هر زمانی که حس کردید می‌خواهید به آب بزنید کافی است روی راه‌اندازی قایق آن را تنظیم کنید، سوییچ را بچرخانید، چرخ‌ها به‌صورت هیدرولیکی عقب کشیده می‌شوند و خیلی راحت با کامارویتان شنا می‌کنید!

۷. اسپلش

این خودروی آبی خاکی که ساخته کارخانه خودروسازی رینسپید است، قابلیت‌های هواپیما‌های دریایی را دارد. این خودرو می‌تواند ۶۰ سانتی‌متر بالاتر از سطح آب پرواز کند. در عمق کم و با سرعت کم، این خودرو به‌لطف پروانه‌ای که دارد بسیار خوب عمل می‌کند. پس از رسیدن به عمق ۱٫۳ متری، می‌توانید باله‌ها را در طرفین و عقب خودرو فعال کنید. به این ترتیب باله‌ها باعث می‌شوند تا با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. به همین سادگی فقط با فشار یک دکمه قایق‌سواری را تجربه خواهید کرد.

موتور این خودروی دو سیلندر، ۷٫۵ لیتری است که با گاز طبیعی کار می‌کند و ۱۳۹ اسب بخار قدرت دارد. البته مهارت خودرو در جاده هم به همان خوبی شناکردنش در آب است. حداکثر سرعتش در خشکی ۱۹۹ کیلومتر در ساعت است.

۶. سی‌لایِن

این خودرو که معنای لغوی نام آن شیر دریایی (Sea Lion) است، خودرویی فوق‌العاده است و یکی از سریع‌ترین خودروهای آبی خاکی است. هرچند این ماشین اسپرت است، ویدیوی تبلیغاتی‌ای که از آن ساختند واقعا جذاب و چشمگیر بود و قابلیت‌های عالی آن را به‌خوبی نشان می‌داد.

موتور آن متعلق به مزدا ۱۳B است و به‌شکل بالقوه می‌تواند تا ۲۸۹ کیلومتر در ساعت روی خشکی و ۹۶ کیلومتر در ساعت درون آب سرعت بگیرد. آخرین بار این خودرو در سال ۲۰۱۲ تولید شد و ۲۵۰ هزار دلار قیمت آن بود.

۵. پایتون

پایتون ادعا می‌کند سریع‌ترین و کارآمدترین خودروی آبی خاکی جهان است که تابه‌حال طراحی و ساخته شده است. این خودروی دیفرانسیل عقب، هم در خشکی و هم در آب عالی کار می‌کند. موتور آن متعلق به کوروت است و بسیار قدرتمند است، بااین‌حال قیمت و هزینه‌هایش واقعا بالاست. آنها آن‌قدر به خودشان اطمینان دارند که گفته‌اند به هر کسی که ماشین آبی خاکی سریع‌تری نسبت به پایتون بسازد، مبلغ بالایی جایزه می‌دهند.

حتما بخوانید: نادرترین خودروهای دنیا که شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند

۴. فورد GPA

GPA که مخفف (General Purpose Amphibian) که به‌معنای ماشین آبی خاکی عمومی است، در اصل یک کامیون آبی خاکی بوده است که فورد در سال‌های ۱۹۴۲ و ۱۹۴۳ برای خدمت به ارتش در جنگ جهانی دوم ساخت. اگرچه مدت زیادی در جنگ از آن استفاده نکردند اما هنوز در بین علاقه‌مندان به آثار آن دوره محبوبیت دارد و می‌توان آن را در نمایشگاه‌های اتومبیل و موزه‌های نظامی پیدا کرد.

۳. آکوادا

آکوادا یکی از سریع‌ترین ماشین‌های آبی خاکی است که تاکنون ساخته شده است. این خودرو با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در خشکی و ۲۶ گره در آب (گره واحد اندازه‌گیری سرعت در آب است) به فناوری HSA (High Speed Amphibian) مجهز است که شرکت بریتانیایی گیبز تکنولوژیز (Gibbs Technologies) آن را توسعه داده است. در جاده، مانند یک خودروی اسپرت عمل می‌کند و در آب مانند یک قایق. برخلاف بسیاری از ماشین‌های آبی خاکی دیگر، آکوادا را از همان ابتدا طوری طراحی کردند که در هر دو زمینه به‌یک‌اندازه عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. این ماشین از سال ۲۰۰۳ تاکنون همچنان به بازار عرضه می‌شود.

۲. آرمی داک

این کامیون آبی خاکی شش چرخ متحرک در اصل برای ارتش در جنگ جهانی دوم ساخته شده بود، اما حالا به‌عنوان یک جاذبه گردشگری محبوب در دریاهای آمریکا به‌ویژه بوستون کار می‌کند. به‌طورکلی استفاده خاصی ندارد.

۱. آمفی‌کار

آمفی‌کار اولین و تنها خودروی آبی خاکی بود که به‌صورت انبوه تولید شد. تولید آن در سال ۱۹۶۱ آغاز شده و تا سال ۱۹۶۵ ادامه یافت. حدود ۴۰۰۰ خودروی آمفی‌کار به بازار عرضه شد که همه آنها عملکردی عالی داشتند و هنوز یک‌سری از آنها به یادگار مانده است. موتور آن چهار سیلندر ۱٫۱ لیتری بود و ۳۸ اسب بخار قدرت داشت. هنگامی که در آب با آن رانندگی می‌کردند، نیرو به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد و دو پروانه داشت که زیر سپر عقب نصب شده بودند. فرمان هم مانند سکان عمل می‌کرد.

به نظر شما رانندگی با خودروهای آبی خاکی چه دشواری‌هایی دارد؟ برای مثال چه خطراتی ممکن است برای راننده یا سرنشینان داشته باشد؟ اگر دیدگاه یا تجربه‌ای در این زمینه دارید لطفا برایمان بنویسید.

دنیای خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید