نگاهی به مشخصات مکس موتور تیارا X5، کراس‌اوور جدید مقرون‌به‌صرفه

0 3,256

مکس موتور تیارا یک شاسی‌بلند کراس‌اوور جدید محصول شرکت خودروسازی چینی بیجینگ اتوموتیو گروپ (Beijing Automotive Group) با نشان اختصاری بایک (BAIC) است. نام این خودرو دراصل بایک روژیانگ ایکس۵ (baic ruixiang x5) است که در کشور ما با عنوان تیارا مکس موتور X5 مونتاژ می‌شود. این خودرو در سال ۲۰۲۱ طراحی شده است و اوایل امسال در نمایشگاه تهران از آن رونمایی شد. در این مطلب قصد داریم مشخصات این خودرو را بررسی کنیم.

مشخصات خودروی تیارا مکس موتور

شرکت بایک تلاش کرده است این خودرو را به‌شیوه‌ای تولید کند که تا حد امکان ارزان‌قیمت و مقرون‌به‌صرفه‌تر از همتایانش باشد. هرچند در ایران قیمت آن به میلیارد خواهد رسید، مشخصا نسبت‌به خودروهای مشابه آن مانند چری تیگو۷ یا چانگان مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

مشخصات ظاهری مکس موتور تیارا

از نظر طراحی ظاهری اگرچه این خودرو قیمتی کمتر از برخی از شاسی‌بلندهای کوچک یا مشابه با آن دارد، ولی چیزی از آنها کم ندارد. به‌طورکلی این خودرو ظاهر جسورانه‌ای دارد و مردانه به نظر می‌رسد. نمای جلوی آن محکم و سنگین است و طراحی آبشاری جلوپنجره آن باعث شده است خودرو بلندتر به نظر برسد. چراغ‌های جلو با جلوپنجره آن ادغام شده‌اند و طراحی ساده‌ای دارند. چیدمان چراغ‌های ال‌ای‌دی آن حالت ماتریسی دارد. خطوطی که در دو طرف چراغ‌های مه‌شکن تعبیه کرده‌اند، ضخیم‌تر است که باعث شده است ساختار کلی آن زیباتر و اسپرت‌تر از مدل‌های قبلی آن باشد.

تیارا مکس موتوردر کنار بدنه خودرو، به‌جای خطوط عمیق و پیچیده از خطوط ملایم استفاده کرده‌اند که ظاهر ساده‌ای به آن بخشیده است. طراحی گلگیر ها قابل‌قبول است. درباره نمای عقب، طراحی ظاهر آن کمی نسبت‌به جلو محافظه‌کارانه‌تر است. دو چراغ با یک نوار کرومی به هم متصل شده‌اند و دو تکه هستند. سپر آن مشکی است و یک نوار تزئینی کرومی دارد که با دو سر اگزوز که آن هم تزئینی است باعث شده است نمای پشت هم کمی اسپرت به نظر برسد.

حتما بخوانید: علائم خرابی بلبرینگ گیربکس و نکاتی برای تعمیر آن

فضای داخل کابین

طراحی داخل کابین این خودرو قابل‌قبول است و هرچند خیلی چشمگیر نیست، باتوجه‌به قیمت ماشین و مقایسه آن با همتایانش از جذابیت کافی برخوردار است. متریال به کار رفته در خودرو کیفیت متوسطی دارند و پلاستیک آن با اینکه خشک نیست ولی از استاندارد کیفی پلاستیک نرم که در بسیاری از ماشین‌های وارداتی غیرچینی شاهد هستیم فاصله دارد. صندلی‌های آن از چرم هستند. صفحه‌نمایش LCD لمسی آن ۱۰٫۲۵ اینچی است و بالای کنسول میانی قرار گرفته است.

دور دریچه‌های هوا و روی غربیلک فرمان از پلاستیک نقره‌ای درخشان استفاده شده است و جزئیات ظریفی را روی داشبورد و کنسول میانی شاهد هستیم. پایین دسته‌دنده یک دکمه برجسته چرخان و یک‌سری دکمه‌های کنترلی لمسی در اطراف آن قرار دارد. فرمان آن سه‌شاخه است و یک‌سری دکمه‌های کنترلی روی آن تعبیه کرده‌اند. پنل پشت فرمان دیجیتال است و طراحی جالبی دارد.

کابین مکس موتور تیارابه‌طورکلی فضای داخل کابین تیارا ایکس۵ بزرگ و جادار است و برای هفت‌نفر در نظر گرفته شده است. سه ردیف صندلی دارد و البته ردیف آخر برای افراد بزرگ‌سال مناسب به نظر نمی‌رسد. صندوق عقب بزرگ آن به اندازه کافی فضا دارد که به یک خانواده کامل کمک می‌کند مسافرت خوبی را تجربه کنند.

مشخصات فنی مکس موتور تیارا X5

ابعاد خودروی تیارا مکس موتور ایکس۵ ۴۷۸۸ × ۱۸۷۵ × ۱۷۳۰ میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن ۲۸۱۵ میلی‌متر است که مشخصا کمی بزرگ‌تر از همتایان خود است.

حتما بخوانید: راهنمای بستن زنجیر چرخ و نکات مربوط به آن

این خودرو از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه بهره می‌برد و بیشینه قدرت آن ۱۵۶ اسب بخار با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر است. از این نظر می‌توان گفت تا حد زیادی به چری تیگو ۷ شباهت دارد. در چین این خودرو را با دو مدل گیربکس دستی و اتوماتیک به بازار آمده است، اما در ایران، فقط با گیربکس اتوماتیک ۶سرعته مونتاژ خواهد شد. سیستم ترمز این خودرو ABS، EBD و EBA است.

مشخصات مکس موتور تیارااز شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن هنوز اطلاعاتی در دست نیست؛ اما باتوجه‌به وزن سنگین آن و مشخصات فنی که دارد، اگر با همتایانش آن را مطابقت دهیم، می‌توان پیش‌بینی کرد که حداقل به ۱۲ ثانیه زمان نیاز خواهد داشت. بیشینه سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است و در حالت ترکیبی، ۷ لیتر در هر صد کیلومتر سوخت مصرف می‌کند.

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

امکانات رفاهی و تجهیزات

از امکانات و تجهیزات تیارا مکس موتور می‌توان به رینگ‌های آلومینیومی ۱۸ اینچی، سقف پانوراما با سانروف، صفحه‌نمایش ال‌سی‌دی ۱۰٫۲ اینچی لمسی، کروز کنترل، سیستم استارت بدون کلید، سیستم تهویه اتوماتیک، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم پایش باد لاسیتک‌ها، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو و ترمز پارک برقی دارای اتوهلد، در صندوق‌عقب برقی اشاره کرد و احتمالا تنظیم برقی صندلی راننده هم در آن تعبیه شود.

از نظر ایمنی، دو ایربگ برای سرنشین جلو تعبیه شده است؛ البته نسخه فول‌آپشن آن در چین، ایربگ جانبی و پرده‌ای هم دارد.

پیش‌بینی قیمت این خودرو باتوجه‌به تورم موجود در ایران کمی دشوار است. بااین‌حال محدوده قیمتی آن احتمالا بین ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان خواهد بود.

منبع inf.news
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.