اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

راهنمای گام‌به‌گام وکالتی کردن حساب بانک ملت از طریق سامانه بستام

حساب وکالتی در واقع یک حساب سپرده کوتاه‌مدت است که در آن صاحب حساب، اجازه برداشت از حسابش را به یک شخص، سازمان یا نهاد دیگر می‌دهد. نکته مهم این است که هنگام وکالتی کردن حساب، باید دقیقاً مشخص شود چه فرد یا سازمانی اجازه برداشت از این حساب را خواهد داشت. حساب وکالتی برای ثبت‌نام خرید خودرو در سامانه یکپارچه کاربرد دارد.

یکی از بانک‌هایی که می‌توان در آن حساب وکالتی باز کرد، بانک ملت است. در ادامه روند وکالتی کردن حساب بانک ملت را به‌صورت تصویری و گام‌به‌گام توضیح خواهیم داد. پس اگر قصد معامله در بورس کالا یا قصد خرید خودرو از سامانه یکپارچه دارید، تا انتهای مطلب را دنبال کنید.

چرا به حساب وکالتی نیاز داریم؟

حتما شنیده‌اید که برای خرید خودرو از سامانه یکپارچه باید حساب وکالتی داشته باشید. تا قبل از این، برای خرید خودرو تنها باید یک شماره شبا به شرکت‌های خودروساز اعلام و سپس مبلغ مورد معامله را با همان حساب پرداخت می‌کردید؛ اما در حال حاضر برای خرید خودرو از سامانه یکپارچه به حساب وکالتی نیاز دارید و باید تا مشخص شدن نتایج، مقدار مشخصی پول را در آن حساب مسدود کنید. مقدار پولی که باید مسدود شود، در هر دوره متغیر است و توسط وزارت صمت تعیین می‌شود.

 

افتتاح حساب وکالتی بانک ملت چه شرایطی دارد؟

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در واقع شما نمی‌توانید مستقیماً یک حساب تحت عنوان حساب وکالتی افتتاح کنید. بلکه باید یک حساب سپرده کوتاه‌مدت نزد بانک ملت داشته باشید و سپس آن را به حساب وکالتی تبدیل کنید. البته قبل از تبدیل حساب، باید استعلام بگیرید چون بعضی حساب‌های کوتاه‌مدت را نمی‌توان به حساب وکالتی تبدیل کرد.

از آنجا که فرایند تبدیل حساب بانکی به حساب وکالتی ۲ تا ۳ روز کاری طول می‌کشد، توصیه می‌شود وکالتی کردن حساب را به روزها و ساعات پایانی مهلت تعیین‌شده موکول نکنید.

روش‌های وکالتی کردن حساب بانک ملت

به دو روش می‌توان یک حساب کوتاه‌مدت در بانک ملت افتتاح کرد: حضوری و آنلاین. تبدیل حساب کوتاه‌مدت عادی به حساب وکالتی هم به دو طریق حضوری (مراجعه به شعب بانک ملت) و آنلاین (از طریق سامانه بستام بانک ملت) انجام می‌شود.

فرقی ندارد از چه روشی حساب‌تان را وکالتی کنید. اگر تمایلی به مراجعه حضوری به بانک ندارید، ادامه این مطلب را بخوانید تا با سامانه بستام و مراحل دقیق وکالتی کردن حساب بانک ملت آشنا شوید.

معرفی سامانه بستام

بستام مخفف عبارت «بازار سرویس‌های تبادل الکترونیک ملت» است. سامانه بستام زیرمجموعه سایت بانک ملت است که خدمات مختلفی ازجمله پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی، دریافت رمز دوم، پرداخت قبوض، خرید شارژ و افتتاح حساب وکالتی را پوشش می‌دهد. دارندگان حساب سپرده کوتاه‌مدت در بانک ملت به‌سادگی و با طی کردن چند مرحله، می‌توانند حساب خود را وکالتی کنند.

 

نحوه ثبت نام در سامانه بستام بانک ملت

برای وکالتی کردن حسابتان نزد بانک ملت، باید عضو سامانه بستام باشید. اگر قبلا عضو شده‌اید،‌ این قسمت را نادیده بگیرید و مستقیم به سراغ مرحله «وکالتی کردن حساب بانک ملت از طریق سامانه بستام» بروید.

برای ثبت‌نام در بستام، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. وارد پیشخوان بانک به نشانی https://pishkhan.bankmellat.ir/ شوید و روی گزینه عضویت که در بالای صفحه سمت چپ قرار دارد، کلیک کنید.

۲. در صفحه بعدی باید اطلاعاتی همچون نام و نام خانوادگی، نام کاربری، رمز عبور، ایمیل و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. توجه کنید که به نام کاربری و رمز عبور برای ورود به سامانه حساب وکالتی بانک ملت یا همان سامانه بستام، نیاز خواهید داشت. نام کاربری را به گونه‌ای انتخاب کنید که ترکیبی از اعداد و حروف انگلیسی باشد. رمز عبور هم باید ترکیبی از اعداد، حروف کوچک و بزرگ انگلیسی باشد. در انتها تیک «قوانین و مقررات را پذیرفته‌ام» را بزنید و روی دکمه «ادامه» کلیک کنید.

۳. کد ارسال‌شده به تلفن همراهتان را وارد و روی گزینه «فعال‌سازی» کلیک کنید.

درصورتی‌که اعتبارسنجی به‌درستی انجام شده باشد، عضویت شما در سامانه بستام به پایان رسیده است و پیام «مشترک گرامی ثبت‌نام شما با موفقیت انجام شد»‌ را مشاهده خواهید کرد.

نحوه وکالتی کردن حساب بانک ملت از طریق سامانه بستام

۱. ابتدا باید وارد پیشخوان الکترونیک بانک ملت شوید. برای ورود به پیشخوان روی لینک زیر کلیک کنید:

https://pishkhan.bankmellat.ir/

۲. مطابق تصویر زیر، روی گزینه سمت راست کلیک کنید تا منوی کشویی باز شود.

۳. از بین گزینه‌های موجود، گزینه «معرفی حساب وکالتی» را انتخاب کنید.

۴. پس از باز شدن صفحه خدمات حساب وکالتی، روی دکمه «معرفی حساب وکالتی» کلیک کنید.

۵. شماره ملی، شماره موبایل و کد امنیتی را در کادرهای مشخص‌شده وارد و سپس روی دکمه «ادامه» کلیک کنید.

۶. کد اعتبارسنجی را که برایتان پیامک شده، وارد و روی دکمه «تائید» کلیک کنید.

۷. کارگزار موردنظر خود را از بین گزینه‌های موجود انتخاب و روی گزینه «ادامه» کلیک کنید.

۸. در مرحله بعدی شرایط و مقررات مرتبط با حساب وکالتی را مشاهده خواهید کرد. پس از مطالعه این بخش روی دکمه «تائید» کلیک کنید تا فرایند معرفی حساب وکالتی به پایان برسد.

سؤالات متداول

۱. آیا برای افتتاح حساب وکالتی خرید خودرو باید معرفی‌نامه تهیه کنیم؟

خیر. برخلاف بورس کالا که باید برای حساب وکالتی، معرفی‌نامه داشته باشید، برای افتتاح حساب وکالتی سامانه یکپارچه نیازی به معرفی‌نامه ندارید و فقط کافی است به یکی از شعب بانک‌هایی که از سوی وزارت صمت معرفی می‌شوند، مراجعه کنید.

۲. مبلغ تا چه زمانی در حساب وکالتی بانک ملت مسدود می‌ماند؟

تا زمانی که نتایج طرح سامانه یکپارچه مشخص شود، مبلغ در حساب وکالتی بانک ملت مسدود می‌ماند.

۳. نحوه افتتاح حساب وکالتی بانک ملت چگونه است؟

برای افتتاح حساب وکالتی بانک ملت ابتدا باید یک حساب سپرده کوتاه‌مدت در این بانک افتتاح کنید و پس از آن، از طریق سامانه بستام حساب سپرده را به حساب وکالتی تبدیل کنید.

۴. وکالتی کردن حساب بانک ملت از طریق چه سامانه‌ای انجام می‌شود؟

وکالتی کردن حساب بانک ملت از طریق سامانه اینترنتی بستام انجام می‌شود.

سخن آخر

حساب وکالتی یک نوع حساب بانکی است که طی آن فرد به یک شخص یا نهاد دیگر اجازه برداشت از حساب را برای انجام یک معامله می‌دهد. برای خرید خودرو از سامانه یکپارچه به یک حساب وکالتی نیاز دارید. بانک ملت یکی از بانک‌های عاملی است که امکان افتتاح حساب وکالتی را برای مشتریان خود فراهم کرده است. تبدیل حساب به حساب وکالتی را می‌توان به دو صورت حضوری و آنلاین انجام داد.

امیدواریم با مطالعه این مطلب، با نحوه وکالتی کردن حساب بانک ملت از طریق سامانه بستام آشنا شده باشید. اگر هنوز سؤالی درباره این موضوع دارید که بی‌جواب مانده است، حتما در بخش نظرات آن را برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

/blog/bank-account-representation-mellat/amp/
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید