رده‌بندی شرکت های خودروسازی جهان؛ ۱۰ کمپانی برتر کدام‌ها هستند؟

5 71,744

همه ساله مراکز سنجش کیفیت و پایش نظرات خریداران، به معرفی خودروها در بخش‌های مختلف و خودروسازان برتر اقدام می‌کنند. در این رتبه‌بندی، هم نظرات کارشناسان حوزه خودرویی و هم نظرات خریداران هر برند و میزان رضایت آنها از خودروی خریداری شده مورد پایش قرار می‌گیرد. مبنای رتبه‌بندی طبق نظر هر مؤسسه متفاوت است اما در این مطلب رده بندی شرکت‌های خودروسازی جهان در سال ۲۰۲۲ جهان را بر اساس پارامتر درآمد کسب‌وکار فهرست کرده‌ایم. برای شناخت بهتر این برندها با ما در کارنامه همراه باشید.

۱. فولکس‌واگن

درآمد: ۳۰۲ میلیارد دلار

گروه فولکس‌واگن یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در جهان است و دفتر مرکزی آن در ولفسبورگ آلمان قرار دارد. این گروه از دو بخش کلی تشکیل شده است: بخش خودرو و بخش خدمات مالی. خودروهای سواری، تجاری و حوزه‌های تجاری مهندسی نیرو در بخش خودرو فعالیت دارند.

این گروه به داشتن نام‌های بزرگ خودرویی مانند خودروهای سواری فولکس‌واگن، آئودی، سئات، اشکودا و غیره شهرت دارد. فولکس‌واگن با این استراتژی که از نظر نوآوری و هوشمندی، خودروساز پیشرو در جهان باشد، ۷ اصل را سرلوحه خود قرار داده است: مسئولیت، احترام، همکاری، یادگیری، اعتماد، نگرش قوی نسبت به موفقیت و عزم راسخ که اشتیاق کارکنان را برای کار و مقابله با چالش‌ها حفظ می‌کند.

فولکس واگناین شرکت برنامه آینده خود را با نام «باهم ـ استراتژی ۲۰۲۵» به منظور متحول کردن کسب‌وکار اصلی خودروسازی خود راه‌اندازی کرده است و علاوه بر سایر موارد، اعلام کرده که تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۳۰ خودروی تمام برقی را روانه بازار خواهد کرد.

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

promotion banner

۲. تویوتا موتورز

درآمد: ۲۴۵ میلیارد دلار

رتبه دوم رده بندی شرکت های خودروسازی جهان به تویوتا اختصاص دارد. شرکت تویوتا موتورز بزرگ‌ترین خودروساز جهان است. تویوتا شرکت چندملیتی ژاپنی است که در بازارهای جهانی، حضوری درخشان و موفق دارد. دفتر مرکزی این شرکت در آیچی ژاپن قرار گرفته است.

می‌توان تویوتا را یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهانی به لحاظ درآمد دانست. این شرکت از طریق ۵۰ کارخانه تولیدی در ۳۰ کشور جهان، به فعالیت تولیدی خود ادامه می‌دهد.

این کشورها در تمام مناطق جهان، از جمله آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، آفریقا، آسیا ـ اقیانوسیه و اروپا قرار دارند. این شرکت که اخیراً ۷۵ سالگی خود را جشن گرفته است، تعهد خود را نسبت به انجام نوآوری‌هایی در جهت پیشرفت در عرصه موتور اسپرت، اعلام کرده است.

تویوتاتویوتا همچنین ابتکاراتی را برای مشارکت دادن مشتریان به سمت آینده‌ای که رؤیای آن را دارند انجام داده است. این شرکت ژاپنی با معرفی «مفهوم مدیریت ایمنی یکپارچه» تعهد خود را در زمینه ایمنی نیز نشان داده است.

تویوتا از طریق این سازوکار، راننده را در مرحله از رانندگی «پارک کردن، ایمنی فعال، ایمنی پیش از برخورد، ایمنی غیرفعال و نجات) با یکپارچه‌سازی تمام سیستم‌ها، پشتیبانی می‌کند. پنج اصل ترسیم شده در چشم‌انداز آینده تویوتا عبارتند از: پاسخ‌گویی به تمام چالش‌ها برای تحقق این چشم‌انداز، کایزن ـ تلاش برای بهبود مستمر، گنشی گنبوتسو ـ یافتن حقایق درست برای اتخاذ تصمیم درست، اعتماد متقابل و کار تیمی برای انجام تعهدات خود نسبت به کیفیت، نوآوری و پایداری.

در حال حاضر بیش از ۳۵هزار نفر در سراسر جهان در مجموعه تویوتا مشغول به کار هستند.

۳. دایملر

درآمد: ۱۷۴ میلیارد دلار

دایملر آ گ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان خودروهای باکیفیت و تجاری در سراسر جهان است. دایملر، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای لوکس درجه یک، از سال ۱۸۸۶ تأسیس شد و نزدیک به یک و نیم قرن سابقه دارد.

دفتر مرکزی دایملر در اشتوتگارت آلمان بنا شده است. این شرکت از طریق خودروهای سواری بنز، کامیون‌های دایملر، انواع وانت‌، اتوبوس‌ها و خدمات مالی، با قدرت در بازار جهانی خودرو حضور پیدا کرده است.

دایملرمرسدس بنز هم به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های دایملر، از مطرح‌ترین تحت برندهای دایملر است که متخصص تولید خودروهای لوکس و باکیفیت است.

این شرکت در بخش خودروهای برقی هم عملکرد بسیار خوبی دارد و ۱۳۰هزار دستگاه خودروی هوشمند برقی در سراسر جهان به فروش رسانده است.

یکی از رکوردهای مرسدس بنز، افزایش میزان فروش ماهانه به مدت بیش از چهار سال و بدون وقفه است. دایملر برای پیشبرد اهداف آینده‌نگرانه خود با شرکت بوش برای توسعه رانندگی خودکار همکاری می‌کند.

۴. فورد

درآمد: ۱۳۵ میلیارد دلار

نمی‌شود از رده بندی شرکت های خودروسازی جهان حرف زد و نام فورد را نیاورد. شرکت خودروسازی فورد خودروساز آمریکایی چندملیتی است که در سال ۱۹۱۹ و در دلاویر آمریکا تأسیس شد. این شرکت با خرید کارخانه میشیگان، که به خودروسازی فورد هم معروف بود و از سال ۱۹۰۳ برای تولید و فروش خودروهایی که توسط هنری فورد تأسیس شده بود، آغاز به کار کرد.

فورد با حدود ۲۰۰هزار کارمند در سراسر جهان، خط کاملی از خودروهای سواری، کامیون‌ها، خودروهای برقی و غیره را راه‌اندازی کرده است و به مشتریان خدمات ارائه می‌دهد. از جمله دیگر برندهای فورد می‌توان به لینکلن هم اشاره کرد.

فوردداستان بازگشت فورد از رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ می‌تواند الگوی خوبی برای الهام گرفتن سایر شرکت‌ها باشد. این شرکت از طریق تجدیدساختار و انرژی بخشیدن به تجارت خود، توانست به این موفقیت دست پیدا کند. از همین رو توانست پس از آن رکود، تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکایی به لحاظ میزان فروش شود.

این شرکت همچنین در سال گذشته چندین مدل خودرو را روانه بازار کرده که از این میان می‌توان به  F-150, EcoSport, Focus Electric، فیستا و Expedition کاملاً جدید و همینطور نسل جدید لینکلن نویگیتور اشاره کرد که هر کدام از این مدل‌ها در کلاس‌های خود جزو بهترین‌های جهان هستند. اصول فورد عبارتند از: محصول کار مردم و سود آن، جایی که احساس می‌کنند افرادشان منبع قدرت آنها هستند و محصولات‌شان نتیجه تلاش مستمر آنها بوده و سود معیاری است برای برآورده کردن نیازهای مشتریان.

۵. جنرال موتورز

درآمد: ۱۳۰ میلیارد دلار

جنرال موتورز شرکت خودروسازی جهانی است که در سال ۱۹۰۸ تأسیس شد. این شرکت با دفتر مرکزی جهانی خود در دیترویت آمریکا، فعالیت‌های خود را در پنج قاره جهان مدیریت می‌کند.

جنرال موتورز با ۱۸۰هزار کارمند از بیش از ۷۰ملیت مختلف، تیم بسیار متنوع و در عین حال اختصاصی دارد. این کارخانه با هشت برند متمایز و مشهور شامل  بیوک، جی‌ام‌سی، کادیلاک، هولدن، بائوجون، وولینگ و جیفانگ در بازار جهانی فعالیت می‌کند.

جنرال موتورزاین شرکت طیف گسترده‌ای از وسایل نقلیه از خودروهای برقی تا وانت‌های سنگین وزن را از طریق شبکه فروش جهانی خود در دنیا ارائه می‌دهد. یکی از موفق‌ترین خودروهای این شرکت در سال‌های گذشته، شورولت بولت برقی بوده که با یک بار شارژ کامل تا ۳۷۰ کیلومتر را می‌پیماید.

در حال حاضر مدل‌های طراحی شده از سوی جنرال موتورز برای سنجش تصادف به یکی از استانداردهای رایج در دنیای خودرو تبدیل شده‌اند و از این لحاظ نیز جزو خودروسازان پیشروی این صنعت محسوب می‌شود.

حتما بخوانید: نحوه تشخیص ماشین چپی چگونه است؟

۶. گروه بی ام و

درآمد: ۱۲۸ میلیارد دلار

بی ام و یا گروه خودروسازی باواریا (بایرن)، یکی از تولیدکنندگان پیشرو در صنعت خودروسازی و موتورسیلکت‌های درجه یک و به طور کلی یکی از برندهای برتر خودرو در جهان است. علاوه بر این، این شرکت به عنوان ارائه‌دهنده خدمات مالی و حمل و نقل ممتاز نیز عمل می‌کند و رتبه ششم در رده بندی شرکت های خودروسازی جهان را به خود اختصاص داده است.

این شرکت در سال ۱۹۱۶ در شهر مونیخ آلمان کار خود را آغاز و خود را به عنوان یک شرکت واقعاً جهانی با بیش از ۳۰ کارخانه و تأسیسات ساخت و مونتاژ در بسیاری از کشورها، در گستره جهانی اقدام به تولید و فروش خودرو معرفی کرد.

کل نیروی کار این شرکت به ۱۲۰هزار نفر می‌رسد که در حدود ۹۰درصد آن در بخش خودرو فعالیت می‌کنند. سری BMWi که خودروهای برقی این شرکت هستند و جایگزینی سبک و آئرودینامیک برای سیستم حمل و نقل فعلی محسوب می‌شود، Mpower که پیشگام در عرصه موتوراسپرت و خودروهای با عملکرد بالا و با جذابیت‌های انحصاری و اسپرت است، برند MINI، رولزرویس و برند Motorrad که به بخش موتورسیکلت این خودروساز  اختصاص دارد از مدل‌های اصلی بی ام و هستند.

ب ام وبی ام و فعالیت‌های خود را با ساخت پیشرانه هواپیما با پیستون‌های آلومینیومی و در سال ۱۹۱۷ شروع کرد. این شرکت در سال ۲۰۲۲ بر تولید خودروهای برقی متمرکز شد که در چندسال گذشته بسیار هم محبوب شده‌اند.

قدرت این شرکت از فرهنگ قدرتمند آن ناشی می‌شود. فرهنگی که شامل شور و لذت، کار تیمی و توسعه فردی، فرصت‌های برابر، تنوع و اعتقاد به مردم، عملکرد، اثربخشی، انصاف، احترام، پایداری از جمله شاکله‌های اصلی آن به حساب می‌آید.

۷. هوندا موتور

درآمد: ۱۲۳ میلیارد دلار

هوندا موتور کارخانه‌ای ژاپنی که به صورت جهانی در حوزه تولید خودرو و موتورسیکلت فعالیت دارد. این شرکت از ۸۹ کارخانه در ۳۳ کشور مختلف تشکیل می‌شود و شبکه فروش آن هم در حدود ۱۴۰ کشور فعال است. مجموعاً ۳۰هزار نفر در سراسر جهان در استخدام هوندا هستند.

محبوب‌ترین خودروهای تولیدی این شرکت آکورد و سیویک هستند که در بازارهای مصرف خودرو محبوبیت زیادی دارند.

هوندا موتورز نخستین موتورسیلکت خود را در سال ۱۹۴۹ ساخته است. این شرکت در ۱۹۵۹ با تأسیس کارخانه‌ای در آمریکا به خودروسازی بین‌المللی تبدیل شد.

هوندااین تولیدکننده برنامه‌ای ۳۰ ساله برای کاهش ۳۰درصدی میزان انتشار کربن دی‌اکسید تدوین کرده است و تولیدات خود را تا سال ۲۰۲۰برهمین اساس دنبال می‌کرد. فلسفه هوندا بر اساس احترام به فرد و برخورداری از سه لذت بنا شده است: ابتکار، تفکر خلاقانه و محدود نشدن به ایده‌های قدیمی، برابری رفتار با یکدیگر و فراهم کردن فرصت‌های برابر برای همه.

هوندا با  پیروی از این اصول خود توانسته از طول دهه‌های فعالیت خود، اعتماد مشتریان را به خود جلب کند و از این راه به سود بالایی نیز دست یافته است.

حتما بخوانید: مقایسه سه خودروی هوندا آکورد، هیوندای سوناتا Yf و کیا اپتیما

۸. سایک موتور

درآمد: ۱۰۷.۶ میلیارد دلار

شرکت سایک موتور بزرگ‌ترین خودروساز چینی محسوب می‌شود که در فهرست جهانی Fortune 500 قرار گرفته است. این شرکت برای دوازدهمین بار متوالی در لیست نخبگان قرار گرفته که بازتابی از استراتژی توسعه همیشگی کسب‌وکار در این شرکت است. این شرکت فعالیت خود را از ۲۰۰۶ آغاز کرد.

این شرکت همچنین یکی از اعضای «Big 4» است. بیگ فور گروهی صنعتی ست که از برندهای برتر خودرویی دولتی چین تشکیل می‌شود. دفتر مرکزی این شرکت در شانگهای قرار دارد اما گسترده فعالیت‌های آن جهانی است.

سایک موتورزسایک موتور در زمینه توسعه وسایل نقلیه، قطعات، تجارت خودرو، خدمات خودرویی و تأمین مالی فعالیت می‌کند و به دلیل گردش مالی بالا در رتبه‌های نخست فهرست رده بندی شرکت های خودروسازی جهان قرار دارد.

این شرکت اخیرا کارخانه‌ای جدید در تایلند احداث کرده است و در ساخت پارک خودرویی و قطعات خودرو در اندونزی نیز شراکت دارد. سایک موتور همچنین از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با بسیاری از خودروسازان معروف هم همکاری می‌کند. سایک همراه با فولکس‌واگن بیش از دو میلیون خودرو را تنها در چین به فروش رسانده است.

۹. هیوندای موتور

درآمد: ۹۸ میلیارد دلار

شرکت خودروسازی کره‌ای، هیوندای، در سال ۱۹۶۷ تأسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در سئول واقع شده است.

هیوندای در بخش تولید و توزیع خودرو، ارائه خدمات مالی در قالب اعتبار و بیمه به مشتریان خود و همچنین در تولید راه‌آهن فعالیت می‌کند. این شرکت در هر بخش تولیدی خود، از هاچ‌بک تا سدان خودرویی محبوب تولید کرده است. از جمله معروف‌ترین تولیدات هیوندای می‌توان به i10، النترا، اکسنت و چندین خودروی دیگر اشاره کرد.

هیوندای با عرضه مدل پونی در سال ۱۹۶۷ که در سال ۱۹۸۳ وارد بازار کانادا شد، به واسطه اندازه مناسب و قیمت اقتصادی خود به پرفروش‌ترین خودرو در این کشور تبدیل شد.

هیوندایاین خودروسازی در ۱۹۸۵ با صادرات هیوندای اکسل، وارد بازار آمریکا شد. هیوندای در سال ۱۹۹۸ کیا موتورز را خریده است. این شرکت با فلسفه تحقق رؤیاهای بشر، چشم‌انداز خود را برمبنای سرمایه‌گذاری در خدمات حمل و نقل و گسترش خدمات خود به حوزه‌های وسیع‌تر، علی‌الخصوص خدمات حمل و نقل پیشرو از جمله توسعه مسائل فنی مربوط به تبدیل هیدروژن به سوخت تنظیم کرده است. فلسفه هیوندای بر سه اصل استوار است: برعهده گرفتن احساس مسئولیت نامحدود و سپس اقدام و تحقق امکانات برای نهایت احترام به بشریت.

حتما بخوانید: مقایسه سه خودروی هوندا آکورد، هیوندای سوناتا Yf و کیا اپتیما

۱۰. نیسان موتور

درآمد: حدود ۷۰میلیارد دلار

کارخانه خودروسازی نیسان در سال ۱۹۳۳ در شهر یوکوهاما در ژاپن بنیان‌گذاری شده است. از آن زمان، این شرکت خود را به خودروسازی واقعاً جهانی به بازار مصرف معرفی کرده است.

این شرکت در زمینه فروش و ساخت محصولات خودرویی مانند خودرو سواری، کامیون، اتوبوس و همچنین سایر محصولات مرتبط با خودرو فعالیت می‌کند.

نیسان در بیش از ۲۰ کشور دنیا امکانات و تأسیسات تولید خودرو راه‌اندازی کرده است و در بیش از ۱۶۰ کشور دنیا مشتری دارد.

نیساناین شرکت همچنین دارای طیف متنوعی از برندهای مشهور جهانی است که سبد محصولات نیسان را گسترده‌تر می‌کند. نیسان به تولید محصولات انقلابی معروف است و از نیسان لیف ۱۰۰درصد برقی تا نمونه‌های فوق عملکردی شعبه نیسمو، معرف این خصیصه هستند.

این شرکت همچنین به شدت در حال سرمایه‌گذاری روی مجموعه‌ای از فناوری‌های «سبز» است که شامل پیشرانه‌های دیزلی تمیز، پیشرانه‌های احتراق داخلی کارآمد و دوگانه‌سوز می‌شود. این شرکت همچنین بر تولید وسایل نقلیه با آلایندگی صفر مانند خودروهای برقی و سلول سوختی متمرکز شده است.

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

در آخر

در این محتوا با شرکت‌های برتر خودروسازی جهان آشنا شدید. اگر میان یکی از این برندها حق انتخاب داشتید، ترجیح می‌دادید کدام محصول از چه خودروسازی را بخرید؟ کدام برند محبوب شماست و اگر برندی را میشناسید که به نظرتان گردش مالی بالایی دارد و در این لیست نیست، با ما درمیان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
5 نظرات
  1. عارف رضاییان
    عارف رضاییان می گوید

    به نظرم برتری به گردش مالی نیست بلکه به مهندسی و ارزش مندی و کیفیت و تکنولوژی اون شرکته که شرکت فراری در صدر همه شرکتهای خودروسازی قرار داره

  2. بهزاد
    بهزاد می گوید

    بنظر من تویوتا برترین برند در این لیست بود، بخاطری که زیر مجموعه خیلی کمی داره، قطعا انتخاب من تویوتا است.

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  3. سبحان جعفری
    سبحان جعفری می گوید

    من گروه بی ام دبلیو راترجیح میدم چون هم ماشین ایمنی است هم زیباست

  4. طاهری
    طاهری می گوید

    بهترین برند های جهانی ایران خودرو و سایپا خودمونه
    واقعا چیزی کم نداریم

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.