اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

برترین طراحان ایرانی‌ صنعت خودرو در دنیا را بشناسید

هرچند که بازار خودروی داخلی کیفیت استانداردی ندارد و تولیداتش از نقطه‌نظر طراحی و فنی حرف‌های زیادی برای گفتن ندارند اما این به معنای خالی‌بودن صف طراحان ایرانی در ابعاد بین‌المللی نیست. شماری از طراحان ایرانی صنعت خودرو در بهترین شرکت‌های دنیا مشغول به فعالیت هستند و بهترین ایده‌ها را در اختیار برندهای محبوب و معروف جهانی می‌گذارند. برای آشنایی با آنها حتما ادامه مقاله را بخوانید.

۱. کوروش منصوری

منصوری صاحب شرکت معروف تیونینگ منصوری است. این شرکت سوئیسی‌آلمانی از سوی کوروش منصوری راه‌اندازی شده و شهرت بسیار خوبی دارد. منصوری با بیشتر از ۳۰ سال سابقه در حوزه خودروسازی از نام‌های معتبر بازار به‌شمار می‌رود.

تیونینگ و لوکس‌سازی خودروهایی از برندهای بزرگ دنیا مانند بنتلی و پورش در دستور کار شرکت منصوری قرار دارد. شرکت کوروش منصوری توانایی تولید پلتفرم‌های مستقل خودرو را هم داراست.

۲. فریس رضوانی

رضوانی هم شرکتی به نام خود دارد و در زمینه تولید خودروهای خاص و لوکس فعالیت می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، پدر این طراح برجسته از خلبانان جنگنده ایرانی بوده است.

طراحی خودروی مشهور هیولا یا بیست از سوی فردیس رضوانی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. او طراحی‌های موفق نظیر این مورد کم ندارد. بسیاری از مجلات تخصصی خودرو از این اثر او نوشته‌اند و بازخوردهای مثبت بسیاری درباره‌اش مطرح شده است. رضوانی در مصاحبه‌هایی از علاقه و میلش برای فعالیت در ایران صحبت کرده است.

او اظهار داشته که در صورت فراهم‌شدن امکان فعالیت، تمایل زیادی به راه‌اندازی کارخانه‌هایی در ایران دارد. تاکنون که چنین چیزی به نتیجه نرسیده است. شاید در آینده، از رضوانی در ایران هم بشنویم؛ نه؟

حتما بخوانید: با جذاب‌ترین و بامزه‌ترین خودروهای آبی‌خاکی دنیا آشنا شوید

۳. هرمیداس اتابیکی

اتابیکی هم طراح موفقی است که کارگاه بزرگی در فرانسه دارد و در پاریس در دنیای خودرو مشغول به فعالیت است. زمینه کاری هرمیداس اتابیکی فقط محدود به طراحی خودرو نیست و در زمینه طراحی وسایل نقلیه دیگری مانند کشتی و قطار هم دستی بر آتش دارد. استعداد و پشتکار او در این زمینه نتایج درخشانی داشته است.

از همکاری‌های معروف و موفق اتابیکی باید به طراحی‌هایی اشاره کرد که او برای شرکت رنو و لامبورگینی انجام داده است. زمزمه‌هایی از علاقه‌مندی او به طراحی خودرویی با مشخصه‌های ایرانی هم مطرح شده اما این اخبار هیچ‌گاه رنگ‌وبویی واقعی به خود نگرفته‌اند. اتابکی توانسته جوایز معتبری از جمله جایزه طراحی قطار لیون را هم از آن خود کند.

۴. امید بادل

بادل هم از استعدادهای مسلم دنیای طراحی خودرو است که تحصیلاتش را تا دوران پیش‌دانشگاهی در ایران پیش برد. او برای ورود به دانشگاه راهی خارج از کشور شد و در آمریکا به تحصیل مشغول شد. او نیز با شرکت معروف بی‌ام‌دابلیو (BMW) همکاری‌های موفقی داشته است.

یکی از جذاب‌ترین نکات زندگی حرفه‌ای بادل این است که او به‌طور خودآموز توانسته نرم‌افزارهای طراحی را یاد بگیرد و در استفاده از آنها خبره شود. او که متولد ۱۳۶۳ است، با وجود سابقه نه‌چندان زیاد و قرارگرفتن در فهرست طراحان نسبتاً جوان از نام‌های موفق طراحی در میان ایرانیان خارج از کشور است.

۵. محمد غزال

غزال از خلاق‌ترین طراحان موفق خودرو در جهان است که از طبیعت هم برای خلق آثار خود الهام می‌گیرد. یکی از اتوبوس‌های طراحی‌شده از سوی او شبیه حشرات است و به‌گفته گوگل می‌تواند تغییر بزرگی در صنعت طراحی اتوبوس به‌وجود بیاورد. طراحی‌های او از جمله اتوبوس حشره‌مانندش سرشار از خلاقیت در طراحی هستند.

این خودرو دارای ۸ چرخ جدا از هم است و حالتی اسپرت دارد. موتور الکتریکی موجود در خودروی طراحی‌شده از سوی محمد غزال و فناوری‌های نوینی که برای تولید آن به کار گرفته شده از نکات شاخص و تحسین‌برانگیز درباره آن هستند. غزال از آن طراحان ایرانی صنعت خودرو است که با نگاهی پیش‌تازانه در دنیای طراحی سعی در خلق طرح‌هایی نو دارد.

۶. امید مستقیمی

امید مستقیمی از طراحان موفق خودروهای مسابقه‌ای است. او که در رشته برق‌الکترونیک در دانشگاه نیوکسل تحصیل کرده، طراحی‌های موفقی برای ماشین‌های مسابقه‌ای شرکت‌ مرسدس‌بنز داشته است.

کارهای مستقیمی در کشورهایی مانند مالزی، استرالیا، بحرین و چین طراحی و تولید می‌شود. آثار او توانسته‌اند در حوزه طراحی خودروهای مسابقه‌ای تغییرات مثبت چشم‌گیری به‌وجود بیاورند. امید مستقیمی از طراحان خلاقی است که با کارکردن روی حوزه تخصصی خودروهای مسابقه‌ای در این زمینه تجربه خوبی کسب کرده است.

حتما بخوانید: بهترین خودروهای اسپرت خارجی که در ایران هم می‌توانید بخرید

۷. محمدحسین امینی یکتا

حتی افرادی که از دنیای خودرو زیاد سر درنمی‌آورند هم نام برند معروف لامبورگینی را شنیده‌اند. محمدحسین امینی یکتا یکی از طراحان موفق ایرانی است که برای این شرکت طراحی‌های چشمگیری انجام داده است.

او با شرکت مرسدس‌بنز هم همکاری‌هایی داشته و از موفق‌ترین ایرانی‌های خارج از کشور به‌شمار می‌رود. طراحی مدل مفهومی گاندورا از محصولات لامبورگینی از معروف‌ترین کارهای امینی یکتا است.

امینی یکتا علاقه زیادی به طراحی خلاقانه دارد. او در طراحی بخش‌های مختلف خودرو از جمله فرمان و درب‌ها خلاقیت‌های بی‌نظیری از خود نشان می‌دهد. آثار او هم مینیمال و ساده هستند و هم کارایی زیادی دارند.

۸. نادر فقیه‌زاده

فقیه‌زاده از درخشان‌ترین طراحان ایرانی صنعت خودرو است که در آلمان تحصیلاتش را در حوزه طراحی به پایان برده است. او همکاری‌های قابل‌ملاحظه‌ای با شرکت معروف مرسدس داشته است.

مسیر پرستاره فعالیت او در زمینه طراحی خودرو به مرسدس‌بنز ختم نمی‌شود. او مدل‌هایی از خودروهای شرکت معروف ب‌ام‌دابلیو (bmw) را هم به‌عهده داشته است. نادر فقیه‌زاده از برترین طراحان شرکت‌های خارجی است و طراحی خودروهایی مانند بی ام و سری ۶ گرن‌کوپه را در کارنامه دارد.

موضوع پایان‌نامه فقیه‌زاده در خصوص خودرویی با قابلیت پرواز بوده است. همین نشان از افق دید وسیعی دارد که او در طراحی به کار می‌گیرد. در کارنامه فعالیت حرفه‌ای این طراح موفق، همکاری با برند چینی چانگان هم دیده می‌شود. توسعه خودروهای چینی در سال‌های اخیر به‌مدد کمک‌گرفتن از طراحان برجسته‌ای مانند فقیه‌زاده بوده است.

در آخر

طراحان ایرانی صنعت خودرو با همکاری با برترین برندهای دنیا توانسته‌اند به موفقیت‌های بسیار بزرگی دست پیدا کنند. شاید نام این افراد جایی در طراحی بازار خودروهای داخلی نداشته باشد اما در دنیا معروف و شناخته‌شده هستند و در تولید آثار بسیار مهمی در دنیای خودروها نقش داشته‌اند. شاید روزی همکاری با چنین طراحان خبره‌ای در بازارهای داخلی صورت بگیرد. شما چه فکر می‌کنید؟ طراحان خبره به وطن بازخواهند گشت؟

دنیای خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید