بهترین روغن موتور برای انواع موتورسیکلت کدام است؟

بهترین روغن برای موتورسیکلت
0 1,130

به‌دنبال بهترین روغن موتور برای موتورسیکلت خود هستید؟ دقیقا جای درستی آمده‌اید! در این مطلب بهترین برندهای داخلی و خارجی روغن موتور را بررسی می‌کنیم و به شما یاد می‌دهیم چطور روغن مناسب موتورتان را پیدا کنید. فقط کافی است به چند نکته مهم و اصولی دقت باشید. با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

چه روغنی برای موتورسیکلت من مناسب است
چه روغنی برای موتورسیکلت من مناسب است

بهترین برندهای خارجی روغن موتورسیکلت

بهترین روغن به نوع موتورسیکلت شما و نحوه استفاده‌تان از آن بستگی دارد. اما به‌طور کلی، کاسترول (Castrol)، موتورکس (Motorex)، ام‌پی‌ایکس (Mpx2)، موتول (Motul) و جی‌پی(GP) از برندهای خارجی خوب در بازار ایران هستند و روغن‌های باکیفیتی برای انواع موتورسیکلت تولید می‌کنند.

قطعا بهترین روغن برای موتورسیکلت، روغنی است که شرکت سازنده موتورسیکلت پیشنهاد می‌دهد. روغن موتور، میزان اصطکاک و استهلاک موتور را پایین می‌آورد و قطعات را خنک می‌کند. به همین خاطر، مشخصات شیمیایی و ویژگی‌های آن باید با عناصر سازنده موتور و عملکرد اجزای آن سازگار باشد. به همین دلیل است که عموما سازندگان موتورسیکلت، برندهای روغن هم‌نام خود را به بازار روانه می‌کند. روغن هوندا، یاماها و بی‌ام‌و، رایج‌ترین روغن موتورهای داخل ایران هستند.

بهترین برندهای ایرانی روغن موتورسیکلت

شرکت‌های زیر، از بهترین برندهای ایرانی هستند که روغن موتورهای بسیار باکیفیتی برای انواع موتورسیکلت‌ها تولید می‌کنند:

  • روغن موتورسیکلت فلومکس
  • روغن موتورسیکلت بهران
  • روغن موتورسیکلت اسپیدی
  • روغن موتورسیکلت ایرانول
  • روغن موتورسیکلت کاسپین
 قبل از خرید روغن موتور برای موتورسیکلت‌تان، حتما ویژگی‌های آن را به‌دقت مطالعه کنید تا مطمئن شوید روغن موردنظر با نیازهای موتورسیکلت‌تان سازگار است.
promotion banner

نحوه انتخاب بهترین روغن موتور برای موتورسیکلت

برای انتخاب بهترین روغن موتورسیکلت برای موتورتان، باید به دستورالعمل‌های تولیدکننده موتورسیکلت و همچنین نوع و مدل موتورسیکلت خود توجه کنید. برای یافتن این دستورالعمل‌ها می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

  • مطالعه کتابچه راهنمای موتورسیکلت: بیشترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به موتورسیکلت را می‌توان در کتابچه راهنمای موتورسیکلت پیدا کرد. این کتابچه معمولاً در هنگام خرید و همراه با موتورسیکلت به خریدار تحویل داده می‌شود.
  • مراجعه به وب‌سایت تولیدکننده: بسیاری از تولیدکنندگان موتورسیکلت دستورالعمل‌های مربوط به محصولات خود را در وب‌سایت‌شان منتشر می‌کنند. با جست‌وجوی نام تولیدکننده و مدل موتورسیکلت در اینترنت، می‌توانید وب‌سایت رسمی آنها را پیدا کنید و دستورالعمل‌های موردنیازتان را پیدا و مطالعه کنید.
  • ارتباط با تولیدکننده: درصورتی‌که نتوانستید اطلاعات موردنیازتان را از راه‌های قبلی پیدا کنید، بهتر است با تولیدکننده موتورسیکلت خود تماس بگیرید. شماره تماس تولیدکننده را می‌توانید از کتابچه راهنما، وب‌سایت یا نمایندگی موتورسیکلت پیدا کنید.

ویژگی‌های یک روغن موتور مطلوب

روغن موتور مناسب ویژگی‌های مشخصی دارد که می‌توانید در زمان خرید آن‌ها را بررسی کنید؛ ازجمله:

  • ویسکوزیته مناسب: ویسکوزیته به میزان غلظت روغن اطلاق می‌شود. روغن با ویسکوزیته مناسب می‌تواند به خوبی در دماهای مختلف عملکرد کند. گرانروی یا ویسکوزیته روغن موتور با شماره SAE نشان داده می‌شود. معمولاً دو شماره در کنار هم قرار می‌گیرد، به عنوان مثال SAE 10W-30. شماره اول نشان‌دهنده ویسکوزیته روغن در دمای کم (فصول سرد سال) و شماره دوم نشان‌دهنده ویسکوزیته در دمای بالا (فصول گرم سال)‌ است. برای مناطق با آب‌وهوای سرد، بهتر است روغن با شماره کمتر استفاده شود.
  • پایداری حرارتی: روغن موتور باید در حرارت‌های بالا هم پایدار باشد و تا حد امکان اکسید یا تجزیه نشود.
  • مقاومت مناسب: روغن موتور باید در برابر فشار‌ها و نیروهای شدید مقاومت کند و ویژگی‌های خود را در طول زمان حفظ کند.
  • پاکیزگی: روغن موتور باید به‌خوبی ذرات زائد و آلودگی‌ها را جذب و از تشکیل رسوبات و روغن‌ریزی‌های غیرمطلوب جلوگیری کند.
  • حفاظت از موتور در دماهای سرد: روغن باید در دماهای پایین همچنان جریان داشته باشد و از موتور محافظت کند.
  • سازگاری: روغن باید با سیستم موتور سازگاری داشته باشد.
  • تراکم مناسب: روغن باید تراکم مناسبی داشته باشد تا اصطکاکی بین سطوح فلزی قطعات موتور ایجاد نشود.
  • شاخص کیفی مناسب: کیفیت روغن معمولاً با شماره API نشان داده می‌شود و برای روغن‌موتورهای بنزینی بین SA تا SP قرار می‌گیرد. SP بهترین کیفیت روغن موتور و SA ضعیف‌ترین کیفیت را دارد. روغن‌موتورهایی با برچسب SN ،SM ،SL و SJ کیفیت مناسبی دارند.
  • نوع روغن موتور: روغن‌های موتور اغلب به دو نوع معدنی و ترکیبی (سنتتیک) تقسیم می‌شوند. روغن‌های ترکیبی مزیت‌هایی همچون کارایی بالاتر در دماهای مختلف و کاهش اصطکاک دارند.
  • فصل: برخی از روغن‌ها برای فصول خاصی طراحی شده‌اند ولی برخی روغن موتورها چند‌فصلی (multi-grade) هستند و می‌توانند در دماهای مختلف در طول سال استفاده شوند.
  • استانداردها: اطمینان حاصل کنید که روغن موتور انتخابی شما استانداردهای مرتبط (مانند API، ACEA و دیگر استانداردها) را دارد.
ویژگی های یک روغن موتور خوب
ویژگی های یک روغن موتور خوب

نکاتی برای خرید انواع روغن موتورسیکلت

حجم روغن، نوع روغن، درجه گرانروی و حتی فصلی که در آن قرار دارید، در انتخاب بهترین روغن برای موتورسیکلت‌تان تأثیرگذارند. در ادامه هرکدام از این موارد را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

نوع روغن موتور

در حالت کلی روغن موتور‌ها به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند و هرکدام برای نوع خاصی از موتورها مناسب‌اند. این دسته‌ها عبارت‌اند از:

  1. روعن موتور معدنی: برای موتورسیکلت‌های با حجم موتور کم و کاربری‌های معمولی
  2. روغن موتور نیمه مصنوعی یا نیمه سنتتیک: برای موتورهای پراستفاده با حجم کم
  3. روغن موتور مصنوعی یا سنتتیک: برای موتورهای با حجم بالا مانند موتورهای ورزشی و مسابقه‌ای
برای بیشتر موتورهای پرطرفدار بازار مانند هیوندا ۱۲۵ روغن موتور مصنوعی پیشنهاد می‌شود. بهترین روغن موتور برای موتورسیکلت هوندا ۱۲۵، روغن ۱۰W40 است. برای موتورهای اسپرت و مسابقه که معمولا حجم موتورشان بالای ۲۰۰ سی‌سی است، روغن‌های مصنوعی بهتر است.

حجم روغن موتورسیکلت

چه مقدار روغن باید در مخزن موتورسیکلت بریزیم؟ واقعیت این است که این سؤال پاسخ واحدی ندارد؛ چراکه مقدار روغن لازم برای هر مدل و کلاس موتورسیکلت متفاوت است.

برای اطلاع از میزان روغن موتور موردنیاز موتورسیکلت‌تان، حتما دفترچه راهنمای آن را به‌دقت مطالعه کنید.

مهم است که بدانید موتورسیکلت‌تان به چه مقدار روغن نیاز دارد چراکه:

  • اگر روغن موتوری که در مخزن می‌ریزید کم باشد، قطعات به‌خوبی روانکاوی نخواهند شد و حرارت و اصطکاک ایجادشده، به قطعات آسیب می‌رساند.
  • اگر حجم روغن موتور زیاد باشد، عملکرد سیستم به‌مرور مختل خواهد شد و احتمال دارد روغن اضافی نشت کند.

در حالت کلی، حجم روغن موردنیاز براساس طراحی فنی موتور و گیربکس تعیین می‌شود. برای بیشتر موتورهای چینی و ایرانی حجم روغن موتور موردنیاز، ۱ لیتر است. برای اسکوترها این مقدار به ۷۵۰-۸۰۰ سی‌سی نیز کاهش پیدا می‌کند.

بهترین روغن موتور برای موتورهای پرطرفدار بازار

نوع موتورسیکلت حجم روغن موتور موردنیاز
وگو، کلیک و بیشتر اسکوترها بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ سی‌سی
اکثر موتورهای چینی و موتورهای ایرانی ۱ لیتر
بنلی، RS و NS ۱.۳ لیتر
بنلی دو سیلندر ۳.۳ تا ۳.۵ لیتر

غلظت روغن یا شاخص ویسکوزیته

به میزان غلظت روغن موتورسیکلت و مقاومت آن در برابر جاری شدن، گرانروی یا ویسکوزینه می‌گویند. ویسکوزیته ویژگی مهمی است که می‌تواند روی طول عمر و استهلاک قطعات داخلی موتور تأثیر بگذارد.

جدول زیر، گرانروی روغن موتور برای برندهای مختلف موتورسیکلت را نشان می‌دهد:

موتورسیکلت روغن مناسب
موتورهای بنلی  ۱۰W50
موتورهای اسکوتر ۱۰W30
موتورسیکلت‌های باجاج و حرکت کویر ۱۰W40
موتورهای چینی و معمولی ۲۰W50
موتورسیکلت‌های هیوندا ۴۰W

سؤالات متداول

۱. چند لیتر روغن در مخزن موتورسیکلت بریزیم؟

حجم روغن موتور موردنیاز، معمولا براساس مشخصات فنی موتور و گیربکس تعیین می‌شود. روغن موردنیاز موتورهای چینی و ایرانی و تریل معمولا ۱ لیتر است. در‌حالی‌که موتورسیکلت بنلی دوسیلندر ۳۳۰۰ لیتر روغن نیاز دارد.

۲. بهترین روغن برای موتورسیکلت من کدام است؟

بهترین روغن همان گزینه پیشنهادی سازنده موتورسیکلت است که از طریق دفترچه راهنما یا تماس با پشتیبانی می‌توانید پیگیری کنید.

سخن آخر

در این مطلب با بهترین روغن موتور برای انواع موتورسیکلت آشنا شدیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، پاسخ تمام سؤالاتتان را گرفته باشید. اگر هنوز نمی‌دانید روغن موتور مناسب موتورسیکلت شما چیست یا چه مقدار روغن باید در مخزن آن بریزید، حتما در بخش نظرات نام و مدل موتورتان را برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه آماده‌اند تا در این زمینه راهنمایی‌تان کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.