نقد و بررسی کامل مشخصات بسترن B30

0 8,882

خودروی بسترن B30 یکی از محصولات شرکت چینی FAW است که با محبوبیت و فروش بالایی در بازار ایران روبه‌رو شده است. این شرکت ابتدا اتومبیل بسترن مدل B50 را روانه بازار کرد. این مدل نتوانست بازار موفقی داشته باشد، به همین دلیل و بعد از مدتی شرکت FAW، این محصول جدید را معرفی کرد. اتومبیل بسترن B30 طراحی بدنه بسیار زیبایی دارد که شرکت ایتال دیزاین ایتالیا آن را طراحی کرده است. بسیاری از شرکت‌های چینی به‌دنبال طراحی بدنه‌ای هستند که شبیه به مدل‌های کمپانی‌های بزرگ باشد. زیرا در این صورت ‌می‌توانند نظر اکثر سلیقه‌ها را به خود جلب کنند. شرکت FAW نیز این محصول خود یعنی اتومبیل بسترن B30 را شبیه به مدل‌های کلادیلاک طراحی کرده است.

این اتومبیل در ایران بسیار محبوب و پرفروش است. بنابراین بهتر است قبل از تصمیم به خرید با مشخصات فنی، معایب و مزایای آن بیشتر آشنا شویم. در این مقاله به تمامی ابعاد و زوایایی که می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند خواهیم پرداخت؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مشخصات فنی بسترن B30

از مشخصات فنی بسترن B30 می‌توان به موتور ۱٫۶ لیتر و ۴ سیلندر آن اشاره کرد. این موتور با قدرت ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن‌متر کار می‌کند. تمامی بخش‌های این پیشرانه ساخت چین است که با کد CA4GB در بین محصولات بسترن شناخته می‌شود. جنس سرسیلندر این پیشرانه از آلومینیوم بوده و مجهز به فناوری‌هایی همچون زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها، میل بادامک دوگانه، تنظیم تراکم سوخت و استفاده از زنجیر تایم به‌جای تسمه تایم است.

همچنین گیربکس اتومبیل بسترن B30 در دو مدل ۵ دنده و اتومات ۶ دنده، ساخت آیسین ژاپن عرضه می‌شود. نکته قابل توجه اینکه در ایران فقط مدل اتوماتیک آن عرضه شده است. این در حالی است که رقبای آن، گیربکس‌های ۴ سرعته دارند که می‌توان این ویژگی را وجه تمایز این خودرو از سایر محصولات چینی دانست. حداکثر سرعت اتومبیل بسترن B30، ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است و سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو فقط ۱۴ ثانیه طول می‌کشد.

سیستم تعلیق بسترن B30 از نوع مکفرسون است که باعث می‌شود سرنشینان در هنگام سواری، حس راحتی داشته باشند. فرمان این خودرو برقی و بسیار نرم است که آن را برای استفاده شهری به گزینه‌ای مناسب تبدیل کرده است.

به‌طور متوسط میزان مصرف بنزین در این خودرو حدود ۷ لیتر است که در شرایط متفاوت رانندگی، می‌تواند از ۶٫۵ تا ۸ لیتر متغیر باشد. شاخص میزان آلایندگی هوا برای این خودرو، ۵b اعلام شده است و درنتیجه این خودرو یکی از کم‌آلاینده‌ترین خودروهای مونتاژی در کشور است. اسپویلر خودروی بسترن B30 برای حفظ این خودرو تا ۱۰۹ اسب بخار در جاده کارایی دارد.

مزایای بسترن B30

اتومبیل بسترن B30 در بین خریداران ایرانی از محبوبیت خاصی برخوردار است. این محبوبیت بی‌دلیل نیست. مزایای این خودرو به حدی است که آن را در بین خودروهای اقتصادی، متفاوت کرده است. در ادامه به بررسی تمامی مزایای بسترن B30 خواهیم پرداخت.

۱. گیربکس فوق العاده

داخل اتاق بسترن B30

گیربکس اتومات این خودرو با کد F21 توسط کمپانی آیسین ژاپن تولید می‌شود. کمپانی آیسین یکی از برترین تولیدکنندگان گربکس در جهان است. طبق گفته سایت Ranker، این مدل گیربکس بر روی خودروهایی همچون شورلت، سوزوکی و بسیاری از مدل‌های برتر دنیا قرار گرفته است.

گیربکس این خودرو، بسیار سبک و با عملکرد عالی در انتقال توان طراحی شده است. جعبه دنده اتومبیل بسترن B30 از نوع ترونیک است که امکان تعویض دنده را با راحتی بیشتری فراهم کرده است.

ضرایب گیربکس بسترن B30 بسیار کوتاه‌تر از خودروهایی همچون H30 است. بدین معنی که در فواصل کمتری، دنده را تعویض می‌کند و باعث می‌شود که فشار کمتری به موتور وارد شود که در نتیجه آن سوخت کمتری نیز مصرف می‌شود. علاوه بر این، یک سیستم ویژه در هنگام خرابی گیربکس دارد؛ به عبارت دیگر، با کمک این سیستم راننده می‌تواند در صورت خرابی گیربکس با سرعت کم آن را به تعمیرگاه برساند، بدون آنکه به گیربکس آسیب جدی وارد شود.

میزان ظرفیت روغن گیربکس این خودرو حدود ۶٫۵ لیتر است که تمامی آن قابل‌تعویض نیست چرا که باید بخشی از آن در گیربکس باقی بماند.

 

۲. امکانات ایمنی

میزان ایمنی این خودرو در مقایسه با رقبایش بیشتر است، چراکه از سیستم کنترل کشش، کنترل پایداری و پلتفرم فولکس واگن برای ارتقای ایمنی استفاده کرده است. داشتن چندین سطح امنیت و وجود تجهیزات ایمنی متعدد باعث شده است که این خودرو پنج ستاره ایمنی را از مؤسسه CNCAP دریافت کند.

ویژگی‌هایی را که باعث افزایش امنیت خودروی بسترن B30 شده است، ببینید:

  • سیستم ترمز ABS، EBD و  BA
  • ترمز دیسکی
  • سیستم کنترل کشش TCS
  • سیستم کنترل پایداری  ESP
  • ساخته‌شده با فولاد مستحکم
  • بدنه تقویت‌شده

۳. فضای داخلی جادار

فضای داخلی اتاق بسترن B30

فضای داخلی بسترن B30 طوری طراحی شده است که سرنشینان جلو و عقب خودرو فضای نشستن کافی داشته باشند. به‌طوری‌که فردی با قد بیشتر از ۱۸۰ سانتی‌متر هم می‌تواند به‌راحتی در این خودرو بنشیند بدون آنکه زانوهایش به صندلی جلو برخورد کند. بنابراین با خرید این خودرو نگران فضای داخل کابین نخواهید بود.

۴. قیمت پایین در مقایسه با سایر سدان‌ها

قیمت بسترن B30 در مقایسه با امکاناتی که به‌عنوان یک سدان دارد، بسیار مناسب است. با نگاهی به روند قیمت آن در مقایسه با رقبا، می‌توان گفت که از ابتدا با قیمتی کاملا رقابتی در بازار عرضه شده است و همیشه برگ برنده سدان‌ها در دست بسترن B30 بوده است.

۵. طراحی بدنه زیبا

سدان‌های دیگر در بازه قیمتی بسترن B30، طراحی ضعیف‌تری دارند. همان‌طور که گفتیم، طراحی این خودرو را شرکت ایتالیایی ایتال دیزاین انجام داده که با المان‌هایی مانند جلوپنجره زیبا و چراغ‌های جلو خشن، ظاهری متمایز به آن بخشیده است. بنابراین می‌توان طراحی زیبای آن را جزئی از مزیت‌های این خودرو به حساب آورد.

پلتفرم بسترن B30 همان پلتفرم فولکس واگن به نام PQ32 بورا است که باعث جذابیت بیشتر و ظاهر مدرن آن شده است. روی بدنه این خودرو، چین‌ها و خطوطی دیده می‌شود که در کنار کاپوت عضلانی، آن را به طراحی خودروی اسپرت نزدیک‌تر کرده است. یکی از این خطوط از جلو تا گونه عقبی و دیگری در پایین درهای آن کشیده شده است.

جلو پنجره این خودرو به‌صورت شش ضلعی نامتوازن است که تمامی اجزای آن متناسب با هم طراحی شده‌اند. جلو پنجره میله‌های افقی کرومی‌رنگی دارد که بر روی پس‌زمینه مشکی آن کاملا چشمگیر است.

سپر بسترن B30 همرنگ بدنه آن طراحی شده است و دو دریچه هوا و چراغ‌های روشنایی روی آن قرار دارند. این طراحی و ترکیب، چهره جوان‌پسندی به این خودرو داده است.

رینگ‌های این خودرو ۱۶ اینچی است که پنج پر ساده دارد.

آینه بغل‌ها نیز هم‌رنگ با بدنه هستند و یک چراغ راهنما نیز روی هریک از آن‌ها تعبیه شده است.

۶. امکانات و آپشن‌های خوب

فضای داخلی اتاق بسترن B30

شما با مبلغی که برای خرید بسترن B30 پرداخت می‌کنید، می‌توانید به آپشن‌های بیشتری در مقایسه با سدان‌های دیگر در همین بازه قیمتی دسترسی داشته باشید. از میان این امکانات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرمان چرمی برقی با کلیدهای کروز کنترل و کنترل صدا
  • صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی
  • GPS
  • پورت USB برای پخش موزیک به‌همراه ورودی AUX و بلوتوث
  • دی لایت
  • چراغ جلو اتومات
  • قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو
  • سانروف
  • کنترل ایستایی در سربالایی (Hill-start Assist Control)
  • سیستم کنترل کشش (Traction Control System)
  • حسگر پارک (Parking Sensor)
  • توزیع نیروی ترمز الکترونیکی (Electronic Brake force Distribution)
  • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (Electronic stability control)
  • ایزوفیکس صندلی (ISOFIX)
  • شیشه بالابر آنتی ترپ (Anti-Trap)

امکانات ایمنی این خودرو شامل موارد زیر است:

۷. کیفیت قابل‌قبول ساخت

طبق گزارش‌های ماهانه ارزشیابی کیفی که از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شده است، در بازه قیمتی که این خودرو به فروش می‌رسد توانسته ۴ ستاره کیفی را از آن خود کند.

۸. دسترسی به خدمات پس از فروش گسترده

گروه خودروسازی بهمن توانسته است نمره بالایی در زمینه خدمات پس از فروش این محصول از سوی مشتریان دریافت کند. چراکه اکثر مشتریان از خدمات نمایندگی‌های این شرکت در سراسر کشور رضایت داشته‌اند.

گروه خودروسازی بهمن با وجود کنار گذاشته شدن همیشگی سدان مدل B50F از برنامه تولید، همچنان از این مدل خودروها پشتیبانی می‌کند. البته قطعات مدل B50F و کلا برند فاو در شهرستان‌ها به‌راحتی سایر برندهای چینی یافت نمی‌شوند.

 

promotion banner

بررسی معایب بسترن B30

با وجود محاسن زیاد، بسترن B30 خالی از ایراد نیست. در این بخش از مقاله به بررسی دقیق معایب شناخته‌شده بسترن B30 خواهیم پرداخت.

۱. کابین بی‌کیفیت

اولین نکته‌ای که در بسترن B30 به‌عنوان یک ایراد به چشم می‌خورد، کابین آن است. یک کابین ساده که کیفیت بالایی ندارد. البته با توجه به اینکه بسترن B30 در چین که کشور سازنده آن است، یک خودروی ارزان‌قیمت به حساب می‌آید، وجود این کابین کم‌کیفیت چندان عجیب نیست.

جنس داشبورد بسترن B30 از پلاستیک خشک است که نمای زیبایی ندارد. نگهداری از آن نیز سخت‌تر است، زیرا بسیار زودتر از سایر داشبوردها دچار آسیب، رنگ‌پریدگی و افت قیمت می‌شود.

۲. مشکلات فنی

اگرچه بسترن B30 شرکت FAW مزایای زیادی دارد، اما برخی کمبودها در قسمت فنی آن، می‌تواند مشتری را برای خرید آن به تردید بیندازد. یکی از این مشکلات فنی، پیشرانه ۴ سیلندر این خودرو است. این پیشرانه با توجه به حجم ۱.۶ لیتری که دارد، توان شتابی زیادی ایجاد نمی‌کند. به زبان ساده‌تر، اگر به رانندگی با سرعت بالا و اتومبیل‌های پرشتاب علاقه دارید، سدان بسترن B30 برای شما مناسب نخواهد بود.

۳. عایق‌بندی نامناسب

عایق‌بندی این خودرو بسیار معمولی است که این مورد در سرعت بالا می‌تواند آزار‌دهنده باشد. به‌عنوان مثال اگر شما با خودروی بسترن B30 خود با دور موتور بالای ۳۵۰۰ دور در دقیقه حرکت کنید، صدای موتور در کابین شنیده می‌شود. این نکته می‌تواند برای راننده و سرنشینان بسیار آزاردهنده باشد.

 

۴. سیستم تعلیق بی‌کیفیت

سیستم تعلیق مونتاژشده بر روی بسترن B30، بیش از حد لازم نرم است. این مسئله کوچکی نیست و می‌تواند رانندگی در سرعت بالا را بسیار پرخطر کند. کیفیت پایین سیستم تعلیق این خودرو باعث حرکات عرضی ناگهانی بدنه آن در جاده می‌شود و ممکن است کنترل اتومبیل را از راننده بگیرد.

این سیستم تعلیق در دست‌اندازهای جاده‌ای نیز برای راننده دردسرساز خواهد بود، زیرا صدای ناهنجاری تولید می‌کند. بهترین کار این است که پس از خرید، خودرو را به یک مکانیک کاربلد بسپارید تا آن آچارکشی کند.

سؤالات متداول

۱. کدام خودروها به‌عنوان رقبای بسترن B30 در بازار ایران شناخته می‌شوند؟‌

  • دنا پلاس
  • برلیانس H330
  • آریزو ۵

۲. آیا گیربکس B30 از مزیت‌های آن محسوب می‌شود؟‌

گیربکس این خودرو ۶ سرعته است که ساخت شرکت آیسین ژاپن بوده که تولیدکننده قوی‌ترین گیربکس‌هاست.

۳. آیا می‌توان گفت که موتور B30 قدرت خوبی دارد؟

قدرت موتور این خودرو، هم‌رده رقبایش است و از نقاط قوت ان ۶ سرعته بودش است که باعث شده کشش بهتری نسبت به رقبا داشته باشد.

سخن آخر

در این مقاله به‌صورت تخصصی و منصفانه، تمامی مزایا و معایب خودرو بسترن B30 را توضیح دادیم. با توجه به تمام نکاتی که بیان شد، بسترن B30 قابلیت فروش بالایی دارد.

اگر از خودروهای تولید داخل خسته شده‌اید، بسترن B30 یکی از مناسب‌ترین گزینه‌های پیش رویتان خواهد بود. این نکته را هم مد نظر داشته باشید که با کمی اغماض می‌توانید از سادگی و کیفیت متوسط کابین این اتومبیل صرف‌نظر کنید. در این صورت می‌توانید یک خودرو با ظاهری زیبا و مزایای زیاد خریداری کنید.

در انتها این نکته را هم در نظر داشته باشید که کم‌مصرف بودن و استهلاک پایین یک اتومبیل، جزو بالاترین مزایای آن به‌شمار می‌آید. با خرید بسترن B30 تا حد زیادی می‌توانید در هزینه‌های جانبی خودرو خود صرفه‌جویی کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.