شرط جدید ایران خودرو برای متقاضیان شرکت در قرعه‌کشی خودرو

4 17,094

بلوکه شدن پول مشتری در حساب خودروساز پیش از شرکت در قرعه‌کشی، ضابطه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور است که ظاهرا مزایای متعددی به‌همراه دارد. کاهش چشمگیر تقاضاهای کاذب یکی از نتایج حاصل از تعیین این شرط است.

قرعه‌کشی اخیر ایران‌خودرو با حواشی و بحث‌های متعددی همراه بود. حدود ۱۱ میلیون متقاضی در این قرعه‌کشی ثبت نام کردند که البته شمار بسیاری از آن‌ها به سبب فیلترهای مختلف، مثل عدم داشتن پلاک فعال و … به‌طور خودکار از سیستم حذف شدند. با این حال، رقم ۱۱ میلیون متقاضی در برابر تنها ۲۰ هزار خودرو، به‌طرز عجیبی کاذب و دور از منطق بود، چرا که نیاز بازار خودرو در هر سال، حداکثر ۱٫۶ الی ۱٫۷ میلیون دستگاه است.

آیا شرط بلوکه شدن پول مشتری در حساب خودروساز واقعا کارساز است؟

شمار بالای ثبت‌نام‌کنندگان در قرعه‌کشی ایران‌خودرو، نمودی از کاذب بودن حدودا ۹۵ درصد از تقاضاهاست. بنابراین وزارت صمت تصمیم گرفت شرط بلوکه شدن وجه خودرو در حساب خودروساز پیش از شرکت در قرعه‌کشی را به یک الزام اصلی برای ثبت‌نام‌کنندگان تبدیل کند.

شرط بلوکه شدن پول مشتری در حساب خودروساز در دوره قبلی توسط شرکت سایپا اعمال شد که در نتیجه آن، تعداد ثبت‌نام‌کندگان به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافت، به‌نحوی که تنها ۸۵۰۰ نفر در پیش‌فروش ۷۰ هزار دستگاه خودرو شرکت کردند. بدین ترتیب، با توجه به کثرت موجودی خودروها در مقایسه با شمار متقاضیان، از مکانیزم قرعه‌کشی استفاده نشد و هر ۸۵۰۰ نفر موفق به خرید خودرو شدند.

با توجه به تسهیم موجودی خودروها بین مادران دارای حداقل دو فرزند، مالکین خودروهای اسقاطی و افراد عادی، شرط بلوکه شدن پول مشتری در حساب خودروساز می‌تواند اثربخشی بالایی در افزایش شانس مشتریان داشته باشد. این شرط به‌نحوی یک عامل کنترل‌کننده برای ممانعت از فعالیت دلالان و افراد سودجو به حساب می‌آید، چراکه باید مبلغ نسبتا هنگفتی را پای یک معامله شانسی بگذارند. البته که در صورت برنده نشدن در قرعه‌کشی، پول مشتریان از حالت بلوکه درمی‌آید. با این حال، افراد چندانی مایل به مسدودشدن پولشان در حساب خودروساز، آن‌هم به‌خاطر یک معامله شانسی نیستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. احمد زنگنه
    احمد زنگنه می گوید

    به این قضیه هم فکر کردین من مصرف کننده که واقعا ماشین لازم دارم ولی پولم نقد نیست وشرایط تورمی مملکت اجازه نمیده همچین ریسکی بکنم که مثلا طلام رو بفروشم بذارم بانک که آیا برنده بشم ؟اونوقت اگه برنده نشدم وخواستم دوباره طلامو بخرم ،ایران خودرو یا سایپا مابه تفاوت یا همون زیان ناشی از این اتفاق رو پرداخت میکنه به من مصرف کننده؟

  2. احمد زنگنه
    احمد زنگنه می گوید

    اگه واقعا دنبال راستی آزمایی هستین وواقعا میخوایین از مصرفرکننده حمایت کنین ،بجای وجه نقد از سپرده غیر نقدی استفاده کنین.یا وثیقه توسط خود بانک
    اینطوری اون دلالی که به دنبال دور زدنه دستش بسته میشه ومتقاضی واقعی به خواستش میرسه

  3. Bahador
    Bahador می گوید

    درود چند روز حساب مسدود میشه؟

  4. طاها
    طاها می گوید

    مظخرفترین کار هست دوباره ادمهای که پول ندارن میان تحت فشار

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.