اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

راهنمای کامل ثبت نام مزایده خودرو؛ از کجا خودروی مزایده‌ای بخریم؟

خرید خودرو مزایده‌ای ۳۰ تا ۴۰ درصد زیر قیمت! شنیدن این جمله برای هر کسی وسوسه‌انگیز است! اگر شانس با شما یار باشد، می‌توانید با هزینه‌های به مراتب پایین‌تر صاحب خودرو شوید. اما این تنها یک سر ماجرا است.

اگر به‌دنبال برنده شدن در مزایده خودرو هستید، باید در مورد نحوه ثبت نام در سایت‌های مزایده خودرو، انواع خودروهای مزایده‌ای و شرایط شرکت در مزایده‌ خودرو ارگان‌های دولتی و خصوصی اطلاعات کافی داشته باشید. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب هرآنچه را که درباره مزایده خودرو باید بدانید، توضیح داده‌ایم.

مزایده خودرو چیست؟

مزایده خودرو به معنای به فروش گذاشتن خودروهای دارای شرایط خاص با قیمت پایه و واگذاری به بالاترین قیمت پیشنهادی است.

مثلا در مزایده خودروهای گمرک، یک عدد پورشه ماکان با قیمت پایه ۷ میلیارد تومان به مزایده گذاشته می‌شود. افرادی که در مزایده شرکت کرده‌اند قیمت‌های پیشنهادی خود را که باید بیشتر از قیمت پایه باشد، اعلام می‌کنند. در پایان زمان‌بندی مزایده، کسی که بیشترین قیمت را پیشنهاد داده، برنده مزایده خواهد بود. به همین راحتی!

در ایران انواع مزایده از شرکت‌های خودروسازی و ارگان‌های نظامی از قبل به اطلاع مردم می‌رسد و عموما چند روز مهلت ثبت نام دارد. خود مزایده نیز چند روز طول می‌کشد و نتایج آن نیز چند روز تا چند هفته بعد به اطلاع شرکت‌کنندگان خواهد رسید.

انواع سایت مزایده خودرو

سایت‌های مزایده زیادی وجود دارند که می‌توانید در مزایده‌هایشان شرکت کنید. تعدادی از این سایت‌ها مربوط به خود برگزارکنندگان مزایده هستند. از جمله آن‌ها می‌توان به سایت مزایده خودرو گمرک، سایت مزایده خودرو سایپا و ایران خودرو اشاره کرد.

دسته دوم سایت‌های مزایده خودرو مربوط به درج آگهی مزایده هستند. در هر صورت سایت مزایده آنلاین و حضوری به‌راحتی و در بستر اینترنت برای متقاضیان در دسترس است. اگر به‌دنبال سایت مزایده خودرو خارجی هستید، سایت ایران مزایده و سایت مزایده گمرک را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

برای دسترسی به سایت مزایده دولتی خودرو نیز گزینه‌های از جمله سایت «مزایده خودرو»، «سایت مزایده کار»، «سامانه مزایدات خودرو»، «سایت مزایده خودرو سایپا» و «سایت مزایده ایران خودرو» اشاره کرد.

قبل از شرکت در مزایده خودرو، حتما به این موارد توجه کنید:

  •  پروسه ثبت نام و اطلاع‌رسانی سایت مزایده خودرو باید کاملا قانونی داشته باشد.
  • مجوز لازم برای درج آگهی مزایده ماشین‌های سبک و سنگین داشته باشد.
  • ای‌نماد یا مجوز کسب‌وکارهای اینترنتی داشته باشد.
  • امکان بررسی و مطالعه کامل شرایط و مشخصات خودرو (زمان برگزاری مزایده، محل آن و زمان بازدید) وجود داشته باشد.

مدارک موردنیاز برای شرکت در مزایده خودرو

عموما مدارک اولیه برای ثبت نام در مزایده از یک ارگان برگزاری تا ارگان دیگر با هم متفاوت است. اما در حالت کلی می‌توانید موارد زیر را برای شرکت در مزایده‌های خودرو مد نظر داشته باشید:

  • داشتن سن بالای ۱۸ سال
  • ارائه کارت ملی معتبر و اطلاعات شخصی معتبر و درست به مرکز برگزاری
  • پرداخت وجه واریزی تضمین (عموما ۱۰ درصد قیمت پایه) به جهت تضمین پرداخت کل پول توسط برنده. این وجه در پایان برگزاری و اعلام نتایج به حساب شرکت‌کنندگان برخواهد گشت.

مدارک مورد نیاز برای شماره‌گذاری خودروی مزایده‌ای

  • بعد از برنده شده در مزایده ماشین با حضور در مراکز شماره‌گذاری پلیس راهور می‌توانید برای پلاک کردن خودرو اقدام کنید.
  • متقاضی باید مدرک احراز هویت شناسنامه یا کارت ملی یا گواهینامه یا گذرنامه معتبر به همراه داشته باشد.
  • ارائه کارتکس تنظیم شده توسط مرجع مزایده‌گذار
  • مدرک سکونت مالک
  • ارائه سند فروش کارخانه برای خودروهای داخل یا اسناد گمرکی برای خودروهای وارداتی در صورت نداشتن سابقه شماره‌گذاری (خودروهای سبک و سنگین و دیگر وسایل نقلیه مزایده از طرف ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و ستاد مبارزه با مواد مخدر، از ارائه این سند معاف هستند.)

راهنمای ثبت نام در مزایده خودرو

بدون داشتن اطلاعات کافی و بدون دارا بودن تمام شرایط در مزایده‌های خودرو شرکت نکنید. نداشتن اطلاعات کافی برای تشخیص درست سلامت و کارایی خودرو ممکن است برایتان گران تمام شود.

برای همین عموما افرادی که در مزایده خودروها شرکت می‌کنند باید مهارت بالایی در این زمینه داشته باشند یا اینکه از افراد ماهر کمک بگیرند.

و اما چند نکته مهم در مورد شرکت و ثبت نام در مزایده خودرو:

  • آگاهی از زمان دقیق برگزاری مزایده‌ها (می‌توانید در سایت‌های خبری و خبرنامه سایت‌های اطلاع‌رسان عضو شوید)
  • در مورد زمان برگزاری، مکان برگزاری، مبلغ ودیعه و شرایط شرکت در مزایده اطلاعات کامل کسب کنید.
  • مدارک موردنیاز برای ثبت نام و شرکت در مزایده خودرو را به‌طور کامل تهیه کنید. نداشتن مدرک معتبر یا ارائه مدرک غیرمجاز، در تضاد با قانون خواهد بود.
  • فرمول‌های پیشنهاد قیمت را بلد باشید. قیمت پیشنهادی شما باید همواره از قیمت پایه بالاتر و از قیمت بازار پایین‌تر باشد.

به خاطر داشته باشید که خودرو بدون پلاک و گاها با باک خالی به شما تحویل داده می‌شود. باید خودتان را برای هزینه‌های جانبی ثبت سند، خلافی و غیره آماده کنید.

انواع مزایده خودرو

در حالت کلی دو نوع مزایده تحت عنوان مزایده عمومی و مزایده خصوصی وجود دارد. در مزایده عمومی، قیمت پایه از قبل مشخص است، قیمت‌های پیشنهادی نیز ارائه می‌شوند و در نهایت برنده نیز مشخص و معرفی می‌شود. عموم مردم نیز می‌توانند در آن شرکت کنند.

در مزایده خصوصی، قیمت پایه مشخص است، اما قیمت‌های پیشنهادی و برنده تحت عنوان نامعلوم و بی‌نام اعلام خواهند شد. تنها افراد خاص با شرایط خاص نیز می‌توانند در آن شرکت کنند.

در بحث انواع مزایده خودرو می‌توان یک نوع دسته‌بندی دیگر نیز ایجاد کرد:

  • مزایده خودرو شرکت‌های خودروسازی: در این نوع مزایده، کمپانی‌های سازنده خودرو از جمله ایران خودرو و سایپا لیستی از خودروهای مزایده‌ای خود را اعلام و زمان‌بندی می‌کنند. تمام افراد واجد شرایط نیز بر طبق قانون می‌توانند در آن شرکت کنند.
  • مزایده خودرو ارگان‌های دولتی و خصوصی: در این نوع مزایده خودرو، ارگان‌های دولتی از جمله سپاه، واحدهای نظامی و مراکز مبارزه با مواد مخدر خودروهایی را دارا هستند که به آن نیاز ندارند. این خودروها از طریق برگزاری مزایده به فروش گذاشته می‌شود.

مزایده خودروهای ایران خودرو

ایران خودرو در سایت مزایده خود به آدرس https://auction.ikco.ir/Account/Login?ReturnUrl=%2F سه بخش مزایده خودرو، مزیده ضایعات و مزایده اقلام مازاد را فعال کرده است.

جدیدترین مزایده‌های ایران خودرو را از طریق اعلام خود این شرکت می‌توانید پیگیری کنید. آخرین مزایده خودرو شرکت ایران خودرو مربوط به آبان ۱۴۰۱ بود. در این مزایده بیشتر از ۶۳۰ دستگاه خودرو به فروش گذاشته شد.

در میان آن‌ها انواع خودروهای صفر، کارکرده، معیوب، تصادفی و اوراقی وجود داشت. متقاضیان شرکت در مزایده خودرو ایران خودرو به سپرده ۱۰ میلیون تومان نیاز دارند.

مراحل ثبت نام در مزایده ایران خودرو

  1. پیش از ورود به سامانه مزایده ایران خودرو می‌بایست در سایت فروش اینترنتی ایران خودرو به آدرس https://esale.ikco.ir/#!/ ثبت نام کرده باشید. سپس همان نام کاربری و رمز عبور را در سامانه مزایده ایران خودرو نیز وارد کنید.
  2. برای ثبت نام و شرکت در مزایده ایران خودرو به آدرس inko.ir مراجعه کنید.
  3. اگر رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید، از قسمت “فراموشی رمز عبور” آن را بازگردانی کنید

به یاد داشته باشید که با هر کد ملی تنها یک خودروی مزایده‌ای می‌توانید خریداری کنید. همچنین، تا ۴۸ ماه بعد از خرید خودرو در طرح‌های فروش ویژه، پیش فروش و … ایران خودرو، نمی‌توانید در مزایده شرکت کنید.

برای ثبت نام در مزایده خودرو ایران خودرو به گواهینامه رانندگی نیازی نیست اما باید حتما بالای ۱۸ سال سن داشته باشید.

لیست برندگان مزایده ایران خودرو که اعلام شد، اگر چند نفر به طور همزمان یک قیمت پیشنهادی بالا و یکسان را داده باشند، برنده نهایی کسی است که قبل از دیگران هزینه مزایده را واریز می‌کند.

مزایده خودروهای سایپا

شرکت خودروسازی داخلی سایپا هر بار اطلاعیه خودروهای مزایده‌ای خود را به اطلاع عموم می‌رساند. آخرین مزایده خودروهای سایپا در مهرماه ۱۴۰۱ به پایان رسید. تمام شرکت کنندگان در این مزایده می‌بایست در سایت رسمی مربوط به سایپا ثبت نام کرده و مبلغ ودیعه ۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

این مبلغ ودیعه برای اطمینان از پرداخت نهایی برنده مزایده است. در نهایت نیز این مبلغ در پایان برگزاری مزایده به حساب شرکت‌کنندگان عودت داده می‌شود.

نحوه شرکت در مزایده خودروهای سایپا

  1. به سامانه ایننرنتی مزایده سایپا به نشانی saioacorp.com بروید.
  2. از قسمت “ثبت نام در سامانه” در سایت ثبت نام کنید
  3. مراحل ثبت نام را با وارد کردن شماره موبایل، نام و نام خانوادگی، کد ملی، رمز عبور و … را کامل طی کنید
  4. به حساب کاربری خود و به بخش «مزایده‌های باز» بروید. در اینجا لیست تمام خودروهای مزایده فعال را می‌توانید مشاهده کنید.
  5. با کلیک بر روی هر خودرو اطلاعات کامل از جمله نام خودرو، سال تولید، تصاویر، مشکلات و ایرادها، قیمت و .. به شما نمایش داده می‌شود. این بخش را به دقت و به‌طور کامل مطالعه کنید.

مزایده خودروهای گمرک

یکی از جالب‌ترین مزایده‌های خودرو مربوط به مزایده خودروهای گمرکی است. مزایده خودروهای وارداتی قدیمی که به دلایل مختلف در گمرک رسوب کرده‌اند هر سال توسط سازمان‌های مختلف از جمله سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به مزایده گذاشته می‌شوند.

در میان آن‌ها می‌توان خودروهای کمپانی‌های بزرگ خودروسازی از جمله لکسوس، تویوتا، کیا، هیوندای، بی‌ام‌و، بنز، پورشه، ولوو و … به صورت صفر کیلومتر و سالم به چشم می‌خورند.

خودروهای موجود در گمرک به دلایلی از جمله مشکلات مربوط به ثبت سفارش در بنادر و گمرک، ظن قاچاق بودن و یا شاکی خصوصی داشتن، به حالت معلق درمی‌آیند. این خودروها تا زمان معلوم شدن تکلیف انبار خواهند شد.

در اکثر موارد به جهت جلوگیری از تضییع این خودروها، جواز برگزاری مزایده برای فروش آن‌ها به مردم تحت شرایط خاص صادر می‌شود. این را باید در نظر داشته باشید، که خودروهای وارداتی توقیفی در گمرک عموما سال‌های طولانی خوابیده‌اند و قطعا شروع کار با آن‌ها با مشکلات خاص خود همراه خواهد بود.

شرایط شرکت در مزایده خودرو گمرک:

  • اشخاص حقیقی باید با کد ملی و اشخاص حقوقی با کد اقتصادی به همراه شماره حساب و اینترنت بانک در مزایده شرکت کنند
  • امکان بازدید از خودروهای وارداتی رسوبی در طول هفته و  در ساعات خاص برای شرکت‌کنندگان در مزایده فراهم است.
  • نوع خودروها، مدل آن‌ها به همراه تعداد و قیمت پایه از سوی ارگان برگزارکننده مزایده اعلام می‌شود.

مزایده خودروهای سپاه

مزایده خودرو سپاه به‌عنوان یک ارگان دولتی هر ساله تعدادی خودرو از سازندگان مختلف را به فروش می‌گذارد. متقاضیان شرکت در این مزایده‌ها می‌توانند از طریق اپلیکیشن به لیست خودروهای مزایده‌ای سپاه و شرایط شرکت در مزایده و قیمت هر کدام دسترسی داشته باشند.

در داخل اپلیکیشن و سایت‌های معتبر، تمامی مزایده‌ها به همراه شهر محل برگزاری، آدرس، شماره تماس جهت بازدید و اطلاعات خودرو وجود دارند.

تمام خودروهای سواری، وانت، ماشین سنگین، اتوبوس، کامیون، موتورسیکلت و … را می‌توانید بر حسب سلیقه و میزان بودجه خود از میان آگهی‌های مزایده سپاه پیدا کنید.

مزایده خودروهای مواد مخدر

در میان آگهی‌های مزایده خودرو، مزایده‌های سازمان مبارزه با مواد مخدر نیز به چشم خواهد خورد. به مزایده گذاشتن این خودروها عموما از سوی دستگاه قضایی به هدف حفاظت از اموال عمومی و جلوگیری از تخریب و تضییع اموال توقیفی است.

خودروهای توقیفی در مسائل مربوط به مبارزه با قاچاق و جرایم سازمان‌یافته به انبار و پارکینگ‌های مواد مخدر منتقل می‌شوند.

مزایده خودروهای رسوبی مواد مخدر راهی برای به روزرسانی پارکینگ و از طرفی جلوگیری از ضایع شدن اموال عمومی است.

  • برای اطلاع از زمان برگزاری مزایده خودرو مواد مخدر در استان‌های مختلف به آدرس http://news.dchq.ir/3/ مراجعه کنید.
  • هزینه‌های مربوط به عوارض سالانه شهرداری، خلافی، مالیات، نقل و انتقال سند بر عهده برنده خودروهای مزایده‌ای سازمان مبارزه با مواد مخدر است.

آگهی‌های مزایده خودرو

تمامی مزایده‌ها از طریق آگهی‌های مزایده خودرو به اطلاع متقاضیان می‌رسد. هر آگهی می‌تواند فرصتی برای تهیه و خرید خودروی مورد نیاز شما باشد. تنها باید به شرایط و نکاتی که در این مقاله ذکر شد به طور کامل دقت داشته باشید.

سوالات متداول درباره مزایده خودرو

۱. آیا مزایده خودرو قانونی است؟

بله قانونی است به شرطی که مطابق با ماده ۱۱۸ قانون مدنی، آگهی مزایده یک نوبت در روزنامه چاپ شود. گاهی اوقات حتی این آگهی‌ها بر روی معابر پرتردد مترو و غیره نیز نصب می‌شوند.

۲. از کجا بفهمیم یک خودرو مزایده‌ای است؟

بهترین راه، استعلام گرفتن از پلیس راهور است.

۳. آگهی‌های مزایده در کجا وجود دارد؟

از طریق سایت‌های رسمی که در بالا معرفی شد، روزنامه‌ها یا عضویت در خبرنامه‌ها می‌توانید از آگهی‌های جدید باخبر شوید.

۴. آیا ماشین مزایده‌ای پلاک می‌‌شود؟

اگر از مزایده‌های قانونی برنده شده باشید، بله.

کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (2)
نظر بدهید
  • محمد

    عالی بود

    • نگار خورنگ

      ممنون از شما