پوشش بیمه بدنه شامل چه مواردی می‌شود؟

پوشش بیمه بدنه شامل چه مواردی می شود؟
0 16,791

بیمه بدنه شامل چه مواردی می‌شود؟ سؤال خوبی است! بهتر است قبل از رفتن به مراکز بیمه برای گرفتن خسارت بدانید بیمه چه مواردی را پوشش می‌دهد. بیمه بدنه خودرو یک نوع بیمه‌نامه اختیاری برای دارندگان خودرو است که به موجب آن حتی اگر مقصر باشند، بیمه خسارات وارده را به آن‌ها پرداخت می‌کند.

شما با پرداخت مبلغ مشخص (بسته به مدل ماشین، تیپ، سال تولید و مشخصات دیگر) مبلغی به بیمه پرداخت می‌کنید، اما انتظار نداشته باشید بیمه بدنه همه چیز را تحت هر شرایطی پوشش دهد. این مطلب را با دقت بخوانید تا برایتان بگوییم بیمه بدنه شامل چه مواردی نمی‌شود و چرا؟

تعریف بیمه بدنه

بیمه بدنه خودرو یک نوع خدمت به بیمه‌گذاران است برای جبران خسارات واردشده بر بدنه خودرو. بیمه‌گر در چارچوب مقررات مصوب شورای عالی بیمه متعهد است خسارات وارد بر بدنه خودرو ناشی از دزدی و سرقت، انفجار، آتش‌سوزی، واژگونی، سقوط و هرگونه برخورد بدنه خودرو با جسم ثابت و متحرک را جبران کند.

با توجه به این تعریف، خسارات مربوط به توقیف و مصادره خودرو توسط ماموران انتظامی یا خسارات مربوط به مسابقات اتومبیل‌رانی و شرط‌بندی مشمول بیمه بدنه خودرو نمی‌شود.

پوشش بیمه بدنه شامل چه مواردی می‌شود؟

بیمه بدنه خودرو شامل دو نوع پوشش اصلی بیمه بدنه خودرو و پوشش فرعی بیمه بدنه خودرو است.

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه خودرو

حادثه یا تصادف

تصادف وسیله نقلیه بیمه‌شده با جسم ثابت یا متحرک یا برخورد دیگر اجسام متحرک به خودرو، سقوط خودرو یا واژگونی آن در حین حرکت، خسارات ناشی از انتقال و نجات خودرو در این دسته قرار دارد.

آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه

آسیب‌ها و خساراتی که به موجب قرارگیری خودرو در حوادثی از جمله آتش‌سوزی و انفجار به بدنه آن وارد می‌شود در دسته پوشش اصلی بدنه خودرو قرار دارد.

بیمه آتش سوزی بدنه خودرو

آسیب‌های ناشی از سرقت خودرو

اگر خودرو دزدیده شود یا در فرایند سرقت آسیب‌هایی به بدنه و قطعات آن وارد شود، بیمه بدنه خساراتش را می‌پردازد.

 

پوشش فرعی بیمه بدنه خودرو

با پرداخت هزینه مازاد، موارد دیگری نیز به لیست پوشش‌های بیمه اضافه می‌شود. شرکت‌های بیمه همه یا تعدادی از موارد زیر را به بیمه‌شدگان خود ارائه می‌دهند.

سرقت درجای قطعات و لوازم خودرو

قطعات اصلی و لوازم خودرو به شرط پرداخت هزینه مازاد و تا سقف مشخصی از ارزش خودرو و با محدودیت تعداد دفعات در سال قابل بیمه‌شدن هستند.

هزینه ایاب‌وذهاب خودرو سواری

اگر خودرو به‌دلیل تصادف یا حادثه به تعمیرگاه برده شود و مالک خودرو مدت زمان مشخصی قادر به استفاده از آن نباشد، شرکت بیمه به تعداد روزهایی که این مسئله طول بکشد، به صاحب خودرو بیمه ایاب‌وذهاب پرداخت خواهد کرد.

ابطال بیمه بدنه در گریز از پلیس

بیمه شیشه‌های خودرو

شکستن شیشه اگر به دلایلی غیر از موارد مربوط به تصادف و حوادث ذکر شده در پوشش اصلی باشد، در دسته فرعی قرار خواهد گرفت. به‌عنوان مثال شکستن شیشه خودرو در اثر تغییرات دما یا متراکم شدن هوا و فشار داخل خودرو زمانی مشمول بیمه بدنه است که بیمه‌گذار بابت آن هزینه جداگانه پرداخت کند.

پوشش نوسانات قیمت

اگر خودرو در زمان صدور بیمه‌نامه به قیمت روز بیمه شود، با پرداخت بیمه اضافی، حداکثر تا ۲۰ درصد مازاد برای پوشش نوسانات قیمت به مالک خودرو پرداخت می‌شود. با توجه به ماده ۱۰ قانون بیمه اگر در زمان بررسی خسارت، خودرو به قیمت روز بیمه نشده باشد، مبلغ خسارت به نسبت خودروی بیمه‌شده و قیمت واقعی آن در زمان صدور بیمه‌نامه سنجیده خواهد شد.

پوشش هزینه توقف

این بیمه فرعی بدنه برای خودروهای بارکش و اتوکار است. در صورتی که بیمه‌گذار به دلایلی از جمله آسیب وارد شده به خودرو نتواند از وسیله نقلیه خود در بازه زمانی خاصی استفاده کند، متناسب با نوع خودرو و ظرفیت آن خسارت روزانه از طرف بیمه‌گر پرداخت خواهد شد.

پوشش خطرات ناشی از رنگ، مواد شیمیایی و اسید روی بدنه

شرکت‌های بیمه در ازای یک درصد خاص از حق بیمه سالیانه، خطرات ناشی از رنگ و مواد شیمیایی روی بدنه خودرو را نیز بیمه می‌کنند. البته این مورد در اصل شامل بیمه بدنه خودرو نیست.

پوشش حذف استهلاک و حذف فرانشیز

برخی از شرکت‌های بیمه برای خودروهای سواری که تخفیف عدم خسارت ۴۵ درصد به بالا دارند بیمه حذف استهلاک و حذف فرانشیز ارائه می‌دهند. حذف فرانشیز شامل خطرات اصلی سرقت کلی و جزئی است اما شامل خسارات بیمه‌نامه بدنه و فرانشیز گواهینامه نیست.

بیمه میخ‌کشی یا خط‌وخش

خط‌وخش روی بدنه خودرو مشمول بیمه بدنه اصلی نیست و برای آن باید هزینه اضافی پرداخت کنید. که البته این نوع بیمه در حال حاضر تنها توسط بیمه ایران به بیمه‌گذاران ارائه می‌شود.

بیمه خط و خش روی خودرو

بیمه حوادث شخصی

نوعی از بیمه فرعی بدنه که به موجب آن بیمه‌گر خسارات واردشده در طول شبانه‌روز و در هر موقعیت جغرافیایی حتی خارج از وسیله نقلیه را به مالک خودرو پرداخت می‌کند.

promotion banner

پوشش بیمه بدنه شامل چه مواردی نمی‌شود؟

تا به اینجا در مورد دو دسته پوشش اصلی و فرعی صحبت کردیم. در حالت عادی بیمه بدنه تنها شامل موارد اصلی است. برای بیمه فرعی بیمه‌گذار باید هزینه جداگانه پرداخت کند. اما مواردی وجود دارد که در لیست بیمه فرعی نیز قرار نمی‌گیرند. در واقع برای این موارد بیمه بدنه ارائه نمی‌شود. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنگ، شورش، انقلاب، اعتصاب و تهاجم؛
  • خسارتی که از سوی مالک خودرو به بدنه خودرو وارد می‌شود؛
  • خسارات ناشی از مصادره یا توقیف خودرو توسط نیروی انتظامی کشور؛
  • خساراتی که به بدنه خودرو وارد شده اما راننده در زمان وقوع آن مشروبات الکلی یا مواد مخدر مصرف کرده است؛
  • خساراتی که به بدنه خودرو وارد شده اما راننده خودرو یا گواهینامه نداشته یا تاریخ اعتبار آن تمام شده است؛
  • خسارات وارد شده به بدنه خودرو در مسابقات اتومبیل‌رانی، کورس‌ گذاشتن، آموزش رانندگی و …؛
  • خسارات وارد شده به‌دلیل حمل مواد سریع‌الاشتعال یا منفجره؛
  • خسارات وارد شده به بدنه به‌دلیل حمل بار اضافی یا مسافر اضافی؛
  • خسارات مربوط به بارگیری و باراندازی خودرو؛
  • خسارات مربوط به کالاهای وسیله نقلیه؛
  • آسیب‌های مربوط به انفجارهای هسته‌ای؛
  • آسیب‌های مربوط به زمان گریز از دست پلیس؛
  • آسیب به خودرو در زمان نداشتن گواهینامه؛
  • خودروهای قدیمی بالای ۱۵ تا ۲۰ سال که مشمول بیمه بدنه نمی‌شوند.

 

در نهایت نیز می‌توان یک فرمول ساده و همیشگی برای مواردی که شامل بیمه بدنه نمی‌شوند ارائه داد. در کل هر نوع خسارات خارج از جدول مشخصات بیمه‌نامه خودرو شما، شامل بیمه نخواهد شد.

بیمه بدنه شامل چه مواردی نمی شود؟

سؤالات متداول

۱. آیا خط‌‌وخش شامل بیمه بدنه خودرو می‌شود؟

در پوشش اصلی خیر، اما بعضی از شرکت‌های بیمه آن را در پوشش فرعی را ارائه می‌دهد.

۲. هزینه بیمه بدنه خودرو چقدر است؟

بسته به مدل خودرو، سال ساخت، تیپ و دیگر مشخصات و حتی نوع شرکت بیمه‌گر متفاوت است.

۳. آیا بیمه بدنه خودرو اجباری است؟

خیر، برعکس بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه اختیاری است.

۴. آیا خودروهای قدیمی مشمول بیمه بدنه می‌شوند؟

خودروهای بالای ۱۵ تا ۲۰ سال بسته به مدل‌شان احتمالا مشمول بیمه بدنه نشوند.

۵. چه زمانی بیمه اصلی بدنه به مالک خودرو تعلق نخواهد گرفت؟

زمانی که راننده حین رانندگی مشروبات الکلی یا مواد مخدر مصرف کرده باشد یا گواهینامه نداشته باشد یا اعتبار آن تمام شده باشد.

۶. آیا همه شرکت‌های بیمه خدمات بیمه بدنه اصلی و فرعی را ارائه می‌دهند؟

عموما شرکت‌های بیمه خدمات اصلی را ارائه می‌دهند. در این میان برخی از شرکت‌ها در ازای هزینه‌های اضافی، خدمات فرعی را به لیست بیمه‌نامه مشتری اضافه می‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.