همه چیز درباره بیمه سرقت خودرو؛ سقف خسارتی که بیمه سرقت می‌دهد چقدر است؟

1 10,030

شاید قبلا درباره بیمه سرقت خودرو یا بیمه بدنه خودرو چیزهایی شنیده باشید. بیمه سرقت خودرو زیرمجموعه بیمه بدنه خودرو محسوب می‌شود که در صورت به سرقت رفتن خودرو یا قطعات آن، قسمتی از خسارت را به مال‌باخته می‌پردازد. اما بیمه سرقت خودرو چیست و چه شرایطی دارد؟ بیمه چند درصد از خسارت واردشده را پرداخت می‌کند؟ اینها پرسش‌هایی هستند که در این مطلب قصد داریم به آنها پاسخ دهیم. اگر می‌خواهید درباره بیمه سرقت بیشتر یاد بگیرید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بیمه سرقت خودرو چیست؟

بیمه سرقت خودرو زیرمجموعه بیمه بدنه خودرو محسوب می‌شود و البته جزو بیمه‌های اجباری مانند بیمه شخص ثالث نیست؛ اما به‌علت مزایایی که دارد، داشتن آن می‌تواند اطمینان‌بخش باشد. این نوع بیمه شامل دو بخش سرقت کلی و جزئی است و بنابراین، اگر کل خودرو یا فقط قطعاتی از آن به سرقت برود، بیمه بخشی از آن خسارت را پرداخت می‌کند.

انواع بیمه سرقت خودرو

به‌طور کلی دو نوع سرقت خودرو وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • سرقت کلی
  • سرقت جزئی (درجا)

بیمه سرقت کلی

سرقت کلی همان‌طور که از نامش پیداست، به دزدیده‌شدن خودرو به‌صورت کامل گفته می‌شود؛ یعنی سارقان خودرو را به‌طورکامل دزدیده و به‌جای دیگری منتقل کرده‌اند. حتی اگر خودرو پیدا شود و فقط بخش‌هایی از لوازم و قطعات خودرو دزدیده شده باشد، باز هم به آن سرقت کلی می‌گویند. بیمه سرقت کلی، به اندازه سقف تعهداتی که در قرارداد شرکت بیمه ذکر شده است، خسارت خودرو را پرداخت می‌کند. در نتیجه با توجه به شرکت بیمه‌گذار و تعهداتی که در قرارداد وجود دارد، مبلغ آن می‌تواند متفاوت باشد. ناگفته نماند که در بیشتر شرکت‌های بیمه، سقف تعهدات بیمه سرقت حدودا ۸۰ درصد از قیمت کلی ماشین در روز سرقت محاسبه می‌شود.

بیمه سرقت درجا (جزئی)

در صورتی که خودروی تحت پوشش بیمه سرقت به‌طور کامل به مکان دیگری منتقل نشود و فقط قطعات یا لوازم خودرو مانند رینگ، لاستیک یا سیستم صوتی دزدیده شده باشد، سرقت درجا صورت گرفته است. در این نوع سرقت، خودروی موردنظر در همان جایی که پارک شده بود قرار دارد ولی برخی از قطعات آن را دزدیده‌اند. لازم به ذکر است که سقف خسارت شرکت‌های بیمه در این نوع سرقت متفاوت است. به‌عنوان مثال برخی از شرکت‌های بیمه، سقف خسارت پرداختی خودرو را حداکثر به‌اندازه ۱۰ درصد از ارزش خودرو در نظر می‌گیرند.

promotion banner

وقتی متوجه سرقت خودرو (جزئی یا کلی) شدیم، چه کنیم؟ 

درصورت دزدیده‌شدن خودرو، اولین گام تماس‌گرفتن با پلیس ۱۱۰ است. دلیلش آن است که هر تخلفی با آن خودرو صورت بگیرد، برای صاحب پلاک و خودرو ثبت می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که به پلیس اطلاع داده شود که خودرو دزدیده شده است.

گام بعدی حضور در کلانتری محل وقوع حادثه جهت اعلام شکایت علیه سارق است. پس از آن پرونده به دایره مبارزه با سرقت مرکز پلیس آگاهی ارجاع داده می‌شود و مالک خودرو باید برای ثبت شماره پلاک خود در فهرست سیاه پلیس آگاهی تقاضا دهد. فهرست سیاه پلیس آگاهی فهرستی از شماره‌پلاک‌های مربوط به خودروهایی است که به‌عنوان سرقتی یا مشکل‌دار اعلام شده‌اند. اگر شماره پلاکی در لیست سیاه قرار داشته باشد، پلیس به محض مشاهده آن در جاده یا شهر آن را توقیف خواهد کرد. درنهایت درصورتی که خودروی موردنظر تحت پوشش بیمه بدنه است، باید در شرکت بیمه تشکیل پرونده صورت بگیرد.

مدارک لازم برای اعلام سرقت و دریافت خسارت از محل بیمه

مدارکی که برای اعلام سرقت و دریافت خسارت از محل بیمه موردنیاز است:

سرقت کلی

  • اصل و کپی بیمه‌نامه‌ بدنه
  • اصل و کپی بیمه شخص ثالت خودرو
  • اصل و کپی کارت و سند خودرو
  • اصل و کپی اسناد مالکیت وسیله نقلیه
  • مدارک شناسایی شامل کارت ملی، گواهینامه و شناسنامه
  • گواهی عدم خلافی و مفاصا حساب شهرداری تا پایان سال اعلام سرقت اتومبیل
  • برگه استعلام عدم کشف پلیس آگاهی
  • معرفی‌نامه از شرکت‌های لیزینگ در صورت خرید اقساطی خودرو
  • سوئیچ‌های خودرو

سرقت جزئی

  • اصل و کپی بیمه‌نامه بدنه
  • اصل و کپی شخص ثالت خودرو
  • اصل و کپی کارت و سند خودرو
  • اصل و کپی اسناد مالکیت وسیله نقلیه
  • مدارک شناسایی شامل کارت ملی، گواهینامه و شناسنامه
  • گواهی عدم خلافی و مفاصا حساب شهرداری تا پایان سال اعلام سرقت اتومبیل
  • برگه استعلام عدم کشف پلیس آگاهی
  • فاکتورهای لوازم مسروقه خودرو

مراحل اعلام سرقت و پرداخت خسارت از محل بیمه

برای اعلام سرقت ماشین و تشکیل پرونده در شرکت بیمه باید مراحل زیر طی شود:

سرقت کلی

  • تشکیل صورت‌جلسه
  • ارائه مدارک موردنیاز
  • تحویل برگه استعلام عدم کشف از پلیس آگاهی
  • تحویل سوئیچ‌های خودرو
  • تعیین ارزش خودرو توسط کارشناس بیمه با حضور بیمه‌گذار
  • انتقال سند مالکیت خودرو به نام شرکت بیمه تحت‌پوشش؛ به این دلیل که شرکت بیمه مبلغ خودرو را به مالک آن پرداخت خواهد کرد و بنابراین مالک ادعایی روی خودرو نخواهد داشت. اگر بعدها خودرو پیدا شود، شرکت بیمه مالک آن است.

سرقت جزئی

  • ارائه مدارک موردنیاز
  • تحویل برگه استعلام عدم کشف از پلیس آگاهی
  • تحویل فاکتور لوازم مسروقه خودرو

بعد از گذراندن این مراحل بیمه‌گذار می‌تواند خسارت اموال به‌سرقت‌رفته خودرو خود را بعد از کسر فرانشیز و سایر کسورات قانونی از شرکت بیمه دریافت کند.

شرایط پرداخت خسارت بیمه سرقت خودرو

در صورت به سرقت رفتن خودرو  بیمه‌‌گذار باید بلافاصله دو بار و با فاصله زمانی  ۴۵ تا ۹۰ روزه خبر سرقت اتومبیل خود را در روزنامه‌های کثیرالانتشار، آگهی کند. در صورت پیدانشدن خودرو در طول این مدت، انتقال مالکیت خودرو به نام شرکت بیمه‌ای صورت می‌گیرد. در نتیجه شرکت بیمه نیز باید قسمت زیادی از خسارت‌های آن را به بیمه‌گذار پرداخت کند. در صورتی که هزینه پیداشدن خودرو، تعویض و تعمیر لوازم خسارت‌دیده خودرو بعد از وقوع حادثه از ۷۵ درصد ارزش خودرو بیشتر باشد، شرکت بیمه باید طبق قوانین بیمه بدنه، خسارت بیمه سرقت کلی را پرداخت کند.

برای پرداخت خسارت ناشی از سرقت جزئی و کلی توسط شرکت بیمه، در ابتدا باید ارزش بازیافت خودرو و هزینه‌های حمل و نجات خودرو توسط شرکت بیمه‌ای محاسبه شوند. میزان خسارت پرداختی بعد از کسر کسورات از مبلغ نهایی مشخص می‌شود. میزان خسارت نباید از کل پوششی که در نظر گرفته شده است، بیشتر باشد. چرا که شرکت تنها می‌تواند تا سقفی که در بیمه‌نامه مشخص شده است، خسارت وارد شده به خودرو را پرداخت کند.

پیدا شدن خودرو بعد از پرداخت بیمه سرقت

اگر خسارت سرقت کلی از شرکت بیمه دریافت شود و پس از مدتی خودرو پیدا شود، شرکت بیمه موظف است در بازه زمانی یک‌سال بعد از پرداخت خسارت خودرو و انتقال مالکیت آن، خودروی پیدا شده را به فروش برساند. در این صورت، خود بیمه‌گذار در اولویت خرید خودروی کشف‌شده قرار دارد و شرکت بیمه می‌تواند خودرو را به خود مالک بفروشد. برای این کار کافی است بیمه‌گذار خسارت دریافتی بیمه سرقت را به شرکت بیمه برگرداند و خودرویش را بخرد. اما اگر بیشتر از یک‌سال گذشته باشد، دیگر شرکت بیمه تعهدی برای فروش خودروی کشف‌شده به مالک قبلی خودرو ندارد.
شرکت بیمه می‌تواند خودروی موردنظر را تعمیر کند یا با وسیله نقلیه مشابهی تعویض کند و خسارت نقدی نپردازد.

سقف خسارت بیمه سرقت خودرو

برای جبران سرقت کلی و جزئی سقف خسارت بیمه بدنه متفاوت است. در سرقت کلی بعد از اطمینان از به سرقت رفتن خودرو، شرکت بیمه موظف است ۸۰ درصد از ارزش روز خودرو را به بیمه‌گذار پرداخت کند. درصورتی که مالک خودرو قبلا یک بار از پوشش‌های بیمه بدنه خودرو استفاده کرده باشد، این سقف ۱۰ درصد کاهش یافته و ۷۰ درصد به او تعلق خواهد گرفت.

سقف خسارتی که شرکت‌های بیمه در خسارت جزئی می‌پردازند متفاوت است. این سقف در بسیاری از شرکت‌ها ۱۰٪ ارزش روز خودرو است.

مدت زمان پرداخت بیمه سرقت خودرو

مدت زمان پرداخت بیمه سرقت خودرو در صورت سرقت کلی، ۶۰ روز بعد از اعلام حسارت به شرکت بیمه است. اگر سرقت جزئی باشد، نهایتا ۱۵ روز بعد از اعلام خسارت، مبلغ بیمه خودرو پرداخت خواهد شد.

خسارت خارج از پوشش بیمه سرقت

مواردی که تحت پوشش بیمه بدنه خودرو نیستند، معمولا تحت پوشش بیمه سرقت جزئی هم نیستند. در هنگام خرید بیمه‌نامه، چند گزینه اضافی وجود دارد که بیمه‌گذار باید آن‌ها را انتخاب کند. به‌عنوان مثال گزینه‌هایی مانند سیستم صوتی، رینگ، صفحه‌نمایش لمسی و … به‌عنوان گزینه اضافه ارائه می‌شوند. اگر بیمه‌گذار این گزینه‌ها را انتخاب کند شرکت بیمه در صورت سرقت آن قطعه خسارت آن را پرداخت می‌کند. در غیر این صورت شرکت بیمه تعهدی برای پرداخت خسارت آن قطعه ندارد.

سؤالات متداول

آیا دزدیده شدن سیستم صوتی هم تحت پوشش بیمه سرقت است؟

بله. درصورتی که مالک خودرو بیمه سرقت خودرو و پوشش‌های اضافی مانند سرقت درجا (جزئی) را داشته باشد، می‌تواند درصورت دزدیده‌شدن سیستم صوتی خسارت آن را از بیمه دریافت کند.

در صورت دزدیده شدن وسایل داخل صندوق عقب مانند سیم و کابل، می‌توان از بیمه خسارت دریافت کرد؟

خیر. متأسفانه شرکت‌های بیمه این نوع سرقت را تحت پوشش بیمه سرقت خودرو درجا یا کلی قرار نمی‌دهند.

اگر از سرقت خودرو مدت زمانی طولانی گذشته باشد (مانند ۵ یا ۶ ماه)، آیا امکان پیگیری آن وجود دارد؟ از کجا می‌توان آن را پیگیری کرد؟

بله. امکان آن وجود دارد. برای این کار مالک خودرو باید از طریق بیمه مرکزی پیگیری کند؛ اما خسارت واردشده با تأخیر پرداخت خواهد شد.

آیا ثبت سرقت خودرو به‌صورت اینترنتی هم امکان پذیر است؟

بله این کار از طریق اپلیکیشن پلیس من امکان‌پذیر است. با استفاده از این برنامه می‌توان به سرویس ها و خدمات الکترونیک ناجا (پلیس) دسترسی آسان‌تری داشت.

جمع‌بندی

بیمه سرقت خودرو زیرمجموعه بیمه بدنه است و روشی است که برای جبران خسارت در صورت به‌سرقت‌رفتن خودرو یا قطعات آن سودمند است. با این بیمه در صورتی که خودرو به سرقت برود و پیدا نشود،  حداقل بخش بزرگی از خسارت وارده جبران می‌شود.

آیا تاکنون خودروی شما یا قطعاتی از آن دزدیده شده است؟ آیا بیمه سرقت انجام داده بودید؟ چه مقدار از خسارت شما را بیمه جبران کرد؟ لطفا تجربیات خودتان را با ما درمیان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. امین نظری
    امین نظری می گوید

    باسلام
    بنده ماشینم بیمه بدنه آسیا است باوجود سرقت قطعات خودرو وگزارش پلیس وبازدید کارشناس هنوز بیمه آسیا جواب نداده درصورتی که نا سقف ۲۰۰ میلیون تومان بیمه سرقت قطعات دارم

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.