اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

تفاوت صافکاری با رنگ و بدون رنگ؛ چطور ماشین صافکاری‌شده را تشخیص دهیم؟

تصادف با خودرو تجربه خوشایندی نیست و البته گاهی غیرقابل‌اجتناب هم هست. بیشتر رانندگان دست‌کم یک‌بار با ماشینشان تصادف کرده‌اند، حتی شده در حد یک خراش کوچک! البته آسیب خودرو همیشه در حد خط‌وخش نیست و گاهی اوقات فرورفتگی‌های بزرگی روی بدنه خودرو بر جای می‌ماند. اینجاست که صافکاری مهم می‌شود. همراه‌مان بمانید؛ می‌خواهیم درباره صافکاری با رنگ و بدون رنگ و جزئیات آنها صحبت کنیم.

صافکاری چیست؟

صافکاری خودرو به معنای از بین بردن آثار خط‌وخش، فرورفتگی و ترمیم نواحی آسیب‌دیده بدنه است. متخصصین این حوزه که معمولاً چندین سال در کنار استادکارها به یادگیری مهارت می‌پردازند، با استفاده از ابزار مخصوص مثل چکش، لیزر و … بدنه را به حالت اول بازمی‌گردانند.

صافکاری بدون رنگ

اگر ضربه وارده به خودرو چندان شدید نباشد، شخص صافکار می‌تواند با استفاده از مهارت خود و ابزارهایی که در اختیار دارد، فرورفتگی‌های بدنه را ترمیم کند، یا به عبارتی، بدون رنگ دربیاورد. به این ترتیب دیگر نیازی به رنگ نخواهد بود. در اینجا به دو نوع صافکاری بدون رنگ اشاره کرده‌ایم:

صافکاری بدون رنگ با میله PDR

گاهی اوقات متخصص صافکار بدون ضربه یا استفاده از چکش و با به‌کارگیری ابزاری به نام میله PDR، عملیات صافکاری را انجام می‌دهد. این میله از جنس فولاد و سر آن زاویه‌دار است، به‌گونه‌ای که می‌توان با چرخش دست فرورفتگی را اصلاح کرد. صافکاری با میله PDR سریع انجام می‌شود و از نظر هزینه نیز روشی مقرون‌به‌صرفه است.

صافکاری با دستگاه مکش

همان‌طور که از نام آن پیداست، در این نوع صافکاری با استفاده از مکش و هوای فشرده به ترمیم بخش آسیب‌دیده می‌پردازیم. این روش بیشتر در مورد خودروهای لوکس به‌کار می‌رود. انجام صافکاری مکنده مهارت بالایی نیاز دارد و یک فرد کم‌تجربه ممکن است آسیب زیادی به خودرو وارد کند. مزیت دستگاه مکش این است که فرورفتگی‌های بدنه خودرو را در کمترین زمان ممکن رفع می‌کند.

صافکاری با دستگاه مغناطیسی

در این نوع صافکاری، در محل آسیب‌دیده یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود که آن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. صافکاری مغناطیسی قیمت بالاتری نسبت به صافکاری سنتی دارد و استفاده از آن نیز نیاز به تخصص و مهارت خاصی دارد. به همین دلیل برای صافکاری مغناطیسی باید به مراکزی مراجعه کنید که از تخصص و مهارت‌شان اطمینان دارید.

صافکاری با لیزر

از دستگاه لیزر برای صافکاری سطوح خارجی خودرو استفاده می‌شود. اشعه تابیده‌شده به نقطه مورد نظر باعث می‌شود که اتم‌ها و ساختار فلزی بدنه خودرو جنبش بیشتری داشته باشند. نکته مثبت این فرایند این است که هیچ آسیبی به رنگ و فرم اصلی خودرو وارد نمی‌شود.

صافکاری با رنگ

گاهی آسیب به خودرو در حدی شدید است که خودرو علاوه‌بر فرورفتگی، دچار ریزش رنگ هم می‌شود. در چنین مواقعی، پس از انجام صافکاری، نوبت به مرحله رنگ‌آمیزی می‌رسد. در واقع، فرد متخصص ابتدا زیرسازی و بتونه‌کاری را انجام می‌دهد تا سطح یک‌دست شود و سپس با ابزار مخصوص شروع به پاشیدن رنگ می‌کند.

یکی از معایب صافکاری با رنگ که باعث می‌شود رانندگان در برابر آن مقاومت نشان دهند، این است که باعث افت قیمت خودرو می‌شود. با این حال، رنگ کردن خودرو مزایایی نیز دارد.

 

مزایای صافکاری با رنگ

افزایش ایمنی خودرو

هدف از رنگ کردن خودرو تنها بهبود ظاهر آن نیست. بلکه وظیفه رنگ محافظت از بدنه در برابر آسیب‌های ساختاری است. فولاد به‌کار رفته در ساخت خودرو زمانی که در معرض عناصر مختلف قرار می‌گیرد، خورده و ضعیف می‌شود و این رنگ خودرو است که آن را محکم و بادوام نگه می‌دارد.

جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی بدنه

خط و خش‌ روی خودرو و ریزش رنگ پس از مدتی منجر به زنگ‌زدگی بدنه می‌شود. رنگ‌آمیزی خودرو نه‌تنها در پوشاندن خط و خش به شما کمک می‌کند، بلکه ظاهر خودرو را نیز بهتر و شبیه به خودروی نو نشان می‌دهد. همچنین، زمانی که بدنه خودرو بدون پوشش در برابر اکسیژن و آب قرار می‌گیرد، دچار خوردگی می‌شود و ممکن است پس از مدتی سوراخ‌هایی روی بدنه شکل بگیرد. به عبارت دیگر، رنگ کردن خودرو به محافظت از بدنه کمک زیادی می‌کند.

 

هزینه صافکاری خودرو

هزینه صافکاری به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • محل آسیب: هرچه دسترسی به محل آسیب‌دیدگی سخت‌تر باشد، هزینه نیز افزایش پیدا می‌کند.
  • شدت آسیب وارده: زمانی که شدت آسیب‌دیدگی و فرورفتگی‌ها زیاد است، ترمیم آن زمان بیشتری می‌برد و به همان نسبت هزینه بالاتری دارد.
  • مدل ماشین: صافکاری خودروهای لوکس به‌دلیل بالا بودن حساسیت کار، پرهزینه‌تر است.

شاید بپرسید صافکاری بدون رنگ پرهزینه‌تر است یا صافکاری با رنگ؟ باید بگوییم نمی‌توان پاسخ دقیقی به این سؤال داد، زیرا هر یک از روش‌های صافکاری بدون رنگ هزینه خاص خود را دارد. از طرفی مواردی که در بالا گفتیم، مثل شدت و محل آسیب و … نیز در هزینه اثرگذارند. در صافکاری با رنگ هم باید علاوه‌بر هزینه مرحله صافکاری، هزینه رنگ‌آمیزی را هم در نظر گرفت. بنابراین بهتر است پیش از مراجعه، از صافکاری مورد نظر خود استعلام قیمت بگیرید.

نحوه تشخیص صافکاری و رنگ‌شدگی

برخی نواحی صافکاری و رنگ‌شده به‌راحتی قابل تشخیص هستند. اما برخی دیگر ممکن است با مهارت زیادی انجام شده باشند و تنها کارشناسان خودرو قادر به تشخیص آن باشند. اما به‌طور کلی، می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

دقت به رنگ بدنه

• تفاوت رنگ در بخش‌های مختلف؛
• نوع پاشش رنگ؛
• حالت پوست پرتقالی بودن ماشین که به‌دلیل رنگ کردن بی‌دقت ایجاد می‌شود؛
• پریدگی یا پوسته‌شدن رنگ؛
• مات‌شدن رنگ بدنه.

دست کشیدن روی بدنه خودرو

خودرویی که از کارخانه بیرون می‌آید، سطحی صاف و صیقلی دارد، اما زمانی که رنگ می‌شود، در نواحی رنگ‌شده حالت زبری پیدا می‌کند.

استفاده از مگنت تشخیص ضخامت

قسمت‌هایی رنگ شده‌اند، نسبت به سایر بخش‌های خودرو ضخامت بیشتری دارند. هنگامی که مگنت تشخیص با بدنه خودرو تماس پیدا می‌کند، قسمت آهنربایی از داخل تستر جدا شده و به بدنه می‌چسبد. در صورتی که خودرو رنگ داشته باشد، میزان مقاومت مگنت در هنگام جدا کردن کم‌تر می‌شود و قسمت مدرج عدد کمتری را نشان می‌دهد. اما اگر خودرو رنگ‌شدگی نداشته باشد، مگنت به‌سختی از بدنه جدا می‌شود و هنگام جدا شدن، نشانگر عدد بالاتری را نشان می‌دهد.

سؤالات متداول در رابطه با صافکاری خودرو

۱. صافکاری خودرو چقدر طول می‌کشد؟

با توجه به میزان آسیب‌دیدگی، محل آسیب‌دیدگی، نیاز یا عدم نیاز به رنگ‌آمیزی و مهارت صافکار، زمان انجام عملیات صافکاری می‌تواند از چند ساعت تا چند روز متفاوت باشد.

۲. آیا با انجام صافکاری رنگ بدنه آسیب می‌بیند؟

خیر، در اکثر موارد چنین اتفاقی نمی‌افتد، به‌ویژه اگر صافکار باتجربه و ماهر باشد و از ابزار تخصصی استفاده کند هیچ آسیبی به رنگ خودرو وارد نمی‌شود.

۳. آیا خودروی تصادفی ترمیم‌شده بدون رنگ قابل تشخیص است؟

از آنجایی که خودرو رنگ نشده است، امکان تشخیص آن بسیار کم می‌شود. مگر اینکه صافکاری بدون دقت انجام شده باشد و فرورفتگی‌ها هنوز قابل مشاهده باشند.

سخن پایانی

صافکاری خودرو یکی از آن کارهایی است که باید با دقت زیادی انجام شود، زیرا در ظاهر آن نقش مهمی دارد. اگر صافکاری بدون رنگ دربیاید، برای مالک خودرو خوشایندتر است، اما گاهی چاره‌ای جز رنگ کردن بدنه نداریم، حتی اگر باعث افت قیمت خودرو شود. پیشنهاد می‌کنیم که برای انجام صافکاری به مراکز معتبر مراجعه کنید تا نتیجه دلخواه را بگیرید. همچنین، موقع خرید خودرو، برای اطمینان از سلامت فنی و بدنه و مواردی مثل رنگ‌شدگی و … بهتر است که از یک کارشناس باتجربه کمک بگیرید.

/blog/car-body-work/amp/
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید