اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

توقیف خودرو، استعلام خودروی توقیفی و هر آنچه درباره رفع توقیف آن باید بدانید

شاید تا حالا برای خودتان یا اطرافیانتان پیش آمده باشد که تصمیم به خرید یا فروش خودرو گرفته‌اید، اما بعد از استعلام مشخص شده است که نمی‌توانید خودروی موردنظر را بخرید یا حق فروش خودروی خودتان را ندارید. گاهی هم ممکن است از طرف دادگاه خودرویتان را ضبط کنند و به پارکینگ ببرند؛ بدون اینکه بدانید به چه دلیلی این اتفاق رخ داده است. در این مطلب درباره توقیف خودرو، دلایل آن و نحوه رفع توقیف صحبت خواهیم کرد.

توقیف خودرو چیست؟

توقیف خودرو به این معناست که شما به دلایل مختلف حق فروش، انتقال به غیر یا استفاده از خودرو را نداشته باشید. بر این اساس توقیف خودرو را به دو دسته تقسیم می‌کنند:

  • توقیف قانونی خودرو
  • توقیف فیزیکی خودرو.

توقیف قانونی خودرو

در این نوع توقیف، خودروی شما را به پارکینگ نمی‌برند؛ اما نمی‌توانید آن را بفروشید یا به نام شخص دیگری بزنید. این معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که برای مثال، شما به کسی بدهکارید یا اینکه مهریه همسرتان به گردن شماست. در این موارد فرد طلبکار یا همسر شما می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و دستور توقیف قانونی خودروی شما را بگیرد تا زمانی که بدهی یا مهریه را پرداخت کنید. در صورتی که تا مدت معین این کار را انجام ندهید، چنانچه طلبکار یا همسری که مهریه خود را می‌خواهد درخواست مصادره خودرو را به دادگاه تسلیم کند، خودروی شما به مرحله توقیف فیزیکی منتقل خواهد شد. البته دادگاه تا زمانی که طلبکار چنین درخواستی نداشته باشد، خودرو را مصادره نخواهد کرد.

توقیف فیزیکی خودرو

در این نوع توقیف شما نه‌تنها مانند توقیف قانونی حق فروش یا انتقال مالکیت آن را ندارید، حتی نمی‌توانید از خودرو استفاده کنید. به این صورت که کارشناس دادگاه خودروی شما را که دستور توقیف فیزیکی آن داده شده است، ارزش‌گذاری می‌کند و خودرو به پارکینگ منتقل می‌شود.

دلایل توقیف خودرو

براساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، یک یا چند مورد از موارد زیر می‌توانند دلیل توقیف خودرو باشند:

۱. تصادفی که منجر به فوت یا جرح شود

در تصادفاتی که فوتی یا مجروح داشته باشند، اگر خودرو به عابر زده باشد توقیف و به پارکینگ منتقل می‌شود. اگر هم دو خودرو با هم تصادف کرده باشند، هر دو خودرو، حتی اگر فقط یکی از آنها مقصر باشد، به پارکینگ منتقل می‌شوند.

۲. بیمه شخص ثالث نداشته باشید

اگر به‌دلایلی پلیس شما را متوقف کرده باشد و مدارکتان را بخواهد، چنانچه خودرو را بیمه شخص ثالث نکرده باشید، مدارک آن را همراه نیاورده باشید یا اعتبار بیمه‌تان منقضی شده باشد و آن را تمدید نکرده باشید، پلیس خودرو را توقیف خواهد کرد.

۳. مدارک خودرو را همراه نداشته باشید یا بدون گواهینامه رانندگی کنید

بازهم اگر پلیس به هر دلیلی خودروی شما را متوقف کند و مدارکتان را بخواهد، اگر کارت ماشین و گواهینامه را همراه نداشته باشید، پلیس خودرو را توقیف و به پارکینگ منتقل خواهد کرد. اگر پلیس استعلام بگیرد و متوجه شود اصلا گواهینامه ندارید، بازهم خودرو را توقیف خواهد کرد و البته این مورد مجازات‌های دیگری هم دارد که در اینجا درباره‌اش صحبت نمی‌کنیم.

۴. اگر حالت طبیعی نداشته باشید یا داروهای روان‌گردان مصرف کرده باشید

در صورتی که پلیس خودروی شما را توقیف کند و متوجه شود حالت طبیعی ندارید، اولین مجازاتی که برایتان در نظر می‌گیرد، توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ است. با سایر مجازات‌های آن در این مطلب کاری نداریم.

۵. اگر همزمان دو تخلف انجام دهید

در صورتی که همزمان دو تخلف را انجام دهید، برای مثال از خیابان یک‌طرفه رانندگی کنید یا حرکات نمایشی در جاده انجام دهید و چراغ‌قرمز را هم رد کنید، حتما خودرویتان توقیف خواهد شد.

۶. اگر پلیس به شما ابلاغ کند که جمع مبالغ جریمه شما از سقف مشخصی گذشته است

در حال حاضر سقف مجموع جریمه‌ها یک میلیون تومان است. فرض کنید چندین‌بار پلیس راهور شما را جریمه کرده و مبلغ آن به یک میلیون تومان رسیده است و پلیس راهور هم برایتان ابلاغیه فرستاده است. در این صورت اگر ظرف یک ماه بعد از دریافت ابلاغیه جریمه را پرداخت نکنید، دستور توقیف خودرو و انتقال به پارکینگ صادر خواهد شد.

حتما بخوانید: استعلام نمره منفی گواهینامه و نحوه پاک کردن آن

۷. اگر پلاک خودرو را مخدوش کرده یا پوشانده باشید

این چیزی است که در دوران پاندمی کرونا زیاد با آن مواجه بودیم. بسیاری از افراد به‌دلیل قانون منع تردد پلاک‌هایشان را مخدوش می‌کردند یا می‌پوشاندند تا دوربین پلاک‌خوان نتواند آن را تشخیص دهد. البته برخی افراد به دلایل دیگری هم این کار را انجام می‌دهند. متأسفانه تغییر پلاک در بسیاری موارد، تخلفات خودرو را به‌نام هموطن دیگری ثبت می‌کند و دردسرهایی را به‌وجود می‌آورد. به‌جز این، شناسایی افراد خلافکار دشوار می‌شود. به همین دلیل اگر پلاک خودرویتان را مخدوش کنید، ارقام آن را تغییر دهید، با چیزی روی آن را بپوشانید یا به‌طور کامل آن را بردارید، به‌محض اینکه پلیس راهور متوجه این موضوع شود خودرو را توقیف خواهد کرد. مگر آنکه برای پلاک ماشینتان مشکلی (مثلا در تصادف) پیش آمده باشد و از سوی راهنمایی و رانندگی نامه مجوز دریافت کرده باشید که فعلا پلاک ندارید.

۸. اگر به کسی بدهکار باشید یا مهریه به گردنتان باشد

همان‌طور که گفتیم، در بسیاری از موارد توقیف خودرو به‌علت بدهی اتفاق می‌افتد. این توقیف خودرو با حکم قضایی انجام می‌شود و به پلیس راهور ارتباطی ندارد. یعنی شما به کسی به‌صورت نقدی، چک یا سفته بدهکار بوده‌اید یا باید مهریه همسرتان را می‌دادید و اقدام نکرده‌اید، به همین دلیل آن فرد به دادگاه مراجعه کرده و درخواست توقیف قانونی خودروی شما را داده است. زمانی که توقیف قانونی است، خودرو را پارکینگ نمی‌برند. همان‌طور که در ابتدا در توضیح توقیف قانونی خودرو گفتیم، اگر شاکی درخواست توقیف فیزیکی را بدهد، در آن صورت خودروی شما توقیف و مصادره خواهد شد.

استعلام خودرو توقیفی

این کار را باید زمانی انجام دهید که نمی‌دانید خودرویتان را توقیف کرده‌اند. برای مثال جایی آن را پارک کرده بودید و حالا سرجایش نیست. گاهی هم موقع خرید ماشین ممکن است شک کنید که نکند خودرو توقیفی باشد. برای استعلام باید با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید یا به شماره‌تلفن ۳۰۰۰۵۳۵۳ پیامک بزنید و بدون هیچ جمله‌ای، فقط ارقام شماره پلاک ماشینتان را پشت‌سر هم و بدون حرف یا ممیز بنویسید و ارسال کنید. در این صورت اگر این خودرو در سامانه خودروهای توقیفی ثبت شده باشد از آن مطلع خواهید شد.

رفع توقیف خودرو

برای رفع توقیف خودرو دو حالت وجود دارد. در حالت اول، خودرو به‌صورت قانونی توقیف شده است و آن را پارکینگ نبرده‌اند. در حالت دوم خودرو به‌شکل فیزیکی توقیف شده و آن را به پارکینگ منتقل کرده‌اند.

حالت اول: توقیف قانونی خودرو

اگر توقیف خودرو به علت بدهی شما به فردی انجام شده است، کافی است بدهی‌تان را به آن شخص پرداخت کنید و خودرویتان را از حالت توقیف بیرون آورید.

اگر خودرویی که خریده‌اید به‌علت بدهی مالک قبلی توقیف بوده و فروشنده این موضوع را از شما مخفی کرده است، می‌توانید از او شکایت کنید و مبلغ پرداختی‌تان را پس بگیرید. اگر خودرویی که خریده‌اید بعد از خرید شما توقیف شده باشد، یعنی خود فروشنده هم خبر نداشته قرار است ماشین توقیف شود و جرمی مرتکب نشده است. شما باید با مدارک و شواهد اثبات کنید خودرو را خریده‌اید و ماشین را رفع توقیف کنید.

اگر برای مهریه باشد چطور؟

توقیف خودرو برای مهریه زمانی صورت می‌گیرد که خودرو وسیله تأمین معاش زندگی شوهر (مثلا تاکسی) نباشد. در این صورت خودرو را توقیف نمی‌کنند و دادگاه از روش‌های دیگری برای دریافت مهریه از شوهر اقدام می‌کند که در این مقاله نمی‌گنجد؛ اما اگر خودرویتان را توقیف کردند، باید مهریه را بپردازید. در صورتی که مبلغ مهریه را طی مهلتی که داده‌اند پرداخت نکردید، همسرتان می‌تواند نسبت‌به توقیف فیزیکی خودروی شما اقدام کند.

برای درخواست توقیف خودروی همسر برای مهریه، باید ابتدا اصل عقدنامه یا کپی آن را به دفترخانه ببرید تا در آنجا درخواستتان را تنظیم کنند. دادگاه خودروی همسرتان را مصادره کرده و به شما انتقال می‌دهد.

حتما بخوانید: استعلام خلافی خودرو؛ چگونه خلافی خودرو را کم کنیم؟

حالت دوم: توقیف فیزیکی خودرو

در صورتی که توقیف خودرو توسط نیروی انتظامی و به‌صورت فیزیکی (برای مثال به جرم حمل موادمخدر یا مشروبات الکلی یا مشکلات اخلاقی) انجام شده است، باید علاوه بر رفع توقیف آن نسبت‌به ترخیص آن از پارکینگ هم اقدام کنید.

ترخیص خودروی توقیفی

برای ترخیص خودروی توقیفی از پارکینگ به این صورت عمل کنید:

۱. اگر اصلا اطلاع ندارید خودرویتان توقیف شده است یا نه، ابتدا با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید تا مطمئن شوید خودرو را به پارکینگ برده‌اند.

۲. در صورتی که جواب مثبت است، نام و آدرس پارکینگ موردنظر را بپرسید.

۳. اصل و کپی مدارک زیر را همراه داشته باشید. اگر خودتان مالک هستید که هیچ، اگرنه باید مدارک صاحب ماشین را داشته باشید:

  • کارت ماشین، برگ سبز، برگه معاینه فنی
  • کارت ملی، شناسنامه، گواهینامه
  • بیمه‌نامه شخص ثالث
  • برگه مفاصا حساب عوارض شهرداری
  • برگه عدم خلافی.

قبل از رفتن به پارکینگ خلافی ماشین را یا از طریق سامانه، یا مراجعه به پلیس + ۱۰ یا استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت (هرکدام که راحت هستید) بپردازید و اصل و کپی برگه را با خود ببرید. عوارض شهرداری را هم پرداخت کرده و برگه را با خود ببرید. همه این مدارک را کپی کنید و هم اصل و هم کپی را همراه داشته باشید.

وقتی به پارکینگ مراجعه کردید، برگه جریمه و برگه توقیف خودرو را از مسئول پارکینگ بگیرید. سپس باید به اداره ترخیص شهرتان مراجعه کنید (در شهرهای بزرگ ممکن است تعداد ادارات ترخیص زیاد باشد، بنابراین از مسئول پارکینگ بپرسید باید به کدام اداره ترخیص بروید). در آنجا ابتدا باید فرمی را که به شما می‌دهند پر کنید و سپس آن فرم را با مدارک به مسئول مربوطه تحویل ‌دهید. بعد از پرداخت هزینه جرثقیل و پارکینگ مجوز ترخیص را صادر می‌کنند. می‌توانید به پارکینگ مراجعه کرده و خودروتان را تحویل بگیرید. در آنجا خودرو را بررسی کنید که خسارتی به آن نزده باشند.

هزینه پارکینگ خودرو توقیفی

هزینه ترخیص خودروی توقیفی شامل هزینه جرثقیل و هزینه پارکینگ به‌اضافه ۹ درصد ارزش افزوده است. هزینه پارکینگ روزانه مبلغ مشخصی دارد و باید این مبلغ را در تعداد روزهایی که ماشین در پارکینگ خوابیده است ضرب کنید. مثلا اگر ماشین ۵ روز در پارکینگ بوده است، باید تعرفه روزانه را در عدد ۵ ضرب کنید. به‌جز اینها از قبل هم باید خلافی ماشین و عوارض شهرداری را پرداخت می‌کردید.

جمع‌بندی

همان‌طور که دیدیم، دلایل مختلفی از جمله بدهی، مهریه، رانندگی خطرناک در جاده و خیابان و تصادفات منجر به فوت یا جرح باعث می‌شوند پلیس خودروی شما را توقیف یا در صورت توقیف فیزیکی به پارکینگ منتقل کند. در چنین شرایطی یا باید برای رفع توقیف اقدام کنید یا درصورتی که خودرو را به پارکینگ برده‌اند، باید آن را ترخیص کنید. یادتان باشد هرگز نمی‌توانید زودتر از ۲۴ ساعت برای رفع توقیف خودرو کاری بکنید. پس از پرداخت جریمه یا رفع علت توقیف، خودرویتان به شما برگردانده خواهد شد.

آیا تا حالا خودرویتان را توقیف کرده‌اند؟ به چه دلیل و چقدر برای ترخیص آن هزینه کردید؟ لطفا درباره تعرفه روزانه پارکینگ و سایر هزینه‌های آن در دیدگاه‌ها صحبت کنید.

قوانین خودرویی
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (23)
نظر بدهید
  • فرشته

    من ماشینم ب خاطر اینکه طر نیومد سند بزنه مدارک نداشت توقیف شد البته جریمه پرداخت کردم واز دستور قضایی رفع توقیف شد و هرچی به طرف گفتم بیا واسه سند زدن اقدام کن نیومد تا الان یک سال توپارکینگ ایا میتونم هزینه پارکینگم از صاحب سند بگیرم چون اون نیومد سند بزنه الان گفته میخوام بیاییم ماشین از پعرکینگ در بیارم درضمن فروشنده اصلا سند نداره سند مال مالک دیگه خودرو این خودرو سه دست چرخیده

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      حتما برای مشکلتون به یه وکیل و به مراجع قضایی مراجعه کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • بهمن بیات

    سلام سال ۹۲ خودرو من در استان البرز توقیف شده منم نبودم ک برم دنبالش الآن ک رفتم دنبال ماشین ستاد راهور میدان طالقانی کرج قسمت ترخیص میگه ثبت توقیف نشده از اونجایی که پلاکم فعالع و بیمه از سال ۹۱ بیمه ندارم و آخرین جریمه سال ۹۲ ب مبلغ ۲۰ هزار تومان بود و کارت سوختش ام فعال هست ولی نمی‌دونم کدوم کلانتری یا افسر توقیف کرده چطور میتونم پیداش کنم لطفاً کمکم کنید

  • مسعود حیدری

    سلام خسته نباشید من ۲سال پیش ماشین از آشنا خرید سند بنام نزدم.قول نامه هم ننوشتیم چند ماه پیش وکالت داد بهم بخاطر شرایتم نتونستم برم تعویض پلاک کل مدارک ماشین هم دستمه…تا اینکه صاحب ماشین با کسی ب اخلاف مالی میخورن طرف رفته اموال صاحب ماشین توقیف کرده از جمله ماشینی ک من ازش خریدم..الان حدود۳ ماه ماشینم تو پارکینگ باید چیکار کنم توقیفیشو بتونم رفع کنم توروخدا راهنماییم کنید ممنون ازتون

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      باید با در دست داشتن مدارک خودروتون به مرکز شورای حل اختلاف مراجعه و برای طرح شکایت اقدام نمایید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

    • فرنازشکری

      سلام برای بنده هم دقیقا همین مشکل پیش اومده،میخواستم بدونم الان مشکل شما خل شده یا نه؟

  • صادق

    سلام وقتتون بخیر
    من ماشینی خریدم که داخل برگ خلافی وضعیت شکایت نداره ولی زمانی که واسه تعویض پلاک رفتم سایت شماده گزاری توقیف خودرو زده
    تماس گرفتم با مالک که سند به نامشه گفت که رفع توقیف کردم ولی یکماه زمان میبره واسه انتقال رفع توقیفی خودرو از سامانه پلیس راهنمایی به سامانه شماده گزاری خودرو و نامه رفع توقیف به دست من نرسوندن
    میخواستم ببینم درست میگند یا مشکل چیز دیگه ایه

  • توحیدی

    سلام وقت بخیر
    پارسال من یه ماشین فروختم سه ماه بهش وقت دادم بره تعویض پلاک چند وقت پیش فهمیدم پلاک نزده رفتم ابلاغیه فرستادم چند روز وقت دادم باز خبری نشد درخواست توقیف دادم از راهور گفتن برو تا توقیف شه من از کجا باید پیگیری کنم؟و باید چیکارکنم؟

  • حسین

    سلام ،خسته نباشید
    من ماشینمو خریدم ،از خریدارهم وکالت دارم
    ولی سند ماشین وثیقه شده بود برای یه زندانی ،اونم چون دیر کرد داشت از طرف زندان توقیف شده بود
    رفتیم جریمشو به زندان دادیم ، زندان هم الان دستور رفع توقیفشو صادر کرده ، و گفت میتونم الان برم برای در آوردن از پارکینگ اقدام کنم ، الان مرحله به مرحله چه ارگانی باید برم و چیکار باید بکنم؟!

    • منوچهر

      بله با مراجعه به پلیس+۱۰ و همراه داشتن مدارک هویتی و شناسایی خودرو تمامی مراحل رو کاملا براتون توضیح میرن اونجا.

  • زهرا

    سلام
    من یک حواله خودرو خریدم ماشین که در اومد فروختم به نمایشگاهی بدون وکالت نمایشگاهیم فروخت به ی خانم بدون وکالت و بعد از مالک اصلی به اسم این خانوم وکالت گرفت این خانوم رفت تعویض پلاک به نام بزنه گفتند ماشین توقیف حالا با اوجه به اینکه دست به دست چرخیده و رسیده به دست این خانوم با وکالت فردش از طرف مالک اصلی برا این خانوم ، این خانوم از کی باید شکایت کنه؟

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      از شخصی که خودرو رو خریداری کردند.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • شمس

    سلام.
    ماشینم رو هم دلیل کشف‌حجاب توقیف کردن
    باید به کجا مراجعه کنم تا ترخیص بشه؟

  • امیر

    سلام خسته نباشید.
    من یه پژو ۴۰۵خریدم بعدازپنج سال پلیس راه بخاطرنبستن کمربنداستعلام ماشین رو گرفت وگفت ک ماشین توقیف هست بخاطراینکه چک شخصی ک پلاک ب اسمشه فرم خورده ودوسال قبل ازاینکه من ماشینوبخرم توقیف بود.اعتراض ثالث اجرایی زدم وشورابه دادگاه ارجاع داد ک حکم عدم استماع خواهان داد.ممنون میشم راهنمایی کنید.

  • امیرعلی

    سلام خسته نباشید من پارسال ماشینمو فروختم سه ماه اینا گذشت طرف نیومد سند بزنه بعدش من رفتم حکم توقیف خودرو گرفتم چون ترسیدم ی اتفاقی بیفته الانم بعد گذشت یکسال هنوز طرف پلاک نزده نمیدونم باید چیکار کنم حتی با زدن توقیف خودرو هنوز خبری نشده لطفا کمک کنید
    باتشکر

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      مشکلی نیست شما باید منتظر بمونید تا خودرو توقیف بشه و مراحل قانونیش طی بشه.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • شقایق

    سلام وقت بخیر من یک ماه پیش ماشینم به علت پیامک کشف حجاب به مدت ۲۰ روز خوابید پارکینگ و دیروز دوباره پیامک اومده که ۷ بار پیامک کشف حجاب اومده براتون و ماموران با شما تماس میگیرن در صورتی که کلا ماشین تو پارکینگ خونه بوده و تکون نخورده من باید چیکار کنم؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      برای حل مشکلتون به پلیس امنیت باید مراجعه نمایید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • امید هستم

    سلام منم دوماه پیش از یه بنده خدایی ماشین خریدم واین آقا هم از یکی دیگه گرفته بود ونه اون سند بنامش زده بود ونه من هنوز زده بودم بعد همین بیست روز پیش ماشینم رو بردن پارکینگ گفتن توقیف شده حکم قضایی داره الان همه مدارکش هم پیشمه اقدام به تعویض پلاکم کردم گفتن برو رفع توقیف کن کجا باید برم تهران مجتمع قضایی صدر گفتن نمیشه ازشهرخودم کاری کنم کمکم کنید ممنون میشم

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      شما باید برای حل مشکلتون نزد مالک اولیه خودرو برید .
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • سهیل

    برای ماشینم ۴ بار پیامک کشف حجاب اومده و من اعتراض زدم چجوری باید بفهمیم توقیفی داره یا نه ؟!

  • مجید احمدی

    ماشیم من را توی جاده توقیف کردند گفتند حکم قضایی داره و برو درستش کن. نمیدونم از کجا باید شروع کنم. از کجا باید بپرسم علت چیه و به کجا مراجعه کنم؟

  • حسن حاتمی

    سلام و عرض ادب
    ماشینو فروختم و خریدار بدهیشو پرداخت نکرد و من حکم توقیف پلاک رو گرفتم. که بعد از استعلام پلاک توسط مامور پاسگاه تایید شد و قرار شد ماشینو ببرن پارکینگ روستا ، که طرف فرار کرد.
    بعد از سه هفته استعلام تلفنی متوجه شدم ماشینو به جرم دیگه ای پاسگاه روستا گرفته و برده پارکینگ روستا و هنوز معلوم نیست با پارکینگ شهری منتقل و ثبت بشه یا نه.
    منم ۱۴۰۰ کیلومتر دور تر از محل ماشین.
    ظمنا خریدار هیچ مدرکی جز معاینه ماشین نداره و همه چی دست خودمه.

    در صورت نرفتن من به اونجا ، مامور پاسگاه میتونه ماشینو برگردونه به طرفی که ازش گرفتن ( خریدار ) یا باید ماشین بره پارکینگ؟