آشنایی با دستگاه تشخیص رنگ خودرو، انواع و مدل پیشرفته آن

0 4,864

دستگاه تشخیص رنگ حرفه‌ای خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر قصد خرید خودرویی تازه دارید و در بازار دست‌دوم‌ها به‌دنبال مورد دلخواه می‌گردید، این مطلب برای شما مفید خواهد بود. ضمن آرزوی موفقیت برای شما باید بگوییم که این مسیر چالش‌هایی دارد. حواستان را خوب جمع کنید. برای مثال، یکی از بزرگ‌ترین نکاتی که باید هوشمندانه به بررسی‌اش مشغول شوید، بررسی و تشخیص رنگ خودرو است. آیا ماشین موردنظرتان رنگ شده است؟ اگر بتوانید این موضوع را کشف کنید، پرده از رازهای بزرگی درباره خودرو برمی‌دارید. خودروی رنگ‌شده به‌احتمال زیاد از دالان حوادث سهمگینی عبور کرده و شما قبل از خرید باید همه‌چیز را درباره این حوادث بدانید. قبلا در مطلب راهنمای جامع تشخیص رنگ خودرو، با روش‌های تشخیص رنگ خودرو آشنا شدیم. در این مقاله درباره دستگاه تشخیص رنگ خودرو برایتان خواهیم گفت. آماده‌اید؟

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

چرا تشخیص رنگ خودرو مهم است؟

همان‌طور که قبل‌تر هم گفتیم،‌ اگر خودرویی آسیب ببیند و تصادف کرده باشد، امکان پوشش‌دادن برخی از مشکلاتش با رنگ‌کاری وجود دارد. شما که نمی‌خواهید خودرویی تصادفی بخرید، می‌خواهید؟ شاید رنگ‌کاری بسیار هم تمیز از آب درآمده باشد اما ماجرا از این قرار است که چنین خودرویی می‌تواند به‌طور پنهانی، بار عیوب و نواقص فنی بسیاری را به‌دوش بکشد که در هنگام فروش به شما گفته نمی‌شود. پس تشخیص رنگ خودرو از اوجب واجبات است.

برای تشخیص رنگ خودرو باید توانایی تشخیص مسائلی مانند عیوب رنگ وجود داشته باشد. این تشخیص به نگاه حرفه‌ای کاربلدها نیاز دارد و دستگاه‌ تشخیص رنگ حرفه‌ای کار را ساده می‌کنند.

حتما بخوانید: نحوه تشخیص ماشین چپی چگونه است؟

promotion banner

انواع دستگاه تشخیص رنگ خودرو

یک راه برای اینکه بدانید خودروی پیش رویتان رنگ شده است یا خیر، استفاده از تجهیزات و دستگاه تشخیص رنگ حرفه‌ای است. چه تجهیزات و ابزارهایی؟ انواع این دستگاه‌ها به شرح زیر هستند:

  • الکومتر؛
  • دستگاه‌های مغناطیسی؛
  • دستگاه تشخیص رنگ دیجیتال؛

۱. الکومتر

الکومتر از جمله دستگاه تشخیص رنگ حرفه‌ای است که برای سنجش ضخامت رنگ کاربرد دارد. برای تست‌کردن و بررسی رنگ مایع و تَر از این دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

کاربرد و طرز کار

الکومترها اشیایی فلزی هستند در رنگ فرو می‌روند و بعد به بدنه خودرو چسبانده می‌شوند. سپس عددی روی صفحه‌شان نمایش داده می‌شود که ضخامت رنگ خودرو را نشان می‌دهد. با خواندن این عدد و مقایسه‌اش با ضخامت رنگ فابریک وسیله می‌توانید متوجه شوید که خودرو رنگ شده است یا خیر.

دستگاه تشخیص رنگ خودرو

۲. دستگاه تشخیص رنگ خودرو مغناطیسی

دستگاه‌های مغناطیسی هم نمونه‌ای دیگر از دستگاه تشخیص رنگ حرفه‌ای است. این دستگاه‌ها بیشتر شبیه قلمی هستند که روی نقاط مختلف بدنه وسیله قرار می‌گیرند و با مکانیزم‌های مخصوص به خود به ما اطلاع می‌دهند که اوضاع از چه قرار است.

کاربرد و طرز کار

همان‌طور که گفته شد، دستگاه‌های تشخیص رنگ مغناطیسی وسایلی هستند که به قلم شباهت دارند و صفحه‌ای مدرج با اعداد هم روی آنها تعبیه شده است. نوک دستگاه روی بخش‌های مشکوک به رنگ‌شدگی بدنه گذاشته می‌شود و نیرویی مغناطیسی میان بدنه آهنی خودرو و دستگاه به‌وجود می‌آید. با کنارکشیدن دستگاه از بدنه، نوک آن که متصل به یک فنر است، شروع به کِش‌آمدن می‌کند. هرچقدر ضخامت رنگ روی بدنه خودرو کمتر باشد، نیروی مغناطیسی شکل‌گرفته میان قلم و بدنه بیشتر می‌شود. پس فنر دستگاه بیشتر کِش می‌آید. نتیجه این روند، نمایش عددی کوچک روی صفحه دستگاه مغناطیسی است. بنابراین، عکس این موضوع هم زمانی صادق است که ضخامت رنگ‌شدگی خودرو بالا باشد. یعنی در چنین شرایطی، ضخامت بالای رنگ خودرو باعث بزرگ‌بودن عددی می‌شود که دستگاه نشان می‌دهد.

ویژگی‌های دستگاه تشخیص رنگ مغناطیسی

  • کارکرد ساده و آسان وسیله در سنجش ضخامت رنگ؛
  • دقت عمل مناسب و مطلوب.

دستگاه تشخیص رنگ خودرو

۳. دستگاه تشخیص رنگ خودرو دیجیتال

دستگاه‌های مختلفی وجود دارد که باعث می‌شوند تا تشخیص رنگ خودرو ساده شود. دستگاه تشخیص رنگ دیجیتالی مدل‌های بسیار گوناگونی دارد. اما به‌طور کلی، وسیله‌ای است که با بررسی ضخامت رنگ خودرو می‌تواند رنگ‌شدگی آن را تشخیص بدهد. مقایسه رنگ خودرو در بخش‌های مختلف آن از جمله راه‌کارهایی است که دستگاه تشخیص رنگ حرفه‌ای دیجیتال انجام می‌دهد. دستگاه تستر رنگ خودرو یا دستگاه‌های دیجیتال مجهز به حس‌گرهایی قوی است و می‌تواند در تشخیص رنگ خودرو مفید واقع شود.

کاربرد و طرز کار

دستگاه‌های دیجیتالی تشخیص رنگ خودرو را روی بدنه ماشین می‌گذاریم و سپس حس‌گر دستگاه عددی را روی صفحه نمایش می‌دهد. عددی که نمایش داده می‌شود، ضخامت رنگ خودرو در بخش‌های مختلف است. در این روش، با مقایسه ضخامت بدنه در نقاط مختلف می‌توان به رنگ‌شدگی یا نشدگی آن پی برد.

نکته: دقت عمل دستگاه‌ تشخیص رنگ حرفه‌ای دیجیتالی در حد میکرون و بسیار بالاست.

ویژگی‌های دستگاه تشخیص رنگ دیجیتال

  • امکان ضخامت‌سنجی برای وسایل نقلیه‌ای از جنس بدنه آهنی، آلیاژی و آلومینیومی؛
  • صفحه نمایش بزرگ و راحت برای خواندن دقیق ضخامت رنگ در نواحی مختلف بدنه؛
  • مصرف کم باتری؛
  • حس‌گرهای دقیق و پرسرعت‌.

حتما بخوانید: نحوه تشخیص دستکاری کیلومتر ماشین

قیمت دستگاه تشخیص رنگ خودرو

دستگاه تشخیص رنگ خودرو با قیمت‌های مختلف و متنوعی به بازار عرضه می‌شود. باتوجه به نوسان قیمت‌های کنونی نمی‌توان عدد دقیقی را برای هر نوع از دستگاه‌ها مطرح کرد اما یادتان باشد که بازار پر است از محصولات نامطلوب چینی که گاهی هم به عنوان اروپایی فروخته می‌شوند. کیفیت این دستگاه‌ها چندان قابل‌قبول نیست. پس در خرید دستگاه تشخیص رنگ حرفه‌ای دقت کنید.

در آخر

تشخیص رنگ خودرو بسیار مهم است. با ارزیابی درست وضعیت می‌توانید از خرید خودروی دست‌دومی که تصادفی است و آسیب‌دیده، خود را دور نگه دارید. البته برای شناسایی این وضعیت نیاز به کمک‌گرفتن حرفه‌ای هم دارید. در گذشته‌ها، مکانیک‌ها و دوست یا آشنایانی به یاری‌تان می‌آمدند که در زمینه خودرو سررشته داشتند. این روزها نیز، ابزارهای بسیار پیشرفته و کاربردی و نگاه تخصصی کارشناسان می‌تواند راه‌گشای کارتان باشد که بی‌طرفانه و کاملا حرفه‌ای هستند. مثلا چه کسانی؟

دستگاه تشخیص رنگ خودرو

مثلا مجموعه خوش‌نام و خوش‌سابقه کارنامه با ارائه سرویس‌هایی مانند کارشناسی خودرو به شما کمک می‌کند که ماشین موردنظرتان را از نقطه‌نظرات مختلف کارشناسی کنید و بعد پای معامله بروید. یکی از خدمات موجود در این سرویس، استفاده از دستگاه تشخیص رنگ حرفه‌ای است. کارشناسان کارنامه می‌توانند با تجهیزات خاصشان به شما در تشخیص تصادفی‌بودن یا نبودن هر خودرو کمک کنند. چه چیزی از این بهتر؟ به کارنامه اعتماد کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.