معرفی گرمکن و سردکن صندلی خودرو

گرمکن صندلی خودرو
1 5,320

گرمکن صندلی خودرو اگر یک زمانی جزو آپشن‌های لوکس بود این روزها به یک آیتم پرطرفدار و قابل‌سفارش تبدیل شده است. داریم درباره تکنولوژی‌ای صحبت می‌کنیم که در صندلی خودروها کار می‌شود. آپشن گرمکن و سردکن صندلی در معمولی‌ترین حالت به‌صورت فابریک در خودرو کار شده است و تا دمای مشخصی صندلی را گرم یا خنک نگه می‌دارد. در حالت پیشرفته‌تر این آپشن مانند کاری که در پتنت جدید تسلا به کار رفته است، مایعی ژلی در لایه‌ای از هر صندلی کار شده که آن را گرم و سرد می‌کند و فضایی مطبوع و کاملا مناسب برای تمام سرنشینان خودرو فراهم می‌کند. در برخی از خودروها، سنسوری در داخل سیستم گرمکن و سردکن کار شده است که دمای بدن فرد را اندازه می‌گیرد و متناسب با آن صندلی را گرم یا سرد می‌کند. اما راز پرطرفداری این آپشن چیست و چرا می‌توان گفت که از کولر خودرو عملکرد بهتری دارد؟ با ما در کارنامه همراه باشید.

گرمکن صندلی خودرو چیست و چطور کار می‌کند؟

گرمکن صندلی خودرو در واقع یک سیستم حرارتی برای بالا بردن دمای سطح صندلی است. این سیستم شامل گرمکن‌ها، سیم‌پیچ حرارتی، ترموستات و رله است. در زیر روکش صندلی، سیم‌پیچ‌های حرارتی کار شده‌اند و جریان برق عبوری آنها توسط رله کنترل می‌شود. منبع تغذیه این سیم‌پیچ‌ها باتری خودرو است.

ترموستات سیستم گرمکن صندلی، خروجی گرما و مقدار آن را کنترل می‌کند تا دمای سیم‌پیچ‌ها از حد مشخصی بیشتر نشود. اگر دما از مقدار پیش‌فرض ترموستات بالاتر برود، سوئیچ رله از کار می‌افتد و پروسه انتقال گرما متوقف می‌شود. بعد از پایین آمدن دما و نیاز به افزایش حرارت، سوئیچ رله دوباره وصل می‌شود.

وقتی دکمه مربوط به گرمکن صندلی خودرو را فشار می‌دهید، برق المنت‌های نسوز درون صندلی وصل می‌شود. در این حالت المنت‌ها داغ می‌شوند و مایع درون کیسه‌ها و بالشتک‌ها را گرم می‌کنند. این پروسه برای خودروی پورشه تنها ۱۰ ثانیه طول می‌کشد. برای دیگر خودروها این زمان حدود ۱۵ ثانیه و گاهی حتی بیشتر از ۷۰ ثانیه است.

سیستم گرمکن و سردکن صندلی خودرو

سردکن صندلی خودرو چیست و چطور کار می‌کند؟

سردکن صندلی خودرو سیستمی سرمایشی است و به کمک فن و گردش هوا صندلی را خنک می‌کند. آپشن سردکن صندلی خودرو یک آپشن پرطرفدار است؛ به‌خصوص در مناطق گرم.

در سیستم سردکن صندلی خودرو لوله‌هایی مسی وجود دارد که با گاز فریون و هلیوم تحت‌فشار پُر شده‌اند. زمانی که دکمه سردکن را می‌زنید، گاز درون لوله یخ می‌زند. لایه دوم هلیوم سرما را از لوله‌ها می‌گیرد و به محفظه پشت صندلی‌ها منتقل می‌کند و صندلی خنک می‌شود. حال اگر خودرو مانند بنز و بی‌ام‌و ماساژور داشته باشد، ماساژور هم حدود ۶۰ ثانیه شروع به کار می‌کند.

در خودروهای جدید تسلا مایعی ژله‌ای وجود دارد که کار گرم کردن و سرد کردن صندلی را انجام می‌دهد.
سردکن صندلی خودرو
سردکن صندلی خودرو
promotion banner

کدام ماشین‌ها سردکن و گرمکن خودرو دارند؟

می‌توان گفت که تقریبا تمام خودروهای خارجی مجهز به این سیستم هستند اما خودروهای داخل کشور از جمله پژو پارس، سمند، ال نود و … مجهز بودن به گرمکن صندلی آپشن محسوب می‌شود. البته این روزها هر خودرویی می‌تواند گرمکن و سردکن صندلی داشته باشد. خودروهایی که این آپشن را ندارند، می‌توانند به‌صورت مجزا آن را به صندلی‌ها اضافه کنند. نوعی از گرمکن صندلی وجود دارد که برای تمام خودروها و انواع صندلی‌ها (پارچه‌ای و چرمی) قابل‌نصب است و با برق ۱۲ ولت کار می‌کند.

 

مزایای گرمکن و سردکن صندلی

۱. از نظر اقتصادی به‌صرفه است

مصرف انرژی سیستم گرم‌کن و سردکن خودرو پایین‌تر از کولر خودرو است. انرژی کولر خودرو از موتور تأمین می‌شود و روشن بودن آن مصرف سوخت بیشتری نسبت به حالت عادی به‌همراه دارد.

۲. خستگی و گرفتگی عضلات را برطرف می‌کند

برخی از خودروها به سیستم گرمکن خود آپشن ماساژور را هم اضافه کرده‌اند. ماساژور برای برطرف کردن گرفتگی‌ها و اسپاسم‌های عضلانی می‌تواند بسیار مفید باشد؛ به‌خصوص اگر فرد قرار است ساعت‌های طولانی مشغول رانندگی باشد. مثلا این آپشن برای رانندگان بین شهری و رانندگان اسنپ می‌تواند بسیار جذاب و کاربردی باشد.

 

۳. امکان شخصی‌سازی را فراهم می‌کند

کولر و بخاری برای خنک کردن یا گرم کردن کل فضای داخل کابین استفاده می‌شوند و روشن ماندن آنها شاید برای تمام سرنشینان مطلوب نباشد. درحالی‌که سیستم سردکن و گرمکن صندلی خودرو این مسئله را حل کرده است؛ چرا که این سیستم در لایه زیرین هر صندلی کار می‌شود و امکان خاموش و روشن کردن هرکدام از آن‌ها به‌صورت مجزا وجود دارد.

می‌توانید در حالت پیشرفته‌تر از تکنولوژی حافظه صندلی هم استفاده کنید و شرایط دمایی سرمایش و گرمایش و دیگر موارد مربوط به این سیستم را به‌صورت دلخواه شخصی‌سازی کنید. تنظیمات دلخواه شما در حافظه صندلی باقی می‌ماند و نیازی نیست هربار دوباره دما را تنظیم کنید.

۴. شما را زودتر گرم و خنک می‌کند

حتما دقت کرده‌اید که هنگام استفاده از کولر و بخاری، همواره مدت زمانی طول می‌کشد تا متوجه گرم شدن یا خنک شدن خودرو شوید. این زمان صرف گرم کردن و خنک کردن هوای واردشده به درون خودرو می‌شود و به‌دلیل همرفتی بودن این نوع گرمایش یا سرمایش، مدت زمان بیشتری نیاز است تا داخل خودرو گرم یا خنک شود.

اما در سیستم گرمکن و سردکن قضیه متفاوت است. گرمایش و سرمایش از نوع تماسی است بنابراین خیلی زود (حدود ۱۵ ثانیه) متوجه گرم شدن یا خنک شدن صندلی می‌شوید. برای همین است که خریداران خودرو به این آپشن علاقه دارند و در سرویس‌های کارشناسی خودرو بررسی عملکرد صحیح آن را در اولویت‌های خود قرار می‌دهند.

معایب گرم‌کن و سردکن صندلی خودرو

شاید هزینه‌های تعمیر کردن این سیستم را بتوان یکی از ایرادهای وارد بر آن دانست. اگر سیستم گرمکن صندلی شما خراب شود، بسته به نوع مدل خودرو و نوع سیستم (فابریک یا الحاقی) شاید مجبور شوید تمام صندلی‌ها را تعویض کنید که هزینه‌بردار است. برای تعمیر هم باید حتما نزد متخصص این سیستم‌ها بروید.

خودرو با سیستم تهویه مطبوع
خودرو با سیستم تهویه مطبوع

چه چیزهایی باعث خرابی گرمکن و سردکن صندلی می‌شوند؟

سیستم تهویه مطبوع صندلی خودرو به دلایل مختلف در معرض آسیب است؛ از جمله:

  • استفاده طولانی و پشت سر هم از سیستم سردکن و گرمکن؛
  • سوئیچ کردن ناگهانی میان سردکن و گرمکن؛
  • چک نکردن سالیانه این سیستم؛
  • سوختن المنت‌های گرمایشی به‌دلیل استفاده زیاد و بی‌مورد؛
  • گرفتگی لوله سرد کن.

 

سؤالات متداول

۱. آیا سیستم سردکن و گرمکن فقط برای صندلی راننده است؟

خیر این سیستم برای همه صندلی‌های خودرو است.

۲. آیا خودروهای داخلی هم سیستم تهویه مطبوع صندلی دارند؟

در برخی مدل‌ها بله، البته در داخل کشور این سیستم بیشتر شبیه به آپشن است و باید از قبل آن را سفارش داد.

۳. قیمت گرمکن و سردکن صندلی خودرو چقدر است؟

بسته به نوع سیستم و مدل خودرو این قیمت متفاوت است و عدد مشخصی ندارد. بازه ۳۰۰ هزارتومان به بالا را در نظر داشته باشید.

۴. آیا عملکرد سیستم گرمکن صندلی خودرو در سرویس کارشناسی خودرو بررسی می‌شود؟

بله این جزو آپشن‌های خودرو است و در کارنامه عملکرد و خراب نبودن آن کامل بررسی می‌شود.

۵. آیا در تمامی سیستم‌های گرمایش صندلی ماساژور خودرو وجود دارد؟

نه، ماساژور صندلی یک آپشن جداست.

۶. از کجا بدانیم خودروی ما سیستم گرمکن صندلی دارد؟

دفترچه راهنمای خودروی خود را نگاه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. ش
    ش می گوید

    حالا سرد کن باز قابل تصور است – در مناطق ما هیچ نیازی به گرم کن صندلی نیست- هیچ وقت حس نیاز به این آپشن نداشته ام – دوم خود گرما به دستگاه تناسلی به خصوص اقایان اسیب می زند

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.