انواع آپشن‌های خودرو که شما هم می‌توانید روی ماشین‌تان نصب کنید

1 24,159

با پیشرفت تکنولوژی و ورود وسایل و ابزارهایی که زندگی ما را راحت‌تر کرده‌اند، امکانات و قابلیت‌های ماشین‌ها نیز افزایش یافته است. قابلیت‌هایی که بعضی از آنها از آپشن‌های ضروری خودرو به‌شمار می‌روند و بعضی نیز صرفا سرگرم‌کننده و جالب‌اند. در ادامه انواع آپشن‌های خودرو را معرفی می‌کنیم و با بعضی از اصطلاحات آپشن خودرو آشنا می‌شویم.

آپشن خودرو چیست؟

آپشن‌های خودرو امکانات و دستگاه‌هایی هستند که می‌توانید پیش از خرید خودرو آنها را انتخاب کنید. هنگام خرید خودرو ممکن است که گزینه‌های زیادی به خریدار پیشنهاد شود که هرکدام قیمت خودرو را افزایش می‌دهد. بعضی از آپشن‌ها را نیز می‌توان پس از خرید خودرو به‌صورت جداگانه خریداری و نصب کرد. این آپشن‌ها قابلیت‌ها و امکانات خودرو را افزایش می‌دهند و ایمنی و راحتی سرنشینان را بالا می‌برند. بعضی از آپشن‌ها مختص خودروهای لوکس و گران‌قیمت‌اند، ولی بعضی را می‌توان در خودروهای معمولی نیز نصب کرد.

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

promotion banner

انواع آپشن‌های خودرو

آپشن‌های خودرو به چند دسته تقسیم می‌شوند. بعضی از آپشن‌ها کارایی خودرو را بالا می‌برند، بعضی برای افزایش ایمنی و کاهش خطر تصادفات مفیدند و بعضی نیز صرفا جنبه زیبایی و تزئینی دارند. در ادامه تعدادی از مفیدترین و کاربردی‌ترین آپشن‌های خودرو را فهرست کرده‌ایم.

۱. گرمکن و سردکن صندلی خودرو

صندلی‌های گرم در سرمای زمستان بسیار مفیدند، به‌خصوص اگر چرمی باشند. چون صندلی‌های پارچه‌ای به‌طورطبیعی خیلی سرد نمی‌شوند و معمولا سریع‌تر نیز گرم می‌شوند. به‌طورکلی دو نوع گرمکن صندلی وجود دارد. گرمکن‌های فابریک در کارخانه نصب می‌شوند و در داخل صندلی قرار می‌گیرند. اگر خودروی شما از این آپشن برخوردار نباشد، می‌توانید از مدل‌های غیرفابریکی استفاده کنید که با برق ۱۲ولت کار می‌کنند و در تمامی خودروها قابل‌استفاده هستند. برای نصب این گرمکن‌ها نیازی نیست که در صندلی خودرو تغییری ایجاد کنید. در گذشته از گرمکن صندلی تنها برای صندلی‌های جلو استفاده می‌شد، ولی امروزه این آپشن برای صندلی‌های عقب نیز وجود دارد.

سردکن صندلی خودرو نیز در هوای گرم تابستان به کارتان می‌آید. این آپشن نیز در بعضی از برندها در کارخانه نصب می‌شود. سردکن صندلی خودرو پس از نشستن روی صندلی به کار می‌افتد و در زمان کوتاهی بدن شما را خنک می‌کند. سردکن صندلی با استفاده از فن و تهویه‌کننده‌های هوا کار می‌کند.

انواع آپشن‌های خودرو - گرمکن صندلی خودرو

۲. گرمکن غربیلک فرمان

گرمکن غربیلک فرمان، چه با روکش چرمی و چه بدون آن، در روزهای سرد زمستان دست‌هایتان را گرم می‌کند. کلید گرمکن روی فرمان قرار دارد و با روشن‌کردن آن فرمان اتومبیل گرم می‌شود. گرمکن غربیلک فرمان نیز با برق ۱۲ولت کار می‌کند.

۳. کروزکنترل (Cruise control)

کروزکنترل با ثابت‌نگه‌داشتن سرعت خودرو موجب می‌شود که راننده در مسیرهای طولانی به فشردن پدال گاز نیازی نداشته باشد. کروزکنترل نیز در دو نوع عرضه می‌شود: کروزکنترل غیرفعال و کروزکنترل تطبیقی. در سیستم کروزکنترل غیرفعال راننده می‌تواند با تثبیت سرعت اتومبیل مدتی پایش را از روی پدال گاز بردارد و اتومبیل نیز با سرعت تعیین‌شده به حرکت خود ادامه می‌دهد. ولی در نوع پیشرفته کروزکنترل، که فعال یا تطبیقی نام دارد، دیگر نیازی نیست که در حین رانندگی پدال گاز را فشار دهید. کروزکنترل تطبیقی تنها در خودروهای گران‌قیمت نسل جدید استفاده می‌شود.

سیستم کروزکنترل تطبیقی، متناسب با وضعیت خودرو نسبت به جاده و سایر خودروها، سرعت اتومبیل را تغییر می‌دهد و در صورت لزوم به‌طورخودکار ترمز می‌کند. ولی در سیستم کروزکنترل غیرفعال، اتومبیل با سرعت مشخصی حرکت می‌کند. در صورت نیاز باید خود راننده پدال ترمز را فشار دهد و با خاموش‌کردن سیستم، کنترل ماشین را به دست بگیرد.

انواع آپشن‌های خودرو - کروز کنترل

۴. مسیریاب و ردیاب خودرو (GPS)

مسیریاب دستگاه کوچک سیم‌کارت‌‌خوری است که روی ماشین نصب می‌شود. این دستگاه با استفاده از ماهواره‌ها موقعیت مکانی خودرو را دریافت و در مسیریابی به راننده کمک می‌کند. ردیاب خودرو به شما امکان می‌دهد که با تلفن همراهتان از موقعیت خودرو مطلع شوید. با استفاده از این دستگاه می‌توانید خودروی خود را از راه دور خاموش کنید، از بازشدن درها یا روشن‌شدن موتور باخبر شوید و در صورت سرقت خودرو آن را ردیابی کنید.

حتما بخوانید: جلوگیری از سرقت خودرو؛ چه خودروهایی بیشتر دزدیده می‌شوند؟

۵. شارژر بی‌سیم (وایرلس) خودرو

از این آپشن می‌توانید در انواع مختلف خودرو استفاده کنید. شارژر بی‌سیم به شما امکان می‌دهد که بدون نیاز به کابل، گوشی همراهتان را شارژ کنید. البته با استفاده از این شارژر تنها می‌توانید گوشی‌ها و دستگاه‌هایی را شارژ کنید که قابلیت شارژ بی‌سیم را دارند. برای استفاده از شارژر وایرلس خودرو فقط باید گوشی را روی دستگاه قرار دهید تا شارژ شود.

انواع آپشن‌های خودرو - شارژر وایرلس خودرو

۶. سیستم استارت بدون کلید (Keyless Start)

با استفاده از این آپشن می‌توانید بدون نیاز به کلید درهای ماشین را باز یا قفل کنید و موتور را استارت بزنید. سیستم استارت بدون کلید در کارت یا سوئیچ هوشمند ماشین قرار می‌گیرد و با استفاده از آن  تنها با نگه‌داشتن پدال ترمز می‌توانید ماشین را روشن کنید.

انواع آپشن‌های خودرو - سیستم استارت بدون کلید یا Keyless Start

۷. پاور بالابر شیشه خودرو

گاهی هنگام پیاده‌شدن از ماشین فراموش می‌کنیم که پنجره‌های ماشین را ببندیم. با نصب سیستم پاور بالابر شیشه خودرو دیگر نیازی به چک‌کردن شیشه‌های خودرو نداریم، زیرا پس از خارج‌شدن از خودرو و بستن درها با ریموت، شیشه‌های خودرو به‌صورت خودکار بسته می‌شوند.

۸. مانیتور پشت‌صندلی خودرو

مانیتور پشت‌صندلی خودرو از آپشن‌های سرگرم‌کننده‌ای است که پشت صندلی‌های جلو نصب می‌شود. مانیتورهای قدیمی نمایشگری بودند که به دستگاه پخش خودرو وصل می‌شدند، ولی امروزه این مانیتورها تغییرات زیادی کرده‌اند. بعضی از آنها پخش‌کننده مستقلی دارند و هرکس می‌تواند فایل‌های موردنظر خود را پخش کند.

در انواع مانیتورها ورودی ‌‌DVD و فلش وجود دارد. ولی در مانیتورهای جدید امکان اتصال بی‌سیم و انتقال اطلاعات از گوشی نیز وجود دارد. البته با وجود گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها استفاده از این مانیتورها خیلی ضروری نیست و هرکسی می‌تواند با گوشی یا تبلت خودش را سرگرم کند.

حتما بخوانید: فول آپشن‌ترین خودروهای داخلی که می‌توانید روی امکانات‌شان حساب کنید

۹. سیستم مالتی‌مدیا (Multimedia)

سیستم مالتی‌مدیا یا چندرسانه‌ای سیستمی است که متن، تصویر و صدا را پخش و اجرا می‌کند. این سیستم قابلیت‌های فراوانی دارد، مانند قابلیت اتصال به گوشی همراه، نصب سنسور و دوربین دنده‌عقب، نصب گیرنده تلویزیون و آنتن دیجیتال و پشتیبانی از کارت حافظه.

۱۰. رادار نقطه کور

نقطه کور منطقه‌ای در اطراف خودرو است که راننده نمی‌تواند آن را به‌طور مستقیم یا با استفاده از آینه‌های کناری یا آینه جلو ببیند. سیستم رادار نقطه کور سنسورهایی دارد که در خودرو نصب می‌شوند و با قرمزشدن چراغ زردرنگ آینه‌های کنار خودرو، ورود موانع یا خودروها به این محدوده را به راننده اطلاع می‌دهد. با استفاده از رادار نقطه کور احتمال تصادفات کاهش می‌یابد و ایمنی سرنشینان بالا می‌رود.

۱۱. سنسور دنده‌عقب

سنسور پارک یا همان سنسور دنده‌عقب راننده را از وجود موانع پشت خودرو مطلع می‌کند. سیستم سنسور دنده‌عقب شامل واحد مرکزی برای تجزیه‌وتحلیل سیگنال‌ها، سیم‌های رابط، چند عدد چشمی سنسور و صفحه‌نمایشی است که فاصله خودرو با موانع موجود را نمایش می‌دهد. راننده با مشاهده صفحه‌نمایش و صدای هشداردهنده‌ای، که با نزدیک‌ترشدن به مانع بلندتر می‌شود، از فاصله حدودی خودرو با آنها آگاه می‌شود. این سنسور با تعویض دنده به دنده‌عقب فعال می‌شود.

۱۲. آینه مانیتوردار و دوربین دنده‌عقب

این سیستم شامل مانیتوری است که روی آینه خودرو نصب می‌شود و دوربینی نیز پایین یا بالای پلاک و داخل سپر یا بدنه ماشین نصب می‌شود. با نصب این سیستم هنگام تعویض دنده به دنده‌عقب، تصویر پشت ماشین روی آینه LED ظاهر می‌شود.

۱۳. دوربین۳۶۰درجه خودرو

دوربین ۳۶۰درجه از آپشن‌هایی است که در خودروهای مدرن و لوکس استفاده می‌شود. پس از استفاده از دوربین دنده‌عقب و مشاهده مزایای فراوان آن، شرکت‌های خودروسازی به فکر ارتقای این سیستم افتادند و دوربین‌های مختلفی را عرضه کردند. کامل‌ترین و بهترین نوع دوربین از بین انواع دوربین‌های خودرو دوربین ۳۶۰درجه است که از کاربردی‌ترین آپشن‌های ایمنی در خودروهای پیشرفته به‌شمار می‌رود. در این سیستم از چند دوربین مجزا استفاده می‌شود که هریک تصویری زنده را برای پردازش به کامپیوتر ماشین یا همان ECU خودرو ارسال می‌کنند. با ترکیب تصاویر این دوربین‌ها دید ۳۶۰درجه‌ای از فضای اطراف خودرو به دست می‌آید که روی صفحه‌نمایش داخل کابین خودرو مشاهده می‌شود و راننده دید کاملی از فضای اطراف به دست می‌آورد. این سیستم در پارک‌کردن خودرو یا رانندگی در فضاهای تنگ و باریک کمک زیادی به راننده می‌کند.

۱۴. اتولایت خودرو

با استفاده از این آپشن دیگر دید رانندگان وسایل نقلیه روبه‌رو را مختل نمی‌کنید یا نگران کم‌نوربودن چراغ‌های جلو نخواهید بود. فقط باید چراغ‌ها را در حالت «خودکار» قرار دهید و همه‌چیز را به سیستم اتولایت خودرو بسپارید.

در این سیستم از حسگرهایی هوشمند برای تشخیص شدت نور محیط استفاده می‌شود. وقتی محیط کم‌نور می‌شود، چراغ‌های جلو و عقب به‌طورخودکار روشن می‌شوند و وقتی که نور محیط افزایش می‌یابد، چراغ‌ها خاموش می‌شوند.

۱۵. دیلایت

این آپشن خودرو بیشتر جنبه تزئینی دارد و چندان کاربردی و مهم نیست. دیلایت شامل تعدادی لامپ LED کوچک است که در بالا یا پایین قاب چراغ‌های جلو نصب می‌شوند. با روشن‌شدن خودرو این چراغ‌ها نیز به‌طورخودکار روشن می‌شوند و جلوه زیبایی به اتومبیل شما می‌دهند.

۱۶. هدآپ دیسپلی (Head-Up Display)

هدآپ دیسپلی به افزایش ایمنی سرنشینان کمک می‌کند، زیرا اطلاعات مهمی مانند نقشه‌های دیجیتال، کیلومترشمار، دور موتور، مقدار سوخت و دمای موتور را روی شیشه جلو نمایش می‌دهد و موجب می‌شود که نگاه راننده همواره به جلو باشد. به‌این‌ترتیب راننده تمرکزش را از دست نمی‌دهد و دچار تصادف نمی‌شود. ولی فراموش نکنید که بسیاری از این صفحه‌نمایش‌ها از پشت لنزهای پلاریزه ناپدید می‌شوند. پس قبل از نصب این آپشن عینک آفتابی خود را روی آن امتحان کنید.

انواع آپشن‌های خودرو - هدآپ دیسپلی

۱۷. سیستم دید در شب (Night-vision)

سیستم دید در شب آپشنی است که در خودروهای لوکسی مانند آئودی، مرسدس و کادیلاک یافت می‌شود. این سیستم از دوربین مادون‌قرمز برای نمایش چیزهایی که در تاریکی شب پنهان شده‌اند، استفاده می‌کند. با کمک این سیستم راننده می‌تواند در جاده‌های کم‌نور و حتی تاریک رانندگی کند.

انواع آپشن‌های خودرو - سیستم دید در شب خودرو

۱۸. صندلی برقی

صندلی بعضی از خودرو‌های مدرن دارای تنظیماتی هستند که با استفاده از آنها می‌توانید صندلی را در حالت‌های مختلفی قرار دهید. با کمک آپشن صندلی برقی می‌توانید صندلی را بر اساس قد سرنشین یا راننده تنظیم کنید. به‌علاوه می‌توانید تنظیمات انجام‌شده را ذخیره کنید تا به‌راحتی و بدون نیاز به تنظیم مجدد، صندلی را به وضعیت موردنظرتان برگردانید.

حتما بخوانید: از عجیب‌ترین آپشن‌های خودروهای جهان چه می‌دانید؟

۱۹. سانروف و پانوراما

سقف پانوراما از آپشن‌های خودروهای لوکس به‌شمار می‌رود. سقف پانوراما طوری طراحی شده است که تمام سقف، شیشه‌ای است و سرنشینان عقب و جلو می‌توانند آسمان را ببینند. با استفاده از این آپشن می‌توانید از تابش نور خورشید و تماشای ستاره‌ها لذت ببرید. ولی سقف سانروف پنل متحرکی است که با بازکردن آن می‌توانید از هوای آزاد لذت ببرید. سقف سانروف از جنس شیشه، پارچه یا فلز است و در دو نوع دستی و برقی موجود است.

انواع آپشن‌های خودرو - سقف پانوراما و سانروف

۲۰. روکش ماساژور صندلی

با استفاده از روکش ماساژور صندلی می‌توانید در رانندگی‌های طولانی یا ترافیک‌های سنگین از ماساژدادن بدنتان لذت ببرید. استفاده از مساژور صندلی به بهبود گردش خون در بدن کمک می‌کند و حس خوبی به شما می‌دهد. روکش ماساژور صندلی قابل‌حمل است و وزن زیادی ندارد. هر زمان که به آن نیازی نداشتید نیز می‌توانید آن را در صندوق‌عقب خودرو قرار دهید.

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

۲۱. اتوپارک یا پارک خودکار

در سیستم اتوپارک از سنسورها، دوربین و کامپیوترهای مختلفی برای تشخیص موقعیت و هدایت خودرو استفاده می‌شود. در این سیستم وضعیت خودرو روی صفحه‌نمایشی به راننده نشان داده می‌شود. این آپشن در دو نوع دستیار پارک اتوماتیک و پارک کاملا اتوماتیک ارائه می‌شود. در نوع دستیار پارک اتوماتیک راننده باید دنده و ترمز را کنترل کند، ولی در نوع پارک اتوماتیک، سیستم تمام کارهای مربوط به پارک خود را انجام می‌دهد.

انواع آپشن‌های خودرو - اتوپارک یا پارک خودکار

۲۲. سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)

سیستمی است که وقتی تایرها کم‌باد می‌شوند، به راننده هشدار می‌دهد. سیستم کنترل فشار باد تایرها در دو نوعِ iTPMS و dTPMS موجود است. نوع iTPMS با استفاده از سرعت چرخش چرخ‌ها و سیگنال‌های دیگری در خارج از تایرها باد آنها را تخمین می‌زند و به راننده اعلام می‌کند. این سیستم مقدار دقیق باد تایرها را مشخص نمی‌کند. در نوع dTPMS سنسورهایی در داخل یا بیرون تایرها نصب می‌شود که میزان باد آنها را مشخص می‌کنند. بعضی از این نوعِ سیستم‌ها دمای تایرها را نیز نشان می‌دهند.

انواع آپشن‌های خودرو - سیستم کنترل فشار باد تایرها یا TPMS

۲۳. سیستم کنترل پایداری خودرو (ESP)

از این سیستم برای بالابردن پایداری خودرو استفاده می‌شود. در سیستم ESP وضعیت رانندگی به‌طورمداوم بررسی می‌شود و کنترل می‌شود که آیا خودرو در جهت و مسیر درست حرکت می‌کند. اگر کنترل خودرو از دست راننده خارج شود، این سیستم با کنترل‌کردن فرمان، ترمزها و موتور، خودرو را به مسیر درست برمی‌گرداند. سیستم ESP نقش مهمی در کنترل و امنیت خودرو دارد.

انواع آپشن‌های خودرو - سیستم کنترل پایداری خودرو یا ESP

سخن پایانی

بی‌شک آپشن‌هایی که در اینجا معرفی کردیم، همه آپشن‌های موجود در بازار را شامل نمی‌شوند. آیا آپشن‌های کارامد و مفید دیگری را سراغ دارید؟ خوشحال می‌شویم که نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مرتضی عسکرزاده
    مرتضی عسکرزاده می گوید

    سلام
    آپشن ESP برای شاهین، کجا میشه نصب کرد؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.