نکات تنظیم باد لاستیک خودرو + جدول تنظیم باد پرطرفدارترین خودروهای ایران

1 47,729

اگر گاهی هنگام رانندگی احساس می‌کنید خودروتان به زمین نشسته است، مصرف بنزین آن نسبت‌به مسافت پیموده‌شده افزایش یافته است یا وقتی پشت فرمان هستید، حس می‌کنید فرمان کمی کُند حرکت می‌کند، احتمال دارد باد لاستیک خودرو بیشتر یا کمتر از حد عادی باشد. توجه‌نکردن به باد لاستیک ممکن است به وقوع تصادفات جاده‌ای، کوتاه‌شدن عمر لاستیک‌ها و عملکرد بد خودرو بینجامد. این موضوع ضرورت تنظیم باد لاستیک خودرو را در فواصل منظم نشان می‌دهد. در این مطلب، درباره سیر تا پیاز تنظیم باد لاستیک خودرو صحبت خواهیم کرد؛ همراهمان بمانید.

تنظیم باد لاستیک خودرو چگونه است؟

تنظیم باد لاستیک خودرو

لاستیک خودرو مانند هر قطعه دیگری از خودرو، هرازگاهی باید بررسی شود. هرگاه احساس کردید فرمان خودرو سفت شده یا خودرو به‌خوبی کنترل نمی‌شود، یعنی اندازه باد لاستیک خودرو شما تنظیم نیست؛ باید به تعمیرگاه مراجعه و باد آن را تنظیم کنید. باد لاستیک خودرو را با دستگاهی به نام فشارسنج تایر اندازه‌گیری و تنظیم می‌کنند که یا آنالوگ است یا دیجیتال. این دستگاه قسمتی دارد که میزان باد تایر خودرو را نشان می‌دهد و لوله‌ای که برای تنظیم فشار لاستیک خودرو تعبیه شده است.

فشار مناسب باد لاستیک خودرو بدون در نظر گرفتن شرایط آب‌وهوایی ۳۲ تا ۳۵ PSI (پوند در اینچ مربع) است. البته این فشار مناسب لاستیک سرد است. تایر سرد به تایری گفته می‌شود که به‌مدت ۲ تا ۳ ساعت حرکت نکرده و کاملا سرد است.

مراحل تنظیم باد لاستیک:

  1. برای تنظیم باد لاستیک قبل از هرچیز تعمیرکار باید درپوش والف تایر را خارج کند. جالب است بدانید که با درآوردن این قطعه باد لاستیک خالی نمی‌شود؛ بلکه وجود آن مانع ورود گرد‌وغبار به داخل لاستیک می‌شود. سپس فشار باد لاستیک با فشارسنج اندازه‌گیری می‌شود. (فشار هر چهار لاستیک باید بررسی شود.)
  2. در این مرحله کمپرسور هوا روشن می‌شود تا بتوان به‌آسانی به هر چهار لاستیک دسترسی داشت.
  3. حال محل اتصال شلنگ کمپرسور باید در سوپاپ یا والف لاستیک فشار داده شود. با فشار دادن این شلنگ صدایی ایجاد می‌شود که یعنی لاستیک در حال پر شدن است. این شلنگ چند ثانیه در لاستیک نگه داشته می‌شود تا فشار باد لاستیک به اندازه موردنظر برسد. این کار تنها چند ثانیه طول می‌کشد. بعد از آن باید شیلنگ از لاستیک جدا شود.
  4. سپس فشار باد لاستیک اندازه‌گیری می‌شود و اگر زیاد باشد، فشارسنج را فشار می‌دهند تا کمی از باد لاستیک خالی شود.
  5. حال باید درپوش والف‌ها سر جایشان قرار بگیرد.

هنگام تنظیم باد لاستیک خودرو به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • معمولا استفاده از فشارسنج‌های دیجیتالی در مقایسه با فشارسنج‌های آنالوگ راحت‌تر است.
  • اگر لاستیک‌ها گرم هستند، اندازه باد آن‌ها باید ۴ PSI بیشتر از زمانی که سرد هستند، تنظیم شود. بهتر است وقتی لاستیک‌ها سرد شدند، بار دیگر فشار بادشان اندازه‌گیری شود.
  • تعمیرکاران قبل از تنظیم فرمان، باد لاستیک خودرو را تنظیم کنند. چرا که اگر هنگام تنظیم فرمان باد لاستیک‌ها تنظیم نباشند، ارتفاع و تراز خودرو بهم می‌ریزد و این موضوع در تنظیم باد لاستیک‌ها تأثیر می‌گذارد.
  • زمان پیشنهادی برای تنظیم باد لاستیک خودرو، صبح‌هاست.

 

باد لاستیک خودرو در فصل زمستان

در فصل زمستان به‌دلیل سرد بودن هوا، لاستیک خودرو منقبض می‌شود و از همین رو فشار باد آن با حالت عادی فرق دارد. درنتیجه بازه مناسب برای فشار باد لاستیک‌ها در این فصل ۳۰ تا ۳۵ PSI است. البته فشار مناسب باد لاستیک برای تمام خودرو‌ها یکسان نیست. مثلا باد مناسب لاستیک پراید در فصل زمستان ۳۲ است. برای اطلاع از باد لاستیک خودروی خود، دفترچه راهنمای خودرو را بخوانید.

باد لاستیک خودرو در فصل تابستان

در فصل تابستان به‌دلیل گرمای هوا، لاستیک منبسط می‌شود و درنتیجه فشار باد لاستیک خودرو با فصل زمستان متفاوت است. البته میزان فشار باد لاستیک در این فصل هم مانند زمستان در بازه ۳۰ تا ۳۵ PSI قرار دارد، اما این میزان در هر خودرو متفاوت است. مثلا فشار مناسب باد لاستیک پراید در تابستان ۳۰ است.

فشار باد لاستیک در فصل تابستان و زمستان نباید از ۳۰ PSI کمتر و از ۳۵ PSI بیشتر باشد.
promotion banner

جدول تنظیم باد لاستیک خودرو‌های پرطرفدار

خودرو شرایط رانندگی چرخ عقب چرخ جلو
PSI Bar PSI Bar
 

پژو ۴۰۵

رانندگی در شهر ۲۹ ۲ ۲۹ ۲
رانندگی در اتوبان ۳۱ ۲.۱ ۳۱ ۲.۱
 

پژو پارس

رانندگی در شهر ۲۹ ۲ ۲۹ ۲
رانندگی در اتوبان ۳۱ ۲.۱ ۳۱ ۲.۱
 

پژو ۲۰۶

رانندگی در شهر ۳۴ ۲.۳ ۳۴ ۲.۳
رانندگی در اتوبان ۳۴ ۲.۳ ۳۴ ۲.۳
 

تندر ۹۰ با لاستیک

۱۵/۶۵/۱۸۵

رانندگی در شهر ۲۹ ۲ ۳۲ ۲.۲
رانندگی در اتوبان ۲۹ ۲ ۳۲ ۲.۲
 

تندر۹۰ با لاستیک

۱۴/۷۰/۱۸۵

رانندگی در شهر ۲۹ ۲ ۲۹ ۲
رانندگی در اتوبان ۲۹ ۲ ۲۹ ۲
 

تندر پیکاپ

رانندگی در شهر ۳۵ ۲.۴ ۴۳ ۳
رانندگی در اتوبان ۳۵ ۲.۴ ۴۳ ۳
 

سمند/ سمند سورن

رانندگی در شهر ۲۹ ۲ ۲۹ ۲
رانندگی در اتوبان ۳۱ ۲.۱ ۳۱ ۲.۱
 

وانت آریسان

رانندگی در شهر ۳۵ ۲.۴ ۴۳ ۳
رانندگی در اتوبان ۳۵ ۲.۴ ۴۳ ۳
 

رانا

رانندگی در شهر ۳۴ ۲.۳ ۳۴ ۲.۳
رانندگی در اتوبان ۳۴ ۲.۳ ۳۴ ۲.۳
 

کپچر

رانندگی در شهر ۳۴ ۲.۳ ۳۱ ۲.۱
رانندگی در اتوبان ۳۴ ۲.۳ ۳۱ ۲.۱
 

هایما

رانندگی در شهر ۳۴ ۲.۳ ۳۴ ۲.۳
رانندگی در اتوبان ۳۴ ۲.۳ ۳۴ ۲.۳
 

دنا

رانندگی در شهر ۲۹ ۲ ۲۹ ۲
رانندگی در اتوبان ۳۱ ۲.۱ ۳۱ ۲.۱

 

 

تنظیم باد خودرو با نیتروژن

تنظیم باد لاستیک خودرو

معمولا گازی که لاستیک را با آن پُر می‌کنند، همان هوای معمولی است. تایری که با گاز معمولی پر شده است، ماهیانه ۱ تا ۲ PSI باد خالی می‌کند. زیرا زمانی که لاستیک خودرو گرم می‌شود، هوای داخل آن منبسط می‌شود و مولکول‌هایش از طریق دیواره‌های نفوذپذیر تایر خارج می‌شوند.

از نیتروژن هم برای پر کردن لاستیک استفاده می‌کنند. اندازه مولکول‌های گاز نیتروژن در مقایسه با گاز‌های دیگر بزرگ‌تر است. اگر تایر با گاز نیتروژن پر شود، باد آن به‌راحتی خالی نمی‌شود.

لازم است هر ۳۰ روز یک‌بار به تعمیرگاه بروید و باد لاستیک خودرو را تنظیم کنید.

مزایای تنظیم باد لاستیک

اگر باد لاستیک خودرویتان تنظیم باشد، هنگام رانندگی احساس راحتی بیشتری دارید. تنظیم کردن باد لاستیک خودرو، تأثیر زیادی در افزایش طول عمر تایر‌ها دارد. همچنین هندلینگ و کنترل خودرو را خصوصا در پیچ‌ها بهتر می‌کند. علاوه بر همه این‌ها، فرم و ظاهر لاستیک هم حفظ می‌شود. چون اگر لاستیک‌ها کم‌باد باشند، کناره‌ها و اگر پرباد باشند، قسمت میانی لاستیک‌ها ساییده می‌شود. تنظیم بودن باد لاستیک‌ها از گرم‌شدن بیش‌ازحد و ترکیدن آنها پیشگیری می‌کند، ضربه‌های جاده‌ای را دفع می‌کند، موجب بهبود عملکرد سیستم تعلیق می‌شود و ترمزگیری را بهتر می‌کند.

معایب تنظیم نبودن باد لاستیک خودرو

اگر لاستیک خودرو کم‌باد باشد، بیش‌ازحد داغ می‌شود و داخل آن آسیب می‌بیند. در چنین شرایطی اگر سرعت خودرو بالا رود، ممکن است قسمت‌هایی از آج لاستیک کنده شود یا حتی لاستیک بترکد. کم‌باد بودن لاستیک خودرو سایش لاستیک را نامنظم می‌کند، عمر آن را تا ۲۵ درصد کاهش و مصرف سوخت را ۵ درصد افزایش می‌دهد. علاوه بر این لاستیک کم‌باد، دقت فرمان را کم می‌کند و خودرو دیگر در پیچ‌ها پایداری گذشته را ندارد.

اگر میزان باد لاستیک بیش از حد استاندارد باشد، قسمت‌های میانی لاستیک ساییده می‌شود. همچنین هنگام عبور از دست‌انداز‌ها ممکن است لاستیک آسیب ببیند. احتمال آسیب دیدن سیستم تعلیق هم بالا می‌رود. لاستیک‌های پرباد با سطح زمین تماس کمتری دارند و همین موضوع میزان چسبندگی را کمتر و عملکرد خودرو را ضعیف می‌کند. در صورت خیس یا یخی بودن جاده، کنترل خودرو بسیار دشوار خواهد بود.

 

چه عواملی باعث کم‌باد شدن لاستیک خودرو می‌شود؟

عوامل مختلفی روی کاهش باد لاستیک تأثیر می‌گذارند از جمله: شرایط جاده‌ای، تغییرات آب‌وهوایی، افزایش سرعت ناگهانی، ترک‌خوردگی‌ها، ناهمواری‌های جاده و توقف ناگهانی خودرو. می‌توانید با احتیاط در رانندگی و بررسی دوره‌ای لاستیک‌های خودرو، از این مشکلات جلوگیری کنید.

سخن آخر

برای تنظیم باد لاستیک به دستگاه فشارسنج نیاز است. در مراکز تنظیم باد، باد لاستیک را با کمک این دستگاه بررسی و تنظیم می‌کنند. سپس بسته به نیاز، باد لاستیک را کاهش یا افزایش می‌دهند. اگر تایر خودرو را با گاز نیتروژن پر کنید، باد آن به‌راحتی خالی نمی‌شود و می‌توانید در مصرف سوخت هم صرفه‌جویی کنید.

شما تجربه پنچری لاستیک یا خالی شدن باد آن را داشته‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. کریم
    کریم می گوید

    سلام
    باد نیتروژن بهترین هستش برا لاستیک ..دقیقا دوسال عمر لاستیک بالا می‌بره ..

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.