مقایسه شاهین و دنا؛ پیروز میدان کدام است؟

18 77,973

دنا و شاهین دو خودروی سدان محبوب در بازار ایران هستند که قیمت‌هایی کم‌و‌بیش نزدیک به هم دارند. در بازار آشفته خودروی داخلی که انتخاب‌های زیادی برای مشتریان وجود ندارد، شاهین و دنا خودروهایی نسبتا اقتصادی با امکاناتی قابل‌قبول هستند که نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرده‌اند. در ادامه پس از معرفی دو خودرو و مروری بر مزایا و معایب هریک به مقایسه شاهین و دنا می‌پردازیم.

معرفی دنا

دنا که در سال ۹۳ به‌عنوان فیس لیفت سمند وارد بازار خودروی ایران شد، قرار بود که جایگزین سمند و سمند سورن شود. ولی چنین نشد و تولید سمند همچنان ادامه یافت. دنا در طراحی نمای جلو و عقب و داشبورد و تریم داخلی تغییراتی کرد و موتور EF7 و ترمزهای چهارچرخ دیسکی نیز در آن به‌کار رفت. متأسفانه در سال ۹۷ رینگ آلومینیومی، ترمز دیسکی و کروز کنترل از تجهیزات استاندارد دنا حذف شدند.

دنا از امکاناتی مانند سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دریچه تهویه عقب، ایزوفیکس صندلی، قابلیت دسترسی به صندوق‌عقب از داخل کابین، سنسور دنده‌عقب، سیستم مولتی‌مدیای لمسی، ستون فرمان قابل‌تنظیم و جمع‌شونده در تصادف، زیرآرنجی جلو و عقب، صندلی‌های برقی جلو، سیستم الکترونیکی مالتی‌پلکس، سیستم ترمز ضدقفل (ABS) و بوستر MBA همراه با توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)، سیستم ضدسرقت (immobilizer)، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب و همچنین چراغ‌های ایمنی درها برخوردار است.

 

مقایسه شاهین و دنامزایای دنا

  • کیفیت خوب ترمزها؛
  • اقتصادی‌تر از پیشرانه‌های XUM و XU7،
  • ظاهر زیبا؛
  • توان و دوام فنی قابل‌قبول؛
  • طراحی داخلی زیبا؛
  • کابین نسبتا جادار؛
  • صندوق‌عقب بزرگ.

معایب دنا

  • عایق‌بندی نامطلوب کابین؛
  • تنگی فضای کابین؛
  • وجود نقص و ایراداتی در برخی سیستم‌های الکترونیکی؛
  • کشش کم در سربالایی‌ها؛
  • حذف رینگ آلومینیومی و ترمز دیسکی و کروز از تجهیزات استاندارد.

حتما بخوانید: علائم خرابی ترمز که باید جدی بگیرید

دو سال پس از معرفی دنا، در پاییز ۱۳۹۵، نخستین فیس‌لیفت آن با نام «دناپلاس» معرفی شد. دناپلاس از نظر طراحی ظاهری و آپشن‌ها تغییراتی یافت و بهتر شد. از نظر ظاهری می‌توان به تغییر چراغ‌های جلو و عقب و استفاده از جلوپنجره اسپرت و بزرگ‌تر اشاره کرد. در ابتدا دناپلاس امکانات رفاهی چشمگیری داشت، ازجمله دوربین عقب، ایربگ جانبی، سانروف و کروزکنترل. ولی از اواسط سال ۹۷ بعضی از این آپشن‌ها مانند ایربگ‌های جانبی، سانروف و جاعینکی حذف شدند. از نظر فنی دناپلاس تفاوت چندانی با دنا معمولی ندارد و فقط کیفیت ساخت آن کمی بهتر شده است. دناپلاس توربو دنده‌ای و دناپلاس توربو اتوماتیک نیز نسخه‌های بهبودیافته دناپلاس هستند.

در دناپلاس توربو دنده‌ای سیستم توربوشارژ به پیشرانه EF7 خودرو افزوده شد و چند تغییر فنی جزئی نیز ایجاد شد. از نظر ظاهری نیز دناپلاس توربو از ویژگی‌هایی مانند رینگ بزرگ‌تر با طراحی جدید، سردنده جدید و فرمان چرمی با دوخت قرمز برخوردار است. موتور دناپلاس توربو به سیستم توربو شارژر مجهز است. این سیستم موجب افزایش قدرت و شتاب خودرو، بهبود راندمان و بهره‌وری سوخت، کاهش سطح آلایندگی و میزان مصرف سوخت شده است.

دناپلاس توربو اتوماتیک از گیربکس ۶سرعته اتوماتیک برخوردار است، ولی از نظر تجهیزات و کیفیت ساخت تفاوت چندانی با دناپلاس توربو دنده‌ای ندارد. تنها تفاوت آن استفاده از فرمان کمکی برقی (EPS) به‌جای فرمان هیدرولیکی است. آپشن‌های سیستم کنترل پایداری الکتریکی و استارت دکمه‌ای نیز روی این خودرو نصب شده‌اند.

در نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران که در اردیبهشت سال جاری در شهر آفتاب برگزار شد، محصولی با نام دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک بنیزه به نمایش گذاشته شد. این محصول یکی از جدیدترین محصولات ایران‌خودرو است که از امکانات و آپشن‌های فراوانی نسبت به نسل‌های قبلی برخوردار است. دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک بنیزه آخرین نسخه دنا به‌شمار می‌رود. در میان امکانات و تجهیزات این خودرو می‌توان به کروزکنترل، دوربین دید عقب، سانروف و سیستم قطع سوخت خودکار اشاره کرد.

حتما بخوانید: از عجیب‌ترین آپشن‌های خودروهای جهان چه می‌دانید؟

معرفی شاهین

شاهین، که در نمایشگاه خودروی شیراز در تیرماه ۹۷ با نام «رهام» معرفی شد، نخستین محصول بومی سایپاست که با پلتفرم SP تولید می‌شود. این خودرو، که در ابتدا قرار بود با موتور جدید BM16 برلیانس تولید شود، به‌دلیل تحریم‌ها با موتور M15-T توربوشارژ به بازار عرضه شد. نصب توربو موجب افزایش قدرت موتور و دستیابی به استاندارد آلایندگی یورو ۵ شد.

از نظر ظاهری می‌توان گفت که شاهین طراحی زیبایی دارد. خطوط جانبی نرم و منعطف و چراغ‌های عقب دوتکه‌ای از نکات مثبت طراحی شاهین به‌شمار می‌روند. فضای مناسب کابین و صندوق‌عقب جادار نیز از مزیت‌های کاربردی شاهین هستند.

شاهین از امکاناتی مانند سانروف، استارت دکمه‌ای، سیستم ایمنی ضدسرقت ایموبیلایزر، صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک (ایزوفیکس)، سیستم هشداردهنده بستن کمربند ایمنی، سیستم هشداردهنده امنیتی، دوربین عقب، سیستم ترمز ABS ، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ورود بدون کلید PEPS ، سیستم صوتی مولتی‌مدیا با نمایشگر ۷اینچی، سنسور دنده‌عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم کنترل فشار باد تایر، کامپیوتر سفری، صندلی راننده ۶حالته و صندلی سرنشین جلوی ۴حالته برخوردار است.

سایپا شاهین را در دو تیپ لوآپشن (شاهین S) و فول‌آپشن (شاهین G) تولید کرده است. در شاهین S آپشن‌های سانروف، مانیتور و دوربین، تهویه اتوماتیک و دکمه‌های کنترلی روی فرمان حذف شدند. در حال حاضر تیپ دستی شاهین در بازار عرضه می‌شود، ولی انتظار می‌رود که به‌زودی دنده اتومات آن نیز تولید و عرضه شود.

مقایسه شاهین و دنا

مزایای شاهین

  • نرم‌بودن سواری شاهین به‌دلیل سیستم تعلیق مورداستفاده در محور جلو و عقب؛
  • هماهنگی گیربکس و موتور که موجب می‌شود هنگام فشردن و رهاکردن پدال هیچ شوکی به درون کابین وارد نشود.
  • صندوق‌عقب جادار ۴۲۰لیتری.

معایب شاهین

  • نبود کیسه‌های هوای جانبی؛
  • عدم تناسب طراحی کابین و فضای داخلی با طراحی بیرونی؛
  • استفاده از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت در کابین؛
  • نبود کروزکنترل.
promotion banner

مقایسه شاهین و دنا

مقایسه شاهین و دنا اندکی دشوار است، زیرا هر دو امکانات و محدوده قیمت نسبتا مشابهی دارند. ولی در بخش‌های موتور، طراحی، امکانات و ایمنی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و هریک در بخشی بر دیگری برتری دارد. در ادامه شاهین را با خودروی دناپلاس از خانواده دنا مقایسه می‌کنیم.

موتور

نصب سیستم توربو موجب شده است که موتور شاهین در طول زمان استهلاک بیشتری داشته باشد. زیرا پیشرانه‌های توربوشارژ حساسیت بیشتری به کیفیت بنزین و روغن دارند و بنابراین مشکلات نگهداری از آنها از نمونه‌های تنفس طبیعی بیشتر است. البته اضافه‌شدن توربو به موتور موجب افزایش قدرت آن شده است و موتور شاهین توانسته استاندارد آلایندگی یورو۵ را دریافت کند. ولی دناپلاس از نظر فنی بهتر از شاهین است، زیرا موتور دناپلاس مشکلات نگهداری سیستم توربوشارژر را ندارد و عملکرد بهتری دارد. گرچه موتور شاهین و دناپلاس فاقد سیستم ESP است، موتور شاهین به‌دلیل اصلاحاتی که روی آن انجام شده است، از نظر ایمنی عملکرد بهتری دارد و در تست تصادف بهتر عمل کرده است.

شتاب صفر تا صد دناپلاس نیز ۱۲ ثانیه است، که نسبت به رقم ۱۴ تا ۱۵ ثانیه اندازه‌گیری‌شده برای شاهین زمان بهتری است.  بنابراین می‌توان گفت که دناپلاس از نظر شتاب‌گیری عملکرد بهتری نسبت به شاهین دارد.

طراحی

در مقایسه شاهین و دنا می‌رسیم به بخش جذاب طراحی! باید بگوییم که در طراحی دناپلاس هماهنگی چندانی میان نمای روبه‌رو، نمای جانبی و چراغ‌های عقب مشاهده نمی‌شود. درحالی‌که طراحی شاهین از نظر اصول زیبایی‌شناختی هماهنگی بیشتری دارد. در طراحی شاهین از خطوط نرم و منحنی استفاده شده است، ولی طراحی دناپلاس بیشتر بر خطوط صاف و تیز مبتنی است.

البته در طراحی کابین شرایط متفاوت است. طراحی داشبورد شاهین جذابیت چندانی ندارد، درحالی‌که نمای داخلی دناپلاس بسیار زیبا طراحی شده است. استفاده از طرح چوب و تقارن موجود در داشبورد و کنسول میانی، نمای داخلی دناپلاس را بسیار زیباتر از شاهین کرده است. البته طراحی کابین شاهین از نکات مثبتی مانند روکش چرمی صندلی‌ها، استارت دکمه‌ای و زیرآرنجی جلو برخوردار است. ولی کیفیت پایین پلاستیک به‌کاررفته در داشبورد و رودری‌ها و صفحه‌نمایش کوچک از نکات منفی هستند.

حتما بخوانید: با جذاب‌ترین و بامزه‌ترین خودروهای آبی‌خاکی دنیا آشنا شوید

امکانات

داخل کابین هر دو نسبتا جادار است و فضای موجود برای سرنشینان عقب نیز مطلوب است. ولی صندوق‌عقب دنا با ۵۰۰ لیتر گنجایش جادارتر از صندوق‌عقب ۴۲۰لیتری شاهین است. البته شاهین در مقایسه با دناپلاس خودرویی بزرگ‌تر و جادارتر است. فاصله مناسب میان محورهای عقب و جلو در شاهین موجب شده است که فضایی بزرگ و کافی برای سرنشینان ایجاد شود.

گرچه اختلاف زیادی بین سطح تجهیزات این دو محصول ایرانی وجود ندارد، دناپلاس در مواردی مانند کروزکنترل و صندلی‌های برقی نسبت به شاهین برتری دارد. البته شاهین نیز برتری‌هایی نسبت به دناپلاس دارد، مانند حسگر TPMS، استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید که در دناپلاس یافت نمی‌شوند.

ایمنی

در بحث ایمنی، شاهین در تست تصادف ECE R95 موفق بوده و نمره قابل‌قبولی کسب کرده است. ولی هنوز هم در این خودرو جای خالی امکاناتی مانند ایربگ جانبی و کنترل پایداری الکترونیکی احساس می‌شود. شاهین از آپشن‌های ایمنی هشداردهنده صوتی و تصویری بستن کمربند ایمنی، ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، حسگر فشار باد تایرها TPMS و صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس برخوردار است.

سخن پایانی

با توجه به آنچه در مقایسه شاهین و دنا گفته شد می‌توان گفت که طراحی نسبتا اسپرت دناپلاس در کنار موتور تنفس طبیعی آن که قوی‌تر از موتور شاهین است و در طول زمان استهلاک کمتری دارد، از مزیت‌های دناپلاس نسبت به شاهین محسوب می‌شوند. شتاب بهتر، صندوق‌عقب جادارتر، طراحی کابین زیباتر و امکانات کاربردی‌تر نیز از دیگر مزیت‌های دناپلاس نسبت به شاهین به شمار می‌روند. در مقابل شاهین نیز خودروی جدیدتری است که طراحی خارجی زیباتر و عملکرد ایمنی بهتری دارد و با قیمتی پایین‌تر از دناپلاس عرضه می‌شود. بنابراین به‌طورکلی می‌توان گفت که شاهین و دناپلاس خودروهایی تقریبا هم‌سطح هستند که هریک برتری‌هایی نسبت به دیگری دارند. اینکه کدام‌یک را انتخاب می‌کنید، به نیازها و اولویت‌هایتان بستگی دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
18 نظرات
  1. احمد
    احمد می گوید

    به طور خلاصه دنا نواده پژو ۴۰۵ و شاهین نواده پراید است که موتور و شاسی را با کمی تغییر به ارث برده اند

  2. پرهام
    پرهام می گوید

    به نظر من دنا این ایراداتی که اشاره کردید رو نداره. البته تجربه ها میتونه متفاوت باشه

  3. Mmm
    Mmm می گوید

    سلام هر دو خیلی هم خوبند الحمدلله از هر نظر .
    عیب ندارد و خیلی هم خوبند الحمدلله

  4. جلیل
    جلیل می گوید

    دنا از هر لحاظ بهتر از شاهین است.اصلا اسم شرکت ایران خودرو را نمیشه با شرکت سایپا مقایسه کرد.

  5. محمد
    محمد می گوید

    شاهین تو جاده سر ار از دناست بخصوص تو جاده های کوهستانی اصلا کم نمیاره کلا تو سربالایی باهاش لذت میبری اما داخل شهر انگار ساینا داری شتاب اولیه کمه شتاب ثانویه عالی داخل دنا خوشگلتره کولر شاهین ایده اله اما بخاری دنا بهتره موتور شاهین شناخته شده نیست این حرفها رو میگن یکی از موتورهای خیلی خوبه فقط روغنش سطح کیفی و استاندارد کارخونه باید تو ۵ هزار عوض بشه شاهین تکونهاش بیشتر از دناست ولی دست انداز و خوب رد میکنه مثلا تو جاده های شمال همه سرعت گیرها رو با دنده ۳ رد کن به خاطر گشتاور خوبش هم هر موقع گاز بدی کم نمیاره
    در کل اگه یک قیمت باشن دنا پلاس میخرم ولی ۳۶۰ شاهین ۴۴۰ دنا پلاس من شاهین میخرم
    دنا پلاس داشتم ۷۰ تومن گرفتم با شاهین عوض کردم
    فعلا هنوز ۲ سالم گارانتی داره نگران نوتورش نباشین من کاملا فشار میارم یک زره روغن کم نمیکنه ولی دنا با این فشار تو ۵ هزار نیم لیتر بیشتر کم میکرد

  6. محمد
    محمد می گوید

    نویسنده عزیز خسته نباشید عالی بود

  7. مهدی
    مهدی می گوید

    سلام
    حالا با این مقاله کاری ندارم ولی من دنا پلاس توربو ۱۴۰۰ در آوردم ماشین سه ماه اول دو بار توربوش خراب شد درس کردم ۱ ماه بعد دوباره خراب شد مجبور شدم توربو یک جا عوض کنم بعدش دوباره بعد ۵یا ۶ ماه بود که اول سال ۱۴۰۱ بود توربو دوباره خراب شد ماشینو فروختم الان ۲۰۶ دارم بی دردسر

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      ممنون از اینکه تجربتون رو با ما به اشتراک میزارید.
      امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  8. هاشم
    هاشم می گوید

    با سلام و احترام، من با هر سه ماشین، شاهین، دنا ، تارا جاده رفتم تا تبریز و برگشتم. می تونم بگم شاهین با کمی اختلاف بهتر بود. الانم شاهین دارم و راضی هستم. با تشکر

  9. مسلم
    مسلم می گوید

    سلام لازم نیست به این مقایسه ها بسنده کنید کافیه یه سر به نمایندگی های سایپا بزنید متوجه میشید که تعداد بسیار زیادی ساینا اس و شاهین نو وجود داره برای گارانتی و همشون مشکل دارن شاهین از لحاظ تربو و سیستم برقی مشکل داره و همچنین ساینا اس . اینو از خودم نگفتم تو نمایندگی پرسیدم و دیدم کافیه یه سر به نمایندگی ها بزنید . رو کاغذ همه چی دلبری میکنه ولی تو عمل ن

  10. Jalal
    Jalal می گوید

    دنا از همه لحاظ بهتره.فقط شاهین یه کم ظاهرش بهتره.اگه ماشینی میخوایید که دیرتر به خرج بیفته دنا بخرید.

  11. خسرو
    خسرو می گوید

    من سال قبل خودروی شاهین ثبت نام کردم و بعد از هزار دردسر بالاخره این ماشین رو تحویل گرفتیم که همون اول داستان پایین بودن کیفیت پلاستیک کار شده تو داشبورد برامون شد دردسر و سرعت بالای ۱۰۰ که میرفت ماشین به جیر جیر میفتاد از مشکلات موتورش هم براتون نگنم که ی بار میل لنگ خودرو پرتاب شد رفت تو کو‌‌‌‌‌‌‌نم خلاصه خودروی خوبی نیست شما هم اگر دوست دارید تجربه من براتون تکرار بشه حتما این خودرو و سوار بشید.

    1. سعید
      سعید می گوید

      دببخشید اون میل لنگ هنوز اونجاست؟

  12. شاهین سوار
    شاهین سوار می گوید

    من دو ساله شاهین دارم
    موتور
    شتابش خوبه اما صداش زیاده تو کابین و لرزش پدال گاز زیر پا خیلی رو مخه، کیفیت قطعات داخل کاپوت پلاستیک خشک و خیلی هم تیز و برنده هست
    بدنه
    محکم اما کیفیت رنگ بد
    کابین
    از لحاظ اپشنی خوبه(فرمان خیلی نرم) اما هر شئ پلاستیکی که داخل ماشین هست کیفیت خیلی بدی داره
    از فرمان ماشین گرفته تا سر دنده
    سواری
    نرم اما الاکلنگی هست سر پیچ و ترمز یه کم رو صندلی سر میخوری
    نتیجه گیری
    با توجه به قیمتش و ظاهرش میارزه، اما اگع براتون شتاب و اپشن اهمیت چندانی نداره و صدای موتور اذیتتون میکنه..خودروی دنا گزینه بهتری هست

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  13. منم
    منم می گوید

    شاهین خیلی خوبه اصلا بهش نمیخوره به ماشین ایرانی باشه. یه سری ایرادات خیلی جزئی داره که شرکت سایپا خیلی خوب ساپورت میکنه

  14. M12
    M12 می گوید

    شاهین و دنا رو میشه نسل سوم خودروهای ایرانخودرو و سایپا دونست سایپا بعد از کوییک و ساینا رسید به شاهین و ایرانخورو هم بعد از سمند و رانا رسید به دنا بدون شک هر کدوم مزایا و معایبی دارن ولی نسبت به نسل قبلیشون پیشرفت کردن و در ادامه هم پیشرفت خواهند کرد با اومده ماشین های جدیدتر.

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.