علائم خرابی ترمز که باید جدی بگیرید

1 37,191

سیستم ترمز یکی از سیستم‌های بسیار مهم در خودرو است که اگر سالم نباشد، ممکن است به‌راحتی فاجعه ایجاد کند. چه در جاده باشید یا در خیابان، برای متوقف‌کردن خودرو به‌شکلی ایمن، باید ترمز ماشینتان درست کار کند. خرابی ترمز می‌تواند به تصادفات جدی منجر شود. خوشبختانه خودروها قبل از اینکه کار به جاهای باریک بکشد، علائم خرابی ترمز را آشکار می‌کنند. در این مطلب درباره این علائم و علل خرابی ترمز صحبت خواهیم کرد.

علائم خرابی ترمز؛ از صدای غیرعادی تا لرزش زیاد

۵ نشانه بسیار مهم هستند که به‌وضوح خبر از خرابی ترمز می‌دهند. این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

۱. صدای خُردشدن، ساییده‌شدن یا زوزه‌کشیدن

یکی از نشانه‌های کاملا مشخص خرابی ترمز، صدای خرد‌شدن یا ساییده‌شدن است. وقتی پدال ترمز را فشار می‌دهید و این صدا را می‌شنوید، باید به ترمز شک کنید. ممکن است دو دلیل داشته باشد:

  • برند لنت ترمز آن را طوری طراحی کرده است که وقتی باید تعویض شود این صدا را تولید کند؛
  • لنت‌های ترمز آن‌قدر نازک شده‌اند که واقعا قسمت‌های فلزی سیستم ترمز دارند روی هم ساییده می‌شوند.

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

۲. روشن‌شدن چراغ نشانگر ABS

اگر چراغ سیستم ترمز ای‌بی‌اس روی داشبورد روشن شد، فورا باید به مکانیک مراجعه کنید. این نشانه چندین مشکل احتمالی را نشان می‌دهد، بنابراین بهتر است نزد مکانیک بروید تا کد کامپیوتری آن را بخواند و ایراد اصلی را تشخیص دهد. اگر این کار را به‌موقع انجام دهید از تبدیل آن به مشکلی بزرگ‌تر جلوگیری می‌کنید.

۳. کشیده‌شدن خودرو به چپ یا راست

وقتی ترمز می‌گیرید ماشین نباید به طرفین کشیده شود. اگر حس می‌کنید در هنگام ترمزکردن، ماشین به یک طرف کشیده می‌شود، ممکن است لنت‌های ترمز به‌شکل ناموزون ساییده شده باشند. البته این احتمال هم وجود دارد که دلیل آن وجود پسماند در مایع ترمز یا گیرکردن سیلندر ترمز باشد.

۴. لرزش غیرعادی

اگر زمانی که ترمز می‌کنید، یک لرزش غیرعادی در پدال ترمز یا جای دیگری از ماشین حس می‌کنید، ترمز خودرو ایراد پیدا کرده است. این مشکل عموما به‌دلیل خراشیدگی یا تاب‌برداشتن روتورهای ترمز ایجاد می‌شود. روتور همان چیزی است که لنت‌های ترمز آن را می‌گیرند و به آن می‌چسبند تا سرعت خودرو را کاهش داده و آن را متوقف کنند. وقتی روتور تاب دارد، سطح آن یکنواخت نیست و به همین دلیل، لنت‌ها نمی‌توانند آن را به‌درستی بگیرند. درنتیجه قدرت ترمز کاهش می‌یابد و شما آن را به‌صورت لرزش در پدال ترمز احساس می‌کنید.

۵. سفت‌نبودن پدال ترمز

اگر حس می‌کنید باید پدال ترمز را به سمت کف ماشین پایین‌تر ببرید تا ترمز بگیرد، یا اگر حس می‌کنید پدال پایین‌تر از جایی قرار گرفته است که باید باشد، احتمالا لنت‌ها کاملا فرسوده شده‌اند. البته دو احتمال دیگر هم وجود دارند که هر دو خطرناک‌ترند. یکی اینکه ممکن است هوا در لوله‌های ترمز وجود داشته باشد و دیگر اینکه، روغن ترمز نشت کرده است. این مشکلات را جدی بگیرید.

promotion banner

علائم خرابی ترمزدلایل خرابی ترمز؛ از بی‌توجهی خودمان تا رانندگی نامناسب

در این بخش می‌خواهیم بدانیم دلایل خرابی ترمز چیست. ۷ دلیل رایج برای آن وجود دارد:

۱. بی‌توجهی راننده

رایج‌ترین علت خرابی ترمز بی‌توجهی خود راننده است. ترمزها مانند بسیاری از قطعات دیگر خودرو، عمر محدودی دارند و باید هرازگاهی از نظر ساییده‌شدن بررسی شوند. نوع رانندگی هم تأثیر زیادی در خرابی خودرو دارد. هر قدر هم لنت ترمز ماشین از برندهای باکیفیت باشد و عمری طولانی داشته باشد، اگر از الگوهای استاندارد رانندگی پیروی نکنید، زودتر از آنچه باید، خراب خواهند شد. ترمز کردن بیش‌ازاندازه در مسافت‌های کوتاه و ترمزگرفتن‌های شدید، عمر لنت ترمز رو کوتاه می‌کند.

۲. داغ‌شدن بیش‌ازحد لنت ترمز

لنت‌های ترمز ممکن است براثر استفاده زیاد داغ کنند و در نتیجه بشکنند یا سفت شوند. این سخت‌شدن، توانایی لنت‌ها را برای گرفتن روتور چرخ کاهش می‌دهد و وقتی ترمز می‌گیرید، مدت طولانی‌تری لازم است تا خودرو کاملا متوقف شود.

۳. آسیب‌دیدگی دیسک روتور

اگر دیسک روتور آسیب ببیند، ماشین به‌سختی متوقف می‌شود و این عمر لنت‌ها را کاهش می‌دهد. همیشه وقتی لنت را عوض می‌کنید، از مکانیک بخواهید دیسک‌ها را هم بررسی کند.

حتما بخوانید: یخ زدن ماشین و روش‌های جلوگیری از آن

۴. نشتی مایع هیدرولیک

اگر روغن یا سایر مایعات هیدرولیک از موتور یا لوله‌های مربوط به سیستم ترمز خودرو نشت کنند، سیستم ترمز با مشکل مواجه می‌شود. همیشه سطح مایع ترمز را بررسی کنید.

۵. رانندگی در آب یا گِل و لای

اگر مدام در چاله‌های آب یا گل‌ولای رانندگی کنید، لنت ترمز و دیسک‌های روتور با مشکل مواجه می‌شوند. وقتی از چنین مسیرهایی عبور می‌کنید، بیشتر احتیاط کنید و سرعت نگیرید که مجبور شوید زیاد از ترمز استفاده کنید.

۶. کاهش فشار مایع هیدرولیک ترمز

وقتی فشار مایع هیدرولیک ترمز کاهش می‌یابد، نمی‌توانید به‌سرعت خودرو را متوقف کنید. اگر متوجه شدید ترمزها اصلا کار نمی‌کنند یا درست کار نمی‌کنند، چند بار به‌آرامی به ترمز ضربه بزنید تا فشار مایع در سراسر سیستم ترمز افزایش یابد. البته این کار را فقط در مواقع ضروری انجام دهید، زیرا مشکل را موقتا رفع می‌کند. در اسرع وقت ماشین را به مکانیک نشان دهید تا مشکل را بررسی کند.

۷. بارگیری بیش‌ازحد خودرو

بیش از توانایی ماشین با آن بار حمل نکنید. بار سنگین‌تر از حد مجاز، توانایی توقف خودرو را تغییر می‌دهد و ممکن است حتی به سیستم ترمز آسیب برساند. در کتابچه راهنمای خودرو حد مجاز باری که می‌توانید با خودروتان حمل کنید نوشته شده است.

آیا پیشگیری از خرابی ترمز ممکن است؟

هیچ‌چیز دائمی نیست و ترمز هم عمری محدود دارد. بااین‌حال یک سری کارها هستند که می‌توان با انجام آنها تا حد زیادی از خرابی زودهنگام ترمز جلوگیری کرد:

-رعایت اصول درست رانندگی

اگر مدام به ترمز فشار وارد کنید ترمز داغ می‌کند و به‌مرور زمان آسیب می‌بیند. همیشه فشار متوسط به پدال اعمال کنید و بعد ترمز را رها کنید تا خنک شود. اگر در جایی که راه باز نیست گاز بدهید، مجبورید با فشار ترمز کنید.

تا حد امکان در آب و گل‌ولای رانندگی نکنید. اگر هم مجبور شدید، با سرعت نرانید که با فشار ترمز نکنید.

حتما بخوانید: چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کرد؟

– بررسی هر از گاهی سیستم ترمز

هر وقت برای تعویض لنت به تعمیرگاه مراجعه می‌کنید، از مکانیک بخواهید سایر اجزای ترمز را هم بازرسی کند.

– چک کردن روغن ترمز

مراقب باشید روغن ترمز نشتی نداشته باشد. هرازگاهی آن را چک کنید. اگر به‌دلیل نشتی، روغن کاهش یابد، اصطکاک اجزا باعث داغ‌شدن سیستم خواهد شد.

– توجه به علائم خرابی ترمز

اگر متوجه علائم خرابی ترمز شدید، صبر نکنید تا کار به جاهای باریک بکشد. زودتر برای تعمیر اقدام کنید تا آسیبی جدی‌تر به سایر قطعات وارد نشود. این هم برای ماشینتان بد است و هم برای خودتان خطرناک است.

علائم خرابی ترمز

ایرادات رایج در کدام بخش‌های ترمز بیشتر است؟

بیشترین مشکلات سیستم ترمز خودرو به فرسودگی لنت‌ها برمی‌گردد. بعد از آن روتور و دیسک ممکن است آسیب ببینند.

اگر ترمز خراب شد چه کار کنیم؟

اگر در حین رانندگی متوجه شدید ترمز کار نمی‌کند، فقط خونسردی‌تان را حفظ کنید و تلاش کنید از آسیب به خودتان و سرنشینان جلوگیری کنید.

  • سعی کنید فشار قوی و ثابتی به پدال ترمز وارد کنید. با چندین بار انجام این کار احتمال دارد ترمزها فشار مناسبی بگیرند و دوباره کار کنند.
  • اگر ماشین روی دنده بالا قرار دارد، آرام‌آرام که سرعت کاهش می‌یابد دنده را کم کنید. وحشت نکنید، ناگهان از دنده پنجم به دنده یک نروید.
  • وقتی ماشین در سرعت بالاست دنده را خلاص نکنید، خودرو از کنترل خارج می‌شود.
  • مراقب باشید تحت هیچ شرایطی خودرو را در دنده عقب قرار ندهید. نه تنها آن را متوقف نمی‌کنید بلکه ممکن است باعث تصادف شود.
  • فقط از کلاچ استفاده کنید. اصلا با پدال گاز کاری نداشته باشید.
  • اگر در ترافیک هستید با بوق، چراغ خطر و چراغ‌های جلو به دیگران علامت دهید تا متوجه خطر شوند و از شما فاصله بگیرند.
  • کارشناسان می‌گویند در چنین شرایطی روشن کردن کولر می‌تواند به موتور فشار آورده و کمی سرعت را کاهش دهد.
  • روشن‌شدن چراغ‌های جلو، چراغ خطر و نظایر آنها هم می‌تواند منبع تغذیه باتری را کاهش دهد و سرعت افت کند.
  • اگر در آن نزدیکی ماسه یا گِل می‌بینید فرمان را کنترل کنید و روی شن و ماسه برانید. با این کار سرعت خودرو تا حد زیادی کاهش می‌یابد.
  • وقتی ماشین به سرعت ۴۰ رسید و دنده را روی یک گذاشتید ترمز دستی را بکشید.
  • هرگز ترمز دستی را در سرعت بالا استفاده نکنید، زیرا در یک لحظه چرخ‌های عقب را قفل می‌کند و ممکن است باعث واژگونی خودرو شود.

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

جمع‌بندی

ترمز یکی از سیستم‌های مهم در خودرو است و سالم‌بودن آن مستقیما با ایمنی شما در ارتباط است. اگر به ترمز بی‌توجهی کنید و علائمی را که خودرو از خرابی ترمز به شما نشان می‌دهد نادیده بگیرید یا اصول درست رانندگی را رعایت نکنید، خیلی زود سیستم ترمز با مشکل مواجه می‌شود و ممکن است به سایر بخش‌های خودرو آسیب وارد کند.

حالا شما برایمان بگویید: هر چند وقت یک بار لنت‌های ترمز را تعویض می‌کنید؟ آیا هر بار روتور و سایر اجزای ترمز را چک می‌کنید؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. سیدمصطفی‌مشکانی
    سیدمصطفی‌مشکانی می گوید

    سلام‌کاملا‌به‌نکته‌های‌ظریف‌اشاره‌کردین‌ممنونم‌ازراهنمایهای‌شما‌

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.