اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

بیشترین خودروهای دنیا در کدام کشور‌ها تولید می‌شود؟

برخلاف گذشته که صنعت خودروسازی به چند کشور در دنیا محدود بود، امروزه تقریبا در سرتاسر دنیا و حتی کوچک‌ترین کشورها خودرو تولید می‌کنند. با این حال، همچنان ۱۰ کشور هستند که بیشترین تعداد خودرو را در جهان تولید می‌کنند و با اینکه این صنعت تا حد زیادی در سال ۲۰۱۹ و بعد از آن با رکود مواجه شد، این رتبه‌بندی به همان شکل باقی مانده و فقط جای مکزیک و کره جنوبی جابه‌جا شده است. داده‌هایی که از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۰ در دسترس است، نشان می‌دهد تولید خودرو در جهان نسبت به سال ۲۰۱۹ به‌میزان ۲۲٫۹ درصد کاهش یافته است. آمار سال ۲۰۲۱ هم نشان می‌دهد که این رتبه‌بندی بی‌تغییر مانده است.

۱. چین

چین بیشترین تعداد خودرو در جهان را تولید می‌کند و ۲۸ درصد از کل تولید جهانی خودرو را در اختیار دارد. چند تولیدکننده بزرگ خودرو ازجمله FAW و SAIC Motor بر بازار چین تسلط دارند. این خودروسازان سدان‌های ارزان‌قیمت تولید می‌کنند تا همه بتوانند به خودروهای مقرون‌به‌صرفه دسترسی داشته باشند. چین در بازار خودروهای لوکس زیاده‌روی نمی‌کند.

حتی صنایع قدرتمند خودروسازی ازجمله آمریکا و ژاپن هم از نظر میزان تولید نمی‌توانند با چین رقابت کنند. یک‌سوم تولید خودروهای سواری در جهان متعلق به چین است که تقریبا دوبرابر آمریکاست.

۲. ایالات متحده آمریکا

آمریکا دومین کشور از نظر تعداد خودروهای تولیدشده در جهان است و ۱۲ درصد از سهم بازار جهانی تولید خودرو را در اختیار دارد. با اینکه ازنظر تعداد خودروهای سواری کمتر از ژاپن و آلمان است، تقریبا بیشتر از هر کشور دیگری وسایل‌نقلیه تجاری تولید می‌کند.

بزرگترین شرکت خودروسازی آمریکا که بیشترین سهم بازار این کشور را در اختیار دارد، جنرال موتورز است و بعد از آن، فورد و تویوتای ژاپن قرار دارند. از گذشته جنرال موتورز، کرایسلر و فورد را به‌عنوان سه قدرت بزرگ می‌شناختند و پایگاه آنها، دیترویت، به موتورسیتی (شهر وسایل‌نقلیه موتوری) معروف بود.

حتما بخوانید: با یک میلیارد تومان چه ماشینی بخریم که واقعا بیارزد؟

۳. ژاپن

ژاپن با سهم ۱۰٫۵ درصد از کل تولید خودروهای جهان، رتبه سوم را در این فهرست به خود اختصاص داده است. این کشور از دهه ۱۹۶۰ که جای آلمان را گرفت، همواره یکی از سه تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان بوده است. برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های آن یعنی هوندا و تویوتا در بورس آمریکا فهرست شده‌اند. این کشور در سال میلیون‌ها خودروی سواری و تجاری روانه بازار می‌کند.

۴. آلمان

نام آلمان با چند غول بزرگ خودروسازی دنیا گره خورده است. بی‌ام‌و، فولکس واگن و دایملر به‌تنهایی بخش عظیمی از تولید خودروهای این کشور را به خود اختصاص داده‌اند. آلمان تا اواسط قرن بیستم جزو سه تولیدکننده برتر خودرو در جهان بود، تا اینکه ژاپن از آن سبقت گرفت و رتبه چهارم به آلمان رسید. با این حال شاید با وجود شرکت‌هایی مانند بی‌ام‌و و دایملر مرسدس بنز، هیچ کشوری را ازنظر محبوبیت در خودروهای لوکس رقیب آلمان دانست. خودروسازی فولکس‌واگن هم که بزرگ‌ترین خودروسازی جهان است در این کشور قرار دارد که بازهم از برخی جهات آن را بی‌رقیب می‌کند.

آلمان هم در بحران اقتصادی جهانی در دوران پاندمی، با کاهش تولید حدود ۳۶ درصدی مواجه شده بود. علت آن کاهش تعداد روزهای کاری و افزایش تعطیلات ناشی از قرنطینه بوده است.

۵. هند

هرچند خودروهای هند در آمریکا یا اروپا شناخته‌شده نیستند، چون برای ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت خود تولید می‌کند، تعداد خودروهای تولیدی آن زیاد است. به‌طوری که آن را در جایگاه پنجم قرار داده است. تقریبا ۸۰ درصد وسایل نقلیه تولیدی این کشور را خودروهای سواری و ۲۰ درصد آنها را خودروهای تجاری تشکیل می‌دهند.

۶. مکزیک

مکزیک غول صنعت خودروسازی در آمریکای لاتین است و ششمین کشوری است که بیشترین تعداد خودرو را در جهان تولید می‌کند. از این حیث حتی بالاتر از کره جنوبی قرار دارد. مکزیک جزو سریع‌ترین قطب‌های خودروسازی در جهان هم هست. به‌لطف موقعیت مکزیک به‌عنوان مقرون‌به‌صرفه‌ترین بازار کار آمریکای شمالی، تقریبا هر شرکت خودروساز بزرگ در جهان شعبه‌ای را در این کشور مستقر کرده است. بیشتر این خودروسازان صدها مدل از ماشین‌های خودشان را در کارخانه‌های مکزیک می‌سازند.

۷. کره جنوبی

این کشور یکی از مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورها در صنعت خودروسازی جهانی است و صنعت خودروسازی آن جزو قوی‌ترین‌ها در آسیاست. شرکت‌های صاحب‌نامی مانند کیا، هیوندای و جنرال موتورز کره (دوو موتورز سابق) برندهای کره جنوبی هستند که بیشترین سهم از تولید خودروهای این کشور را بر عهده دارند. طبق گفته انجمن خودروسازان کره، تولید خودرو در این کشور برای سومین سال متوالی کاهش یافته است که دلیل آن تا حد زیادی به تصمیم هیوندای برای انتقال عملیات مونتاژ به خارج از کشور ارتباط دارد.

۸. برزیل

رشد کلی اقتصاد برزیل باعث تقویت صنعت خودروسازی این کشور شده است، به‌طوری که بخش خودروهای تجاری سنگین و سبک آن بعد از سال‌ها رشد کردند. بیشتر برندهای بزرگ، محبوب و جهانی خودروسازی در برزیل حضور دارند و در این کشور فعالیت می‌کنند. ازآنجاکه جزو پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود، تقاضای زیادی برای خودرو دارد. به همین دلیل سالانه نزدیک به سه میلیون خودرو در این کشور تولید می‌شود.

حتما بخوانید: بهترین شاسی‌بلندهایی که در بازار ایران می‌درخشند

۹. اسپانیا

اسپانیا یکی از ۱۰ تولیدکننده برتر خودرو در جهان و دومین خودروساز بزرگ اروپاست. از برندهای داخلی این کشور می‌توان به سیت (SEAT)، جی‌تی‌ای اسپانو (GTA Spano) و هورتان (Hurtan) اشاره کرد. با این حال، شرکت‌های خارجی ازجمله دایملر ای‌جی، رنو، فورد، نیسان و فولکس واگن نیز کارخانه‌ها و تأسیساتی در آنجا دارند. اگرچه صنعت خودروسازی در اسپانیا سرمایه‌گذاری خارجی قابل‌توجهی جذب کرده است، استانداردهای جدید در اتحادیه اروپا فروش خودروهای این کشور را کمی کاهش داده است و بالطبع تولید هم کاهش خواهد یافت.

۱۰. فرانسه

فرانسه دهمین کشوری است که بیشترین خودروهای دنیا را تولید می‌کند. دو خودروساز اصلی فرانسه گروه پژو سیتروئن و رنو هستند و بیشترین سهم از خودروهای تولیدی این کشور را در اختیار دارند. حدود ۷۵ درصد از خودروهای تولیدی فرانسه در خارج از این کشور به فروش می‌رسد. ۱۰ درصد از جمعیت فرانسه به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در صنعت خودروسازی استخدام شده‌اند و از هر ۴ وسیله نقلیه‌ای که در اروپا فروخته می‌شود، حداقل یکی فرانسوی است.

جمع‌بندی

این ۱۰ کشور که در این فهرست از آنها یاد کردیم، بیشترین خودروهای جهان را تولید می‌کنند. بعد از آنها، به‌ترتیب تایلند، کانادا، روسیه، انگلستان و ترکیه جایگاه یازدهم تا پانزدهم را به خود اختصاص داده‌اند و ایران از این حیث در رتبه هجدهم قرار دارد. سایپا و ایران خودرو دو برند داخلی صنعت خودروسازی کشور هستند که به‌جز خودروهای خودشان، مدل‌های برندهای معروفی ازجمله هیوندای را هم تولید می‌کنند. صنعت خودروسازی ایران با مشکلات عمده‌ای مواجه است، به‌طوری که از نظر تعداد خودروهای تولیدی پایین‌تر از کشورهایی مانند تایلند و ترکیه قرار گرفته است.

به نظر شما چه عواملی باعث می‌شوند که صنعت خودروسازی کشور ما تا این اندازه با مشکل روبه‌رو باشد؟ لطفا در بخش دیدگاه‌ها، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دنیای خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (1)
نظر بدهید
  • حسینی

    ایران از لحاظ تولید ناخالصی داخلی جزو ۲۰ کشور برتر دنیا قراردارد و رتبه ۱۸ در تولید خودرو با رتبه ایران در تولید ناخالص داخلی هماهنگی دارد.