انواع چراغ چک خودرو، دلایل روشن شدن و نحوه خاموش کردن آن‌ها

1 9,321

روی داشبورد خودرو چراغ‌های هشدار زیادی تعبیه شده‌اند که هرکدامشان به بخشی از خودرو مربوط می‌شوند. هروقت این چراغ‌ها روشن شدند، یعنی احتمالا قسمتی از خودرو دچار مشکل شده است. گاهی مشکلات بسیار ساده هستند و خودتان هم می‌توانید با چند دقیقه بررسی، آنها را حل کنید. اما اگر آدم فنی‌ای نیستید و از سیستم خودرو سردرنمی‌آورید، پیشنهاد ما این است که حتما هرچه سریع‌تر به مکانیک متخصص مراجعه کنید تا مشکل را بررسی کند. در ادامه انواع چراغ‌های روی داشبورد،‌ دلیل روشن شدن و نحوه خاموش کردنشان را توضیح داده‌ایم. تا انتهای مطلب همراهمان بمانید.

چه چراغ‌هایی روی داشبورد خودرو وجود دارند؟

چراغ‌های هشدار زیر روی داشبورد خودروها وجود دارند:

  • چراغ هشدار روغن؛
  • چراغ هشدار دمای موتور؛
  • چراغ هشدار سیستم ترمز ضد قفل؛
  • چراغ چک موتور؛
  • چراغ هشدار باتری خودرو؛
  • چراغ نشانگر سوخت؛
  • قفل شیفت اتوماتیک یا چراغ نشانگر استارت موتور؛
  • چراغ یادآوری کمربند ایمنی؛
  • چراغ هشدار کیسه هوا؛
  • چراغ هشدار امنیتی؛
  • چراغ نشانگر مه‌شکن؛
  • چراغ نشانگر مایع شستشو؛
  • چراغ هشدار ترمز؛
  • چراغ هشدار خروج از خط؛
  • چراغ هشدار کنترل دما.
در صورت خرابی یا اختلال در عملکرد هر بخش از خودرو، چراغ مربوط به آن روشن می‌شود.

کدام هشدارهای چراغ‌ چک را جدی بگیریم؟

  • چراغ قرمز روغن: این چراغ نشان می‌دهد که روغن موتور در حال اتمام است یا مشکلی در سیستم روغن خودرو وجود دارد. ابتدا بررسی کنید که روغن کم نشده باشد. اگر مشکل از روغن نبود، بهترین کار این است که به مکانیکی بروید تا از بروز آسیب‌های پرهزینه یا جبران‌ناپذیر به موتور جلوگیری کنید.
  • چراغ قرمز باتری: این چراغ مربوط به سیستم شارژ خودرو است و اگر قرمز شود، یعنی سیستم به‌درستی کار نمی‌کند. برای جلوگیری از تخلیه باتری، هر چیزی را که شارژ مصرف می‌کند (مانند رادیو و سیستم گرمایش)، خاموش کنید.
  • چراغ قرمز هشدار ترمز: این چراغ به شما هشدار می‌دهد که ترمز دستی بالاست یا مشکلی در سیستم ترمز خودرو وجود دارد. اگر ترمز دستی پایین است اما چراغ هشدار همچنان روشن است، برای حفظ امنیت خودتان و سرنشینان توقف کنید و با امداد خودرو تماس بگیرید.
  • قرمز شدن چراغ دمای موتور: اگر چراغ هشدار دمای مایع خنک‌کننده روشن شود، معمولاً به این معنی است که موتور بیش‌ازحد گرم شده است. گرمای بیش‌ازحد می‌تواند باعث آسیب به موتور شود پس این هشدار را جدی بگیرید. سریع خود را به مکانی امن برسانید، موتور را خاموش کنید و اجازه دهید خودرو خنک شود. زمانی که موتور به‌اندازه کافی خنک شد، درپوش رادیاتور را بردارید و سطح مایع را بررسی کنید. بهتر است برای این کار از دستکش ضخیم یا حوله استفاده کنید تا گرمای رادیاتور دستتان را نسوزاند.
  • زرد شدن چراغ چک موتور: در این حالت باید بررسی کنید که آیا چراغ هشدار چک موتور هنگام رانندگی چشمک می‌زند یا نه. ممکن است اخطار مربوط به مشکلی جزئی باشد، اما باز هم برای جلوگیری از به‌وجود آمدن مشکل جدی موتور را بررسی کنید.
  • زرد شدن چراغ بنزین: این نماد به این معنی است که سوخت خودرو رو به اتمام است. البته وقتی چراغ شروع به چشمک‌زدن می‌کند، هنوز مقداری سوخت در باک باقی مانده است اما باید در اسرع وقت به جایگاه سوخت بروید.
چراغ چک موتور مهم‌ترین چراغ هشدار است و ممکن است به دلایلی مانند شل بودن درپوش بنزین، خرابی سنسور اکسیژن، معیوب‌بودن فیلتر ذرات دیزلی (DPF)، مشکلات سنسور جریان هوای جرمی یا ایراد در سیستم احتراق روشن شود. هشدارهای این چراغ را جدی بگیرید و در صورت روشن‌شدن این چراغ، در اسرع وقت به متخصص مکانیک مراجعه کنید.
promotion banner

مقایسه روشن شدن چراغ چک خودرو با حالت چشمک‌زن

اگر چراغ چک روشن شد، باید در اسرع وقت خودرو را به تعمیرگاه برسانید تا تکنسین‌های متخصص بتوانند دقیقا مشکل را تشخیص دهند و قبل از تبدیل شدن به یک مشکلی جدی‌تر آن را برطرف کنند.

چراغ‌های چشمک‌زن معمولا نشان‌دهنده مشکل بسیار جدی‌تری هستند. اگر چراغ‌های هشدار به‌صورت چشمک‌زن روشن شدند، فوراً کنار بکشید، خودرو را خاموش کنید و با مرکز خدمات خودرو تماس بگیرید.

 

روش‌های خاموش کردن چراغ چک خودرو

قبل از انجام هر کاری، همیشه باید دفترچه راهنمای وسیله نقلیه خود را برای رفع عیب بررسی کنید. اگر نمی‌دانید که برای رفع هر مشکلی چه کاری باید انجام دهید، لطفا و حتما با یک متخصص مشورت کنید.

اگر چراغ قرمز چک روشن شد، به این معنی است که موتور یا هر قطعه دیگری در خودروی شما یک عیب جدی دارد و باید کار را به یک مکانیک ماهر بسپارید.

اگر ایرادی را که باعث روشن شدن چراغ چک شده است برطرف کردید و چراغ همچنان روشن است، می‌توانید پس از مشورت با یک متخصص، از روش‌های زیر کمک بگیرید:

۱. رانندگی طولانی با ماشین

رانندگی طولانی با ماشین

رانندگی برای مدتی طولانی‌تر از حالت معمول، اغلب می‌تواند باعث شود که سیستم کامپیوتر خودرو دوباره تنظیم شود و درنتیجه احتمالا مشکل خاموش نشدن چراغ چک خودرو حل می‌شود.

اگر بیش از ۳ روز به‌مدت طولانی رانندگی کرده‌اید و هنوز هم چراغ چک وسیله نقلیه‌تان روشن است، باید روش‌های دیگری را برای خاموش کردنش امتحان کنید.

۲. قطع باتری

صرف‌نظر از اینکه چه ماشینی دارید، می‌توانید از باتری خودرو برای خاموش کردن چراغ چک استفاده کنید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. خودرو را خاموش کنید. کاپوت را بالا بزنید و جای باتری را پیدا کنید. با استفاده از آچار، کابل منفی را که معمولاً کلاه سیاه دارد و با علامت منفی مشخص شده است، از ترمینال جدا کنید.
  2. در این مرحله باید انرژی الکتریکی باقی‌مانده در خازن را تخلیه کنید. برای انجام این کار بوق را فشار بدهید و به‌مدت ۳۰ ثانیه نگه دارید یا برای لحظاتی چراغ‌های خودرو را روشن کنید. در این شرایط، نه بوق کار می‌کنند و نه چراغ‌ها؛ چراکه هیچ برقی به آنها نمی‌رسد. اما این کار باعث می‌شود انرژی باقی‌مانده در خازن مصرف شود.
  3. ۱۵ دقیقه صبر کنید و باتری را دوباره وصل کنید تا سیستم خودرو کاملا ریست می‌شود. کابل منفی را به پایانه وصل کنید و درپوشش را ببندید. قطع کردن باتری کدهای خطا را پاک می‌کند و چراغ چک موتور را بازنشانی می‌کند.

درصورتی‌که این مراحل را برای خاموش کردن چراغ چک دنبال کردید اما چراغ دوباره روشن شد، احتمالاً مشکلی وجود دارد و مکانیک باید خودرو را بررسی کند.

۳. استفاده از کدخوان OBD

استفاده از کدخوان OBD

اگر قطع کردن باتری باعث خاموش شدن چراغ چک نشد، می‌توانید از یک کدخوان OBD برای اسکن کدهای خطا در موتور استفاده کنید.

اسکنر کد OBD-II (On-Board Diagnostics) می‌تواند تمامی خودروها را بررسی کند اما کمی گران است. بنابراین اگر قصد استفاده مکرر ندارید، آن را قرض بگیرید. برخی از فروشگاه‌های قطعات خودرو، اسکنرها را به مشتریان کرایه می‌دهند.

برای ریست کردن چراغ چک خودرو با اسکنر کد، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. اسکنر را به پورت زیر ستون فرمان وصل کنید. خودروهای جدید، پورت‌هایی دارند که به‌طور خاص برای اسکنرهای OBD طراحی شده‌اند. به زیر ستون فرمان نگاه کنید تا پورت را پیدا کنید (ممکن است در داشته باشد)، سپس سیم اسکنر را به درگاه وصل کنید. اگر نمی‌توانید پورت را پیدا کنید به دفترچه راهنمای وسیله نقلیه خود مراجعه کنید.
  2. پورت OBD دارای ۱۶ دهانه کوچک برای پین‌هاست که در ۲ ردیف قرار گرفته‌اند. این پورت‌ها کمی شبیه پورت VGA قدیمی است.
  3. کلید را در موقعیت «روشن» قرار دهید و دکمه «خواندن» را روی اسکنر فشار دهید.
  4. کلید استارت خودرو را باز کنید اما خودرو را روشن نکنید.
  5. پس از روشن شدن چراغ‌های داشبورد، تمام لوازم جانبی خودرو را خاموش کنید.
  6. سپس، دکمه «خواندن» را روی اسکنر فشار دهید تا کد چراغ‌ها را نشان دهد. کد از تعدادی حرف و عدد تشکیل شده است.
  7. همه کدها را یادداشت کنید تا بررسی کنید که چه چیزی را نشان می‌دهند و بتوانید آن ایراد را برطرف کنید. برخی از اسکنرها کدها را توضیح می‌دهند. اگر توضیحی نداد، به‌دنبال کد در کتابچه راهنمای خودرو باشید یا آن را در گوگل جستجو کنید.
  8. دکمه «Erase/Clear» را روی اسکنر خود فشار دهید، سپس استارت را خاموش کنید. پاک کردن کدهای موجود، چراغ چک موتور را خاموش می‌کند.
  9. پس از فشار دادن دکمه «Erase/Clear» و منتظر ماندن تا مشاهده پیام «no codes»، می‌توانید وسیله نقلیه خود را خاموش و اسکنر را جدا کنید.

پس از مدتی رانندگی اگر مشکل برطرف نشده باشد، چراغ دوباره روشن می‌شود.

۴. ماشین خود را چندبار متوالی روشن و خاموش کنید

یکی دیگر از راه‌های ساده برای ارزیابی اینکه آیا کدهای نرم‌افزار خودرو مشکلی دارند یا خیر، روشن و خاموش کردن ماشین است. البته این راهکار ممکن است برای خودروهایی که امکان ریست کردن خودکار کدهای خطا را نداشته باشند، کار نکند.

مراحل ریست کردن کدهای خطا به‌صورت زیر است:

  • استارت بزنید و ماشین را روشن و سپس خاموش کنید.
  • این کار را ۳ بار متوالی انجام دهید تا کدهای خطا ریست شوند.

این راهکار شاید ساده به نظر برسد اما بسیاری از افراد آرزو می‌کنند که‌ ای کاش قبل از اینکه به تعمیرگاه بروند، آن را امتحان می‌کردند!

کارشناسی خودرو و بررسی چراغ چک

اگر بخواهید خودرویی را خریداری کنید یا به فروش برسانید، قبل از هر کاری بهتر است خودرو کارشناسی شود و فرد متخصصی، خودرو را به‌صورت کامل از نظر فنی بررسی کند. یکی از گزینه‌هایی که در هنگام کارشناسی خودرو به آن توجه می‌شود، بررسی چراغ‌های هشدار روی داشبورد مانند چراغ چک موتور است. در صورت روشن بودن، آن را در گزارش خود درج می‌کند تا هم خریدار و هم فروشنده از وضعیت خودرو مطلع شوند.

کارنامه سال‌هاست که دسترسی به خدمات کارشناسی خودرو را راحت کرده است. فقط کافی است که درخواست خود را از طریق لینک زیر ثبت کنید تا در مدت کوتاهی متخصصی به آدرس اعلام‌شده اعزام شود.

جمع‌بندی

توجه به چراغ‌های چک روی داشبورد خودرو بسیار مهم است. اگر چراغ هشدار قرمز یا نارنجی روی داشبورد شما ظاهر شد، آن را نادیده نگیرید. خودرو را در مکانی مناسب، پارک کنید و از مکانیک برای بررسی مشکل کمک بگیرید.  این مقاله به شما کمک می‌کند تا علت روشن شدن چراغ هشدار خودرو را بدانید و به‌دنبال راه حل آن باشید.

برای دریافت آخرین اخبار، دریافت کدتخفیف و پیشنهادهای ویژهٔ کارنامه، در خبرنامه عضو شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. قدرت
    قدرت می گوید

    سلام دنا پلاس هرچند وقت یکبار چراغ چک روشن میشه وبعداز رانندگی طولانی ودو بار استارت زدن خاموش میشه قبلا می‌گفتند برای جرقه زن سنسور آب و احتراق میباشد که شمعها رو عوصزکردیم وبقیه بازدید شد مشکلی نداشت لطفا راهکارارایه بدید دیگه چاع چک روشن نشه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.