معرفی دایون Y7؛ این شاسی‌بلند ۷ نفره آفرود را بهتر بشناسید

0 1,020

میانه‌تان با شاسی‌بلندهای آفرود چطور است؟ اگر شما هم جزو آفرودبازان هستید، حتما چیزهایی درباره خودروی جدید صنایع خودروسازی ایلیا شنیده‌اید. این خودرو به‌تازگی به بازار ایران معرفی شده است و که نسبت به برادر کوچکترش، دایون Y5، آپشن‌های بیشتری دارد. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب می‌خواهیم مشخصات فنی و امکانات رفاهی و ایمنی دایون Y7، رقبا و قیمت کارخانه و بازار این خودرو را با هم بررسی کنیم.

معرفی مختصر دایون Y7

ایلیا از خودروسازان جدیدی است که فعالیت خود را از سال ۱۴۰۰ آغاز کرده است. دایون Y5 از اولین خودروهای تولیدی این شرکت بود که در سال اول آغاز به کارِ ایلیا، وارد بازار شد. این خودرو از معدود خودروهای مونتاژی است که امکان آفرود دارد. ایلیا در سال ۱۴۰۲ مدل دایون Y7 را وارد بازار کرد که بزرگتر بود و امکانات بیشتری هم داشت.

 

مشخصات ظاهری دایون Y7

شاسی‌بلند دایون Y7 با طول ۴۷۷۱ میلی‌متر و ارتفاع ۱۸۸۲ میلی‌متر از جمله خودروهای بزرگ و بلند به حساب می‌آید. همچنین، این خودرو قابلیت تنظیم ارتفاع تعلیق هم دارد که به کاربران اجازه می‌دهد ارتفاع خودرو را به‌دلخواه تنظیم کنند.

بیایید نگاهی به مشخصات ظاهری دایون Y7 بیندازیم:

مشخصات ظاهری دایون Y7
طول ۴,۷۷۱ میلی‌متر
عرض ۱,۸۷۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۸۲۸ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۷۹۰ میلی‌متر
فاصله دو چرخ در هر محور جلو/عقب ۱,۵۸۰ میلی‌متر
حداقل ارتفاع از سطح زمین ۲۱۷ میلی‌متر
حداکثر حجم فضای صندوق عقب ۲,۷۸۵ لیتر
تعداد در ۵
تعداد صندلی ۷
حجم باک ۷۲ لیتر

 

ابعاد دایون Y7

برخی معتقدند ظاهر دایون Y7 کمی قدیمی است و می‌توان گفت تا حدی مشابه مشابه نسل اول تویوتا پرادو طراحی شده است البته، بخش عقب خودرو بسیار شبیه کیا سورنتو و اسپورتیج است. به‌هرحال، طراحی ظاهر این خودرو ساده است و پیچیدگی زیادی در بدنه به چشم نمی‌خورد. رینگ‌های این خودرو، ۱۷ اینچی است و لاستیک‌های فاق‌بلند، جلوه قدرتمندی به آن داده است. دایون Y7 به لطف ارتفاع ۱٫۸ متری‌اش از سطح زمین، می‌تواند به‌راحتی از روی هر مانعی عبور کند.

دایون Y7 با داشتن فاصله محوری ۲.۸ متر، از نظر ابعاد، خودروی بزرگی است که با تا کردن صندلی‌های عقب، فضای بار آن بزرگتر هم می‌شود. این خودرو  انتخاب مناسبی برای مسافرت‌های خانوادگی است و به‌دلیل فضای زیاد و سیستم تعلیق مناسب، تجربه سواری نرم و راحتی برای سرنشینان فراهم می‌کند.

promotion banner

مشخصات فنی دایون Y7

پیشرانه دایون Y7 از خانواده K4 میتسوبیشی است. موتور چهار سیلندر توربوشارژ آن حدود ۲٫۴ لیتر حجم دارد و می‌تواند حداکثر ۲۱۵ اسب بخار و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این قدرت و گشتاور باعث می‌شود که دایون Y7 بتواند در ۸.۵ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد. بیشینه سرعت این خودرو، ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است.

موتور دایون Y7

دایون Y7 در هر صد کیلومتر پیمایش، حدود ۱۰٫۱ لیتر بنزین مصرف می‌کند و استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد. جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک آن، نیرو را به هر چهار چرخ خودرو منتقل می‌کند.

دایون Y7 ویژگی بسیار جالبی دارد؛ این خودرو امکان کنترل نحوه انتقال قدرت به چرخ‌ها را به شما می‌دهد. با کمک دکمه‌های روی کنسول میانی پایین دسته دنده، می‌توانید قدرت انتقال نیروی خودرو را به صورت‌های زیر تغییر دهید:

  1. تک دیفرانسیل عقب
  2. دو دیفرانسیل سبک
  3. دو دیفرانسیل سنگین

علاوه‌براین، دایون Y7 قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب دارد و در مواقع نیاز، به‌صورت اتوماتیک فعال می‌شود.

در ادامه، فهرست مشخصات فنی دایون Y7 را می‌بینید:

مشخصات فنی دایون Y7
پیشرانه توربوشارژ میتسوبیشی ۴K22D4T
گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته تیپ ترونیک
حجم موتور ۲٫۴ لیتر
قدرت ۲۱۵ اسب بخار
گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر
مصرف ترکیبی ۱۰٫۱۵ لیتر در صد کیلومتر

در تست‌های انجام‌شده، کشش دایون Y7 در سربالایی‌ها، خوب ارزیابی شده است و می‌تواند با سرعت مناسبی در سربالایی‌ها حرکت کند. گیربکس دایون Y7 از نوع اتوماتیک ۶سرعته تیپ ترونیک است. تیپ ترونیک می‌تواند برای رانندگان تازه‌کار یا کسانی که می‌خواهند راحت‌تر با گیربکس کار کنند، بسیار مفید باشد.

شاسی‌بلند دایون Y7 با داشتن سیستم تعلیق جناقی در جلو و سیستم تعلیق مولتی‌لینک ۵‌ اتصاله و فنر لول در عقب، قابلیت‌های آفرودی مناسبی ارائه می‌دهد. سیستم‌های تعلیق متفاوت، همراه با سیستم رانندگی سه‌حالته با قفل دیفرانسیل عقب، باعث شده‌اند دایون Y7 در محیط‌های آفرودی مختلف عملکرد مناسبی داشته باشد.

سیستم انتقال قدرت ۳‌حالته ۲H، ۴H و ۴L به کاربر امکان می‌دهد که به‌صورت دستی نحوه انتقال قدرت به چرخ‌ها را تعیین کند:

  • حالت ۲H: برای مسیرهای عادی و خیابانی
  • حالت ۴H: برای مسیرهای آفرودی و شرایط خاصی مانند جاده‌های خاکی و شنی
  • حالت ۴L: برای مسیرهای بسیار دشوار کوهستانی و ناهموار
دایون Y7 با توجه به سیستم تعلیق و شیوه‌های متفاوت انتقال قدرت، می‌تواند در مسیرهای آفرودی مختلف از جمله خاکی، کوهستانی و شرایط دشوار، تجربه آفرودی مناسبی ارائه دهد.

امکانات کابین و طراحی داخلی

طراحی داشبورد و رودری‌های دایون Y7 بسیار ساده و معمولی است. داشبورد در رنگ مشکی و با طرح پیانویی ساخته شده است که همین طرح، برای کنسول وسط و روی در خودرو هم درنظر گرفته شده است. روی صندلی‌ها و در‌های خودرو، چرم مشکی با دوخت‌های قرمز کار شده است. این خودرو یک نمایشگر سیستم صوتی ۸ اینچی دارد. تمامی کنترلرها دیجیتالی‌اند و نمای مدرنی به فضای داخل کابین داده‌اند.

داشبود دایون Y7

به لطف فاصله محوری زیاد، فضای داخل کابین این خودروی ۷نفره زیاد است. ردیف دوم به‌گونه‌ای طراحی شده است که فضای کافی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد به‌طوری‌که حتی افراد قدبلند هم به‌راحتی می‌توانند در خودرو بنشینند.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی

دایون Y7 به دسته‌های پشت غربیلک فرمان، آپشن‌های سنسور نور و سنسور باران مجهز شده است. در سمت چپ پنل داشبورد، دکمه سامانه کنترل پایداری الکتریکی دیده می‌شود که در سربالایی می‌توان آن را فعال کرد. می‌توان در کلاستر خودرو اخطار مربوط به سنسور پایش باد تایرها را هم مشاهده کرد. این خودرو، به دی‌لایت مجهز شده است و می‌تواند دید بهتری در هوای مه‌آلود و تونل‌ها بدهد. نمایشگر لمسی، صندلی برقی راننده، استارت دکمه‌ای، سانروف، دوربین عقب و آینه‌های تاشوی برقی از دیگر امکانات رفاهی دایون Y7 هستند.

این خودرو همچنین امکان تنظیم الکتریکی شدت جریان باد ردیف دوم و سوم را هم فراهم می‌کند. یعنی راننده می‌تواند قدرت و میزان هوای ورودی به فضای کابین را تنظیم کند. این ویژگی می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی در افزایش راحتی سرنشینان در طول سفر و همچنین در تنظیم دمای مطلوب در داخل خودرو مؤثر باشد.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی و ایمنی
ABS + EBD دارد
ایربگ راننده دارد
ایربگ سرنشین جلو دارد
سیستم هشدار نبستن کمربند دارد
ایزوفیکس صندلی کودک دارد
کمربند ایمنی ۳ نقطه‌ای همه ردیف‌ها دارد
سیستم ورود بدون کلید دارد
استارت دکمه‌ای دارد
سیستم کروز کنترل دارد
دوربین عقب دارد
قفل دیفرانسیل مکانیکی اتوماتیک دارد
سیستم مانیتورینگ فشار باد تایر TPMS دارد
سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC دارد
سیستم چراغ اتوماتیک Autolight دارد
نشانگر تعویض دنده GSI دارد
سیستم ناوبری هوشمند GPS دارد
صفحه نمایش مرکزی ۸ اینچی لمسی
سیستم بلوتوث دارد
ورودی USB دارد
تعداد بلندگو ۸
سانروف برقی دارد
گرمکن آینه‌های جانبی دارد
آنتن کوسه‌ای دارد
چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم نور دارد
مه‌شکن عقب دارد
دی‌لایت دارد
برف‌پاک‌کن اتوماتیک مجهز به سنسور باران دارد
کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل روی فرمان دارد
نمایشگر پشت آمپر چندمنظوره ۶ کیسه هوا
تهویه مطبوع دیجیتال دارد
کنترل مستقیم سیستم تهویه مطبوع ردیف عقب دارد

 

تیپ پلاس دایون Y7، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه و رادار نقطه کور هم دارد.

مزایای دایون Y7

  • قابلیت آفرود
  • فضای بزرگ داخل کابین
  • سواری تقریبا راحت و نرم
  • شتاب و کشش خوب

معایب دایون Y7

  • نداشتن بعضی آپشن‌های ایمنی
  • استفاده از پلاستیک خشک در کابین
  • نداشتن تهویه اتوماتیک
  • طراحی ظاهری نسبتا قدیمی
  • ظاهر یکسان در دو مدل Y7 و Y5
  • تعداد نمایندگی‌های کم در سطح کشور

قیمت دایون Y7

در تازه‌ترین اطلاعیه فروش دایون که از سوی شرکت خودروسازی ایلیا منتشر شده است، قیمت نهایی خودرو اعلام نشده است و تنها مبلغ ۸۰۳ میلیون تومان به‌عنوان پیش‌‌پرداخت علی‌الحساب اعلام شده است.

در زمان نوشتن این مطلب و در تازه‌ترین آگهی‌های فروش، قیمت دایون Y7 حدود ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان ثبت شده است.

 

رقبای دایون Y7

دایون Y7 به دلیل دو ویژگی شاسی‌بلند بودن و داشتن دو دیفرانسیل، رقیبان زیادی ندارد. اصلی‌ترین رقیبان دایون Y7 را می‌توان خودروهای ژاپنی دو دیفرانسیل کارکرده مانند میتسوبیشی پاجرو و تویوتا لندکروزر و پرادو دانست.

البته نباید از خودروهای تازه‌نفسی مثل لئو MX8‌ هم غافل شد. این خودرو نسل جدیدی از نیسان پالادین است که با نام نیسان رونیز به بازار عرضه شده است. مشخصات فنی دایون Y7 و نیسان رونیز بسیار شبیه است و به همین خاطر، احتمالا رقابت تنگاتنگی با هم خواهند داشت.

اتریوت و فوتون ساوانا هم رقبای احتمالی دایون Y7 هستند.

سخن آخر

دایون Y7 از خودروهای شاسی‌بلند بازار است که قابلیت آفرود دارد و به امکاناتی مثل سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل قدرت مجهز شده است.

امیدواریم با مطالعه این مطلب، به پاسخ تمام سؤالاتتان درباره دایون Y7 رسیده باشید. اگر هنوز سؤالی در ارتباط با این خودرو دارید که بی‌جواب مانده است، در پایین همین صفحه در بخش نظرات آن را برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه، آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.