بررسی دایون Y5؛ شاسی‌بلند ۷نفره و آفرود با قیمت مناسب

0 1,973

تجربه آفرود با نصف قیمت! خودروهای کراس اوور بازار را تصاحب کرده‌اند و با عنوان شاسی‌بلند در خیابان‌ها دیده می‌شوند. اگر واقعا به‌دنبال یک شاسی‌بلند با قابلیت آفرود مناسب می‌گردید، با ما در این مطلب از کارنامه همراه باشید. قرار است یک شاسی‌بلند واقعی (SUV) با نام دایون Y5 را معرفی و بررسی کنیم. دایون Y5 محصولی از شرکت باسابقه چینی دایون است که با شاسی مستقل از بدنه ارائه شده و در ایران توسط ایلیا موتور عرضه می‌شود تا با یواز پاتریوت رقابت کند. وسایل کمپ خود را آماده کنید و کمربندهای خود را ببنید تا بررسی دایون Y5 را شروع کنیم.

معرفی کلی دایون Y5

دایون Y5 برادر دوقلوی دایون V5 است. دایون V5 یک پیکاپ است که با نام مکث موتور کلوت و توسط شرکت مکث موتور در ایران عرضه می‌شود. این خودرو در برخی بازارها با نام دانگ فنگ S16 هم عرضه می‌شود که تنها در لوگو و تریم داخلی تفاوت‌هایی دارد. دایون Y5 یک شاسی‌بلند بزرگ ۷نفره است که با موتور میتسوبیشی، سیستم تعلیق خوب و قیمت نسبتا مناسب قصد دارد توجه علاقه‌مندان به آفرود را جلب کند اما تا چه حد موفق خواهد بود؟ بیایید ببینیم.

 بررسی ظاهری دایون Y5

طراحی دایون y5

مثل همیشه با مشخصات ظاهری شروع می‌کنیم: 

مشخصات ظاهری
طول ۴,۷۷۱ میلی‌متر
عرض ۱,۸۷۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۸۲۸ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۷۹۰ میلی‌متر
وزن ۱,۹۹۵ کیلوگرم

 

با نگاهی به جدول متوجه خواهیم شد که با یک شاسی‌بلند نسبتا بزرگ طرف هستیم. دایون Y5 از لحاظ ابعاد کمی بزرگ‌تر از سانتافه و کمی کوچک‌تر از یواز پاتریوت است. وزن خودرو هم برای یک خودروی آفرود ۷نفره مناسب به نظر می‌رسد؛ اما در مقایسه با کراس‌اوورهای شهری مانند سانتافه، با اختلاف وزن نزدیک به ۳۵۰ کیلوگرم، کاملا سنگین‌تر است.

در مقایسه با ترندهای اخیر طراحی و خودروهای چینی مدرن بازار ایران، دایون Y5 کمی قدیمی جلوه می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که این خودرو در سال ۲۰۱۵ راهی بازار شده و این سبک طراحی در آن زمان متداول بوده است.

بررسی نمای جلوی دایون Y5

نمای جلویی خودرو را دو چراغ بزرگ، جلوپنجره بزرگ با نوارهای کرومی افقی و لوگوی بزرگ دایون تشکیل می‌دهند. آرایش چراغ‌ها در کنار جلوپنجره، من را یاد پرادو J150 می‌اندازد که به نظرم برای یک خودروی آفرودی منطقی است و قرار نیست کاربرد را فدای زیبایی کند.

بررسی نمای کناری دایون Y5

نمای جانبی دایون y5

طراحی نمای کناری به‌خصوص در قسمت پنجره‌ها، شبیه کیا سورنتو است. من این سبک طراحی پنجره‌ها را دوست دارم چون نور و دید کافی را برای همه سرنشینان خودرو حتی در ردیف سوم فراهم می‌کند. مهم‌ترین المانی که در نمای جانبی دایون Y5 می‌بینیم، لاستیک‌هایی با فاق زیاد و رینگ‌های ۱۷ اینچی است که کاملا حس یک خودروی شاسی‌بلند (SUV) را منتقل می‌کند. تنها نکته عجیب در این قسمت از نظر من، نوار کرومی بلندی است که قسمت پایینی درها را دربر گرفته و مشخص نیست هدف طراح از قرار دادن آن در یک خودروی آفرودی چه بوده است!

بررسی نمای پشتی دایون Y5

نمای پشتی دایون y5

خب به نمای پشتی که می‌رسیم، طراحی چراغ‌های هیوندای توسان IX35 را می‌بینیم که زیر یک پنجره کاملا بزرگ قرار گرفته‌اند. طراحی پشتی مانند دیگر قسمت‌ها کاملا ساده اما خوب است، به‌شخصه دید خوبی را که شیشه عقب در اختیار راننده قرار می‌دهد، به‌عنوان یک امتیاز مثبت در نظر می‌گیرم. به‌صورت کلی، طراحی بیرونی دایون Y5 هیچ چیز جدیدی ارائه نمی‌دهد و مجموعه‌ای است از طراحی خودروهای دیگر! بنابراین اگر به‌دنبال طراحی زیبا و تکنولوژی‌های روز هستید و به آفرود علاقه زیادی ندارید، همین‌جا خواندن را متوقف کنید چون این خودرو برای شما مناسب نیست!

promotion banner

مشخصات فنی دایون Y5

موتور دایون y5

و اما می‌رسیم به مهم‌ترین بخش دایون Y5 یعنی مشخصات فنی و سیستم تعلیق. بگذارید خبر خوب را در ابتدای همین قسمت بدهم؛ دایون Y5 از یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر ساخت میتسوبیشی بهره می‌برد که با یک گیربکس اتوماتیک ۶سرعته جفت شده است.

مشخصات فنی
محور محرک دو دیفرانسیل ۳ حالته با قفل مکانیکی عقب
پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ
گیربکس ۶ دنده اتومات
حجم موتور ۲ لیتر
قدرت ۲۰۲ اسب‌بخار
گشتاور ۲۸۰ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت
مصرف ترکیبی ۹.۳ لیتر در صد کیلومتر

 

بررسی موتور دایون Y5

موتور ژاپنی میتسوبیشی نوید یک عملکرد خوب را می‌دهد که البته همین‌طور هم هست. ۲۰۲ اسب بخار قدرت شاید خیلی چشم‌گیر به نظر نرسد؛ اما گشتاور ۲۸۰ نیوتون‌متری، آن‌ هم در دور موتور پایین همان چیزی است که در یک آفرود نیاز دارید. دایون Y5 از نظر شتاب و حداکثر سرعت خودروی تند‌وتیزی نیست و با توجه به وزن ۲ تُنی و کاربری آن هم نباید از آن چنین انتظاری داشت. با وجود این، در استفاده شهری و بین‌شهری به‌هیچ‌وجه احساس کُندی به راننده منتقل نمی‌‌شود.

سیستم تعلیق دایون y5

بررسی سیستم تعلیق دایون Y5

در خودروهای شاسی‌بلند واقعی، سیستم تعلیق بخش مهمی است که نمی‌توان به‌سادگی از آن گذشت. دایون Y5 از سیستم تعلیق جناقی دوبل در جلو و سیستم تعلیق مولتی‌لینک ۵اتصاله و فنر لول در عقب بهره می‌برد که مشابه آن را در یک خودروی آفرودی مشهور به نام تویوتا اف‌جی کروز دیده‌ایم. این دو سیستم تعلیق متفاوت اما مکمل، تیم برنده‌ای می‌سازند و تجربه آفرودی خوب و سواری نرم شهری را ارائه می‌دهند.

اما این همه‌چیز نیست! دایون Y5 از یک سیستم رانندگی سه‌حالته با قفل دیفرانسیل عقب استفاده می‌کند که آن را به یک خودروی آفرودی وسوسه‌کننده تبدیل کرده است. سیستم انتقال قدرت ۳حالته شامل سه تنظیم ۲H، ۴H و ۴L می‌شود که در حالت ۲H قدرت به چرخ‌های عقب و در حالت ۴H قدرت به هر چهار چرخ منتقل می‌شود تا به‌اصطلاح خودرو در حالت دو دیفرانسیل قرار بگیرد. حالت جذاب‌تر ۴L است که حداکثر قدرت و گشتاور را به چهار چرخ خودرو منتقل می‌کند تا به‌راحتی بتوانید از ناهمواری‌ها و شیب‌ها عبور کنید.

قفل دیفرانسیل عقب، این سیستم را کامل می‌کند تا در مواقعی که یکی از چرخ‌های عقب روی زمین نیست، از هرزگردی جلوگیری کند و خودرو بتواند از حالت نامتعادل خارج شود. این ویژگی بسیار مهم است و توانایی‌های آفرودی یک خودرو را از سایر خودروها متمایز می‌کند. درنهایت، من همه ویژگی‌های فنی، تعلیق و عملکردی خودرو را دوست دارم و با توجه به قیمتش، دایون Y5 را تحسین می‌کنم.

 

کابین دایون Y5

کابین دایون y5

شاید اگر هنوز در سال ۲۰۱۵ بودیم، طراحی داخلی دایون Y5 را با هیجان بررسی و توصیف می‌کردیم. اما خب این‌طور نیست و باید گفت طراحی داخلی این خودرو در ساده‌ترین حالت ممکن قرار دارد. خبری از پشت آمپر دیجیتالی یا صفحه نمایش بزرگ در این خودرو نیست و باید به یک صفحه ۸اینچی با کیفیت متوسط راضی باشید. طراحی کلی داشبورد شبیه جک S5 است؛ به‌خصوص در قسمت پشت آمپر، فرمان و صفحه نمایش. جایگاه دریچه‌های کولر این دو خودرو هم شبیه است.

کیفیت متریال استفاده‌شده در کابین هم خیلی چنگی به دل نمی‌زند و به وفور از پلاستیک خشک استفاده شده است. صندلی‌ها هم از جنس چرم مصنوعی‌اند و طراحی ساده‌ای دارند. صندلی‌های ردیف دوم خیلی نرم و راحت به نظر نمی‌رسند، اما فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند. ردیف سوم تنها برای کودکان و افرادی با قد حداکثر ۱.۶۰ متر مناسب است. با خواباندن این صندلی‌ها هم می‌توانید فضای صندوق عقب را افزایش دهید.

به‌دلیل شکل طراحی، فضای سر هم در ردیف دوم و هم در ردیف سوم کاملا کافی است و پنجره‌های بزرگ، نور کافی را به کل خودرو می‌رساند. به‌طور کلی طراحی داخلی خودرو با توجه به کاربری آن خوب است اما کیفیت چندان بالایی ندارد و با این رده قیمتی، کراس‌اوورهای مدرن و باکیفیت داخلی خیلی خوبی در بازار وجود دارند. بنابراین اگر طراحی، کیفیت و راحتی همه سرنشینان یک فاکتور مهم برای شماست، شاید نیاز باشد که سایر گزینه‌های دردسترس را هم بررسی کنید.

امکانات رفاهی و ایمنی دایون Y5

آپشن‌های دایون y5

قبل از هر چیز باید توجه داشت که با یک شاسی‌بلند آفرودی نسبتا قدیمی رو‌به‌رو هستیم. بنابراین، نباید توقع لیست آپشن‌های بلندبالا را داشته باشید. با وجود این، دایون Y5 اکثر آپشن ضروری را دارد که شامل کروز کنترل، کنترل پایداری، سنسور و دوربین عقب، سنسور فشار باد تایر و دیگر آپشن‌های درج‌شده در جدول زیر می‌شود:

کروز کنترل دارد
کنترل ایستایی در سربالایی ندارد
کنترل سرعت در سرازیری ندارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور عقب دارد
سنسور فشار باد تایر دارد
رادار نقطه کور ندارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز پارک برقی ندارد
دی‌لایت دارد
چراغ مه‌شکن جلو و عقب دارد
دوربین عقب دارد
دوربین جانبی ندارد
دوربین ۳۶۰ ندارد
ایربگ‌ دارد – دو عدد
صندلی‌ راننده برقی ۶ جهته
صندلی سرنشین جلو دستی ۴ جهته
گرمکن صندلی دارد
آینه جانبی تاشو برقی دارد
آینه جانبی با گرمکن دارد
سانروف دارد
سقف پانوراما ندارد

 

به‌شخصه نداشتن دوربین جانبی و دوربین ۳۶۰ درجه را برای خودرویی با این ابعاد یک ضعف مهم می‌دانم؛ چرا که رانندگی در شهرهای شلوغ و جاده‌های تنگ شهری را سخت می‌کند. خوشبختانه در ردیف سوم، دریچه‌های تهویه مطبوع وجود دارد و هوای ردیف دوم و سوم خودرو را متعادل می‌کند. ضعف دیگر در قسمت آپشن‌ها را باید در تعداد ایربگ‌ها و نداشتن ایربگ‌های جانبی دانست. سایر آپشن‌های دایون Y5 مربوط به سیستم تعلیق است که پیش‌تر به آن اشاره کردیم.

 

قیمت کارخانه‌ و رقبای دایون Y5

قیمت کارخانه دایون Y5 در آخرین عرضه رسمی توسط ایلیا موتور ۱ میلیارد و ۲۴۸ میلیون تومان اعلام شد و قیمت بازار این خودرو در زمان نگارش این مطلب، چیزی بین یک ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون برای مدل پایه تا ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون برای مدل پلاس است.

از مهم‌ترین رقبای دایون Y5 می‌توان به یواز پاتریوت اشاره کرد که از لحاظ ابعاد، رده قیمتی و توانایی‌های آفرود، وجه اشتراک زیادی با دایون Y5 دارد. البته شاسی‌بلندهای واقعی (SUV) بیشتری در بازار وجود دارند؛ مثلا سوزوکی گرند ویتارا، کیا موهاوی، هیوندای وراکروز، تویوتا اف‌جی کروز و حتی برخی از پیکاپ‌های چینی مثل کی‌ام‌سی T8 از رقبای دایون محسوب می‌شوند.

سخن آخر

دایون Y5 یک شاسی‌بلند واقعی است که می‌تواند علاقه‌مندان به آفرود را راضی نگه‌دارد و در کنار آن، سواری شهری مناسبی ارائه دهد. سیستم تعلیق با همکاری سیستم انتقال قدرت سه‌حالته تجربه لذت‌بخشی از آفرود را ارائه می‌دهد و موتور ساخت میتسوبیشی این خودرو تضمین می‌کند هر جایی که به قدرت و عملکرد قابل‌اتکا نیاز دارید، کنارتان باشد. اما اگر علاقه چندانی به آفرود ندارید و به‌دنبال یک خودروی خانوادگی با ظاهر شاسی‌بلند هستید، کلا این خودرو را از لیست خود حذف کنید چرا که از لحاظ کیفیت و امکانات کابین و آپشن‌ها، شما را کاملا ناامید خواهد کرد. در نهایت به یاد داشته باشید که دایون Y5 یک شاسی‌بلند ارزان قیمت است که قرار است با هدف آفرود مورد استفاده قرار بگیرد نه یک کراس‌اوور مدرن با لیست بی‌پایان آپشن‌ها!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.