شایع ترین ایرادات پژو ۴۰۵ و هزینه‌های نگهداری آن

3 48,285

طبق آمار دقیق مرکز آمار کشور، در طول تاریخ صنعت خودروسازی کشور یعنی از سال ۴۷ تا پایان سال ۹۸ بیش از ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار دستگاه سواری در کشور تولید شده است. در این میان خانواده پژو ۴۰۵ (۴۰۵، آردی، پارس)  بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه از این تولیدات را به خود اختصاص داده و رتبه دوم پرفروش‌ترین خودروی کشور را از آن خود کرده‌اند. در این خانواده، پژو ۴۰۵ بیشترین سهم تولید و فروش را به خود اختصاص داده است. البته که این خودرو معایب و دردسرهای بسیاری هم همراه دارد اما به دلیل خدمات پس از فروش مناسب، تامین راحت قطعات و البته تعمیرات ساده که در هر تعمیرگاهی قابل انجام است، توانسته به خودرویی پرفروش و خوش‌فروش در بین ایرانیان تبدیل شود.

تاریخچه پژو ۴۰۵ و مدل‌های موجود در ایران

پژو ۴۰۵ اولین بار در سال ۱۹۸۴ توسط کمپانی پژو و در کشور فرانسه، تولید شد. این خودروی فرانسوی چنان خوب عمل کرد که یک سال بعد، در تاریخ ۱۹۸۵ و در حضور برندهایی چون بنز و ب‌ام‌و و… به‌عنوان بهترین خودروی سال اروپا انتخاب شد. در سال ۱۳۶۹ خط تولید پژو ۴۰۵ در ایران افتتاح شد. در آغاز کار، بیش‌تر جنبه سرهم کردن و مونتاژ داشت، اما ایران خودرو سعی کرد تا با کمک مهندسان خود، قطعه‌های مورد نیاز این خودرو را تامین کند. ۴ سال بعد، شرکت ساپکو شروع به تولید قطعات داخلی پژو ۴۰۵ کرد و تا سال ۱۳۷۷ موفق شد نیمی از قطعات مورد نیاز این خودرو را تامین کند. درحال‌حاضر، ۷۷‌ درصد قطعه‌های این مدل در ایران تولید می‌شود به همین دلیل تامین قطعات برای سرویس‌های پس از فروش از وضعیت خوبی برخوردار است. ضمن این‌که نمایندگی‌های ایران خودرو نیز در سراسر ایران وجود دارند و به‌راحتی می‌توانند به این مدل‌ها سرویس بدهند. همین امر باعث شده اقبال به این مدل بیش‌تر و بیش‌تر شود. اکنون پژو ۴۰۵ در ایران با مدل‌های GLX بنزینی و دوگانه‌سوز و SLX تولید و راهی بازار می‌شود.

معایب طراحی بدنه پژو ۴۰۵

شایع‌ترین ایرادات پژو ۴۰۵ را شاید باید در طراحی بدنه آن دانست. این خودرو شاید برای زمان تولیدش یعنی، حدود ۴۰ سال پیش طراحی مناسبی داشت. اما حضور بدون تغییر آن برای سال‌های متوالی در کشور، این چهره جذاب را به صورتی کسل‌کننده و فاقد هرگونه جذابیت تبدیل کرد. پژو ۴۰۵ که در سال‌های ابتدایی دهه ۸۰ میلادی در کمپانی مشهور پینین فارینا طراحی شد، تا سال ۸۸ بدون کوچکترین تغییری در چهره، با همان شکل و شمایل ۳۰ ساله در ایران تولید گشت. همین تکرار بدون تغییر یکی از عوامل ناخوشایند بودن چهره پژو ۴۰۵ است. البته شباهت طراحی محصولات دیگر ایران‌خودرو مانند پژو پارس، سمند و دنا را نیز باید به این بخش مربوط دانست.

promotion banner

شایع ترین ایرادات پژو ۴۰۵

کابین به دور از هیجان پژو ۴۰۵

معایب طراحی کسل کننده پژو ۴۰۵ در داخل کابین نیز دنبال می‌شود. کابینی عاری از امکانات با ساده‌ترین شکل طراحی ممکن، که به مرور زمان با قطعات تماما پلاستیکی پر شد. ایران‌خودرو در ادامه به دلیل اعتراضات متعدد در این بخش، سعی در ارائه فیس لیفت پژو ۴۰۵ با پسوند جدید SLX کرد. تلاشی که مانند تمامی فیس‌لیفت‌های دیگر در ایران ناموفق و بی‌نتیجه بود. SLX درواقع یک GLX بزک کرده است. بزکی که به زیباتر شدن چهره خودرو نیز کمک چندانی نکرده است.

اما از جریان زیبایی شناسی در این بخش بگذریم باید به معضل فضای کم کابین با وجود ابعاد خوب بدنه اشاره کرد. فرم صندلی‌های خودرو طوری است که در ردیف عقب فضای کافی برای سرنشینان فراهم نشده و تنها دو سرنشین می‌توانند احساس راحتی کنند. ضمن اینکه به طور کلی صندلی‌ها از ارگونومی مناسبی برخوردار نیستند و راننده و سرنشینان را در مسیرهای طولانی به شدت خسته می‌کنند. البته نباید از مزیت صندوق بار بزرگ و جادار این خودرو به راحتی گذشت.

حتما بخوانید: مقایسه ساندرو اتوماتیک، پژو ۲۰۷ اتوماتیک و تندر ال‌۹۰ اتوماتیک

فقر امکانات رفاهی

پژو ۴۰۵ خودرویی متعلق به اواخر قرن ۲۰ میلادی است. این محصول در روزهایی روانه بازار جهانی شد که استفاده از شیشه بالابر برقی و تهویه مطبوع در کابین نهایت آپشن هر خودرویی محسوب می‌شد. بنابراین می‌توان درنظر گرفت ادامه تولیدش برای بیش از ۳۰ سال بدون هیچ افزونه خاصی چه شرایطی را ایجاد خواهد کرد. در روزهایی که سیستم‌هایی مانند کیلس استارت، تنظیم برقی صندلی‌ها، اتولایت، تنظیم برقی آینه‌ها، دوربین دید عقب و جلو و بسیاری موارد دیگر از امکانات پایه و ثابت تولیدات حتی اقتصادی در سطح جهانی هستند، پژو ۴۰۵ SLX به عنوان نسخه فول آپشن دارای مه‌شکن‌های عقب و جلو، دو ایربگ، رادیو پخش با قابلیت پخش CD و USB و قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان است. حتی دکمه‌های کنترلر روی این فرمان قابل تنظیم مشاهده نمی‌شود. اکنون سوال این است که این اگر عیب و نقص نیست اسمش را چه می‌شود گذاشت؟

نواقص ایمنی

امروزه شاهد انواع سیستم‌های کمکی و تکمیلی در ترمز خودروها هستیم. آنچه همچنان در پزو ۴۰۵ دیده نمی‌شود. حتی تیپ SLX. درواقع سیستم‌های ABS و EBD تمام دارایی پژو ۴۰۵ در این بخش است و هیچ یک از سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری در آن اعمال نشده است. حال اینکه پژو ۴۰۵ به صورت ذاتی ترمز‌های چندان سریع و تیزی ندارد. به کار رفتن ترمز‌های کاسه‌ای در ردیف عقب نیز که از اصل‌های جدایی ناپذیر ایران خودرو بوده، به عنوان ایرادی دیگر مطرح است. به کار بردن تنها دو ایربگ راننده و سرنشین نیز یکی دیگر از نواقص ایمنی این خودرو محسوب می‌شود. تنها می‌توان به بدنه نسبتا قوی‌ و هندلینگ و پایداری خودرو حتی در سرعت‌های بالا به عنوان مزیت پژو ۴۰۵ در این بخش اشاره کرد.

شایع ترین ایرادات پژو ۴۰۵

مشکلات متعدد فنی

پژو ۴۰۵ GLX در ابتدای ورود به ایران با موتور ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ XU7 تولید و عرضه می‌شد. از نواقص این موتور می‌توان به صدای زیادی که بر اثر عایق‌بندی ضعیف وارد کابین می‌شود و همچنین بالا بودن ذاتی دمای موتور اشاره کرد. این دمای بالا به سرعت منجر به تاب برداشتن واشر سرسیلندر یا به اصطلاح سوختن آن می‌شد. همچنین بازده این موتور نسبت به مصرف سوخت بالایی که دارد بسیار پایین است.

ایران خودرو به دنبال رفع مشکلات ذکر شده اقدام به اعمال برخی تغییرات فنی در پژو ۴۰۵ SLX نمود. تغییراتی از جنس همه تغییرات فنی دیگر کمپانی‌های ایرانی. در نتیجه موتور ۱.۶ لیتری TU5 را که پیشتر در پژو ۲۰۶ شاهد بود در قلب پژو ۴۰۵ کار گذاشت. تغییری که نه تنها مثبت نبود بلکه مشکلات ۴۰۵ را بیشتر هم کرد. موتور مذکور به دلیل عدم تناسب با بدنه و وزن خودرو، ضعف فنی آن را نیز به ارمغان آورد. بنابراین با ۴۰۵ SLX شاید دیگر مشکل صدای موتور و مصرف سوخت بالا را نداشتیم، اما باید عطای شتاب و سرعت بالا را نیز به لقایش می‌بخشیدیم و با یک پیرمرد خسته و بی‌جان که حالا علاوه بر چهره نزار، پای راه رفتن هم نداشت کنار می‌آمدیم.

حتما بخوانید: با بدفروش‌ترین ماشین‌های زیر ۳۰۰ میلیون آشنا شوید

کیفیت پایین ساخت

پژو ۴۰۵ نیز مانند بسیاری از دیگر مونتاژی‌های ماندگار شده در ایران یک تصور عمومی را تقویت کرده است و آن اینکه: «محصولات اولیه وارداتی یا مونتاژهای CKD با وجود عمر طولانی، کیفیت بالاتری دارند.» پژو ۴۰۵ که در ایران سال‌ها از کیفیت ساخت بسیار پایینی رنج می‌برد، پیشتر نیز با مشکل عایق‌بندی ضعیف ماشین همراه بود. بنابراین در این خودرو باید در آرزوی دست‌یافتن به کابینی بی‌صدا بمانید. صدای موتور، فضای بیرون و البته قطعات ضعیف بد مونتاژ شده، از شایع‌ترین ارادات پژو ۴۰۵ هستند که همواره شما را در اتاق تمام تیپ‌های ۴۰۵ همراهی می‌کنند.

یکی دیگر از شایع‌ترین ایرادات پژو ۴۰۵، بازی کردن بیش از حد فرمان در دستان راننده است. حرکات گهواره‌ای بدنه در پیچ‌ها مخصوصا زمانی که خودرو سبک است و بار یا سرنشین ندارد، نیز از دیگر معضلات آن محسوب می‌شود. کلاچ‌گیری با پژو ۴۰۵ نیاز به مهارت خاص خود دارد و کار راحتی نیست. همچنین ترمزگیری خودرو بخصوص در ترمزگیری‌های نرم و آهسته چندان خوب ظاهر نمی‌شود.

هزینه نگهداری و تعمیرات

پژو ۴۰۵ هر ایرادی که داشته باشد یک مزیت بزرگ ارائه می‌کند و آن تامین قطعات به راحتی نوشیدن یک لیوان آب است. سال‌ها حضور این خودرو در بازار کشور این اطمینان را به مالک می‌دهد که در هیچ کجای این کشور نگرانی از بابت تامین قطعات و البته تعمیرکار نداشته باشد. تعمیر تمامی اجزای پژو ۴۰۵ تبدیل به تخصص تمامی تعمیرکاران ایرانی شده است. اما در کنار این موارد باید اضافه کرد که متاسفانه پژو ۴۰۵ خودروی پر استهلاکی است و هزینه نگهداری کمی ندارد. ضمن اینکه وفور قطعات یدکی آن به معنی ارزان بودن آن‌ها نیست. هزینه تعمیرات و خرید قطعات پژو ۴۰۵ تناسب چندانی با یک خودروی اقتصادی ندارد. پژو ۴۰۵ حداقل در ازای هر ۵۵۰۰ کیلومتر کارکرد نیاز به سرویس دوره‌ای دارد. همچنین عدم توجه به این سرویس‌های دوره و انجام آن‌ها در مواقع لازم، می‌تواند به موتور و قطعات فنی خودرو آسیب‌های جدی وارد کند. ضمن اینکه قطعات مصرفی خودرو مانند کلاچ زودتر از حد انتظار مستهلک می‌شوند. به این هزینه‌ها باید معضل مصرف بالای سوخت را نیز اضافه کرد.

جمع‌بندی

با توجه به بررسی‌های انجام شده، پژو ۴۰۵ در بازه قیمتی خود انتخاب چندان مناسبی محسوب نمی‌شود و نمونه‌هایی مانند پژو ۲۰۶ اس‌دی، دنا یا پژو پارس می‌توانند انتخاب‌های بهتری باشند. حتی اگر برای خرید خودرویی مناسب‌تر یک نمونه کارکرده از این مدل‌ها را خریداری کنید، احتمالا شرایط بهتری را تجربه خواهید کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. Behnam
    Behnam می گوید

    من ۴۰۵ دارم ترمزش افتضاح بود بوستر ترمزش سمندی کردم بهتر شد

  2. محسن
    محسن می گوید

    سلام عزیز جان
    من از۹۳ یه ۴۰۵ خریدم .ایراداتی که شما گفتید کاملا درسته ولی دربین خودروهای جدید وقدیمی تولید داخل ۴۰۵ عالیه . پراید و۲۰۶ ودنا که افتضاحا . ۴۰۵ هنوز هم خودروی محبوب خانواده های ایرانیه

  3. مهدی
    مهدی می گوید

    پژو مشکل واشر سرسیلندر دارد همه می دونن دمای موتور غیر استاندارد دارد و تمام لوازم برقی سنسور ها و سیم کشی رو زود مستهلک و نابود می کند، هر چه قدر دمای موتور بالاتر باشه ماشین زود تر نابود میشه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.