اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

مقایسه دنا پلاس با تارا به همراه جزییات کامل آنها

همه ما می‌دانیم که خرید خودرو تقریبا برای هرکسی نوعی چالش بزرگ به شمار می‌رود؛ مخصوصا اگر پای بودجه محدود در میان باشد. اگر بدون تحقیق کافی برای خرید بروید، احتمال اینکه اشتباه کنید زیاد است و پولی را که با زحمت به دست آورده‌اید هدر خواهید داد؛ بنابراین بهتر است با مقایسه خودروها و دانستن ویژگی‌هایشان بهترین تصمیم را بگیرید. حال اگر بودجه‌ای دارید که در حد خرید خودروهایی مانند دنا و تارا است ولی بین آنها دوبه‌شک هستید، در این مطلب دنا پلاس و تارا را با هم مقایسه کرده‌ایم و از ویژگی‌ها و مزایا و معایبشان گفته‌ایم. با ما همراه باشید.

معرفی دنا پلاس

شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۹۵ دنا پلاس را به بازار عرضه کرد. دنا پلاس فیس لیفت دنا است که خودش روی پلتفرم سمند (یا بهتر بگوییم پلتفرم پژو ۴۰۵) ساخته شده است. این پلتفرم با گذشت زمان به‌روزتر شده و اصلاحات زیادی روی آن صورت گرفته است. بااین‌حال دنا پلاس نسبت‌به دنا تغییرات چندانی نداشته و فقط یک فیس لیفت جزئی به‌شمار می‌رود.

در سال ۱۳۹۶ ایران خودرو دنا پلاس توربو دنده‌ای و در سال ۱۳۹۹ دنا پلاس توربو اتومات را روانه بازار کرد که در ادامه همه آنها را بررسی می‌کنیم.

مشخصات فنی دنا پلاس و دنا پلاس اتومات

دنا پلاس

موتور دنا پلاس از نوع ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه با پیشرانه ۱.۶ لیتری با تنفس طبیعی است. ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت دارد و گیربکس آن ۵ سرعته دستی است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن در ۱۳.۵ ثانیه صورت می‌گیرد و بیشینه سرعت آن ۱۸۹ کیلومتر در ساعت است.

دنا پلاس توربو دنده‌ای

دنا پلاس توربو از پیشرانه ۱.۷ لیتری از نوع ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه بهره می‌برد و گیربکس آن ۵ سرعته دستی است. قدرت آن در حالت بیشینه ۱۵۰ اسب‌بخار است و برای شتاب ۰ تا ۱۰۰ به ۱۰ ثانیه زمان نیاز دارد. بالاترین سرعت آن ۲۱۵ کیلومتر در ساعت است و موردپسند جوان‌ترها و افرادی است که خودروهای سریع را دوست دارند.

دنا پلاس توربو اتومات

در سال ۹۹ ایران خودرو مدل اتومات دنا پلاس را به بازار عرضه کرد. تنفس موتور این مدل هم از نوع توربوشارژ است و تقریبا از نظر فنی تفاوت خاصی با مدل توربو دنده‌ای ندارد، به جز شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن که در ۱۰.۵ ثانیه صورت می‌گیرد که با توجه به اتومات‌بودنش طبیعی است.

مشخصات ظاهری دنا پلاس و دنا پلاس اتومات

دنا پلاس

ازنظر ظاهری، دنا پلاس تغییر خاصی در مقایسه با دنا نداشته است. فقط تغییراتی جزئی را در چراغ‌های بزرگ و جلوپنجره آن می‌بینیم و البته در نمای جانبی هم طراحی درها را کمی تغییر داده و خطوطی را به آنها اضافه کرده‌اند. نمای پشتی این خودرو جلوه بخصوصی ندارد و همچنان کسل‌کننده به نظر می‌رسد. چراغ‌های یک‌تکه در پشت کاملا ازنظر اندازه و شکل با چراغ‌های جلو ناهماهنگ هستند.

داخل کابین دنا پلاس همچنان تا حد زیادی نسبت‌به دنا بدون تغییر باقی مانده و تفاوت‌هایی جزئی را در آن شاهد هستیم. برای مثال، دور کنسول میانی و روی حاشیه درها از طرح چوب استفاده کرده‌اند، روکش صندلی‌ها از مخمل است، دستگیره‌ها کرومی هستند و البته در مرکز دایره فرمان هم نوار کرومی را قرار داده‌اند که جلوه خوبی به آن بخشیده است. جنس پلاستیک آن همچنان کمی خشک است و کیفیت بالایی ندارد؛ ولی نسبت‌به بسیاری از محصولات ایران خودرو بهتر است. علاوه بر اینها دنا پلاس سانروف هم دارد که دنا نداشت؛ هرچند از سال ۹۷ که ایران خودرو نسخه توربو را به بازار عرضه کرد، سانروف را از روی دنا پلاس برداشت و فقط آن را مخصوص مدل توربو قرار داد!

دنا پلاس توربو دند‌ه‌ای و اتومات

در مدل توربو، در نمای جلو و نمای جانبی جذابیت بیشتری را شاهد هستیم ولی همچنان همان حالت جسورانه را که در دنا پلاس داشت حفظ کرده است. چراغ‌ها مدرن‌تر شده‌اند و یک ردیف دی‌لایت در زیر چراغ بزرگ قرار داده‌اند. سپر بزرگ و جلوپنجره مشکی آن و دریچه‌های هوا در پایین با هم نمای جالبی ایجاد می‌کنند. نمای جانبی خودرو اسپرت و جوان‌پسند است؛ مخصوصا طراحی گلگیر و درهای خودرو که نسبت به دنا پلاس معمولی بهتر شده است. رینگ‌های دنا پلاس توربو در مدل دنده‌ای ۱۵ اینچی و در مدل اتومات ۱۶ اینچی هستند.

داخل کابین دنا پلاس توربو کاملا مشابه مدل ساده آن است و هیچ تغییری در آن صورت نگرفته است؛ به جز اینکه فضای داخل کابین برای سرنشینان مخصوصا سرنشین عقب کمی محدودتر شده است.

حتما بخوانید: مقایسه سه خودروی دنا پلاس توربو، چری آریزو ۵ توربو، پژو ۲۰۰۸

امکانات و تجهیزات دنا پلاس و دنا پلاس اتومات

از امکانات رفاهی این سدان می‌توان به کلیدهای کنترلی روی فرمان، آینه‌های تاشونده برقی با راهنما، نمایشگر دمای محیط، شیشه‌بالابر برقی، کروز کنترل، جاعینکی، آینه چراغ‌دار روی آفتابگیر و سیستم ضدسرقت اشاره کرد.

از امکانات رفاهی مدل توربو می‌توان به سانروف، کروز کنترل، صندلی‌های برقی در جلو، آینه‌های برقی تاشونده و راهنما دار، ایربگ راننده و سرنشین، صفحه‌نمایش ۷ اینچی، دوربین دید در عقب و سنسور پارک اشاره کرد. همچنین، فرمان دنا پلاس اتومات برخلاف مدل ساده و توربو دنده‌ای که هیدرولیک بودند، از نوع برقی است.

مزایا و معایب دنا پلاس

از مزایا و معایب این سدان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای دنا پلاس

  • کابین نسبتا جادار
  • قدرت و سرعت قابل‌قبول
  • گیربکس روان
  • فرمان برقی در مدل اتومات.

معایب دنا پلاس

  • کمبود امکانات رفاهی باتوجه‌به قیمت
  • طراحی تکراری در همه مدل‌ها
  • کار نکردن دکمه‌های کنترلی روی فرمان در زمانی که سوییچ بسته است
  • نداشتن سیستم کنترل پایدار الکترونیکی
  • حذف سانروف از دنا پلاس و اختصاص آن به مدل‌های توربو.

حتما بخوانید: از شایع‌ترین معایب دنا و هزینه‌های نگهداری آن چه می‌دانید؟

معرفی خودروی تارا

تارا یک سدان خانوادگی محصول ایران خودرو است و روی پلتفرم پژو ۳۰۱ ساخته شده است. نام این خودرو در ابتدا K132 بوده و در سال ۱۳۹۹ آن را طراحی کرده‌اند. این مدل دنده‌ای است؛ اما تارا مدل اتوماتیک هم دارد که تازه به بازار آمده است.

مشخصات فنی تارا

تارا دنده‌ای

موتور تارا از نوع ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ است و از پیشرانه TU5P ۱.۶ لیتری بهره می‌برد که نسخه ارتقایافته TU5 است. بیشینه قدرت آن ۱۱۳ اسب بخار است و گیربکس آن ۵ سرعته دستی است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن در ۱۲.۵ ثانیه صورت می‌گیرد و بیشترین سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است.

تارا اتوماتیک

مشخصات فنی مدل اتومات تارا با مدل دنده‌ای آن مشابه است و تنها تفاوت آنها این است که این خودرو به‌دلیل اتومات بودن از گیربکس ۶ سرعته خودکار بهره می‌برد. میزان قدرت، بیشینه سرعت و مشخصات موتور و پیشرانه مشابه تارا دنده‌ای هستند. هنوز از شتاب مدل اتومات اطلاعاتی در دست نداریم.

مشخصات ظاهری تارا

طراحی نمای بیرونی تارا کمی ناامیدکننده است. چراغ‌های بزرگ جلو اصلا زیبا نیستند و تناسبی بین اندازه اضلاع چراغ دیده نمی‌شود. جلوپنجره آن تقریبا باریک است و انحناهای عجیبی دارد که با دریچه هوای پایین آن اصلا هماهنگ نیست. چراغ‌های مه‌شکن بزرگ‌تر از حد معمول هستند و با چراغ‌های بزرگ مطابقت ندارند. خطوط تیز با شیب‌های تند باعث شده است که تارا در نمای بیرونی اصلا جذاب نباشد. البته شاید این موضوع کمی سلیقه‌ای باشد و به‌نظر خیلی‌ها این طراحی زیبا و خوشایند باشد.

در نمای پشتی هم شاهد چراغ‌هایی در بخش میانی بین دو چراغ بزرگ پشت هستیم که باتوجه‌به ابعاد تارا وصله‌ای کاملا ناجور به نظر می‌رسد.

رینگ‌های مدل دنده‌ای تارا فولادی و رینگ‌های مدل اتومات آن آلومینیومی هستند.

درون کابین این خودرو تقریبا بهتر از نمای بیرونی آن است. غربیلک فرمان تارا سه‌شاخه است و دکمه‌های کنترلی دارد که دور آنها نوار کرومی کشیده شده است. طراحی خلاقانه‌ای در قسمت کنسول میانی دیده نمی‌شود ولی بد نیست. داخل کابین جادار است و طراحی ارگونومیک صندلی‌ها، فرمان و داشبورد قابل‌قبول به نظر می‌رسد.

امکانات و تجهیزات تارا

هردو مدل تارا دنده‌ای و اتومات دارای ایربگ برای سرنشینان جلو، ترمزهای چهارچرخ دیسکی در جلو خنک‌شونده، فرمان برقی، دی‌لایت، شیشه‌بالابر برقی، آینه‌های تاشونده برقی، سیستم کروز کنترل و سیستم پایش فشار باد لاستیک‌ها هستند.

از امکانات تارا اتوماتیک که در مدل دنده‌ای وجود ندارد می‌توان به ایربگ‌های جانبی، سانروف، دوربین دنده‌عقب، صندلی‌های برقی جلو، سنسور نور، سنسور باران، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سنسور پارک، سیستم کمکی در سربالایی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، نشانگر دمای محیط و میرور لینک اشاره کرد.

مزایا و معایب تارا

از مزایا و معایب خودروی تارا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای تارا

  • ترمزهای دیسکی با عملکرد مناسب
  • آپشن‌های کافی در مدل اتوماتیک
  • سیستم پایداری الکترونیکی
  • کابین جادار.

معایب تارا

  • طراحی ناخوشایند در نمای بیرونی
  • کیفیت پایین متریال
  • کمبود امکانات رفاهی در مدل دستی.

حتما بخوانید: معایب خودروی تارا را قبل از خرید بشناسید

مقایسه دنا پلاس با تارا

حال بیایید از جنبه‌های مختلف این دو خودرو را بررسی کنیم.

نمای ظاهری

برای مقایسه دنا پلاس با تارا از نظر ظاهری، هرچند دنا پلاس در تمام نسخه‌هایش طراحی تکراری دارد، باز هم نمای آن زیباتر از تارا است. چراغ‌های جلو در تارا کشیده‌ترند ولی در دنا پلاس زیباتر هستند. جلوپنجره دنا پلاس هم شکیل‌تر از تاراست. از سوی دیگر، در اجزای نمای جلوی تارا نوعی ناهماهنگی دیده می‌شود که در دنا پلاس چنین چیزی نمی‌بینیم. بنابراین از نظر ظاهری، برد با دنا پلاس است.

داخل کابین تارا از دنا پلاس جادارتر است و حالت ارگونومیک‌تری دارد. طراحی داشبورد و صندلی‌ها هردو قابل‌قبول هستند ولی انتخاب صندلی مخمل دنا پلاس و چرم تارا، به سلیقه خودتان برمی‌گردد. به‌جز نوارهای کرومی و فرمان چهارشاخه دنا پلاس، می‌توان گفت هیچ‌یک از این دو خودرو ازنظر درون کابین مزیتی نسبت‌به هم ندارند.

ازنظر کیفیت قطعات همه محصولات ایران خودرو با مشکل مواجه‌اند و شاید بتوان آن را به‌حساب تحریم‌ها گذاشت.

امکانات و آپشن‌ها

در مقایسه دناپلاس با تارا می‌رسیم به بخش آپشن‌ها. از نظر امکانات دنا پلاس دنده‌ای امکانات کمتری نسبت‌به تارا دارد. برای مثال سانروف در دنا پلاس حذف شده و فقط در مدل اتومات آن وجود دارد؛ اما تارا در هر دو مدل سانروف دارد. از سوی دیگر، تارا از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی بهره می‌برد که متأسفانه دنا پلاس فاقد آن است. بااین‌حال دنا پلاس در مدل‌های اتوماتیک کاملا از نظر امکانات و آپشن‌ها برتر از تارا است.

شتاب

دنا پلاس توربو در ۱۰ ثانیه به شتاب ۰ تا ۱۰۰ می‌رسد، درحالی‌که تارا برای این کار به ۱۲.۵ ثانیه زمان نیاز دارد. البته نسخه ساده دنا پلاس درعرض ۱۳.۵ ثانیه به شتاب ۰ تا ۱۰۰ می‌رسد و از شتاب نسخه اتومات تارا هم اطلاعاتی نداریم، بااین‌حال بعید است که بهتر از دنا پلاس توربو باشد. بنابراین از این نظر دنا پلاس توربو چابک‌تر از دنا پلاس و تارا است و نسبت‌به آنها ارجحیت دارد.

سرعت

ازنظر سرعت، مدل‌های توربو دنا پلاس با بیشینه سرعت ۲۱۵ کیلومتر در ساعت، سریع‌تر و قوی‌تر از تارا هستند.

فنی

ازنظر فنی، پیشرانه دنا پلاس توربو ۱.۷ لیتری است در حالی که تارا از پیشرانه ۱.۶ لیتری بهره می‌برد؛ بااین‌حال نمی‌توان تفاوت خاصی در عملکرد آن دو مشاهده کرد. موتور تارا نسخه ارتقا یافته TU5 است و نسبت‌به TU5 معمولی قدرتمندتر است. بااین‌حال پلتفرمی که دنا روی آن ساخته شده است، قدیمی‌تر از تاراست و بنابراین از این نظر تارا ارجحیت دارد. همچنین دنا پلاس توربو مانند هر خودروی توربوشارژ دیگری نسبت‌به شرایط محیطی و سوختی که استفاده می‌کنید حساس است و ممکن است آن‌طور که باید عملکرد خوبی نداشته باشد.

سیستم فنربندی تارا خشک‌تر و ضعیف‌تر از دنا پلاس است. همچنین گیربکس دنا پلاس روان‌تر است و دنده‌ها بهتر جا می‌روند. بااین‌حال از نظر ترمز هر دو در وضعیت مشابهی هستند و هر چهارچرخ آنها ترمزهای دیسکی دارند که عملکرد خوبی را ارائه می‌دهند. یکی از مزایای تارا سیستم کنترل پایداری الکترونیکی است که دنا پلاس از آن بی‌بهره است.

هزینه‌های مصرفی

ازنظر هزینه‌های مصرفی، مصرف سوخت دنا پلاس در حالت ترکیبی ۷.۷ لیتر، دنا پلاس توربو اتوماتیک ۷.۹ لیتر و تارا تقریبا ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است (هنوز مصرف سوخت تارا اتوماتیک را نمی‌دانیم). بااین‌حال می‌توانید مشاهده کنید که از نظر مصرف سوخت تارا کم‌مصرف‌تر است. از سوی دیگر استهلاک خودروهای توربوشارژ بیشتر است و بنابراین به‌طورکلی می‌توان تارا را نسبت‌به دنا پلاس کم‌مصرف‌تر دانست.

مقایسه تارا اتومات با دنا پلاس اتومات

در این بخش جا دارد نوع اتوماتیک این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم.

برای مقایسه تارا اتومات با دنا پلاس اتومات ازنظر ظاهری، باید گفت نمای بیرونی دنا پلاس توربو اتوماتیک زیباتر از تارا اتومات است ولی داخل کابین تارا ارگونومیک‌تر است. همچنین فضای داخل کابین تارا کمی جادارتر از دنا پلاس توربو اتوماتیک است.

همان‌طور که گفتیم، دنا پلاس توربو اتوماتیک از پیشرانه ۱.۷ لیتری با تنفس توربوشارژ بهره می‌برد و تارا اتوماتیک پیشرانه‌ای ۱.۶ لیتری دارد که تنفس آن طبیعی است و از نوع TU5P است. قدرت دنا پلاس توربو اتومات ۱۵۰ اسب بخار و قدرت تارا اتومات ۱۱۳ اسب بخار است. بنابراین به‌طورکلی قدرت و چابکی دنا پلاس توربو اتومات از تارا اتومات بیشتر است. علاوه بر اینها، پلتفرم تارا و سیستم تعلیق آن به‌روزترند.

برای مقایسه مقایسه دنا پلاس توربو اتوماتیک با تارا اتوماتیک، مسلما مدل‌های توربو خیلی چابک‌تر و سریع‌ترند. دنا پلاس توربو اتومات در ۱۰.۵ ثانیه و تارا در ۱۳ ثانیه به شتاب ۰ تا ۱۰۰ می‌رسند.

از نظر گیربکس، هر دو ۶ سرعته خودکار و ساخت چین هستند و می‌توان گفت عملکرد هردو نرم و روان است؛ بااین‌حال دنده‌های دنا پلاس توربو اتوماتیک کمی بهتر جا می‌رود. از سوی دیگر، فشردن پدال گاز دنا پلاس توربو اتوماتیک به‌دلیل توربو بودن بهتر است. ترمزهای هردو قابل‌قبول‌اند؛ اما دنا پلاس توربو اتوماتیک سیستم کنترل پایداری را ندارد و بنابراین در پیچ‌های تند کمی انحراف دارد که در تارا این مشکل رفع شده است.

از نظر مصرف سوخت و قیمت و نیز استهلاک، مسلما دنا پلاس توربو اتوماتیک پرمصرف‌تر است.

جمع‌بندی

باتوجه‌به آنچه در مقایسه دناپلاس با تارا گفتیم، دو خودروی دنا پلاس و تارا از برخی جهات مشابه یکدیگر هستند و شاید دنا پلاس توربو اتوماتیک را بتوان برتر از تارا دانست. بااین‌حال باید ببینید اولویت‌های خودتان چه هستند. شاید شما از نظر ظاهری دنا پلاس را زیباتر بدانید و همین برایتان مهم‌تر باشد، اما برخی ممکن است به سرعت و چابکی آن اهمیت بدهند. برخی دیگر ممکن است امنیت خودرو را مهم‌تر بدانند ولی برخی دیگر به جاداربودن یا امکانات آن اولویت بدهند.

شما کدام یک را ترجیح می‌دهید؟ به‌نظر شما کدام ویژگی‌های خودروها باید در اولویت برای خرید قرار بگیرند؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (24)
نظر بدهید
  • Bn

    کیفیت متریال داخلی تارا مخصوصن رودری های ماشین کاملا برتره دناعه … به صندوق بزرگتر تارا ، کنترل سربالایی ضد هرزگردی ، عایق‌بندی عالی ماشین اشاره نشده . سیستم تعلیق تارا یک سر و گردن از دنا بالاتره … اصلا اینا به کنار کافیه یکبار درب دو ماشین رو باز و بست کنید و خودتون تا تهش متوجه میشید!!!!

    • بهروزی

      بنظر میرسد تارا ماشین مناسب تری هست بخصوص بخاطر عایق بندی صدای خیلی خوب و کنترل سربالایی و سیستم کنترل پایداری (که همین کنترل پایداری در اروپا باعث کاهش ۵۰ درصدی تصادفات و سوانح شده) و صندوق بسیار جادار آن و … .

  • محمدرضا

    اتفاقا طراحی تارا بهتراز دنا است چراکه چراغهای جلو وعقب تارا هماهنگی دارد و اسپورت تارا به روز تر است نسبت به دنا

    • آرمین

      موافقم

  • مهدی

    با سلام ، به نظر بنده نویسنده کاملا یک جانبه از دنا طرفداری کرده خیلی جالبه به دنا میرسه میگه متاسفانه فاقد امکاناته و تارا رو میگه نداره و امکانات تارا رو بیان نمیکنه مثل سنسور باران . کیلس . ای اس پی و خیلی چیزهای دیگه که با سرچ میشه پیدا کرد و من وقت شما عزیزان نمیگیرم . من بین دنا پلاس توربو اتومات و تارا اتومات خیلی تحقیق کردم که یکی رو بگیرم بنظرم اگر فقط سرعت و قدرت مهمه دنا خوبه . تارا تجهیزات خیلی بیشتر ، ایمنی بالاتر و اتاق جادارتر نسبت به دنا داره . باید هر شخص با توجه به شرایط و الویت شخصی انتخاب کنه . امیدوارم همیشه بهترینها رو داشته باشید .

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون .
      امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • حسن

    دنا بخاطر طراحی بد داشبورد فضای داخلیش کوچکتر از تاراست

  • مهدی

    نگه داری دنا پر هزینه می باشد.

  • حسین

    هردو ماشین تقریبا یکی هستند بعضی تفاوت های فنی و ایمنی برای اینه که ایران خودرو بتونه فروش ماشین هاش بالا ببره و از ماشین های روز دنیا کلا عقب هستند

  • پارسا

    سلام من دنا پلاس دارم باید بگم شما ایرادات دنا رو بعد ۲ یا ۳ سال داشتن متوجه می‌شوید اول اینکه اگر مثل من کمی قد بلند باشید فضای پای ردیف جلوی ماشین برای شما بسیار تنگ خواهد بود و اگر صندلی رو به عقب بکشید فضای کابین برای پشت سری تنگ خواهد شد و این واقعا یک عیب بزرگ هست و نکته دیگه اینکه صندلی های دنا واقعا راحت نیست و شما رو توی مسافرت های طولانی مدت شما رو بسیار خسته میکند و به قولی کمر شما رو میزنه و مجبور میشید صندلی رو به عقب بکیشید نکته بعدی در مورد داشبورد بزرگ هست که از یک جهت خوب و از یک جهت یکی از دلایل تنگی فضای کابین هست نکته بعدی در مورد بحث فنی ماشین هست دنا ماشین بسیار تیزی هست و چابکی خیلی خوبی داره مخصوصا توی شهر و جاده موتور ۱.۷خیلی عملکرد خوبی داره اما یک بدی داره گاهی اوقات ماشین خفه میکنه و شما باید معمولا هر ۳ماه یک بار سنسور اکسیژن رو عوض کنید و گرنه خیلی مکان ها شما رو توی جاده میزاره گاهی اوقات هم حتی ۱ سال یکبار شما باید روغن هیدرولیک ماشین رو عوض کنید وگرنه به شدت چوب می‌شود از نظر طراحی هم که یک چیز سلیقه هست ولی چراغ های عقب و جلو دنا مخصوصا در شب خیلی خوشگل هست و تا ا خیلی ماشین خوبی هست طراحی نسبت به دنا جدید تر هست فضای داخلی فوق العاده داری و جا دار هست و صندوق عقب بزرگی نسبت به دنا پلاس داره و از نظر اپشن هم تارا یک سر و گردن از دنا پلاس بهتره نظر دیگری ندارم موفق باشید

  • رضا

    با سلام
    من با دنا تا شش هزار کیلومتر رانندگی کردم و فقط مشکلات دنا رو میتونم بگم
    -دنده ۵ در حال حرکت از دنده خارج و صدا میده
    -در سرعت بالا کاپوت بعلت فشار باد به قسمت جلو امده کاپوت، در بالای چراغها تحت فشار شدیده و احتمال در رفتنش هست
    -در سرعت حدود ۱۲۰ صدای ستون سمت راننده شنیده میشه
    -در سرعت حدود ۱۲۰کناره ستون و درب ها صدای زیادی میده
    از لحاظ سوخت، قدرت و سرعت مشکلی ندارد

  • خشنود

    یکسری نظرات را خوندم واقعا متعجب شدم، گویا برخی دوستان تارا رو سوار نشدن و الکی نظر دادن. تارا از شتاب و قدرت خوبی برخوردار هست و گیربکس تیب ترونیک هم داره که در مواقع ضردری کشش و قدرت مناسب رو داری. هرچند خود آپکوی ایرانخودرو با ریمپ ۱۲۸ اسب بهتون تحویل میده. تارا با موتور tu5 پلاس و به لطف cvvt موتور قابل قبولی هست ۱۱۳ اسب برای یک متور تنفس طبیعی معقوله.ضمنا وزن تارا فقط ۱۱۰ کیلو از ۲۰۶ بیشتره وزن تا را کلاً ۱۱۷۰ کیلو هست با این حال از دنا، پارس ،شاهین و بقیه سدانها سبکتره .سوال اینجاست چطور موتور tu5 معمولی برای بدنه سنگینتر پارس خوبه اما موتور tu5 پلاس که قویتر شده برای ماشینی که سبکتر از پارسه خوب نیست!!!! در موتور ورق های بدنه تارا هم بهتره مطالعه کنید و باعث تشویش اذهان عمومی نشید در بدنه تارا از ورقهایی استفاده شده که تکنولوژی متفاوتی دارن بسیار سبکتر ؟ انعطاف پذیرتر و البته مستحکم تر از بدنه خودروهای دیگه است و باعث جذب ضربه بهتر میشه .این تکنولوژی ساخت ورقهای جدید اگر نبود الان تارا باید نسبت به ابعادش ۳۰۰ کیلو سنگیتر میشد .اتفاقا ورقهای منعطف و نازکتر که البته پشتشون توسط یک کلاف تقویتی مستحکم سراسری تقویت شده یک حسنه برای این خودرو .نمیدونم چرا بعضی ها بدون مطالعه و منطق فقط بلدن تخریب کنند ، بعدشم مردم ما مجبورن به خاطر انحصار خودرو یا از خودروهای داخلی استفاده کنند یا از چینی که اونا هم مشکلات زیادی دارند )کمبود قطعه ،گرانی وحشتناک و غیر معقول قطعات ،کیفیت رنگ افتضاح ، موتورهای ضعیف و پر ایراد و مهمتر از همه بازار خرید و فروش افتضاح و…هر چند کسی منکر این نیست که مردم ما لایق این هستند که بهترین خودروهای دنیا رو سوار بشن اما تو این تولیدات داخل برای خرید تارا شک نکنید

    • منوچهر

      ممنون از دیدگاه خوبتون دوست عزیز.

  • محمدی

    برام عجیبه که ظاهر دنا رو زیباتر از تارا میدونید.
    ضمنا در قسمت مقایسه امکانات و آپشن‌ها نوشتید: تارا در هر دو مدل سانروف دارد
    در قسمت امکانات و تجهیزات تارا نوشتید: از امکانات تارا اتوماتیک که در مدل دنده‌ای وجود ندارد می‌توان به ایربگ‌های جانبی، سانروف …
    نوشته ها تناقض دارن!

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      تارا فقط در مدل اتوماتیک سانروف دارد.

      • سام.

        دنا اتومات هم یانروف دارد

  • بهروزی

    بنظر میرسد تارا ماشین مناسب تری هست بخصوص بخاطر عایق بندی صدای خیلی خوب و کنترل سربالایی و سیستم کنترل پایداری (که همین کنترل پایداری در اروپا باعث کاهش ۵۰ درصدی تصادفات و سوانح شده) و صندوق بسیار جادار آن و … .

  • هادی

    فقط دوستانی که از تارا حمایت کردن !!!!قضاوت رو بازار میکنه و همونطور که شاهدیم دنا خوش فروشتر هس و اینکه دنا از لحاظ ظاهر زیباتر از تاراست تقریبا اکثریت همین نظر رو دارن مگر اینکه طرف تارا داشته باشه و بخواد حمایت کنه البته سلیقه ها متفاوت هس ولی اکثریت نظر ها سمت دنا هس

  • ملو

    یک سوال کردیم تفاوت ابعاد همه چیز گفت غیرازاین آقا یه جدولو کوچولو بذار طول اون اینقد وون اونقدر عرض وارتفاع فلان کاری داره .?

  • سام.

    میشود گفت یک خودرو با کمی تفاوت، از نظر زیبایی داخلی قطعا تارا زیباتر است، اما در کل اگر روزی به هر دلیلی قصد فروش داشته باشیم دنا سریعتر بفروش میرسد. چون تارا جدید است و هنوز امتحان خود را پس نداده‌

  • لطفی

    مردم دیگر مثل سالهای قبل به برخی جزئیات و آپشن‌های نه چندان ضروری دقت نمی‌کنند. با توجه به پرش ناگهانی و زیاد قیمت خودرو، اکثر مردم به دنبال خودروهای با دوام و ایمنی بالا هستند چون میدانند به این زودی قادر به تعویض به احسن خودرو نخواهند بود . اگر ایران خودرو در تولید سمند ال ایکس
    همان کیفیت و آپشن‌های ده سال قبل را ادامه میداد، امروز پر فروش ترین خودروی داخلی بود، یک خودروی واقعا ایمن با آپشن‌های بسیار عالی و فضای مناسب و راحت برای سرنشین و‌ راننده. متاسفانه از حذف نوع ورق بدنه خوب تا آپشن‌های ریز و درشت تا حتی رینگ و سایز لاستیک هم کم کرده.
    دنا و تارا اگر یک تصادف متوسط از جلو کنند، سریعا به سرشاسی و سینی آسیب جدی میرسد . بعد تنها نکته که اشاره نکردید ضعف شدید شاسی و سرشاسی هر دو‌ خودرو است .

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • مهدی

    به نظرم دنا پلاس خیلی گزینه بهتری هست چون یه موتور توربو با صدو پنجاه اسب زیر کاپوت داره و دنده اتومات همخونی بهتر و هماهنگ تر هست و نمای بیرون هم هماهنگی بهتری دارد و امکانات هم که همه چی داره حتی سیستم کشش و کنترل پایداری روی اتومات گذاشتند

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      البته نسخه دنا پلاسی که در حال حاضر در بازار وجود داره فاقد سیستم کنترل پایداری هست.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.