معرفی انواع مدل‌های دنا؛ کدام تیپ دنا مناسب شماست؟

0 74,492

بیایید برگردیم به چندین سال پیش.. به روزهایی که تصمیم گرفته شد خودرویی جایگزین سمند و پژو ۴۰۵ ساخته شود تا این چهره‌های قدیمی جای خودشان را به جوان‌ترها بدهند. اجرای این تصمیم مدتی به تأخیر افتاد ولی در نهایت سدانی به نام دنا بر روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شد.
ایران‌خودرو دنا را در سال ۱۳۹۳ معرفی کرد. در ابتدا، نسخه معمولی این خودرو به بازار عرضه شد و پس از نسخه‌های پلاس و پلاس توربو به خریداران معرفی شدند. در این مقاله به بررسی مدل‌های مختلف دنا می‌پردازیم.

۱. دنا معمولی

همان‌طور که از نامش پیداست، دنا معمولی با وجود تغییرات محسوس نسبت به سمند و ۴۰۵، جذابیت ظاهری خیلی چشمگیری نداشت. البته برای آن دسته از رانندگانی که از سمند و پژو خسته شده بودند، دنا یک خودروی جذاب‌تر محسوب می‌شد. جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های مکعبی باعث شدند که ظاهر آن اسپرت‌تر و متفاوت‌تر به نظر برسد.

این مدل دنا از نظر امکانات رفاهی و ایمنی هم چندان ویژه محسوب نمی‌شود، اما اگر بخواهیم به آپشن‌های کلی آن اشاره کنیم می‌توانیم مواردی مثل سیستم ضدسرقت، سیستم مالتی مدیا، نمایشگر ۷ اینچی، ۲ عدد کیسه هوا، مه‌شکن جلو و عقب، و تهویه اتومات را نام ببریم.

دنا معمولی از موتور EF۷ با گنجایش ۱۶۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر بهره می‌برد و سقف سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر است. مصرف سوخت این خودرو ۷٫۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و شتاب اولیه آن ۱۳٫۵ ثانیه است.

قیمت دنا معمولی حدود ۵۲۰ میلیون تومان و قیمت کارکرده آن بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است.

دنا معمولی

promotion banner

۲. دنا پلاس ساده

دنا پلاس ساده در سال ۱۳۹۵ معرفی شد. گرچه خیلی‌ها انتظار داشتند که تفاوت‌های ویژه‌ای را در نسخه پلاس ببینند، اما چنین اتفاقی نیفتاد. البته چراغ‌های عقب و جلو و جزئیات ریز دیگری تغییر کرده بودند و روی‌هم‌رفته ظاهر جذاب‌تری به آن دادند.

تفاوت دیگر این دو خودرو که البته بیشتر در سطح ایمنی مطرح است، سیستم قطع خودکار بنزین است که هنگام تصادف از آتش‌سوزی جلوگیری می‌کند. همچنین، در ابتدای تولید این خودرو به ۴ کیسه هوا مجهز بود، اما پس از اعمال تحریم‌ها، ایران‌خودرو دو کیسه هوا را حذف کرد و تنها برخی کلاس‌های خودرو با ۴ کیسه هوا تولید شدند.

از دیگر امکانات ایمنی دناپلاس می‌توان به ترمز ضدقفل (ABS) و سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) ایموبلایزر، قفل مرکزی با ریموت، فرمان تلسکوپی و صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس اشاره کرد.

سانروف، دوربین دنده عقب و تنظیم برقی راننده و سرنشین در ۸ جهت از جمله امکانات اضافی دنا پلاس نسبت به دنا معمولی هستند.

قیمت دنا پلاس ساده صفر حدود ۶۵۰ میلیون تومان و قیمت کارکرده آن بین ۵۰۰ تا ۵۸۰ میلیون تومان است.

دنا پلاس ساده

کابین دنا پلاس

۳. دنا پلاس توربو دنده‌ای

دو سال پس از تولید دنا پلاس ساده یعنی در سال ۱۳۹۷، دنا پلاس توربو دنده‌ای به بازار معرفی شد. نسخه توربو تفاوت ظاهری قابل‌توجهی با مدل‌های قبلی ندارد، اما طرح جدید و تغییر سایز رینگ‌ها و تفاوت‌های کوچک در کابین خودرو از جمله تغییرات آن محسوب می‌شوند.

دنا پلاس توربو دنده‌ای همچنان به موتور EF۷ مجهز است و تنها تفاوت آن اضافه شدن تکنولوژی توربوشارژ است. این مدل دنا می‌تواند در ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

سیستم رهیاب، کروز کنترل، تنظیم صندلی‌های جلو به ۸ حالت و افزایش تعداد بلندگوها به ۶ عدد از جمله امکانات رفاهی جدید آن نسبت به مدل‌های قبلی هستند. در کابین خودرو نیز فرمان با روکش چرمی و دوخت قرمز و زیرپایی موکتی با آرم دنا دیده می‌شود.

قیمت دنا پلاس توربو دنده‌ای صفر بین ۶۴۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان و قیمت کارکرده آن حدود ۵۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است.

دنا پلاس توربو دنده ای

۴. دنا پلاس توربو اتوماتیک

آخرین و کامل‌ترین نسخه دنا، نسخه پلاس توربو اتوماتیک است که در سال ۱۳۹۹ معرفی شد.

آپشن‌های جدیدی نسبت به مدل دنده‌ای به این خودرو اضافه شده است، ازجمله فرمان برقی، مانیتور بزرگ مجهز به سیستم GPS و نویگیشن، دی‌لایت، شیشه‌های جانبی مجهز به گرمکن و فناوری روشنایی موقت.

گیربکس به کار رفته در این نسخه از نوع اتومات ۶ سرعته است. دنا پلاس توربو اتوماتیک از پیشرانه EF۷ توربو با کد (EF۷ TC) بهره می‌گیرد. این پیشرانه حداکثر قدرت ۱۵۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۱۵ نیوتن‌متر را تولید می‌کند. شتاب صفرتاصد آن برابر با ۱۰٫۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۰۵ کیلومتر در ساعت است.

طراحی به‌روز، آپشن‌های قابل‌قبول و عملکرد فنی خوب از مزایای دنا پلاس توربو اتوماتیک هستند، اما یکی از نکات منفی آن فضای کم داخل کابین است که به‌دلیل نحوه طراحی داشبورد، رودری‌ها و سانروف باعث شده تا نسبت به دیگر سدان‌ها فضای کوچکتری داشته باشد.

قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک صفر حدود ۷۰۰ میلیون تومان و قیمت کارکرده آن بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

کابین دنا توربو شارژ اتوماتیک

کدام مدل دنا را بخریم؟

اینکه انتخاب شما کدام مدل دنا باشد، هم به سلیقه‌تان در مورد ظاهر خودرو و آپشن‌های آن بستگی دارد و هم بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید. اگر کامل بودن آپشن‌ها و جذابیت ظاهری و البته کارکرد فنی برایتان اهمیت دارد، بهتر است که دنا پلاس توربو اتوماتیک را انتخاب کنید. اما اگر یک خودروی روزمره و با قیمت مناسب‌تر می‌خواهید و ظاهر آن اهمیت چندانی برایتان ندارد، می‌توانید سراغ دنا معمولی یا پلاس ساده بروید. با همه اینها، دنا هم از روند افزایشی قیمت خودرو جا نمانده، و نمی‌توان حتی نسخه معمولی آن را یک خودروی ارزان‌قیمت دانست!

برای مقایسه بهتر مدل‌های دنا، نگاهی به جدول‌ زیر می‌اندازیم:

مشخصات فنی دنا دنا پلاس دنا پلاس توربو دنده‌ای دنا پلاس توربو اتوماتیک
حجم موتور ۱۶۴۵ سی سی ۱۶۴۵ سی سی ۱۶۴۵ سی سی ۱۶۴۵ سی سی
نوع موتور EF7 EF7 EF7 TC EF7 TC
تعداد سوپاپ ۱۶ ۱۶ ۱۶ ۱۶
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی-۵ سرعته دستی در کلاس ۷۰۴۰۶ ۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۴۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۷.۴۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۷.۸۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۸.۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۲.۰۳ ثانیه ۱۲.۰۳ ثانیه ۱۰ ثانیه ۱۰.۵ ثانیه

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.