اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

جریمه حرکت دنده عقب در بزرگراه چقدر است؟

حرکت دنده عقب در بزرگراه بر اساس ماده ۱۵۵ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی به طور کلی ممنوع است و جریمه به همراه دارد. این رفتار پرخطر علاوه‌بر آنکه اختلال در امور را به همراه دارد گاها می‌تواند سبب رخ دادن حوادث ناگوار جبران‌ناپذیری نیز شود.

حرکت دنده عقب در بزرگراه یکی از رفتارهای پرخطری است که گاها از رانندگان ایرانی سرمی‌زند. حرکت خطرناکی که برای رانندگان بسیاری از کشورهای جهان غیرقابل تصور است در کشور ما گاها تکرار شده و امری رایج است.

هنگامی که راننده‌ای به صورت دنده عقب شروع به حرکت می‌کند تسلط کافی بر روی وسیله‌نقلیه خود ندارد و طبیعی است که نتواند به میزان لازم و کافی خودرو خود را کنترل کند.

این عمل عموما به علت گم کردن مسیر توسط رانندگان روی می‌دهد و به حدی خطرناک بوده که ممکن است حوادث جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

حتما بخوانید: استعلام خلافی خودرو؛ چگونه خلافی خودرو را کم کنیم؟

جریمه حرکت دنده عقب در بزرگراه

براساس ماده ۱۵۵ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی حرکت با دنده عقب در انواع بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها ممنوع است. انجام این عمل در قانون ۱۵۰ هزار تومان جریمه نقدی برای راننده به همراه دارد. همچنین ۵ نمره منفی برای خودروهای شخصی و ۷ نمره منفی برای خودروهای عمومی در پی خواهد داشت.

گفتنی است تحت هیچ‌ شرایطی راننده‌ها مجاز به حرکت دنده عقب در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها نیستند و تنها در معابر به ضرورت آن هم در هنگام پارک دوبل مجاز به استفاده از دنده عقب هستند.

/blog/drive-reverse-gear-penalty/amp/
اخبار مقررات جدید
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید