ایرادات کارخانه‌ای خودروهای صفرکیلومتر؛ پیش از رسیدن به دست خریدار!

0 216
در سال‌های اخیر، بازار خودروهای صفرکیلومتر در ایران به دلیل قیمت‌های بالا و محدودیت در انتخاب، با چالش‌های بسیاری مواجه بوده است. علاوه بر این، مسئله کیفیت خودروهای تولید داخل و مونتاژ شده نیز به یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران تبدیل شده است. با وجود هزینه‌های زیادی که مصرف‌کنندگان برای خودروهای صفرکیلومتر پرداخت می‌کنند، نقص‌های فنی و مشکلات بدنه در این خودروها همچنان یک موضوع بحث‌برانگیز است.

بررسی‌ها و داده‌کاوی‌های کارنامه از کارشناسی حدود ۵۰۰۰ خودرو در سه ماهه اخیر، اطلاعات جالب و در عین حال نگران‌کننده‌ای را درباره کیفیت خودروهای صفرکیلومتر تولید داخل و مونتاژ شده در ایران ارائه می‌دهد. این گزارش نشان می‌دهد که تعدادی از برندهای مطرح خودروهای چینی که در کشور به فروش می‌رسند، از مشکلات قابل توجهی در  بدنه رنج می‌برند.

در میان برندهای مونتاژی، کی‌ام‌سی با بیشترین میزان ایرادات کارخانه‌ای، در صدر جدول قرار دارد و چری، لاماری و جک نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند. این مشکلات و نقص‌های بدنه به حدی جدی است که حتی در برخی از مدل‌های برندهایی نظیر لاماری، فونیکس و هایما، موضوع به تعویض قطعات نیز کشیده شده است. به‌ویژه، ۲ درصد از خودروهای لاماری و ۱ درصد از مدل‌های فونیکس و هایما که توسط کارشناسان کارنامه بررسی شده‌اند، تعویض قطعه داشته‌اند؛ اتفاقی که خریداران خودروهای صفرکیلومتر اصلاً انتظار آن را ندارند.

در جدول زیر می‌توانید درصد و وضعیت خرابی سایر خودروهای مونتاژی صفری که توسط کارنامه کارشناسی‌شده‌اند، را به تفکیک آسیب مشاهده کنید.

افت قیمت خودروهای مونتاژی در لحظه تحویل

موضوع ایرادات خودروهای صفرکیلومتر در حالی است که خودروهای مونتاژی با قیمت‌های نسبتا گرانی در بازار ایران فروخته می‌شوند؛ قیمتی که در برخی موارد دو برابر قیمت جهانی خودرو در کشور مبدا یعنی چین است. طبق داده‌های ارائه شده در این گزارش، این خودروها حتی پیش از استفاده و درست هنگام تحویل، با افت قیمت ۱ تا ۴ درصدی مواجه می‌شوند. افت قیمتی که به دلیل نقص‌های موجود در بدنه و قطعات تعویضی رخ می‌دهد.

خودروهای داخلی هم درگیر مشکلات کیفی

وضعیت خودروهای تولید داخل نیز به‌ویژه در زمینه ایرادات بدنه بهتر از خودروهای چینی نیست. بر اساس داده‌های تیم کارشناسی کارنامه، خودروهایی مانند رانا، اطلس و سمند بالاترین درصد ایرادات را در میان خودروهای داخلی صفرکیلومتر دارند. رانا با ۲۷ درصد ایراد، در صدر جدول قرار دارد و پس از آن اطلس و سمند هر کدام با ۲۵ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. این آمار نشان می‌دهد که حتی خودروهای تولید داخل که انتظار می‌رود از کیفیت بهتری برخوردار باشند، همچنان با مشکلات زیادی مواجه هستند.

جزئیات آسیب‌ها و ایرادات خودروهای داخلی صفر به تفکیک فرورفتگی، رنگ‌شدگی،‌ صافکاری بدون رنگ و سایر آسیب‌ها را هم می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

اما نکته جالب توجه دیگر این است که برخی از نمایندگی‌های فروش حتی اجازه حضور کارشناس را در زمان تحویل خودرو به مشتری نمی‌دهند؛ موضوعی که نگرانی‌های بیشتری را در خصوص شفافیت در معاملات این خودروها به وجود آورده است.

گزارش و بررسی‌های کارنامه نشان می‌دهد که نقص‌ها شامل آبرنگ، خط و خش، فرورفتگی‌های بدنه، ایراد در رنگ کارخانه‌ای، لیسه‌گیری، و تعویض قطعه در بخش‌های سقف، گلگیر، کاپوت، درب و صندوق بوده است. بسیاری از این نقص‌ها برای خریدارانی که هزینه بالایی برای خرید خودروهای جدید پرداخته‌اند، غیرقابل قبول است و انتظار می‌رود که خودروسازان به سرعت اقداماتی برای بهبود کیفیت محصولات خود انجام دهند.

این گزارش بار دیگر پرسش‌های مهمی را درباره کیفیت خودروهای تولیدی و مونتاژ شده و نحوه رسیدگی به ایرادات آنها مطرح کرده است؛ موضوعی که نه تنها بر تجربه خریداران تأثیرگذار است، بلکه به طور مستقیم بر اعتماد به صنعت خودروی داخلی نیز اثر خواهد گذاشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.