همه چیز درباره کارت سوخت؛ از مدارک و مراحل ثبت‌نام تا صدور و پیگیری

2 25,748

اگر خودرو دارید، باید کارت سوخت هم داشته باشید. این کارت راهی برای دریافت سهمیه بنزین شماست. اگر کارت سوخت نداشته باشید، نیاز به صرف هزینه زیادی برای تأمین سوخت خودرو خواهید داشت. سوخت‌گیری برای انواع خودرو و موتورسیکلت‌ها با وجود کارت مخصوص سوخت در جایگاه‌های بنزین کشور مقدور می‌شود. دریافت کارت سوخت به‌جز هزینه اندکی برای ثبت‌نام، هیچ هزینه‌ای دیگری ندارد و در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد. در ادامه درباره این کارت بیشتر می‌خوانید.

کارت سوخت چیست؟

کارت سوخت ابزاری برای دریافت سوخت موردنیاز خودرو از جایگاه‌های بنزین کشور است. با قراردادن این کارت در دستگاه‌های موجود در پمپ بنزین، هر راننده می‌تواند از سهمیه سوخت خود استفاده کند. رانندگان بنا به سهمیه موجود در کارت خود می‌توانند باک خودرویشان را پر کنند.

در نیمه‌شب ابتدای هر ماه، کارت دارندگان وسایل نقلیه شارژ می‌شود. نرخ بنزین سهمیه‌ای، هر لیتر ۱۵۰۰ تومان است. نرخ بنزین آزاد و سوپر هم به‌ترتیب ۳۰۰۰ و ۳۵۰۰ تومان است. سهمیه‌ ماهانه بنزین هم ۶۰ لیتر است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم:

  • سهمیه خودروهای شخصی و سواری: ۶۰ لیتر
  • سهمیه خودروهای دوگانه‌سوز شخصی: ۳۰ لیتر
  • سهمیه موتورسیکلت‌ها: ۲۵ لیتر

کارت‌های هوشمند سوخت شبیه همان کارت‌های اعتباری بانکی هستند که هر روز استفاده می‌کنید. تراشه‌ای الکترونیکی در آنها وجود دارد که باعث می‌شود خاصیت الکترونیکی و هوشمند پیدا کنند.

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

promotion banner

نحوه درخواست کارت سوخت چگونه است؟

روش‌های مختلفی برای درخواست و دریافت کارت سوخت وجود داشت؛ روش غیرحضوری و حضوری. در حال حاضر برای ثبت‌نام و دریافت این کارت فقط امکان مراجعه حضوری به شعب پلیس +۱۰ وجود دارد. در واقع در حال حاضر سایتی برای ثبت‌نام وجود ندارد.

روش‌های غیرحضوری به این ترتیب بود:

  • از راه سایت خدمات دولت؛
  • استفاده از اپلیکیشن دولت همراه؛
  • فرستادن کد دستوری با موبایل.

این روش‌ها را در ذهن داشته باشید، شاید براساس اطلاعیه‌هایی از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در آینده، دوباره این روش‌ها هم قابل‌استفاده باشند. نشانی وبسایت مذکور هم به این شرح است:

  • niopdc.ir

حتما بخوانید:

اخبار خودرو همه‌چیز درباره سهیمه بنزین

مدارک لازم برای ثبت نام کارت سوخت

برای دریافت کارت هوشمند سوخت باید مدارک زیر را ارائه کنید:

  • رونوشتی از شناسنامه و کارت ملی مالک یا وکیل او؛
  • اصل و رونوشتی از کارت، بنچاق یا سند خودرو؛
  • ارائه بیمه‌نامه خودرو یا موتورسیکلت؛
  • کدپستی ۱۰ رقمی و شماره مالک به‌همراه نشانی منزل.

مالک وسیله نقلیه یا وکیل رسمی او باید برای ثبت‌نام به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند. وکیل یا همان نماینده قانونی مالک با ارائه وکالت‌نامه محضری می‌تواند از جانب فرد اقدام به ثبت‌نام کند. نیاز است که در وکالت‌نامه‌، عبارت کارت سوخت قید شده باشد.

کارت سوخت

مراحل ثبت نام کارت سوخت

با داشتن مدارکی که گفته شد، امکان ثبت‌نام برایتان به‌وجود می‌آید. این را هم بدانید که کد ملی واردشده در بخش‌ ثبت‌نام و شماره تلفن همراه اعلامی باید متعلق به مالک خودرو باشند. در پایان ثبت‌نام هم به شما کد رهگیری برای پیگیری کارت سوخت داده می‌شود.

مدت زمان صدور کارت سوخت

۴۰ روز تا دوماه بعد از ثبت‌نام، کارت به دست‌تان خواهد رسید. اگر بعد از این مدت‌زمان موفق به دریافت کارت نشدید، برای پیگیری کارت سوخت درخواستی به اداره پست مراجعه کنید. روش‌های پیگیری دیگری هم وجود دارد که در ادامه برایتان خواهیم گفت.

نحوه پیگیری کارت سوخت چگونه است؟

با در اختیار داشتن کد رهگیری دریافت‌شده در زمان ثبت‌نام می‌توانید به شکل‌های مختلف کارت سوخت‌تان را پیگیری کنید:

  • مراجعه به سایت رهگیری مرسولات پستی برای پیگیری وضعیت کارت؛
  • پیگیری کارت سوخت از طریق پیامک؛
  • استفاده از سایت نیروی انتظامی؛
  • پیگیری کارت سوخت با پلاک.

حتما بخوانید:

بهترین مکمل سوخت خودرو و انواع آن

مراجعه به سایت رهگیری مرسولات پستی

با وجود کد پیگیری که در زمان ثبت‌نام به شما داده می‌شود، امکان پیگیری کارت‌تان در سایت رهگیری مرسولات پستی وجود دارد. گاهی‌اوقات، پستچی کارت را درب منزلتان می‌آورد اما نیستید و مجبور به برگشت‌زدن آن می‌شود. اگر تا ۶ ماه بعد از این موضوع به اداره پست مراجعه نکنید، کارت به شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی بازگشت داده می‌شود. پس با پیگیری کارت سوخت در اداره پست نگذارید که به دردسر بیفتید.

پیگیری کارت سوخت از طریق پیامک

برای پیگیری کارت‌تان می‌توانید از شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ استفاده کنید:

  • اگر موتورسیکلت دارید، ابتدا حرف M و بعد ستاره و در آخر شماره VIN وسیله را به شماره مذکور پیامک کنید.
  • برای پیگیری کارت هوشمند خودرو هم باید ابتدا حرف V و بعد ستاره و در آخر شماره VIN وسیله را به شماره مذکور پیامک کنید.

استفاده از سایت نیروی انتظامی

با مراجعه به سامانه نیروی انتظامی به نشانی زیر هم می‌توانید کارت‌تان را پیگیری کنید:

  • https://www.epolice.ir/

با ورود کد رهگیری می‌توانید از وضعیت کارت‌تان در این وبسایت هم باخبر شوید.

پیگیری کارت سوخت با پلاک

برای پیگیری کارت سوخت با پلاک می‌توانید به سایت epolice.ir مراجعه کنید و با انتخاب بخش درگاه خدمات الکترونیکی و منوی کارت سوخت، اطلاعات پلاک را وارد سایت کنید. با استفاده از گزینه پیگیری کارت می‌توانید از وضعیت آن باخبر شوید.

کارت سوخت

پیگیری کارت سوخت خودرو صفر کیلومتر

خودروهای نو و صفر دارای کارت سوخت هستند و برای دریافت آن، کافی است به دفترهای پستی مراجعه کنید. اگر خودروی صفرکیلومتر خریداری کرده‌اید، پیش از مراجعه به دفترهای پستی می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید و واردکردن کد ۱۶رقمی خودرو (VIN) از وضعیت صدور و ارسال کارت خود مطلع شوید:

  • http://najatracking.post.ir

با مراجعه به وبسایت نیروی انتظامی که در بخش قبلی گفته شد هم می‌توانید در بخش پیگیری کارت، شماره مرسوله پستی‌تان را ببینید و بعد با مراجعه به سایت رهگیری مرسوله‌های پستی از روند ارسال باخبر شوید. بعد از آگاهی از روند صدور کارت می‌توانید به دفاتر پستی مراجعه کنید.

اگر هم تمایل داشته باشید، امکان این وجود دارد که در سایت اداره پست در بخشی مخصوص به کارت هوشمند سوخت، نشانی و کد پستی را وارد کنید. سپس با پرداخت هزینه پست پیشتاز، کارت خودروی صفرتان درب منزل به شما تحویل داده می‌شود و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر پستی نخواهید داشت.

حتما بخوانید:

مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی، مراحل و هزینه آن

هزینه صدور کارت سوخت

در زمان مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ برای ثبت‌نام از شما مبلغ ۱۰هزار تومان دریافت می‌شود. این مبلغ با دستگاه‌های کارت‌خوان موجود در این مراکز قابل‌پرداخت است. برای دریافت کارت هوشمند سوخت خودروهای صفر هم نیاز به مراجعه به ادارات پست وجود دارد. در همان باجه پستی هم هزینه صدور کارت از شما دریافت می‌شود.

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

پیگیری کارت سوخت جامانده در جایگاه

اگر کارت سوخت شما در جایگاه جامانده با به همراه داشتن کارت خودرو یا سند مالکیت به پلیس +۱۰ مراجعه کرده و پرینت سوخت‌گیری خودرو خود را دریافت کنید. در این برگه، مشخصاتی از قبیل زمان و جایگاه سوختی که آخرین بار شما از کارت سوخت خود استفاده کرده‌اید، ذکر شده است. از همه مهم‌تر، شماره ۱۶ رقمی پشت کارت سوخت نیز در آن درج می‌شود.

بهتر است تا ۷۲ ساعت بعد از سوخت‌گیری با به همراه داشتن اسناد هویتی مانند کارت ملی و اسناد خودرو به جایگاه سوخت مراجعه کرده و کارت سوخت خود را دریافت کنید. در غیر این صورت باید در وقت اداری نسبت به صدور کارت سوخت جدید و المثنی اقدام کنید که صد البته فرآیند زمان‌بری است.

سخن آخر

برای دریافت کارت هوشمند سوخت موارد و نکاتی را که گفته شد به خاطر بسپارید. حواستان به پیامک‌هایی هم باشد که سایت‌ها و اپلیکیشن‌های قلابی را برای دریافت کارت یا سهمیه به شما معرفی می‌کنند. بنا به اعلام ارگان‌های رسمی، در حال حاضر ثبت‌نام از راه هیچ سایت یا اپلیکیشن خاصی انجام نمی‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. شهاب رحیمی آذر
    شهاب رحیمی آذر می گوید

    با تشکر

  2. حسین
    حسین می گوید

    متشکرم

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.