اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

کم‌مصرف‌ترین خودروهای بازار ایران کدام‌ها هستند؟

هنگام بررسی خودروهای مختلف، شاخصه‌های متفاوتی مورد نقد قرار می‌گیرند. این شاخصه‌ها معمولا اصلی‌ترین مواردی هستند که یک خودروی خوب، با ارزش خرید بالا و کیفیت ساخت مورد قبول باید داشته باشد. در این بین برخی از این شاخص‌ها اهمیت بیشتری دارند و برخی نیز ممکن است اولویت‌های شخصی باشند. برای مثال ممکن است شخصی به خودروی پرشتاب و چالاک تمایل داشته باشد و لذت سواری برای او در درجه اول اهمیت قرار گیرد. اما برای دیگری مصرف سوخت پایین و عملکرد بهینه موتور اولویت باشد. بنابراین شناخت برترین‌های بازار در هر یک از این شاخص‌ها انتخاب را برای خریدار راحت‌تر می‌مند. امروز قصد داریم کم‌مصرف‌ترین خودروهای داخلی و خارجی بازار را معرفی کنیم تا اگر شما به این مشخصه خودرو بیش از باقی اهمیت می‌دهید آن‌ها را شناخته و سپس به انتخاب بهترین گزینه برای خود بپردازید. با ما همراه باشید.

اهمیت کم‌صرف بودن خودرو

مصرف بهینه خودروها از سال‌های دهه هفتاد میلادی با نفوذ و فعالیت هرچه بیشتر گروه‌های حمایت از محیط زیست در صنعت خودروسازی به نوعی دغدغه تبدیل شد. اهمیت این موضوع تا جایی پیش رفت که خودروسازان برتر جهان به اختراع و تولید خودروهای هیبریدی و برقی روی آوردند و امروزه این خودروهای عمدتا مدرن یکی از اصلی‌ترین لاین‌های تولید کمپانی‌های بزرگ جهان را به خود اختصاص می‌دهند. البته به دلایل متعدد، هنوز هم خودروسازان تلاش خود را برای به‌کار گرفتن تکنولوژی‌های جدید و برتر به‌منظور کاهش مصرف سوخت خودروهای احتراق داخلی با سوخت فسیلی را ادامه می‌دهند. چرا که از نظر کارشناسان حذف کامل موتورهای احتراق داخلی از صنعت خودروسازی به دلایل متعدد امکان‌پذیر نیست.

حتما بخوانید:

با بدفروش‌ترین ماشین‌های زیر ۳۰۰ میلیون آشنا شوید

در این بین، باوجود گسترش هرچه بیشتر تولید و استفاده از خودروهای هیبریدی در دنیا، بازار ایران همچنان تنوع چندانی در این نوع خودرو به خود ندیده است و معدود خودروهای هیبریدی وارداتی موجود در ایران، معمولا به دلیل پیچیدگی‌های فنی با مشکل تعمیرات مواجه هستند. در ادامه با حذف این گروه خودروها، سعی می‌کنیم کم‌مصرف‌ترین خودروها در بازار داخلی‌ها و خارجی‌های بنزین‌سوز را معرفی کنیم. خودروهایی که آمار خرید و فروش بیشتری را در بازار به خود اختصاص می دهند.

کم‌مصرف‌ترین‌ خودروهای داخلی

درمورد خودروهای داخلی، مهمترین عامل کاهش مصرف سوخت، موتور خودرو است. درواقع در خودروهای وارداتی شاید عوامل دیگری که در بهینه‌سازی عملکرد فنی خودرو موثر هستند مانند سیستم سوخت‌رسانی و یا انتقال نیرو هم نقشی در مصرف سوخت داشته باشند، اما درمورد خودروهای داخلی مصرف سوخت خودرو، عمده تاثیر خود را از نوع موتور و سیستم عملکردی آن می‌گیرد. این شما و این کم‌مصرف‌ترین خودروهای داخلی:

پراید ۱۱۱ LE

حضرت پراید که از سال ۷۳ وارد بازار خودروی ایران شد و عرضه و تولید آن تا بیش از ۲۰ سال در کشور ادامه داشت، از همان ابتدا مزیت مصرف سوخت کم را ارائه می‌کرد. پراید که در سال‌های اول با سیستم کاربراتوری تولید می‌شد هم مصرف سوخت پایینی داشت. اما با ایجاد تغییرات در آن و بهینه‌سازی موتور، سیستم انژکتوری در آن جایگزین سیستم کاربراتوری شد و به این  ترتیب پراید با موتور ۱.۳ لیتری خود در سیکل ترکیبی ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر سوخت نیاز داشت. مصرف سوخت پراید در سیکل شهری ۹.۶ لیتر و در سیکل جاده‌ای ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است.  درمورد پراید و کم‌مصرف بودنش البته چند نکته قابل ذکر است. اول اینکه این خودرو با توجه به وزن بدنه، حجم موتور، توان ۶۷ اسب بخار و گشتاور ۱۰۵ نیوتن‌متر، چندان هم کم‌مصرف نیست. درواقع یک موتور و سیستم سوخت‌رسانی بی‌نقص و بهینه با این شرایط سوخت کمتری نیز مصرف می‌کند. به‌خصوص اینکه پراید در سال‌های آخر تولید و جایگزینی سیستم انژکتوری ساخت داخل، مصرف بیشتری پیدا کرده بود و بعضا معادل ۸ لیتر در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی بنزین می‌سوزاند.

  • استاندارد آلایندگی: یورو ۲
  • وزن: ۸۹۰ کیلوگرم
  • ظرفیت باک: ۳۷ لیتر

سمند LX

سمند از دسته تولیدات داخلی است که با موتورها و مدل‌های متنوعی تولید شده است. نسخه LX این خودرو مجهز به موتور محبوب EF7 است. موتوری که ۱.۷ لیتر حجم دارد و با ۱۱۴ اسب بخار قدرت، ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور، یک گیربکس ۵ سرعته دستی و بدنه‌ای سنگین، در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی ۷.۴ لیتر بنزین مصرف می‌کند. این مصرف سوخت برای سدان میان‌سایز نسبتا سنگین سمند مناسب و بهینه است. LX نسخه جدید سمند بود که با هذف بهینه سازی در سال ۸۳ توسط ایران خودرو روانه بازار شد و به نظر در این بخش به موفقیت خوبی نیز دست یافت. مصرف سوخت جاده‌ای این خودرو ۶ لیتر و مصرف سوخت شهری آن نیز ۱۱ لیتر در هر صد کیلومتر است. نکته مهم‌تر اینکه نسخه‌های اولیه سمند و نمونه‌های مجهز به موتور XU7 مصرفی بالاتر از ۱۰ لیتر در سیکل ترکیبی دارند. درواقع  نسخه‌های دیگر سمند (به‌غیر از LX) از پرمصرف‌ترینهای کلاس خود در بازار ایران هستند.

  • استاندارد آلایندگی: یورو ۴
  • وزن: ۱۲۴۰ کیلوگرم
  • ظرفیت باک: ۷۰ لیتر

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

به‌طور کلی تمامی خودروهای مجهز به موتور TU5 خودروهای کم‌مصرفی هستند. حتی پژو پارس در نسخه‌های TU5 با کاهش مصرف چشم‌گیری مواجه شده است. اما از آنجا که TU5 برای ۲۰۶ خلق شده، عملکرد آن در این خودرو از هر لحاظ خوب و قابل قبول است. درواقع با TU5، پژو ۲۰۶ چالاک، تند و تیز و پرشتاب و البته کم‌مصرف است. پژو ۲۰۶ در تمام تیپ‌ها و نسخه‌ها، همواره یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای بازار ایران بوده است و این خصوصیت از اصلی‌ترین مزایای آن محسوب می‌شود. به مجرد اینکه شخصی خودرویی داخلی، کم‌مصرف و مناسب می‌خواهد به او ۲۰۶ را پیشنهاد می‌دهند. اما اکنون می‌خواهیم از پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بگوییم که از موتور TU3، موتور با ۱.۴ لیتر حجم و مصرفی کمتر از برادرش TU5 صحبت کنیم. TU3 را یک گیربکس ۵ سرعته دستی در پژو ۲۰۶ تیپ ۲ همراهی می‌کند. این موتور ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی تنها ۶.۴ لیتر در هر صد کیلومتر است. مصرف سوخت این خودرو در سیکل شهری ۸.۹ لیتر و در سیکل جاده‌ای ۵ لیتر در هر صد کیلومتر است.

  • استاندارد آلایندگی: یورو ۳
  • وزن: ۱۰۲۵
  • ظرفیت باک: ۵۰ لیتر

حتما بخوانید:

بهترین ماشین‌های ایرانی برای خرید

تندر ۹۰

رنو تندر ۹۰، از معدود خودروهای تولید داخل است که از هر لحاظ بهینه و مناسب به‌نظر می‌رسد. از چهره آن که عبور کنیم، با خودرویی خوش‌ساخت، کم‌استهلاک و خوش بازده مواجهیم. تقریبا تمامی بخش‌های عملکردی آن استانداردهای سطح معمول یک خودروی اقتصادی و میان رده را دارند. تندر ۹۰ را باید از نوادر بازار داخلی دانست. این خودرو با موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی خود قادر به تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتن‌متر گشتاور است. این خودرو در حال حاضر با دو نوع گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک و ۵ سرعته دستی در بازار موجود است. مصرف سوخت آن در سیکل شهری ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است. مصرف سوخت شهری این خودرو ۹ لیتر و مصرف سوخت جاده‌ای آن ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است. لازم به ذکر است که این مصرف مربوط به نسخه دستی تندر نود می‌شود و نسخه اتوماتیک آن مصرف سوخت ۸.۳ لیتری در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی را به نام خود ثبت کرده است. هرچند این مصرف نیز همچنان دربرابر برخی دیگر داخلی‌های هم‌کلاسش مانند پژو ۴۰۵ زیاد نیست.

  • استاندارد آلایندگی: یورو ۴
  • وزن: ۱۱۵۵ کیلوگرم
  • حجم باک: ۵۰ لیتر

کم‌مصرف‌ترین‌‌ خودروهای وارداتی

در ابتدا گفتیم که کم‌مصرف‌ترین‌هلی وارداتی قطعا در بین هیبریدی‌ها هستند. اما از آنجا که قیمت اغلب هیبریدی‌های بزار بسیار بالا است و هزینه نگهداری سرسام‌آور آن‌ها و دردسهای‌شان، منجر به نادیده گرفتن مصرف سوخت بیینه‌شان می‌شود، ترجیحا تنها به بررسی خودروهای کم‌مصرف بنزینی می‌پردازیم. لازم به ذکر است که خودروهای مونتاژی در این لیست لحاظ نمی‌شوند و تنها به وارداتی‌ها اشاره خواهد شد.

ام‌وی‌ام ۱۱۰ سه سیلندر

مینی هاچ‌بک ام‌وی‌ام ۱۱۰ در بین اولین چینی‌های راه یافته به ایران قرار دارد. اما نسخه مدنظر ما، از آخرین وارداتی‌های این خودروی کوچک است. از ۱۱۰، دو نسخه با موتورهای ۳ و ۴ سیلندر به ایران راه یافته است. نسخه ۳ سیلندر مدتی در ایران مونتاز می‌شد اما نمونه ۴ سیلندر تنها به صورت وارداتی عرضه شده است. این مینی هاچ‌بک چینی، که در نسخه‌های جدیدش از چهره جذابی نیز بهره می‌برد، در نسخه ۳ سیلندر خود در سیکل ترکیبی ۶.۵ لیتر، سیکل جاده‌ای ۴.۵ لیتر و سیکل شهری ۸.۲ لیتر در هر صد کیلومتر مصرف دارد. این مصرف در بین وارداتی‌های اقتصادی و ارزان‌قیمت در بین کمترین‌ها قرار می‌گیرد. درواقع خودروهایی با مصرف کمتر اما لوکس‌تر و گران قیمت‌تر از ۱۱۰ نیز در لیست وارداتی‌ها دیده می‌شود. این خودرو البته در نمونه ۴ سیلندر با دو جعبه دنده اتوماتیک و دستی عرضه شده است که هیچ یک چنین مصرف بهینه‌ای ندارند. نسخه ۴ سیلندر دنده‌ای مصرف ۷.۵ لیتری و نمونه اتوماتیک آن مصرف ۸ لیتر در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی را ثبت کرده‌اند.

  • استاندارد آلایندگی: یورو ۴
  • وزن: ۸۸۰ کیلوگرم
  • ظرفیت باک: ۳۵ لیتر

دی‌اس ۳

دی‌اس ۳ یک هاچ‌بک لوکس و جذاب شهری است که با مشارکت دانگ‌فتگ چین و سیتروئن فرانسه تولید می‌شود. دی‌اس که در لیست خارجی‌های کم‌مصرف، لاین گران‌قیمت‌ها را پوشش می‌دهد، از پلتفرم مشترک با سیتروئن C3 بهره می‌برد. البته که سیتروین ساخت دی‌اس ۳ را به یک شرکت چینی سپرد تا خودرویی لوکس اما با قیمت مناسب را روانه بازار کند اما، مثل همیشه کاربران ایرانی از این قیمت مقرون ‌به‌صرفه محروم هستند. دی‌اس ۳ از یک موتور ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر خطی توربو بهره می‌برد. این موتور ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن‌متر گشتاور را در اختیار جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک خودرو قرار می‌ده تا این نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل کند. نتیجه همکاری این موتور و گیربکس سقف سرعت ۱۸۸ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۹.۹ ثانیه است. این عملکرد نسبتا خوب و رضایت‌بخش است. اما داستان وقتی جذاب می‌شود که از مصرف سوخت این خودروی کوچک و زیبا بدانیم. مصرف سوخت دی‌اس ۳، در سیکل ترکیبی ۴.۶ لیتر× سیکل شهری ۵.۶ و سیکل جاده‌ای ۳.۹ لیتر در هر صد کیلومتر است که رقمی شگفت‌انگیز برای یک موتور بنزینی احتراق داخلی محسوب می‌شود. این رقم را حتی در خودروهای هیبریدی هم به راحتی نمی‌توان دید.

  • استاندارد آلایندگی: یورو ۶
  • وزن: ۱۰۷۰ کیلوگرم
  • ظرفیت باک: ۵۰ لیتر

ام‌جی ۳

هاچ‌بک سایز کوچک ام‌جی یکی دیگر از وارداتی‌های محدود ام‌جی اما در عین حال خوب و با کیفیت این کمپانی انگلیسی-چینی است. ام‌جی ۳ نیز از آن دست خودروهای چینی محسوب می‌شود که درصورت واردات گسترده‌تر احتمالا فضا برای جولان بی‌کیفیت‌های چینی تنگ و کوچک می‌شد. این خودروی خوش‌ساخت و خوش چهره، یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی دارد که ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن‌متر گشتاور نتیجه تلاش بی‌وقفه آن است. این قدرت را جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک خودرو به چرخ‌هاط جلوی آن منتقل می‌کند. ام‌جی ۳ سقف سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت، شتاب صفر تا صد ۱۱ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی ۵.۸ لیتر در هر صد کیلومتر را به نام خود ثبت کرده است. ام‌جی ۳ از نظر عملکرد، بازده، کیفیت سواری و ساخت و دوام فنی از بسیاری هاچ‌بک‌های هم‌سطحش و کم‌مصرف‌های بازار شرایط بهتری دارد. اما واردات محدود این خودرو باعث شده است تا ناشناخته باقی بماند.

  • استادارد آلایندگی: یورو ۵
  • وزن: ۱۱۶۵ کیلوگرم
  • ظرفیت باک: ۴۵ لیتر

کیا پیکانتو

باز هم در این لیست به یم هاچ‌بک دیگر اشاره داریم. پیکانتو هاچ‌بک سایز کوچک و جذاب کیا است است که در نسخه نسل دوم و به‌منظور رقابت با رقیب هم وطنش هیوندای آی ۱۰ به ایران راه یافت. پیکانتو به دلیل طراحی مدرن و فانتزی‌اش بسیار مورد توجه قرار گرفت و محبوبیت بالایی در ایران کسب کرد. پیکانتو تنها در همین نسل وارد ایران شد و از آن یک نسخه و یک تیپ در بازار موجود است.

حتما بخوانید:

مقایسه ساندرو اتوماتیک، پژو ۲۰۷ اتوماتیک و تندر ال‌۹۰ اتوماتیک

این نسخه با موتور ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر خطی تنفس طبیعی عرضه شده که ۸۵ اسب بخار قدرت و ۱۲۱ نیوتن‌متر گشتاور دارد. پیکانتوی موجود در ایران از یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک بهره می‌برد که قدرت موتور را به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌کند. سقف سرعت این خودروی کوچک ۱۷۱ کیلومتر بر ساعت، شتاب صفر تا صد آن ۱۱ ثانیه و مصرف سوختش در سیکل ترکیبی ۵.۷ لیتر در هر صد کیلومتر است. پیکانتو خودرویی شهری و خوش ساخت است که به واسطه برند محبوب و شناخته شده‌اش در ایران و خدمات پس از فروش اطلس‌خودرو، بازار کارکرده‌های خوبی هم دارد و مالکش را نیز با دردسرهای تعمیرات و تامین قطعات مواجه نمی‌کند.

  • استاندارد آلایندگی: یورو ۴
  • وزن خودرو: ۸۸۵ کیلوگرم
  • ظرفیت باک: ۳۵ لیتر

کلام آخر

در این لیست احتمالا خودروهای دیگری مانند میتسوبیشی میراژ، هیوندای آی ۱۰ و مردا ۲ نیز می‌توانند جایگاهی بین وارداتی‌ها داشته باشند. در میان داخلی‌ها نیز تیپ‌های دیگری از خودروهای نامبرده شده و محصولاتی مانند تیبا و ساینا نیز می‌توانند خودروهایی کم‌مصرف محسوب شوند. درنهایت باید گفت، کم‌مصرف بودن خودرو به تنهایی یک شاخصه مثبت و کافی برای انتخاب نیست و باید این مزیت را در کنار باقی عملکرد‌های فنی خودرو مورد بررسی قرار داد. درواقع خودرویی می‌تواند بهترین انتخاب باشد که از هر لحاظ عملکرد بهینه‌ای در سطح قیمتی خود و نسبت به رقبای هم رده‌اش داشته باشد.

/blog/fuel-efficient-cars-iran/amp/
راهنمای خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید