اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

۲۵ برند خودروسازی که دیگر در دنیا وجود ندارند

از زمانی که صنعت خودروسازی رونق گرفت، شرکت‌ها و کارخانه‌های زیادی در این حوزه سبز شدند. با این حال، این‌طور نبود که همه آنها مانند جنرال موتورز که بیش از ۱۰۰ سال است در این صنعت حضور دارد، دوام بیاورند. بسیاری از این شرکت‌ها به‌دلیل مدیریت ضعیف، دست‌کم‌گرفتن هزینه‌های زنجیره تأمین و در نتیجه مشکلات مالی و ورشکستگی از دور خارج شدند. برخی از آنها هم برندهایی بودند که توان رقابت با برندهای مشابه را نداشتند و البته دسته‌ای هم بودند که شرکت‌های بزرگی مانند همین جنرال موتورز آنها را خریدند؛ اما به‌دلیل سودآور نبودن فعالیت آنها را متوقف کردند. به هر روی، دلیل آن هر چه که باشد، تعداد بسیاری از برندهای خودروسازی دیگر وجود ندارند و ما در این مطلب ۲۵ مورد از آنها را معرفی کرده‌ایم.

۱. پلیموث

در سال ۱۹۲۸، والتر پی. کرایسلر که مالک شرکت بزرگ کرایسلر بود، برند پلیموث را ایجاد کرد. این برند به‌همراه سایر برندهایی که زیر چتر کرایسلر قرار داشتند، قرار بود جایگزینی ارزان‌قیمت برای برخی از خودروهای گران‌قیمت‌تر بازار باشند. بعد از سال‌ها فعالیت این برند در سال ۲۰۰۱ به کار خود پایان داد و طرح‌هایش را به خود کرایسلر واگذار کرد.

۲. پونتیاک

پونتیاک برای مدتی یکی از برندهای خودروسازی بسیار محبوب بود. این برند که زیرمجموعه جنرال موتورز بود، در سال ۱۹۲۶ راه‌اندازی شد و خودروهایی مانند گراند پریکس (Grand Prix)، فایربرد (Firebird) و سولستیس (Solstice) را روانه بازار کرد که همگی بسیار معروف بودند. با این حال، تحت‌تأثیر رکود اقتصادی، جنرال موتورز در سال ۲۰۱۰ خط تولید این خودرو را متوقف کرد.

۳. ساب

ساب یکی از ماشین‌های دوست‌داشتنی است که احتمالا باید آن را در بازی‌های رانندگی کامپیوتری قدیمی دیده باشید. این برند سوئدی تولیدکننده خودروهای لوکس برای اولین بار در سال ۱۹۴۵ راه‌اندازی شد. در طول عمر این برند، بارها کارخانه‌های مختلف خودروسازی آن را خریداری کردند. در سال ۲۰۰۲، جنرال موتورز ساب را خرید و تلاش کرد آن را احیا کند؛ اما در نهایت در سال ۲۰۲۰ آن را به حراج گذاشت. این شرکت در نهایت اعلام ورشکستگی کرد و امتیاز آن به یک شرکت چینی فروخته شد که نام برند را تغییر داد و برند جدیدی به وجود آورد.

۴. مرکوری

درست مانند پلیموث و الدزموبیل (Oldsmobile)، مرکوری هم ایده ادسل فورد، بنیانگذار شرکت فورد موتورز، بود. او هم این برند را در سال ۱۹۳۸ برای جذب مشتریان کم‌درآمدتر مطرح کرد. در طول دوران فعالیتش، این شرکت چندین خودرو به بازار فرستاد که در زمان خودشان حرفی برای گفتن داشتند. مرکوری کوگار، سیبل و کاپری هاچ‌بک برخی از این خودروها بودند. با این حال، این برند به‌دلیل آنکه سود کافی برای صاحبانش نداشت در سال ۲۰۱۰ تعطیل شد.

۵. اُلدزموبیل

این برند قبل از آنکه برای همیشه تعطیل شود، یکی از قدیمی‌ترین برندهای خودرو در جهان بود. شرکت اُلدز موتور اولین بار تولید این خودروها را در سال ۱۸۹۷ آغاز کرد. در سال ۱۹۰۸ جنرال موتورز این شرکت را خرید و تولید خودروهای الدزموبیل را بر عهده گرفت تا زمانی که در سال ۲۰۰۴ به‌طور کامل تعطیل شد.

۶. هامر

برند هامر اولین بار در سال ۱۹۹۲ شروع به کار کرد. در این زمان شرکت مادر این برند یعنی اِی‌ام جنرال (AM General) تصمیم گرفته بود نسخه هاموی (Humvee) را که یک شاسی‌بلند نظامی بود به تولید انبوه برساند. طراحی این خودرو جذاب بود و توجه افرادی مانند آرنولد شوارتزنگر به خود جلب کرد. در سال ۱۹۹۹ این شرکت امتیازش را به جنرال موتورز فروخت. با این حال، جنرال موتورز تا سال ۲۰۰۹ خط تولید این خودرو را نگه داشت و بعد از آن فعالیتش را متوقف کرد. به‌دنبال آن، شرکت هامر اعلام ورشکستگی کرد.

۷. سوزوکی

برند سوزوکی در سال ۲۰۱۳ بعد از اعلام ورشکستگی، فعالیت‌های خود را در ایالت متحده تعطیل کرد. ظاهرا عامل توقف فعالیت‌های این برند، کاهش فروش بوده است. البته شرکت مادر این برند هنوز در ژاپن به فعالیتش ادامه می‌دهد.

۸. ساترن

شرکت ساترن در سال ۱۹۸۵، به‌عنوان یکی از شرکت‌های تابعه جنرال موتورز ایجاد شد. سدان ساترن یون (Saturn ION) و نیز ساترن اسکای رودستر از جمله خودروهای معروف و پرفروش این برند بودند. جنرال موتورز تلاش کرد این برند را به فروش برساند اما نتوانست. به همین دلیل در سال ۲۰۱۰ فعالیت آن را متوقف کرد.

۹. سایِن

شرکت تویوتا موتور با راه‌اندازی برند ساین (Scion) تصمیم داشت خودروهایی را روانه بازار کند که خریداران جوان را جذب کند. این شرکت در سال ۲۰۰۳ این برند را راه‌اندازی کرد و در دوران فعالیتش مدل‌هایی مانند ساین ایکس‌بی (Scion xB) کامپکت و ساین تی‌سی (Scion tC) اسپرت را به بازار عرضه کرد. با این حال، وقتی رقابت سنگین شد، در سال ۲۰۱۶ تویوتا تصمیم گرفت این برند را از دور خارج کند.

۱۰. چکر

احتمالا بارها تاکسی چکر را در جی‌تی‌ای دیده‌اید؛ همان شرکت تاکسی‌رانی که تامی ورستی باید به‌عنوان یکی از مأموریت‌ها آن را می‌خرید. نام چکر فقط به خود تاکسی‌های زرد قدیمی اشاره نمی‌کند، در اصل یک برند است. طبق گزارش‌ها، شرکت چکر موتورز در سال‌های ۱۹۲۲ تا ۲۰۰۹ فعالیت می‌کرد و سرانجام ورشکسته شد. با این حال خیلی‌ها می‌گویند که این شرکت ممکن است دوباره به صنعت خودروسازی برگردد.

حتما بخوانید: خودروهای بازی GTA از کدام خودروهای واقعی الهام گرفته‌ شده‌اند؟

۱۱. استودباکر

شرکت استودباکر (Studebaker) که در سال ۱۸۵۲ تأسیس شد، ابتدا یک مغازه آهنگری بود و کالسکه اسبی تولید می‌کرد. اوایل قرن بعد بود که به تولید خودرو روی آورد. استودباکر تا سال ۱۹۶۶ به‌عنوان یک برند خودرو ادامه داد تا اینکه قافیه را به برندهای رقیب باخت.

۱۲. ایسوزو

ایسوزو در ایالات متحده به‌دلیل فروش بالا و محبوبیت شاسی‌بلندهایی که طراحی می‌کرد معروف شد. این شرکت ژاپنی تقریبا به‌مدت سه دهه این خودروها را در آمریکا به فروش رساند؛ اما زمانی که تولیدکنندگان دیگر هم شروع به تولید شاسی‌بلند کردند، فروش ایسوزو کاهش یافت و بنابراین این شرکت تصمیم گرفت در سال ۲۰۰۹ به فعالیت خود در آمریکا پایان دهد.

۱۳. ویلیز

شرکت ویلیز اورلند (Willys-Overland) را با ساخت اولین خودروی جیپ می‌شناسند. این شرکت در سال ۱۹۰۸ راه‌اندازی شد و تا زمانی که برای تولید خودروهای نظامی در جنگ جهانی دوم قرارداد دولتی نبسته بود، وسایل نقلیه سواری تولید می‌کرد. در نهایت این شرکت هم به فعالیت خود پایان داد.

۱۴. ای ام سی

ای‌ام‌سی (AMC) که کوتاه‌شدهٔ امریکن موتور کُرپوریشن (American Motor Corp.) است، در دهه ۱۹۵۰ از ادغام دو شرکت خودروسازی ایجاد شد. اولین رئیس این شرکت جرج رامنی، پدر میت رامنی، بود که برای ریاست جمهوری کاندید شده بود. او تا سال ۱۹۶۲ در این شرکت باقی ماند و تمرکزش روی تولید خودروهای کامپکت و کم‌مصرف بود. متأسفانه این شرکت خوب در حدود سال ۱۹۸۷ برای همیشه بسته شد.

۱۵. پاکارد

پاکارد نام یک برند خودروسازی است که بیش از نیم قرن است دیگر وجود ندارد. این شرکت آخرین خودرویش را در سال ۱۹۵۳، زمانی که هنوز شرکت ای‌ام‌سی آن را نخریده بود، تولید کرد و بعد از آن متوقف شد. در طی بیش از ۵۰ سال فعالیت این شرکت، همه خودروهایی که پاکارد تولید می‌کرد بسیار زیبا و بسیار گران‌قیمت بودند.

حتما بخوانید: گران‌قیمت‌ترین خودروهای دنیا در سال ۲۰۲۱ را بشناسید

۱۶. دی‌سوتو

دی‌سوتو (DeSoto) برندی است که شرکت کرایسلر آن را ایجاد کرد. این برند که در سال‌های ۱۹۲۸ تا ۱۹۶۰ فعالیت داشت، به این دلیل ایجاد شده بود که خودروهایی با قیمت متوسط تولید کند. خودروهای این شرکت بسیار به‌یادماندنی و به‌سبک اواسط قرن ساخته شده بودند. با این حال رکود سال ۱۹۵۸ که تقریبا هیچ شرکتی از زیر چشمش در نرفته بود، تأثیر منفی‌اش را بر این شرکت هم گذاشت و به این ترتیب این برند هم از بین رفت.

۱۷. ایگل

پس از اینکه کرایسلر در سال ۱۹۸۷ ای‌ام‌سی را به چنگ آورد، برند ایگل را ایجاد کرد. این شرکت فقط از اواخر دهه ۱۹۸۰ تا اواخر دهه ۱۹۹۰ دوام آورد و بعد از آن کرایسلر تعطیلش کرد. با این حال، این برند در دوره کوتاه فعالیتش خودروهایی مانند ایگل تالون (Eagle Talon) و ایگل سامیت (Eagle Summit) را به جهان هدیه داد که هر دو زیبا و دوست‌داشتنی بودند.

۱۸. ادسل

هرچند شرکت خودروسازی فورد موفقیت‌های زیادی به‌عنوان یک شرکت داشته است، برخی از برندهایش ازجمله ادسل با شکست مواجه شدند. برند ادسل تنها برای دو سال در سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۰ هشت مدل خودرو مختلف تولید کرد. بعد از فروش ضعیف این خودرو، فورد آن را نوعی شکست تلقی کرد و به فعالیتش پایان داد.

۱۹. آوانتی

ماشین استودباکر آوانتی مدلی محبوب در دهه ۱۹۶۰ بود. در اصل پس از تعطیلی آن شرکت، حقوق و قطعات آن را شرکت نوبنیاد آوانتی موتور خرید. این شرکت خودرو آوانتی ۲ را به بازار عرضه کرد. اگرچه مالکان آن چندین بار تغییر کردند، این شرکت تا حدود سال ۲۰۰۶ به هر شکلی که شده به حیات خود ادامه داد.

حتما بخوانید: ۹ کشور دنیا که حتی فکرش را نمی‌کنید صنعت خودروسازی داشته باشند

۲۰. رووِر

احتمالا با معروف‌ترین شرکت خودروسازی روور که در بریتانیا مستقر است و لندروور نام دارد آشنا هستید. شرکت روور در سال ۱۸۷۸ راه‌اندازی شد و از سال ۱۹۴۸ شروع به تولید خودروهای آفرود کرد تا زمانی که به یک برند تبدیل شد. حالا دیگر برند روور خودش خودرو تولید نمی‌کند و مالکیت معنوی خود را به خودروساز دیگری با نام جگوار لندروور داده است.

۲۱. تاکر

شرکت خودروسازی تاکر کُرپوریشن را پرستون تاکر که یک کارآفرین بود راه‌اندازی کرد. تاکر در دهه ۱۹۴۰ یک شرکت هواپیمایی تأسیس کرده بود؛ اما وقتی بازار خودرو را پررونق دید تصمیم گرفت خودش یک مدل خودرو طراحی و تولید کند. با این حال، این شرکت فقط ۵۰ خودرو تولید کرد و بعد از اینکه با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) درافتاد، برای همیشه نابود شد.

۲۲. کایزر فریزر

چیزی که در ابتدا صرفا نوعی همکاری بین دو مدیر خودروسازی در سال ۱۹۴۷ بود، در نهایت به برندی مدرن تبدیل شد که ما امروز آن را با عنوان کایزر جیپ می‌شناسیم. با این حال، خود برند کایزر فریزر فقط چند سال فعالیت داشت و پس از واگذاری و ادغام با شرکتی دیگر، تغییر نام داد و فعالیتش را از سر گرفت. طبق گزارش‌ها این شرکت خودروسازی جدید بود که در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم موفق عمل کرد.

۲۳. دلورین

شرکت دلورین موتور (DeLorean Motor) که با طراحی ماشین سفر در زمان در مجموعه فیلم‌های «بازگشت به آینده» جاودانه شد، فقط مدت کوتاهی در اواخر دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ فعالیت داشت. این شرکت را مهندس سابق جنرال موتورز، جان دلورین، تأسیس کرده بود و فقط یک مدل خودرو DMC-12 تولید کرد که درهای آن به‌سمت بالا باز می‌شد.

این شرکت در سال ۱۹۸۲ اعلام ورشکستگی کرد، درست همان سالی که جان دلورین به اتهام قاچاق مواد مخدر دستگیر شد. او بعدا از اتهامات تبرئه شد و در سال ۲۰۰۵ درگذشت.

حتما بخوانید: نادرترین خودروهای دنیا که شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند

۲۴. رامبلر

رامبلر برندی محبوب بود که در طول عمر خود صاحبان متعددی داشت. طبق گزارش‌ها، اولین ماشین رامبلر را شرکت توماس جفری در اوایل دهه ۱۹۰۰ ساخته بود. این شرکت بعدا صاحب جدیدی پیدا کرد و تغییر نام داد و در نهایت با یک‌سری شرکت دیگر ادغام شد که شرکت ای ام سی (AMC) را به‌وجود آوردند. ای ام سی آخرین خودروی برند رامبلر را در سال ۱۹۶۹ فروخت و سپس فعالیتش را متوقف کرد.

۲۵. موسلر

در سال ۱۹۹۳ شرکت موسلر که قبلا خودش بخشی از شرکت بزرگتری مستقر در فلوریدا بود، وارد صنعت خودروسازی شد. این شرکت در طول فعالیتش ده‌ها خودرو از جمله خودروهای اسپرت مانند راپتور و ام‌تی ۹۰۰ را عرضه کرد. در سال ۲۰۱۳، موسلر بخشی از شرکت دیگری در صنعت خودروسازی شد و در نهایت به تعطیلی انجامید.

جمع‌بندی

صنعت خودروسازی یکی از صنایع بسیار پردرآمد است و طبیعی است که شرکت‌ها و برندهای زیادی در آن ایجاد شده باشند. برخی از این شرکت‌ها ماندگارند و چندین دهه است همچنان پرقدرت در این بازار حضور دارند، برخی دیگر اما برای همیشه از بین رفته‌اند. به نظر شما راز ماندگاری برخی از برندهای خودرو مانند جنرال موتورز که صدها سال است در این صنعت فعالیت دارند چیست؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دنیای خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید