اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

حقایقی جالب درباره تاریخچه مسابقات اتومبیل رانی

مسابقات اتومبیل‌رانی جزو مهیج‌ترین و جذاب‌ترین رقابت‌های ورزشی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. تاریخ این مسابقات از ابتدا تا به امروز پر از حقایق جالب و شنیدنی بوده است. هرچند امروزه اتومبیل‌رانی رقابتی است که رشته‌ها و تخصص‌های مختلفی را شامل می‌شود، در گذشته این طور نبود و اولین مسابقات اتومبیل‌رانی بسیار ساده بودند. حالا اگر دوست دارید با تاریخچه مسابقات اتومبیل رانی آشنا شوید و بدانید چه تغییر و تحولاتی در این رشته صورت گرفت تا به اینجا رسید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

اولین مسابقات اتومبیل‌رانی به آن شکلی که امروز برگزار می‌شود، نبودند. در آن زمان هنوز مدت زیادی از اختراع خودرو نگذشته بود و خودروهایی که به بازار عرضه می‌شد، سرعت و قدرت بسیار ناچیزی داشتند. بنابراین تعجبی ندارد که چرا رانندگان به‌شدت خواهان سرعت بیشتر در این ماشین‌ها بودند.

مسابقات اتومبیل‌رانی اولیه بیشتر بر مسافت تمرکز داشتند تا سرعت، زیرا خودروها به‌طرز افتضاحی کُند و غیرقابل‌اعتماد بودند و بنابراین اثبات اینکه با چنین خودروهایی بتوان مسافتی طولانی را طی کرد خودش یک شاهکار بود. این در حالی است که امروزه سریع‌ترین و قدرتمندترین خودروها در مسابقات امروزی به کار گرفته می‌شوند و تمرکز رقابت‌ها بیشتر بر این است که چه کسی زودتر مسافت تعیین‌شده را طی کند.

اولین مسابقه رسمی اتومبیل‌رانی

اولین رویداد رسمی اتومبیل‌رانی در تاریخ این رقابت‌ها، در سال ۱۸۹۴ صورت گرفت. این مسابقه به‌طور خاص برای آزمایش قابلیت اطمینان خودروهای شرکت‌کننده در مسابقه طراحی شده بود. البته قبل از این مسابقه هم رقابت‌های غیررسمی انجام شده بودند که قدمت آنها به دهه ۱۸۸۰ برمی‌گردد، اما آن رقابت‌ها رسمی نبودند و صرفا رانندگانی برای نشان‌دادن مهارت‌های رانندگی خودشان دور هم جمع شده بودند! بنابراین اولین رویداد رسمی مسابقات اتومبیل‌رانی همین مسابقه استقامت ۵۰ مایل بود که از پاریس تا روئن در فرانسه انجام شد و معیارهای مسابقات اتومبیل‌رانی را تعیین کرد.

شاید باورتان نشود اما سرعت خودروهای رانندگان این مسابقه به‌طور متوسط کمی بیشتر از ۱۰ مایل در ساعت بود! بدیهی است که این سرعت اصلا با استانداردهای امروزی مطابقت ندارد، اما در هر صورت آغازگر این رشته ورزشی شد. به‌زودی مسافت‌های طولانی‌تر و سرعت‌های بالاتر به‌عنوان دو معیار اصلی این رقابت‌ها در نظر گرفته شد. البته برای اولین بار در همین مسابقات بود که خودروهای دارای موتور احتراق داخلی به‌شکل رسمی معرفی شدند و تحولی بزرگ در تاریخ اتومبیل‌رانی شکل گرفت.

روندی که به‌سرعت محبوب شد

اولین رویداد اتومبیل‌رانی نه‌تنها رویدادهای دیگری را هم در پی داشت، بلکه به‌سرعت به جرقه‌ای برای راه‌اندازی کلاب‌ها و باشگاه‌ها مختلف تبدیل شد. این روند به مسابقات اتومبیل‌رانی در همان ابتدای کار کمک کرد تا به‌عنوان یک ورزش رسمی و قانونی شناخته شود. یک سال بعد از اولین مسابقه، رقابت بسیار طولانی‌تری بین پاریس و بوردو برگزار شد. خیلی زود، مسابقات اتومبیل‌رانی به رویدادی بین‌المللی تبدیل شدند. در روز شکرگزاری سال ۱۸۹۵ هم رقابتی در آمریکا برگزار شد که در آن رانندگان باید یک دور رفت‌وبرگشتی را بین شیکاگو و ایوانتسون در ایلینوی طی می‌کردند.

یکی از کشورهایی که از همان روزهای اول نقشی تأثیرگذار در این مسابقات داشت فرانسه بود. یک شهر از فرانسه همیشه در میان نقاط یا چک‌پوینت‌های کلیدی مسیر در رقابت‌هایی که از چند نقطه اروپا می‌گذشت حاضر بود.

حتما بخوانید: ۸ واقعیت عجیب در دنیای خودروها که بعید است شنیده باشید

عصر سرعت

با بالارفتن قابلیت‌اطمینان خودروها نسبت به گذشته، رانندگان خیلی زود به‌فکر تقویت موتور خودروها برای سرعت‌های بیشتر رفتند. در همین زمان به‌دلیل افزایش تعداد تصادفات، رویدادهایی مانند رویداد محبوب پاریس تا مادرید در سال ۱۹۰۴ متوقف شد.

به همین دلیل پیست‌های مسابقه در سراسر جهان راه‌اندازی شدند. اولین مسابقه در پیست در سال ۱۸۹۸ برگزار شد. این پیست‌ها نه‌تنها ایمن‌تر از جاده بودند بلکه به رانندگان اجازه می‌دادند سرعت‌های بالاتری را امتحان کنند. با همین روش با کمک فناوری‌های روز محدودیت‌های سرعت کنار رفت تا سال ۱۹۰۰ که حداکثر سرعت به بیش از ۸۰ مایل در ساعت رسید.

به‌دنبال کسب جام قهرمانی

بعد از پایان قرن، رانندگان رقابت‌هایی را برای کسب جام آغاز کردند. اولین جایزه بزرگ را جیمز گوردون بنت (James Gordon Bennett) مالک نیویورک هرالد (New York Herald) در سال ۱۹۰۱ ارائه کرد. جام بنت تا سال‌های آینده همچنان جزو مسابقات بسیار مهم در رشته اتومبیل‌رانی بود. بعد از آن در سال ۱۹۰۶ یک جام بین‌المللی دیگر و سرانجام جایزه بزرگ مسابقات اتومبیل‌رانی در شهر لمان راه‌اندازی شد.

سیر تکاملی اسپیدوی

اولین پیست‌های اختصاصی مسابقات اتومبیل‌رانی، همگی خاکی بودند. وقتی سرعت و مسافت به‌شکلی پیوسته تقویت می‌شد، سطح این مسیرها دیگر نمی‌توانست پاسخگوی نیاز رانندگان باشد. اسپیدوی ایندیاناپولیس احتمالا مشهورترین نمونه از این تحول بزرگ در تاریخچه مسابقات اتومبیل رانی است که در سال ۱۹۰۹ به‌عنوان مسیر خاکی سخت راه‌اندازی شد.

دو سال بعد مسابقات ایندی ۵۰۰ در پیس‌های ارتقایافته با سنگفرش آجری انجام شدند. کمی قبل از آغاز جنگ جهانی اول، مسیرهای مسطح کم‌کم از دور خارج شدند و بیشتر به پیست‌های با انحنای برجسته امروزی شباهت یافتند. اسپیدوی‌های مدرن امروزی از تکنیک‌های تخصصی سنگفرش استفاده می‌کنند.

ممنوعیت مشروبات الکلی، ظهور ماشین‌های استوک و راه‌اندازی نسکار

ماشین‌های استوک همین ماشین‌های معمولی خودمان هستند که آنها را برای قابل‌استفاده‌بودن در مسابقات تغییر داده‌اند. تا پیش از آن، خودروهای مخصوص مسابقات اتومبیل‌رانی به شیوه‌ای طراحی می‌شدند که از نظر ظاهری، کاملا با خودروهایی که هر روزه در خیابان و جاده تردد می‌کردند متفاوت بودند. اما چطور شد که ماشین‌های استوک روی کار آمدند؟

شاید به نظرتان بی‌ربط بیاید، اما ظهور ماشین‌های استوک پیامد تصویب قانون ممنوعیت مشروبات الکلی در آمریکا (Prohibition) بود! در آن زمان فروش هر نوع نوشیدنی که بیش از نیم درصد الکل داشته باشد، در آمریکا ممنوع شد. بااین‌حال مردم همچنان کار خودشان را می‌کردند! ازآنجاکه باید راهی برای نقل و انتقال مشروباتی مانند مون شاین وجود می‌داشت، رانندگان برای اینکه شناخته نشوند از همین خودروهای معمولی خودشان استفاده می‌کردند تا همرنگ جماعت باشند. از سوی دیگر باید عملکرد آنها را تقویت می‌کردند تا اگر پلیس تعقیب‌شان کند گیر نیفتند! زمانی که اصلاحیه لغو شد، ماشین‌های استوک باقی ماندند و به پای ثابت مسابقات اتومبیل‌رانی تبدیل شدند.

طرفداران مسابقات اتومبیل‌رانی، رقابت‌های این چنینی را با نام اختصاری‌اش نسکار (NASCAR) می‌شناسند. نسکار کوتاه‌شدهٔ عبارت «انجمن ملی مسابقات اتومبیل‌رانی با خودروی استوک» است و قدمتی ۷۰ ساله دارد. در این دوره رانندگان با سریع‌ترین اتومبیل‌هایی که بتوان تصور کرد پا به میدان گذاشتند.

به‌زودی مسابقات درگ (Drag) طرفداران مسابقات اتومبیل‌رانی را با خودروهایی با ظاهر خنده‌دار ولی با قدرت خارق‌العاده آشنا کردند.

حتما بخوانید: نادرترین خودروهای دنیا که شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند

مسابقات فرمول یک

مسابقات فرمول یک، یک‌سری مسابقات بین‌المللی متشکل از ۲۲ خودرو است که در ۱۹ مسابقه در سراسر جهان شرکت می‌کنند. این سری رقابت‌ها که بسیاری از افراد آنها را برترین مسابقات اتومبیل‌رانی می‌دانند، با میانگین تقریبا ۲۴ میلیون طرفدار در هر مسابقه، یکی از محبوب‌ترین رقابت‌های اتومبیل‌رانی به شمار می‌رود. «فرمول» یا مجموعه قوانینی که خودروها باید از آنها پیروی کنند، هر سال تغییر می‌کند. این قوانین دائماً در حال تغییر، همراه با نوآوری‌های فنی، به این معناست که هر یک از ۱۱ تیم شرکت‌کننده باید در ابتدای هر فصل یک خودروی کاملاً جدید را طراحی کنند. در سال ۲۰۱۳ بودجه تیم فراری ۴۷۰ میلیون دلار تحمین زده شد، درحالی‌که بودجه تیم‌های ایندی‌کار سالانه ۱۵ میلیون دلار برآورد شده است.

حقایقی جالب درباره تاریخچه مسابقات اتومبیل رانی

– سال ۱۸۶۷

در ۳۰ اوت ۱۸۶۷ اولین مسابقه بین دو وسیله نقلیه جاده‌ای خودران در انگلستان انجام شد. فکر می‌کنید خودروهایی که در آن شرکت کردند چه بودند؟ دو کالسکه!

یک شرکت‌کننده از شهر اشتون آندرلاین و دیگری از اولدترافورد در یک مسیر تعیین‌شده ۸ مایلی با هم مسابقه دادند.

– سال ۱۸۹۳

ژورنال پتی (Le Petite Journal) که مجله‌ای پاریسی بود، اولین مسابقه رسمی اتومبیل‌رانی جهان را در ۲۲ ژوییه ۱۸۹۳ برگزار کرد. این مسابقه از پاریس تا روئن بود و ۱۰۲ شرکت‌کننده مشتاق داشت.

– سال ۱۸۹۵

در ایالات متحده اولین مسابقات اتومبیل‌رانی آمریکایی در روز شکرگزاری انجام شد. در این زمان، فرانسه بر صنعت ساخت‌وساز و مسابقات اتومبیل‌رانی تسلط داشت و مسابقات اروپایی و بین‌المللی را برپا می‌کرد.

– سال ۱۹۰۹

اسپیدوی مسابقات اتومبیل‌رانی ایندیاناپولیس در ایندیانا که دارای قدیمی‌ترین پیست‌های مسابقه‌ای آمریکاست راه‌اندازی شد. این اسپیدوی بزرگترین مکان ورزشی جهان است. طول آن ۲٫۵ مایل است و بیش از ۲۵۷ هزار صندلی برای تماشاگران مسابقه دارد.

– سال ۱۹۳۹

نسکار راه‌اندازی شد. اولین مسابقه نسکار را در ساحل دیتونا، فلوریدا، با ماشین‌های استوک برگزار کردند.

– سال ۱۹۶۲

خودروهای اسپرت به‌طور موقت جای خود را به خودروهای GT دادند. فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی، فیا (FIA)، مسابقات قهرمانی جهان برای خودروهای اسپرت را با مسابقات قهرمانی بین‌المللی برای خودروسازان GT جایگزین کرد.

– سال‌های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۳

از سال ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۳، شرکت دخانیات آر. جی. رینولدز برند وینستون اسپانسر یا حامی مالی رقابت‌های نسکار شد.

برخی از مهم‌ترین رقابت‌های اتومبیل‌رانی بین‌المللی

فهرست ۱۰ مورد از برترین رقابت‌های بین‌المللی اتومبیل‌رانی را در اینجا آورده‌ایم:

۱. موناکو جی پی؛

۲. ایندیاناپولیس ۵۰۰؛

۳. مسابقات ۲۴ ساعته لمانز؛

۴. دیتونا ۵۰۰؛

۵. رالی داکار؛

۶. باجا ۱۰۰۰؛

۷. ژرمن جی پی در نورنبرگ؛

۸. رالی قهرمانی جهان؛

۹. جایزه بزرگ لانگ بیچ (زمانی که فرمول یک بود)؛

۱۰. لا کاررا پانامریکانو.

آینده مسابقات اتومبیل‌رانی

تاریخ مسابقات اتومبیل‌رانی با نسل جدید خودروها و راننده‌ها ادامه دارد. کارشناسان می‌گویند آینده این ورزش با چالش‌هایی منحصربه‌فرد روبه‌روست. تغییر ایده‌آل‌ها و سلیقه‌های اجتماعی مختلف ممکن است تأثیراتی منفی بر آن داشته باشد. بااین‌حال مسابقات اتومبیل‌رانی می‌تواند در دهه‌های آینده همچنان پابرجا باشد و پیشرفت کند. مردم همیشه از تماشای این مسابقات و شرکت در آنها لذت برده‌اند. تاریخچه مسابقات اتومبیل رانی پر از حقایق جذاب است و در آینده هم به همین منوال خواهد بود.

/blog/history-of-auto-racing/amp/
دنیای خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید