اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس چه موقع است؟

فنی و دست‌به آچار هستید و از قطعات خودرو و زمان تعویض روغن‌هایش و… سر درمی‌آورید؟ خب! اگر این‌طور است که واقعا خوش‌به‌حالتان. آشنایی با خودرو و دانستن اینکه چطور و چه زمان باید به آن رسیدگی کرد، شما را چند-هیچ از باقی راننده‌ها جلو می‌اندازد و باعث می‌شود که خودرویتان سالم‌تر و بهتر به کارش ادامه بدهد. در این مقاله هم از گیربکس و تعویض روغنش و مسائل مربوط به آن خواهید خواند. چه اهل فن باشید و چه در دسته کسانی که  از خودرو سر درنمی‌آورند باشید، این متن به کمک‌تان خواهد آمد تا بهتر به خودروی خود رسیدگی کنید. این مقاله کمک‌تان می‌کند تا بدانید که زمان تعویض روغن گیربکس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سیالات هر خودرو چه زمانی است. پس با ما همراه باشید.

روغن گیربکس (روغن جعبه‌دنده) یا همان واسکازین چیست؟

اجازه بدهید که از پایه و اساس به سراغ شرح روغن گیربکس برویم. واسکازین واژه‌ای روسی است و اگر آن را ترجمه کنیم به معادل روغن جعبه‌دنده می‌رسیم.

به‌طور کلی، روغن‌کاری برای بخش‌های متحرک خودرو یا هر وسیله مکانیکی دیگر لازم و ضروری است، چون در صورت نبود روغن امکان اینکه بخش‌های متحرک به‌طور روان و راحت به حرکت درآیند و کارشان را انجام بدهند، تقریبا ناممکن می‌شود. روغن گیربکس یا روغن جعبه‌دنده یا همان واسکازین هم نوعی روان‌ساز است و باعث می‌شود که قطعات و بخش‌هایی از خودرو که داخل جعبه‌دنده یا همان گیربکس قرار گرفته‌اند، روان‌سازی شوند و به‌درستی به کارشان ادامه بدهند. این روغن به روان‌سازی بخش‌های دیگری از خودرو مانند دیفرانسیل و جعبه‌فرمان هم کمک می‌کند. وجود واسکازین برای گیربکسی که رابط میان موتور و چرخ‌ها هستند، از ضروری هم ضروری‌تر است. چون گیربکس‌ها نیرویی را که موتور تولید می‌کند به سمت چرخ‌ها انتقال می‌دهند. چرخش و حرکت چرخ‌ها به‌واسطه گیربکس انجام می‌شود. پس باید هوای آن را حسابی داشته باشید و به مسائلش مانند زمان تعویض روغن گیربکس دقت کنید.

اهمیت تعویض روغن گیربکس در چیست؟

تمام سیالات موجود در خودرو نیاز به رسیدگی و تعویض دارند. اما باید بدانید که زمان عوض‌کردنِ هر یک چه موقع است. اگر روغن گیربکس به‌موقع تعویض شود:

  •       گیربکس روان‌تر و بهتر به کار خود ادامه می‌دهد
  •       عمر مفید قطعات موجود در گیربکس بیشتر می‌شود
  •       درجه‌ حرارت گیربکس کاهش پیدا می‌کند و به‌همین خاطر آسیب نمی‌بیند
  •       قطعات موجود در گیربکس سروصدا نمی‌کنند و همه اینها روی هم باعث می‌شود که خودرو بهتر کار کند

بعضی از راننده‌ها برای خودروی خود سنگِ تمام می‌گذارند و مثلا روغن‌های باکیفیت و گرانی برایش تهیه می‌کنند. این خیلی عالی است اما مشکل زمانی شروع می‌شود که فکر می‌کنند، هزینه‌کردنِ یک‌باره دیگر نیاز به در نظرگرفتن مواردی مانند تعویض به‌موقع روغن گیربکس یا هر روغن دیگری را از بین می‌برد. چنین چیزی درست نیست.

حتی اگر گران‌ترین و باکیفیت‌ترین روغن را هم برای خودروی خود بخرید، باز هم روزی می‌رسد که باید آن را عوض کنید. روغن گیربکس یا هر روغن دیگری در خودرو که به‌موقع تعویض نشود، خاصیت خود را از دست می‌دهد و تبدیل به مایعی مانند آب می‌شود که از عهده روغن‌کاری و روان‌سازی برنمی‌آید. این را هم یادتان باشد که اگر در زمان مناسب برای خودرو و بخش‌های مختلف آن هزینه نکنید، خسارات و آسیب‌هایی که بعداً به‌وجود می‌آید، بسیار بیشتر خواهد شد.

زمان تعویض روغن گیربکس چه موقع است؟

فرقی نمی‌کند که گیربکس‌تان دستی است یا اتوماتیک؛ در هر حال، نیاز به تعویض روغن گیربکس وجود دارد. اما چرا و چه موقع؟ چرایش را که در بخش‌های قبل گفتیم اما اجازه بدهید که با تفکیک گیربکس اتومات و دستی کمی بیشتر در این‌باره صحبت کنیم:

۱. تعویض روغن در گیربکس دستی

در گیربکس‌های دستی معمولا پس از مدتی که از خودرو استفاده شد، روغن گیربکس آلوده می‌شود. البته ممکن است روغن کماکان کیفیت و حالت طبیعی‌اش را حفظ کند، اما واقعیت این است که دچار آلودگی شده است. در حقیقت به‌مرور زمان، فرسایش دنده و یاتاقان باعث ایجاد ذرات فلزی بسیار ریزی در حد ذرات میکروسکوپی در روغن گیربکس می‌شود؛ ذراتی که سیال را غلیظ و آلوده می‌کنند. این آلودگی مانع از آن می‌شود که روغن گیربکس به‌درستی عملیات روان‌سازی را انجام بدهد. پس باید زمان تعویض روغن گیربکس دستی را بدانید.

کارشناسان و اهل فن معتقدند که هر ۵۰ تا ۱۰۰هزار کیلومتر باید به فکر تعویض روغن باشید. البته اگر از خودرو زیاد از حد کار می‌کشید و در شرایط دشوار رانندگی می‌کنید، زمان تعویض روغن گیربکس به هر ۲۵هزار کیلومتر هم خواهد رسید. راننده‌های تازه‌کار، کسانی که مدام در ترافیک اسیر می‌شوند و راننده‌های کوه و کوهستان باید حواس‌شان را جمع کنند و زودتر از ۵۰ تا ۱۰۰هزار کیلومتر اقدام به تعویض روغن گیربکس کنند. به‌طور کلی، زمانی که نیاز به تعویض دنده زیاد باشد، زمان تعویض روغن هم زودتر از حالات عادی و طبیعی فرامی‌رسد.

حتما بخوانید: علائم خرابی گیربکس؛ ۱۱ نشانه وجود اختلال در گیربکس ماشین

۲. تعویض روغن در گیربکس اتوماتیک

در گیربکس‌های اتوماتیک حرارت بیشتری نسبت به گیربکس‌های دستی ایجاد می‌شود. همین افزایش دما و حرارت است که کیفیت روغن را کم می‌کند. فرسودگی قطعات داخل گیربکس هم مزید بر علت می‌شود و زمان تعویض روغن گیربکس را جلو می‌اندازد. پس اگر می‌خواهید که عملکرد خودرو را تحت‌تأثیر مسائلی قرار ندهید که قابل‌پیشگیری هستند، حواستان به تعویض روغنِ به‌موقع باشد. نظر کارشناسان برای زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک هر ۱۰۰هزار تا ۱۵۰هزار کیلومتر است. البته اگر زودتر دست به کار شوید و مثلا هر ۵۰هزار کیلومتر تعویض روغن گیربکس را انجام بدهید هم ضرری ندارد.

نشانه‌های تعویض روغن گیربکس

همیشه به نشانه‌ها دقت کنید؛ نشانه‌ها می‌توانند راهنمای مناسبی برای نگهداری درست و اصولی از خودرویتان باشند. مثلا نشانه‌هایی وجود دارند که خبر از فرارسیدن زمان تعویض روغن گیربکس می‌دهند. واقعیت این است که هر روغنی روی جعبه خود زمان تعویض را هم اطلاع می‌دهد. پس روی قوطی بدنه روغن گیربکس را بخوانید تا شما را در جریان زمان مناسب برای تعویض قرار بدهد. برای برنامه‌ریزی جهتِ تغییر روغن گیربکس به اطلاعات محصول دقت کنید. اما این را هم یادتان باشد که گاهی، زمان تعویض روغن گیربکس زودتر از موقعی می‌رسد که روی جعبه و قوطی آن نوشته شده است. نشانه‌های زیر را در نظر بگیرید تا در دردسر نیافتید:

  •       اگر دنده‌ عوض‌کردن برایتان دشوار شده، نگاهی به روغن گیربکس داشته باشید.
  •       در رفتن دنده هم می‌تواند نماد و نشانه‌ای از فرارسیدن زمان تعویض روغن گیربکس باشد.
  •       اگر خودرو را روشن کرده‌اید اما حرکت نمی‌کند و صداهای قرچ‌وقروچی ناخوشایند از زیر آن به گوش می‌رسد هم باید به فکر              تعویض روغن گیربکس باشید یا دست‌کم کیفیت و وضعیت آن را بررسی کنید.

حتما بخوانید: معرفی قطعات موتور خودرو و کاربرد آنها

نحوه سنجش سطح روغن گیربکس

برای اینکه به زمان مناسب تعویض روغن گیربکس پی ببرید، علاوه بر در نظرگرفتن نشانه‌هایی که گفته شد، راه دیگری هم وجود دارد. در واقع با یک آزمایش ساده می‌توانید متوجه شوید که آیا گیربکس شما به اندازه کافی دارای روغن هست یا نه. برای اینکار باید:

۱. خودرو را روشن کنید و دقایقی منتظر بمانید

۲. گیج روغن گیربکس را بیرون بیاورید

۳. گیج را با یک دستمال پاک و تمیز کنید

۴. حالا گیج را دوباره سر جایش بگذارید و دومرتبه بیرون بیاورید

۵. خط روغن روی گیچ را بررسی کنید و ببینید که روغن کم شده یا نه

۶. اگر روغن کم شده باشد، باید به آن روغن گیربکس اضافه کنید

نکته: فراموش نکنید که بررسی سطح روغن گیربکس ضروری است و می‌تواند مانع از بروز مشکلات در هنگام تعویض دنده شود. البته صرفا اضافه‌کردن روغن  به مخزن کافی نیست. اگر دیدید که کیفیت روغن افت کرده باید دست به تعویض آن بزنید. کیفیت هم زمانی افت می‌کند که رنگ روغن تیره و قهوه‌ای شده باشد. روغنی کیفیت دارد و اوضاعش مطلوب است که تیره نباشد و متمایل به قرمز باشد. پس اگر با تغییر کیفیت روبه‌رو هستید، باید بدانید که زمان تعویض روغن گیربکس فرارسیده است.

۱. سنجش سطح روغن در گیربکس دستی

برخی از تولیدکنندگان خودروها، میله نشان‌گری برای تعیین سطح روغن گیربکس در وسیله تعبیه می‌کنند، اما برخی دیگر چنین میله و نشان‌گری را در تولید در نظر نمی‌گیرند. اگر خودروی شما هم فاقد این میله و ابزار سنجش است، باید به مکانیکی متخصص مراجعه کنید تا در عرض چند دقیقه وضعیت را ارزیابی کند و به اطلاع‌تان برساند.

۲. سنجش سطح روغن در گیربکس اتوماتیک

گیربکس‌های اتوماتیک دارای میله‌های نشان‌گری موسوم به دیپ‌استیک (dipstick) هستند. باید این میله را بشناسید و با شاخص‌های دیگری که در خودرو وجود دارد، آن را اشتباه نگیرید. برای بررسی سطح روغن گیربکس اتومات باید میله نشان‌گر را در حالی بیرون بکشید که خودرو روشن است و دنده در حالت پارک قرار دارد. اگر این کار را بلد نیستید، از مکانیک‌ها کمک بگیرید.

حتما بخوانید: علت جا نرفتن دنده خودرو و یا سخت جا رفتن آن چیست؟

تعویض‌نکردن روغن گیربکس چه مشکلاتی در پی دارد؟

دیگر تا اینجا با ما همراه شده‌اید و مقاله را به انتها رسانده‌اید. پس حتما در خلال متن متوجه شده‌اید که اگر زمان تعویض کردن روغن گیربکس را در نظر نداشته باشید و به آن بی‌توجهی کنید، چه مشکلاتی گربیان‌گیرتان خواهد شد. اما به‌طور خلاصه، مروری بر مشکلات احتمالی خواهیم داشت:

  •       آسیب‌دیدن چرخ‌دنده‌ها و یاتاقان‌ها
  •       لرزیدن خودرو و بالارفتن دور موتور
  •       دشواری در عوض‌کردن دنده‌های دستی
  •       تغییر شدید و دنده به دنده در خودروهای اتومات
  •       ایجاد سروصدا در خودرو، زمانی که در حالت خلاص قرار دارد
  •       داغ‌شدن بیش از حد روغن گیربکس و ایجاد بوی سوختگی در خودرو

همه اینها می‌تواند موجب کوتاه‌شدن عمر سیستم انتقال خودرو شوند. پس نسبت به زمان تعویض روغن گیربکس حساس باشید و به‌موقع برای این کار اقدام کنید.

 

اگر هم روغن گیربکس ماشین شما نشتی پیدا کرده ولی نمی‌توانید جای آن را پیدا کنید، توصیه می‌کنیم نگاهی به ویدیوی زیر نیز بیاندازید.

در آخر

برای عوض‌کردن روغن گیربکس باید به مکانیک مراجعه کنید. این کار فرایندی کاملا تخصصی است و برای انجامش نیاز به امکانات خاصی وجود دارد؛ کار را به کاردان بسپارید. رسیدگی به بخش‌های مختلف خودرو باعث می‌شود که مدت ماندگاری‌اش افزایش پیدا کند و سالیانِ سال، بی‌دغدغه و دردسر، چرخ‌هایش برایتان بچرخد و زیرِ پایتان باشد. پس به موضوعاتی مانند زمان تعویض روغن گیربکس دقت کنید و حواستان جمع باشد.

/blog/how-often-gear-oil-be-changed/amp/
مراقبت از خودرو
ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (122)
نظر بدهید
  • امیر شیبانی

    اطلاعات داده شده بسیار مفید و قابل استفاده،،،،ممنون از زحمت شما.

  • حسین

    واسکازین ماشین نو رو عوض میکنن من تازه گرفتم و ۵۰۰ تا رفتم

    • behnam.haji198160

      خیر…تا ۸۰ هزار کیلومتر مشکلی نخواهید داشت.

  • رسول

    اطلاعات بسیار خوبی بود ممنونم

  • سعیدی

    روغن جعبه دنده بایدخودمان عوض کنیم یادرسرویس اولیه تعویض میکنند

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      نیاز به تعویض زیر ۵۰ هزار کیلومتر نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • سعیدی

    روغن جعبه دنده بایدخودمان عوض کنیم یادرسرویس اولیه تعویض میکنندمن هنوزسرویس دوم نرفتم

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      در صورت نیاز خودشان تعویض میکنند.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

    • محمد

      سلام وقت بخیر
      من برای تعویض روغن گیربوکسم به مکانیک مراجعه کردم. به من گفت فقط ۴ لیترشو الان برات عوض میکنم. و ۴ لیتر دیگشو شش ماه دیگه بیا برات عوض کنم!!!. از س علتو جویا شدم. گفت اینکه همه روغن گیربوکسو یجا عوض کنن اشتباهه و باعث آسیب به گیربوکس میشه. گفت درستش اینه که باید در دو مرحله عوض بشه!!!. میخواستم ببینم این حرف تا چه حد درسته؟.
      لازم به توضیح است که این شخص آموزش دیده کمپانی فولکس واگن در آلمان هستش و سالها اونجا کار میکرده. ضمنا ماشینم سراتو سایپایی اتومات هستش

      • منوچهر

        سلام وقت بخیر
        تعویض روغن استاندارد و اصلی به یکباره هیچ مشکلی برای خودروتون بوجود نمیاره.
        ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • حامد

    با سلام من برای تعویض روغن گیربکس ماشینم که آریزو اتومات هستش رفتم تعویض روغنی ،البته دو تا چهار لیتری و یک یه لیتری روغن آیسین خودم خریده بودم ، فقط سوالی که برام پیش اومد این بود که مگه برای تعویض روغن گیربکس با دستگاه نباید شیلنگ های دستگاه رو از بالا وصل کرد ، چون طرف برای ما رو از زیر به گیربکس وصل کرد ، میخواستم ببینم آیا از این طریق مشکلی پیش نمیاد یا همه روغن داخل گیربکس می‌ره یا نه ؟
    پیامی ارسال کنید…

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      مشکلی نیست نگران نباشید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • امید مصدق

    سلام.
    روغن جعبه دنده پراید مدل۸۹ چه سایز روغنی باید داخلش ریخت .من یکی دو بار ایرانول ۸۵w۹۰ استفاده کردم .ایا این روغن مناسبی میباشد یا نه .ممنون میشم اگر راهنمایی کنید.
    omidgrandplus@gmail.com

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      بله روغن مناسبی است
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • كمال

    اطلاعات جامع و مفیدی بود ممنون

    • اکبری

      درود خدمت شما
      من تویوتا آلتیس ۲۰۰۶ دارم
      روی گیچ روغن گیربکس ماشین من نوشته شده که بدون نیاز به جای گزینی من میتانم روغن اش را عوض کنم

  • حمید

    سلام من سورنتو ۲۰۱۶ دارم از ابتدا تا حالا که ۹۰ هزارتا کارکرد دارم روغن گیربکس عوض نکردم.ایا مشکل دارد؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      بله امکان خرابی قطعات داخل گیربکس تحت فشار وجود دارد .
      لطفا زودتر جهت تعویض اقدام نمایید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • محسن

    سلام عرض ادب
    بنده امروز برای پارس ۱۴۰۰ tu5 روغن گیبربکس لیکومولی ۸۵۹۰ ریختم
    به نظر شما درسته یا ن.؟؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بلی مشکلی نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • مهدی

    سلام با تشکر از مطالب مفید شما،
    یک برلیانس اتوماتیک مدل ۹۴ که ۲۷ هزار تا راه رفته احتیاج به تعویض روغن گیربکس دارد یعنی علاوه بر کیلومتر باید زمان را هم در نظر گرفت

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بلی نیاز دارد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • تقوي

    سلام
    ممنون از اطلاعات مفیدتون
    من ام جی ٣۶٠ دارم ٨٣ هزار تا کار کرده. چه روغنی باید برای گیربکس خودرو ام انتخاب کنم؟
    لطفا نام روغن گیربکس و مقدارش رو بفرمایید.
    آیا باید با دستگاه تعویض بشه؟
    ممنون خواهم شد.

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      atf –afw aisin رو استفاده کنید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • رضا

    سلام ضمن تشکر از توضیحات بسیار خوب و تخصصی تان میخواستم بپرسم ماشینم چانگان مدل ۹۷ است. ۳۰۰۰۰ تا کارکرد داره. در دفترچه نوشته ۶۰۰۰۰ تا یا ۴۲ ماه هر کدوم زودتر. الان ۴۴ ماه است که خریدم. آیا نیاز به تعویض روغن گیربکس است؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله باید برای تعویض اقدام کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • علی

    سلام ، جک اس ۵ اتوماتیک که بعد از ۵ سال فقط ۸۷۰۰ کیلومتر کار کرده آیا روغن گیربکس آن را تعویض باید کرد ؟
    تاریخ انقضا منظور است
    ممنون از اطلاعات مفیدتان

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بلی نیاز به تعویض دارد
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • علی

    سلام
    آیا ماشین جک اس ۵ اتوماتیک که در عرض ۵ سال فقط ۸۷۰۰ کیلومتر کار کرده ، روغن گیربکس آن باید تعویض شود ؟ بحث تاریخ انقضا؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بلی نیاز به تعویض دارد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • علی

    سلام من پراید ۸۸ دارم از دنده ۳ که میرم دنده ۲ یه وقتایی یه تقه میکنم میتونه مال روغنش باشه

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر مربوط به دنده های گیربکس است.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • زارعی

    سلام خسته نباشید من ال نود ۹۶ دارم ۳۸ هزار تا بیشتر نرفتم ولی در عوض خواب داشته به نظرتون باید روغن گیربکس رو کی عوض کنم؟ممنون میشم از راهنمایی تون

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بهتره که الان تعویض کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • لویمی

    سلام
    ۲۰۶sd دنده ای دارم به پیشنهاد تعویض روغنی ۲ تا یک لیتری و برند bergeston به مبلغ ۲۹۰ تومان استفاده کردم، سوالم اینکه این برند رو تایید میکنید و اینکه برای هر سری تعویض روغن گیربکس باید دو لیتر استفاده بشه؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      میزان گرانروی روغن مد نظر هست و در مورد کیفیت هم سلیقه ای است و اگر جنس اصلی باشد کیفیت تضمین شده و مشکلی پیش نمیاید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • محمد لطفی

    گیربکس ماشین من نشتی جزئی داره هرمکانیکی یک نظرخاصی میده درنهایت یکی شون گفت بایدکاسه نمد داخلش عوض بشه برای اینکار بایدکلا گیربکس بازبشه داغون بشه وکاسه نمداز داخل درقسمت مجرای خروجی واسکازین گذاشته بشه ودوباره گیربکس جمع بشه هزینه شم از پونصدتومن شروع میشه.اماچون نشتی ش زیاد وخیلی محسوس نیست اقدام نکردم بنظرشما بدم درستش کنن یابازنشه بهتره؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بستگی به خودتون داره و در طول زمان این نشتی بیشتر می شود.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • آریو

    درود بر شما.
    من سانتافه ۲۰۱۷ دارم ۲۲۰۰۰ کیلومتر کارکرد هست.روغن گیربکس باید عوض بشود؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر فعلا نیازی نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • مسلم

    سلام.مرسی از اطلاعاتی که دادین.بنده برلیانس اتومات ۳۳۰ دارم.وقتی شصت هزار تا کار کرد یه بار عوض کردم.مرحله بعدی چند هزار تا باید عوض کنم؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      ۵۰ هزار کیلومتر بعد زمان مناسبی است.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • مهرداد

    یه سوال :
    من سراتو ۲۰۰۰ cc مدل ۲۰۱۱ دارم ، ۱۸۵ کیلومتر کار کرده ، و تا بحال روغن گیربکس عوض نشده ، اگر الان عوض کنم اسیبی به گیربکس نمیزنه ؟
    چون بردم نمایندگی گفتن ۵۰ ، ۵۰ هستش ممکنه اسیب بزنه ممکن نزنه ، درسته این نظر یا نه ؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بلی متاسفانه شما طبق کیلومتر و زمان مشخص شده اینکار رو انجام ندادین و الان ریسک این کار بسیار بالا است.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • علیرضا

    سلام کوییک r دسیی دارم دنده عقبش بد جا میره دیسکو صفحه اوکی اول دنده دو میرم بعد عقب هر چی گیریبکس داغ میشه سفتر و با سر و صدا جا میره میتونه مربوط به روغن گیریبکس باشه ماشین ۹۹ ده هزار کار کرده

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      احتمال داره که با تعویض روغن گیربکس شرایط کمی تغییر کند و بهتر شود اما مشکل اصلی متاسفانه کیفیت پایین قطعات خودروهای داخلی می باشد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

      • شهروند

        در تایید حرف شما من هم کوییک صفر دارم ۸۰۰۰ تا کارکرده ولی از ابتدا تا امروز همین جوری بوده و دنده عقب بد جا میره

  • محمدرضا

    سلام وقت شما بخیر
    جک s5 مدل ۹۷ تحویلی مهرماه خریدم که خواب بوده و ۱۷ هزار تا در مدت ۲.۵ سال کار کرده آیا نیاز به تعویض روغن گیربکس و تسمه تایم هست ؟
    ممنون از شما

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • محمد

    سلام ای تی اف شش خط خریده بودم دو سال منزل بود الان میتونم استفاده کنم توتال اصل خارجی جواب بدید ممنون میشم

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      تاریخ انقضای روغن موتور رو که روی محصول نوشته شده رو باید مورد بررسی قرار بدید واگر به اتمام رسیده نباید مورد استفاده قرار بدید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • حمیدرضا

    سلام بسیار ممنون

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر

      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • رئوف

    سلام. روغن گیربکس پژو پارس سال هر چند هزار کیلومتر تعویض کنم؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      معمولا هر ۵۰ هزار کیلومتر برای روغن گیربکس رو کیلومتر مناسبی در نظر می گیرند.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • امیر

    سلام، من جک s5 دنده ای دارم، وقتی برای تعویض روغن گیربکس اقدام کردم، تعویض روغنی از پایین برای من روغن عوض کرد، با یه پمپ زد داخل، ۴ لیتر زدش، درسته؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله مشکلی نیست نگران نباشید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • حامد

    ممنون از اطلاعات خوبتون
    ماشین من ۲۰۷ دنده ای مدل ۹۸
    کارکرد ماشین هم ۵۹۵۰۰ کیلومتر باید روغن گیربکس عوض کنم
    اطلاعی ندارم صاحب قبلی ماشین عوض کرده یا خیر

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بلی بهتر است که تعویض کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • مجید

    سلام. وقت به خیر. سراتو مدل ۹۷ و بدون کارکرد هست. آیا باید روغن گیربکس را عوص کنم یا خیر؟ از چه مارکی تهیه کنم؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله نیاز به تعویض میباشد.
      به دفترچه راهنما خودروتون مراجعه کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • مجتبی

    سلام ماشین من تیبامدل۹۸هست ۳۲۰۰۰رفته نیازبه تعویض روغن گیریبکس و روغن هیدرولیک هست

  • کورش

    روغن گیربکس ساینا s با ۱۶۰۰۰کارکرد رو عوض کردم چون دنده ها جا نمی رفت موقع تعویض به جای روغن یک مایع سیاه و خاکستری با کف زیاد تخلیه شد . مطمئنا روغنی که سایپا برای خودروهاش استفاده میکنه اصلا خوب نیست و پیشنهاد من این هستش که دوستان اگر خودرو رو از نمایندگی گرفتین بعد ۵۰۰۰روغن گیربکس رو تعویض نمایید

  • مهدی

    سلام، وقت بخیر
    تیبا مدل ۹۷ با ۴۱ هزار کارکرد نیاز به تعویض واسکازین دارد؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر نیازی به تعویض نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • Meraj

    سلام ماشین من پراید مدل ۹۸ و کارکرد ۲۵ هزارتا هست.موقع دنده عوض کردن دنده صدا میده و دنده ها خوب جا نمیرن مشکل از روغن گیربکس یا چی.

  • Mahnod

    سلام. من امجی ۶ مدل ۲۰۱۵ و تحویل ۲۰۱۶ دارم و کارکردش الان ۳۴۰۰۰ هست. آیا نیاز به تعویض گیربکس هست؟

  • N

    سلام تیبا مدل ۹۴کارکرد ۷۶۰۰۰نیاز به تعویض روغن گیربکس داره ؟

  • محسن

    سلام و عرض ادب
    تشکر فراوان از مطالب ارزشمند ارائه شده
    برای خودرو پارس اتومات مدل ۹۷ با کارکرد حدود ۵۰ هزارکیلومتر و با توجه به گذشت بیش از چهار سال از ساخت آن، تعویض روغن گیربکس را توصیه میفرمایید؟ توضیح اینکه اخیرأ دنده های آن با تاخیر تعویض می شود و عیب یاب نمایندگی، مشکلی را در سامانه الکترونیکی آن نشان نداد.(ارور نداشت)

  • اشکان

    سلام بنده ۲۰۷ تومان دارم مدتی است که ماشین حین رانندگی هنگام تعویض دنده ناگهان روی دنده ۳ رفته و آلارم اس و ستاره میزنه.. آیا ممکنه علت آن خرابی روغن باشه؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر درصد کمی امکانش هست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  • اشکان

    ۲۰۷ اتومات

    • فردین

      سلام
      بنده یه ۲۰۷ اتوماتیک مدل ۹۷ دارم که فقط ۴( چهار) هزارتا کارکرده و تو این مدت کلا خواب بوده
      آیا نیاز به تعویض روغن گیربکس هست؟

      • منوچهر

        سلام وقتتون بخیر
        خیر نیازی نیست.ولی در کیلومتر پایین تری اقدام به تعویض نمایید.
        امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  • محمد افتخاری

    سپاس از مقاله خوبتون

    • منوچهر

      ممنون از دیدگاه خوبتون.

      • مهران

        سلام پراید مدل ۸۷ دارم،از دنده ۴به ۳ و ۳به۲ که میخام بزنم صدای آب هویچ میده تو دور وسط ولی تو دور پایین این صدا رو نمیده میتونه از روغن گیربکس باشه؟؟؟؟

  • فردین

    سلام
    بنده یه ۲۰۷ اتوماتیک مدل ۹۷ دارم که فقط ۴( چهار) هزارتا کارکرده و تو این مدت کلا خواب بوده
    آیا نیاز به تعویض روغن گیربکس هست؟

  • عرب

    سلام تیبا ۲ دارم مدل ۹۶ ، ۶۵ هزار کارکرده ، باید روغن گیربکس عوض شود ؟؟؟ اگر تا ۷۰ هزار صبر کنم بعد عوص کنم ایراد دارد ؟؟؟

  • رضا

    سلام من پارس دنده اتوماتیک مدل ۹۸ دارم ۳۳ تا کار کرده بعضی وقتا دنده دیر عوض میکنه به نظر شما روغن گیربکس باید عوض بشه ممنون

  • حسین

    سلام خودروی صفر کیلومتر نیاز به تعویض واسکازین دار

  • یزدان

    ممنون از راهنمایی هاتون .
    بفرمایید اوتلندر ۹۵ هزار کیلومتر کار کرده ایا نیاز به تعویض روغن کیربکس داره و چه روغنی خوبه؟

  • Tms

    سلام تندر پلاس اتومات دارم نود و پنج هزار کار کرده آیا باید روغن گیربکس عوض کنم ؟ چه نوع روغنی و چه مقدار باید بریزیم؟

  • امین

    سلام ممنون از اطلاعات مفیدتون من واسگازین پراید عوض کردم ولی یه زوزه کمی شنیده میشه در حالی که قبلا نبود منا راهنمایی کنید

  • مجید

    سلام و احترام. من تارا اتوماتیک صفر خریداری کردم. لطفاً بفرمایید زمان تعویض روغن گیربکس چه موقع است؟
    متشکرم

  • سمکو

    سلام من اچ سی کراس مدل ۹۶دارم ۶۰هزارتا با دستگاه مخصوص عوض کردم الان کیلومتر ۹۰هزاره کی دوباره باید عوض کنم با تشکر از راهنمایی شما

  • طاها

    با سلام و عرض ادب
    من واسه پارس tu5 روغن گیربکس آدینول ریختم. تا چند هزار نیاز به تعویض ندارد؟
    با تشکر فراوان از شما

  • مهران

    سلام پراید مدل ۸۷ دارم،از دنده ۴به ۳ و ۳به۲ که میخام بزنم صدای آب هویچ میده تو دور وسط ولی تو دور پایین این صدا رو نمیده میتونه از روغن گیربکس باشه؟؟؟؟

  • احمد بابایی

    سلام اگر کارکرد ماشین طی چند سال کمتر از حد فرا رسیدن زمان تعویض روغن گیربکس مثلاً کمتر از ۵۰هزار تا باشد در این صورت هر چند سال باید روغن گیربکس را تعویض کرد

  • کولیوند

    سلام.بنده جک اس۵دنده ای مدل ۹۴دارم وتا الان که اسفند۱۴۰۱هست خودرو من۲۸۰۰۰هزا تا کار کرده آیا نیاز به تعویض روغن گیربکس هست.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • منوچهر

      سلام بله باید روغن رو تعویض کنید.

  • رولی

    سلام من ال۹۰ مدل ۸۷ دارم که ۲ سال هست گیربکس عوض کردم و حدود ۳۰ هزارتا راه رفتم لازم هست روغن گیربکس عوض کنم.و اگر باید عوض بشه روغن بهران چطور هست

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      در این پست کاملا بهش اشاره شده و شما میتونید با یکبار مطالعه از زمان دقیق و گرید مناسب اطلاع حاصل نمایید.
      اگر سوالی بود در خدمتتون هستم.
      امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • سیدجلال جلالی

    با سلام و سپاس از اطلاعات کامل و مناسب تان
    من ال نود دنده دستی مدل ۹۸ دارم. ۱۰۵ هزار کار کرده. نمی‌دانم تا حالا واسکازینش عوض شده یانه. اما از کیلومتر ۵۰ دست خودم بوده که در این مدت من عوضش نکردم. بردم تعویض روغنی، واسکازین را بررسی کرد و گفت فعلا خوب است.
    در ضمن آن بنده خدا واسکازین را بو کشید.
    دو سوال دارم
    ۱. به نظر شما آیا باید به حرف تعویض روغنی اعتماد کنم و فعلا واسکازین را تعویض نکنم؟
    ۲. آیا بررسی سلامت واسکازین از طریق بو کشیدن امکان دارد؟
    تشکر از پاسخی که می‌دهید

  • احمد

    سلام وقتتون بخیر من هایما S7 مدل ۱۴۰۱ دارم ۴۳ هزار تا کار کرده ایا نیازی هست الان روغن گریبکس رو عوض کنم ممنون از راهنماییتون

  • ناصر قانعی

    سلام
    وقتتون بخیر
    قانعی می گوید ۲۰۶مدل۴۰۱تیپ دومعمولی روی گیربکس زیر هواکش نم روغن داره قسمت خرطومی که به دریچه گاز مشکلی داره
    ممنون میشم راهنماییم کنین

    • منوچهر

      سلام
      اگر نشتی روغن باشد و خیس باشد باید نسبت به رفع نشتی اقدام کنید اما اگر بخار روغن باشد نیازی نیست نگران باشید.

  • مجتبی

    سلام و تشکر بابت راهنمایی
    لطفاً روغن گیریبوکس درجه یک مناسب جهت ریو ls و همچنین روغن ترمز معرفی کنین
    سپاس

    • منوچهر

      میتونید از برندهای معروف ایرانی در شرایط حاضر استفاده کنید چون اطمینان از اصالتشون مهم تر هست.

  • سعیداحمدی

    سلام ممنون از مطلب خوبتون ، من یک سراتو آپشنال اتوماتیک مدل ۹۷ برج ۳ خریدم که امروز در فروردین ۱۴۰۲ کارکردش ۲۲۵۰۰ کیلومتر هست و نشان میده که خودرو خیلی کم کارکرده در این زمان ، با توجه به اینکه هنوز به ۵۰۰۰۰ کیلومتر نرسیده ولی تقریبا ۵ سال از تولیدش گذشته ، آیا روغن گیربکس تو این مدت بخاطر ماندن ریاد نیاز به تعویض داره ؟

    • منوچهر

      سلام شما روی ۳۰۰۰۰ کیلومتر روغن رو تعویض نمایید.

  • سعید

    سلام و خسته نباشید
    آزرا ۲۰۰۷ دارم، ۱۵۰۰۰۰ کارکرده تا الان روغن گیربکس عوض نکردم! البته ۱۰۰۰۰۰ کارکرده بود خریدم
    نیازی به تعویض داره؟
    ممنون

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      بله باید تعویض بشه.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • محمد علی

    درودبرشما
    تقریبا” ۸ماه ازسال هرهفته ازجاده کوهستانی با شیب زیاد تقریبا” ۲۰ کیلومتر تردد میکنم. ۵۷۰۰۰ کیلومتر راه رفتم. ۵ سال هم گذشته . ال۹۰ دارم. زمان تعویض روغن گیربکس الان است؟
    سپاس ازشما

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      بله بهتر هست که اقدام کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • حسن یوسف زاده

    سلام ایا وراکروز ۲۰۱۱ که ۷۲هزارکیلومتر ره رفته نیاز به تعویض روغن کیربکس دارد؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      بله قطعا.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • رضا

    سلام خسته نباشید سراتو سایپا مدل ۹۵ دار، با ۲۴۰۰۰ کارکرد آیا باید روغن گیربکس رو تعویض کنم ممنون از راهنمایی …

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      بله بهتر است که تعویض کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • محمد

    سلام وقت بخیر و خسته نباشید
    جسارتن گرنجور ۲۰۱۳ با کارکرد ۹۸۰۰۰ دارم
    جدیدن روغن گیربکس رو عوض کردم ولی مصرف خیلی کمی دارم شاید در طول سال ۲۰۰۰ کیلومتر یا شایدم کمتر باشه.چند ماه بعد باید روغن گیربکس رو عوض کنم؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      در این پست کاملا به این موارد اشاره شده ولی شما با توجه به توضیحاتتون هر دوسال یکبار اقدام نمایید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • آرسام خدائی

    سلام و عرض ادب خدمت شما بزرگواران
    ببخشید روغن گیربکس رو دوسال یبار عوض کنم یا کمتر؟

  • امیری

    سلام سپاس از مطلب مفیدتون
    نیسان مورانو ۲۰۰۸ دارم
    موقعی که گاز نمی دم و سرعت کاهش پیدا میکنه و دنده معکوس شدن میشه، احساس می کنم یک مکثی اتفاق میفته
    ۳۱۰۰۰۰ کیلومتر کار کرده نمی دونم قبلا کی روغن گیربکسش عوض شده
    ممکنه از روغن باشه؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      بله امکانش هست و بهتره نسبت به تعویض روغن گیربکس اقدام نمایید .
      میتونید از سرویس دوره ای کارنامه استفاده کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • امیر

    با سلام خدمت شما ،دوتا سوال ماشین ام وی ام ۳۱۵خریدم مدل۹۶ ،۲۲هزارتا کار واسکازین امروزعوض کردم احتمال نشتی وجود داره واینکه روغنکار از ۷۵.۸۰استفاده کرد درصورتیکه دفترچه۷۵.۹۰بود وگفت مشکلی نداره

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      خیر مشکلی ندارد.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • محمدرضا حسینی

    سلام رنو,کولیوس ۲۰۱۷ باگیربکس cvt دارم .روغن داخل گیربکس elf است ماشین ازصفریعنی شش سال دست خودم است وفقط ۱۶ هزارکیلومتر راه رفته انهم فقط درجاده ومسافرت ..ایاروغن های گیربکس ودیفرانسیل عقب وجلو ان باید تعویض گردد؟ باتشکر

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      بله نیاز به تعویض دارد و پیشنهادم اینه که فقط از روغن اصلی استفاده کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • سامان

    سلام وقت بخیر سانتافه مدل ۲۰۱۵ یک بار کیلومتر ۷۰ هزار روغن گیربکس تعویض شده و الان کارکرد ۱۳۵ هزارتاست خواستم بپرس نیاز هست دوباره روغن گیربکس تعویض بشه یا هر چند هزار کیلومتر باید تعویض بشه؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      بهتر هست روی ۱۴۰ هزار کیلومتر تعویض گردد و حتما از روغن اصلی استفاده کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  • رضا

    سلام.خدمت مهندس عزیز.ایا گیربکس اریزو۵اتوماتیک احتیاج به سرویس دارد.البته هیچ مشکلی ندارد.مدل۲۰۱۷.

  • حسام

    سلام احترام من دنا اتومات دارم ۳۶۰۰۰کار کرده میخواستم بپرسم کی باید روغن گریبکس عوض کنم سپاس از شما