اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

بهترین روش شارژ باتری ماشین و نکات خواندنی درباره آن

باتری خودرو یکی از مهم‌ترین اجزای آن است و انرژی موردنیاز برای تمام بخش‌های الکتریکی خودرو را تأمین می‌کند. از روشن‌شدن و حرکت ماشین گرفته تا گوش‌کردن به رادیو و موسیقی و روشنایی چراغ‌های خودرو، همه به باتری نیاز دارند. خوابیدن باتری ماشین مشکل رایجی است که به دلایل مختلفی روی می‌دهد. البته نیازی به تعویض باتری نیست؛ در چنین مواقعی کافی است آن را شارژ کنید. در این مطلب می‌خواهیم درباره انواع روش‌های شارژ باتری ماشین صحبت کنیم.

چگونه باتری ماشین را شارژ کنیم؟

شارژ باتری ماشین کار چندان سختی نیست. البته بهترین روش شارژ باطری ماشین این است که در باطری‌سازی یا با یک دستگاه شارژ باتری ماشین آن را شارژ کنید. با این حال شاید دوست داشته باشید یاد بگیرید که چطور در مواقعی که به هیچ نیروی کمکی‌ای دسترسی ندارید، خودتان باتری ماشین را شارژ کنید. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد.

نکات ایمنی هنگام شارژ باتری ماشین

یادتان باشد هرگاه به هر دلیلی با باتری ماشین سروکار دارید، اول نکات ایمنی را رعایت کنید. جایی که در آن کار می‌کنید باید تهویه مناسبی داشته باشد، شعله آتش در نزدیکی آن قرار نگیرد، حتما چشم‌ها را با عینک محافظ و پوست‌تان را با دستکش بپوشانید. لباسی که می‌پوشید هم باید آستین بلند باشد. یک‌سری نکات ایمنی هم وجود دارند که در هنگام توضیح روش‌ها روی آنها تأکید خواهیم کرد.

انواع روش‌های شارژ باطری ماشین ؛ چگونه باتری خوابیده ماشین را شارژ کنیم؟

همان‌طور که گفتیم، روش‌های مختلفی برای شارژ باتری ماشین وجود دارد. با این حال فقط برخی از آنها کارآمد هستند. برای مثال روش‌های خوب شارژ کردن باتری ماشین عبارت‌اند از:

  • استفاده از دستگاه شارژر باتری ماشین؛
  • پنل خورشیدی؛
  • آداپتور لپ‌تاپ.

و روش‌های ناکارآمد یا خطرناک عبارت‌اند از:

  • ترانسفورمر معمولی
  • دستگاه جوشکاری

روش اول: استفاده از شارژر باتری قابل‌حمل

برای این کار می‌توانید از دستگاه شارژر خانگی باطری ماشین که قابل‌حمل است و قیمت چندانی هم ندارد استفاده کنید. روش کار به این صورت است:

۱. ابتدا باتری را آماده کنید. بررسی کنید باتری ماشین شما از کدام مدل است. برخی از باتری‌ها را برای شارژکردن باید از محفظه آن خارج کرد؛ اما برخی دیگر را می‌توان بدون خارج‌کردن از خودرو شارژ کرد. در بیشتر خودروهای معمولی برای شارژ باتری نیازی به خارج‌کردن آن نیست. در اینجا فرض می‌کنیم قرار است باتری را خارج کنید.

۲. وسایل الکترونیکی خودرو از جمله چراغ داخلی کابین، سیستم تهویه، سیستم صوتی و نظایر آنها را خاموش کنید. اگر این کار را نکنید ممکن است در طول شارژ، قوس الکتریکی برای باتری اتفاق بیفتد و باتری را نابود کند.

۳. اول باید کابل منفی و سپس کابل مثبت را جدا کنید. کابل منفی معمولا سیاه است و روی آن علامت – دیده می‌شود. کابل مثبت معمولا قرمز است و با علامت + مشخص شده است. ترتیب جداکردن را برعکس نکنید. اگر باتری روی پایانه‌هایش درپوش‌های پلاستیکی دارد، برای دسترسی به پایانه‌ها درپوش‌ها را بردارید.

۴. حالا از آچار سوکت برای بازکردن کابل منفی استفاده کنید و آن را با احتیاط از باتری جدا کنید. کابل‌ها را از پایانه‌های غیرهمنام دور نگه دارید تا از انتقال بار بین آنها جلوگیری شود. همین کار را با کابل مثبت انجام دهید.

۵. پایانه‌ها را تمیز کنید. قبل از شارژکردن ابتدا با برس مخصوص، کثیفی‌ها را از روی پایانه‌ها پاک کنید. محلول‌های تمیزکننده باتری یا محلول جوش‌شیرین و آب هم می‌توانند مؤثر باشند.

این تمیزکننده‌ها اسید باتری را خنثی کرده و هنگام شارژ باتری و اتصال مجدد پایانه‌ها از بروز مشکل در عملکرد آن جلوگیری به عمل می‌آورد.

۶. حالا می‌توانید شارژر را وصل کنید. مطمئن شوید که شارژر خاموش است. کابل مثبت شارژر را به پایانه مثبت روی باتری و کابل منفی آن را به پایانه منفی باتری وصل کنید. بازهم یادتان باشد ترتیب را برعکس نکنید، در اینجا حتما باید ابتدا کابل مثبت را وصل کنید.

۷. حالا شارژر را روشن کنید و برای شروع روی کمترین مقدار قرار دهید. اگر شارژر تایمر دارد، آن را برای زمان مناسب تنظیم کنید تا به‌شکل خودکار شارژ را متوقف کند. اگر نمی‌دانید زمان آن چقدر است به دفترچه راهنمای مالک مراجعه کنید.

۸. وقتی شارژ کامل شد، می‌توانید کابل‌های شارژر را از باتری ماشین جدا کنید. برای این کار شارژر را خاموش کنید، اول کابل مثبت و سپس کابل منفی را جدا کنید. دوباره به‌ترتیب کابل مثبت را به پایانه مثبت و سپس کابل منفی را متصل کنید. درنهایت باتری را به محفظه‌اش برگردانید.

مزایا

  • باتری را سریع‌تر از هر روش دیگری شارژ می‌کند؛
  • کار با آن آسان است؛
  • ایمن است.

معایب

  • اگر باتری از نوعی است که باید آن را خارج کنید و مهارت نداشته باشید برایتان مناسب نیست.

روش دوم: شارژ باتری ماشین با پنل خورشیدی

روش دوم شارژ باتری ماشین با پنل خورشیدی است. یک پنل خورشیدی استاندارد ۱۰۰ وات می‌تواند حدود ۵ آمپر برای شارژ باتری فراهم کند و حدود ۱۲ ساعت طول می‌کشد تا باتری با ولتاژ زیر ۱۱٫۵۸ شارژ شود. بسته به میزان نور خورشید که پنل دریافت می‌کند، می‌تواند ۲ روز طول بکشد.

۱. یادتان نرود که حتما کنترلر شارژ داشته باشید. هرگز نباید از پنل خورشیدی بالاتر از ۵ وات، برای شارژ مستقیم باتری ماشین استفاده کنید. به‌دلیل شدت نور خورشید، ولتاژ پنل‌های خورشیدی همیشه نوسان می‌کند و ولتاژ آن بسیار بالاست که به‌سرعت جریان را به باتری منتقل می‌کند. در این صورت باتری بیش از حد شارژ می‌شود که برای باتری خوب نیست. یک کنترلر شارژ با ثابت‌نگه‌داشتن جریان، از این مشکل جلوگیری می‌کند.

۲. کابل‌های بلند بردارید. کابل‌هایی که پنل را به باتری متصل می‌کنند باید به‌اندازه کافی بلند باشند که هم بتوان پنل را در جایی نصب کرد که نور خورشید کافی داشته باشد و هم اینکه از آن سر به باتری که درون ماشین قرار دارد برسد. اگر یادتان باشد گفتیم همه ماشین‌ها برای شارژ نیازی به جدا کردن باتری ندارند. انتهای کابل‌ها باید گیره‌ها یا پایانه‌های حلقوی وجود داشته باشند تا بتوان آنها را به پایانه‌های باتری متصل کرد. گیره‌ها باید برچسب مثبت و منفی را داشته باشند تا اشتباه نشوند.

۳. حالا باید کنترلر شارژ را به باتری وصل کنید. حتما، حتما اول باید باتری را به کنترلر شارژ متصل کنید. هرگز کنترلر را قبل از باتری به پنل خورشیدی وصل نکنید. باید روی آن برچسب BATTERY + و – درج شده باشد تا بدانید نحوه صحیح اتصال آن چگونه است.

۴. حالا پنل را به کنترلر وصل کنید. این قسمت باید با برچسب PV INPUT + و – مشخص شده باشد. معمولا کابل منفی سیاه و مثبت قرمز است.

برای استفاده از پنل‌های خورشیدی به‌منظور شارژ باتری خودرو سه گزینه وجود دارد:

  • شارژ انبوه؛
  • شارژ جذبی؛
  • شارژ شناور.

شارژ انبوه برای زمانی است که باتری کاملا تخلیه شده است. در این حالت شارژ سریع انجام می‌شود؛ البته باید نور خورشید به‌اندازه کافی در دسترس باشد.

شارژ جذبی برای زمانی است که باتری با رسیدن به یک ولتاژ معین جریان انتقال آمپر ورودی را کند می‌کند. این حالتی است که شارژ آهسته‌تر صورت می‌گیرد؛ اما پنل در نهایت شارژ را کامل می‌کند.

شارژ شناور برای زمانی است که باتری تقریبا پر است و فقط با کمی شارژ می‌خواهید مقدار تخلیه‌شده جبران شود.

برخی پنل‌های خورشیدی قابل‌حمل هستند و نیازی نیست حتی کاپوت را بالا بزنید. کافی است پنل را روی داشبورد قرار دهید و آن را به جای شارژر خودرو متصل کنید تا باتری را شارژ کند.

مزایا

  • از انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌کند
  • آسان است

معایب

  • از ۱۲ ساعت تا ۲ روز طول می‌کشد
  • فقط در روز و زمانی که آفتاب هست می‌توانید از آن استفاده کنید.

روش سوم: شارژ باتری ماشین با لپ‌تاپ

یک ترفند برای زمان اضطراری که دیگر راهی برای شارژ کردن باطری ماشین ندارید این است که از آداپتور لپ‌تاپ استفاده کنید. البته این کار معمولا ۱۵ ساعت طول می‌کشد. با این حال یادتان باشد ولتاژ نامی آداپتور لپ‌تاپ معمولا در حد ۱۹ ولت است و استفاده از آن برای شارژ کامل باتری کارآمد نیست. با این حال اگر می‌خواهید در مواقع ضروری از این روش استفاده کنید، به خواندن ادامه دهید.

این وسایل را حاضر کنید:

  • شارژر لپ‌تاپ
  • یک لامپ ۲۱ وات
  • چند کابل با رنگ‌های مختلف
  • نوار عایق
  • دو عدد گیره
  • مولتی‌متر دیجیتال

سطح بیرونی فلز جک دی‌سی شارژر لپ‌تاپ منفی است و درون سوراخ کوچک جک مثبت است.

از آنجا که آمپر اسمی شارژر ۳٫۴۲ آمپر است با وصل‌کردن کابل‌ها ممکن است جریان زیادی از شارژر عبور کند. با یک مقاومت، مثلا یک  لامپ ۲۱ واتی، می‌توانید جریان را محدود کنید.

در ولتاژ نامی ۱۹ ولت، این کار تضمین می‌کند که جریان بیشتر از ۱٫۱ آمپر نشود.

حتما بخوانید: عمر مفید باتری ماشین؛ از کجا بفهمیم وقت تعویض باتری رسیده است؟

روش کار

۱. لامپ را با کابل‌ها به‌شکل سری وصل کنید. با نوار عایق آنها را ثابت کنید. ترتیب آنها به این صورت است:

شارژر به کابل مثلا سبز – لامپ – کابل با رنگ دیگر مثلا زرد – پایانه مثبت باتری.

۲. برای پایانه منفی باید کابل مثلا مشکی را با استفاده از نوار عایق به فلز شارژر که گفتیم منفی است متصل کنید.

هشدار: دقت کنید که این کابل‌ها با هم تماس پیدا نکنند.

۳. کابل منفی را با استفاده از گیره به پایانه منفی باتری وصل کنید. حالا باید این ترتیب را داشته باشید:

سرمنفی شارژر – کابل مثلا مشکی – پایانه منفی باتری.

۴. حالا شارژر را به برق متصل کنید.

۵. لامپ روشن می‌شود و بعد از چند دقیقه ولتاژ باتری به ۱۲٫۵ ولت می‌رسد.

۶. هر نیم‌ساعت یک بار ولتاژ باتری را اندازه بگیرید. احتمالا بعد از ۶ ساعت باید ۱۳٫۱ ولت داشته باشید.

۷. اگر نور لامپ کم‌رنگ شد، نشان می‌دهد که باتری در حال شارژ شدن است. وقتی به ۱۵ ولت رسید کافی است. احتمالا تا شارژ شدن کامل، ۱۵ ساعت طول می‌کشد.

۳۰ دقیقه بعد از توقف شارژ و جداکردن کابل‌ها از باتری ولتاژ باید به ۱۲ ولت رسیده باشد.

در عمل، با اینکه آداپتورهای لپ‌تاپ ۵ آمپر هستند، در حدود ۰٫۵ آمپر جریان بیشتر عبور نمی‌دهند و ولتاژ افت می‌کند.

مزایا

  • برای مواقع اضطراری مفید است

معایب

  • زمان زیادی نیاز دارد و چندان کارآمد نیست
  • نیاز به دانش فنی دارد
  • ممکن است به آداپتور لپ‌تاپتان آسیب برساند
  • باتری ماشینتان باید سالم باشد.

روش چهارم: شارژ باطری ماشین با استفاده از آداپتور معمولی

این روش درست مانند روش لپ‌تاپ است. البته بیشتر آداپتورهای لپ‌تاپ ۱۹ ولتی هستند ولی شما می‌توانید از یک آداپتور معمولی ۱۲ ولتی با ۵ آمپر استفاده کنید. البته در کنار آن باید یک افزاینده ولتاژ داشته باشید که ولتاژ بالاتری ایجاد کند. همان مدار را که در بالا توضیح دادیم ایجاد کنید و از لامپ، ولت‌متر و آمپرمتر هم استفاده کنید. این روش از روش لپ‌تاپ کارآمدتر است ولی باز هم چندان توصیه نمی‌شود.

مزایا

  • بهتر از آداپتور لپ‌تاپ است

معایب

  • باتری باید سالم باشد
  • زمان زیادی نیاز دارد.

روش پنجم: شارژ باتری ماشین با ترانس

ولتاژ لازم برای شارژ باطری ماشین بیشتر از ۱۴٫۸ ولت است و مقدار شناور آن باید ۱۳٫۸ ولت باشد. فقط در این صورت است که ۱۰ آمپر جریان خواهید داشت و می‌توانید در عرض چند ساعت باتری را شارژ کنید. اگر از مبدل افزایش‌دهنده ولتاژ هم استفاده کنید، ظرفیت جریان کاهش می‌یابد. دلیلش این است که ترانس‌ها معمولا ۱۱٫۲ تا ۱۲ VAC ولتاژ و ۵ آمپر جریان ارائه می‌دهند. توان این ترانس‌ها از ضرب ۱۱٫۲ در ۵ حاصل می‌شود که ۵۶ وات است. یک مبدل با راندمان ۸۵ درصد توان دستگاه را تا ۴۷ وات کاهش می‌دهد که حتی با خروجی ۱۴٫۲ وات هم جریان چیزی در حدود ۳٫۳ آمپر خواهد بود. این مقدار بیشتر از ۳۰ ساعت زمان نیاز دارد که اصلا کارامد نخواهد بود. بنابراین با ترانس فقط می‌توانید باتری خوابیده را در حدی شارژ کنید که ماشین روشن شود و برای شارژ باتری مناسب نیست.

حتما بخوانید: دلایل ترکیدن باتری ماشین‌؛ برای پیشگیری از انفجار باتری چه باید کرد؟

روش ششم: شارژ باطری ماشین با دستگاه جوشکاری

برخی افراد از این دستگاه هم برای شارژ باتری ماشین استفاده کرده‌اند؛ اما اولا نیاز به مهارت زیادی دارد دوم چون دستگاهی صنعتی است ممکن است خطرناک باشد.

قیمت دستگاه شارژ باطری ماشین

این دستگاه‌ها بر دو نوع خانگی و تجاری هستند. انواع خانگی آن از حدود ۲۰۰ هزار تومان شروع شده و به ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان هم می‌رسند. انواع تجاری آن هم هستند که برای مراکز شارژ باتری خودرو مناسب‌اند و حدود ۹۰ میلیون قیمت دارند. البته مدل‌های ارزان‌تر هم پیدا می‌شود.

هزینه شارژ باتری ماشین

هزینه شارژ باتری ماشین به‌ عوامل مختلفی بستگی دارد. معمولا هزینه آن ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان متغیر است.

جمع‌بندی

باتری خودرو وظیفه برق‌رسانی به تمام اجزای الکتریکی خودرو را دارد. گاهی اوقات باتری ماشین نیاز به تعویض ندارد و با شارژ مجدد آن می‌توان مدت بیشتری از آن استفاده کرد. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که ایمن‌ترین و کارآمدترین آنها مراجعه به باتری‌سازی یا خرید دستگاه شارژ باتری خودرو است. روش‌هایی مانند استفاده از آداپتور لپ‌تاپ، آداپتور معمولی، ترانس و پنل خورشیدی هم هستند که معمولا چندان کارآمد نیستند و به کمی دانش فنی نیاز دارید. از سوی دیگر روش‌هایی مانند استفاده از دستگاه‌های صنعتی مانند دستگاه جوشکاری هم هست که ممکن است خطرناک باشد و لطفا اگر دانش و مهارتی در این زمینه ندارید، به این روش‌ها فکر نکنید.

آیا تا حالا هیچ‌یک از این روش‌ها را امتحان کرده‌اید؟ اگر موفقیت‌آمیز بوده است، لطفا برایمان در دیدگاه‌ها بنویسید که چطور انجامش دادید و از چه وسایلی استفاده کردید.

مراقبت از خودرو
ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (4)
نظر بدهید
  • تعمیر کاتالیزور تیگو

    تعمیر کاتالیزور اصلا کار ساده‌ای نیست و حتما باید به دست متخصص انجام شود پس هرگز به صوت خودسرانه اقدام به تعمیر یا حذف کاتالیزور خودروی خود نکنید

    • منوچهر

      قطعا

  • غفور

    من بارها و بارها با آداپتور باتری ماشین را شارژ کردم ولی همین که فرمودید زمان زیادی می خواهند و در حال حاضر دنده با دو آداپتور اقدام به این کار کردم که یکی از آنها ۱۲ ولت و یکی دیگر ۶ ولت است و ولتاژ خروجی هر دو را با ولت متر اندازه گرفتم در ابتدا حدود ۱۴ ولت بود و در ادامه بعد از چند دقیقه دوازده و نیم ولت می باشد و منتظرم ببینم تا چگونه شارژ می شود ممنونم از مطالب خوبتان

  • منصور برکچی زاده

    ممکنه بفرمایید که از کجا باتری خرید کنم.دستگاه شارژ باتری چه قیمتی داره