اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

مقایسه توسان ix35 با جک S5؛ کدام انتخاب منطقی‌تری است؟

خودروهای کراس‌اوور سال‌هاست محبوبیت زیادی در بین افراد یافته‌اند. این خودروها کمی کوچک‌تر و جمع‌وجورتر از شاسی‌بلندها هستند و بنابراین برای افرادی مناسب‌اند که شاسی‌بلند را به سدان ترجیح می‌دهند اما از بزرگی و حجیم‌بودن آن راضی نیستند. حال این سؤال پیش می‌آید که واقعا کدام کراس‌اوور بهتر است؟ مسلما با وجود مدل‌های زیاد این خودروها در بازار، انتخاب نوع مناسب آن دشوار خواهد بود. به همین دلیل در این مقاله از سری مقالات مقایسه‌ای خودروها، سراغ مقایسه توسان ix35 با جک S5 رفته‌ایم تا با معرفی آنها و مزایا و معایبشان تصمیم‌گیری را برایتان راحت‌تر کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی خودروی توسان ix35

توسان محصول شرکت خودروسازی کره‌ای هیوندای است که روی پلتفرم هیوندای النترا ساخته شده است. این خودرو برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۴ طراحی شد ولی در سال ۲۰۰۷ بود که به بازار ایران آمد. فروش این خودرو بسیار موفقیت‌آمیز بود و بنابراین شرکت هیوندای، ۴ نسل از آن را تولید کرد که ۳ نسل از آن در ایران وجود دارد. آخرین نسل این خودرو توسان ix35 است که در سال ۲۰۱۶ طراحی شده است و آسان موتور و کرمان موتور آن را وارد بازار کشورمان کرده‌اند.

مشخصات فنی توسان ix35

این خودروی دوست‌داشتنی از موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ و پیشرانه ۲ لیتری با تنفس طبیعی بهره می‌برد. حداکثر قدرت آن ۱۶۴ اسب‌بخار است و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دارد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن در ۸٫۱ ثانیه صورت می‌گیرد و بیشینه سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است.

مشخصات ظاهری توسان ix35

مانند همه خودروهای هیوندای، توسان هم از نظر ظاهری مسلما یک‌سروگردن بالاتر از خودروهای رقیبش است. چراغ‌های بزرگ آن مانند نسل قبلی‌اش کشیده هستند با این تفاوت که انحنای خط درونی آن صاف شده است و این باعث شده مانند دو چشم قدرتمند به نظر بیایند. جلوپنجره آن هم همچنان بزرگ است ولی طراحی آن مینیمال‌تر شده و فقط آرم هیوندای روی آن خودنمایی می‌کند. طراحی چراغ‌های مه‌شکن هم تغییر کرده و زیباتر شده است. طراحی پشت آن هم به‌روزتر و زیباتر است و کمی با نسل‌های قبلی تفاوت دارد.

درون کابین، غربیلک فرمان زیبا با قطعات کرومی آن خودنمایی می‌کند. روی آن دکمه‌های کنترل تعبیه شده‌اند که با کمک آنها می‌توانید یک‌سری از کارها را بدون اینکه دستتان را از روی فرمان بردارید انجام دهید. کار با فرمان راحت است و گرم‌کن هم دارد. صندلی‌های آن چرمی هستند و پلاستیک‌های به‌کاررفته درون کابین خیلی خشک نیستند.

طراحی کنسول میانی آن قابل‌قبول است و در قسمت دریچه تهویه در دو طرف، انحنای جالبی دیده می‌شود. در پایین بخش تهویه سیستم صوتی تصویری و سایر تجهیزات قرار دارند.

امکانات و تجهیزات توسان ix35

از امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به صندلی‌های گرمایشی و سرمایشی، سانروف، آینه الکتروکرومیک، چراغ راهنما روی آینه‌بغل، ۶ ایربگ ایمنی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کروز کنترل، آینه‌های برقی، شیشه‌بالابر برقی، رینگ‌های ۱۸ اینچی، رادار نقطه کور، سنسورهای پارک، سنسور باران، گرم‌کن فرمان و صفحه‌نمایش لمسی ۸ اینچی اشاره کرد.

حتما بخوانید: مقایسه توسان با اسپورتیج؛ کدام کیفیت و بازار بهتری دارد؟

مزایا و معایب توسان ix35

از مزایا و معایب این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایا

  • نمای ظاهری جذاب و متریال باکیفیت
  • کابین جادار
  • قدرت و چالاکی بالا
  • گیربکس روان و عالی
  • امکانات رفاهی کافی

معایب

  • هزینه‌های مصرفی زیاد
  • قیمت بالا
  • کاهش شتاب در شرایط جاده‌ای نامناسب.

معرفی خودروی جک S5

خودروی جک محصولی از شرکت چینی جک موتورز است که در سال ۱۹۶۴ تأسیس شده است. شرکت جک موتورز این کراس‌اوور محبوب را در مدل‌ها و فیس‌لیفت‌های متفاوتی به بازار عرضه کرده است. خودروی جک را کرمان موتور به بازار ایران وارد می‌کند. یکی از بهترین مدل‌های جک، جک S5 است که به‌خوبی جایش را در کشور ما باز کرده است و طرفداران زیادی دارد. این خودرو در دو نوع دستی و اتومات موجود است.

مشخصات فنی جک S5

جک S5 در سال ۲۰۱۳ طراحی شده است. این خودرو از نوع ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ است و از پیشرانه ۲ لیتری با تنفس توربو بهره می‌برد. قدرت جک S5 به‌اندازه ۱۷۴ اسب بخار است و گیربکس ۶ سرعته دستی دارد. بیشینه سرعت این خودرو ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است و برای شتاب ۰ تا ۱۰۰ به ۱۰٫۷ ثانیه زمان نیاز دارد.

همان‌طور که گفتیم جک S5 مدل اتوماتیک هم دارد. این مدل هم پیشرانه‌ای ۲ لیتری دارد و از نوع ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با تنفس توربوشارژ است. میزان قدرت آن ۱۷۴ اسب بخار است و گیربکس آن باز هم ۶ سرعته ولی این بار اتوماتیک است. حداکثر سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است. شتاب صفر تا صد جک S5 در مدل دنده‌ای ۱۰.۷ ثانیه و در مدل اتوماتیک ۱۱٫۷ ثانیه است.

مشخصات ظاهری جک S5

طراحی جک S5 از نمای بیرونی قابل‌قبول به نظر می‌رسد. چراغ‌های بزرگ و کشیده، مه‌شکن‌هایی متناسب با اندازه چراغ‌های بزرگ و جلوپنجره دو تکه آن با نوار کرومی میانی تا حدودی به آن جذابیت داده‌اند. البته نه اینکه عالی باشد، اما می‌توان گفت نسبت به برخی از خودروهای هم‌رده خود طراحی خوبی دارد.

در دو طرف کاپوت دو برجستگی را شاهد هستیم و نمای بغل خودرو هم انحناهای جالبی دارد. شکل کلی شیشه‌های درها از جلو تا عقب به‌شکل برگ است که زیبایی خاصی به آن داده است. رینگ‌های مدل دستی ۱۷ اینچی و رینگ‌های مدل اتوماتیک ۱۸ اینچی هستند.

در قسمت پشت ماشین دو چراغ مه‌شکن باریک نواری تعبیه شده است و به‌طورکلی شبیه آئودی Q5 به نظر می‌رسد و جذابیت زیادی ندارد.

درون کابین این خودرو تقریبا خوب است. صندلی‌های چرمی آن دو رنگ هستند، غربیلک فرمان سه‌شاخه است ولی دکمه‌های کنترلی ندارد. در کنسول میانی آن صفحه‌نمایش در وسط قرار دارد و زیر آن سیستم صوتی تصویری را مشاهده می‌کنیم. دریچه‌های هوای دو طرف آن هم مانند شیشه‌های ماشین حالت برگ‌شکل دارند و به‌طورکلی قابل‌قبول است؛ هرچند می‌توانست کمی بهتر باشد.

حتما ببینید: قسمت دوم پارکینگ منتشر شد؛ نقد و بررسی جک S5

امکانات و تجهیزات جک S5

از امکانات و تجهیزات جک S5 می‌توان به سانروف برقی، ترمزهای دیسکی هم برای جلو هم برای عقب، ایربگ راننده و سرنشین جلو، رایانه سفری و چراغ‌های اتوماتیک اشاره کرد. در مدل اتوماتیک جک S5 علاوه بر امکانات مدل دنده‌ای، امکانات بیشتری هم وجود دارد؛ برای مثال، تنظیمات برقی برای صندلی راننده، سیستم ورود بدون کلید، استارت با دکمه و ریموت کنترل، آینه‌بغل با تنظیمات برقی و دارای گرم‌کن، چراغ راهنما روی آینه‌های جانبی، سنسور باران، سیستم ترمز پارک برقی، سیستم کنترل سرعت خودرو در سربالایی و سرپایینی، سنسور پارک آپشن‌های خوبی هستند که در جک S5 شاهد آنها هستیم.

مزایا و معایب جک S5

خودروی جک S5 مانند همه خودروهای دیگر مزایا و معایبی دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایا

  • چابکی بالا؛ مدل دنده‌ای این خودرو با پیشرانه دو لیتری از توان و سرعت قابل‌قبولی برخوردار است
  • آپشن‌های کافی؛ مدل اتوماتیک جک S5 از نظر آپشن بسیاری از امکانات رفاهی و ایمنی را دارد
  • کابین جادار؛ کابین جک S5 برای یک خانواده متوسط جای کافی دارد.

معایب

  • ازنظر آپشن کامل نیست، برای مثال کروز کنترل ندارد (البته در فیس لیفت آخر آن کروز کنترل هم داریم)
  • مصرف بنزین آن در حالت ترکیبی ۷٫۸ لیتر است و جزو خودروهای نسبتا پرهزینه به شمار می‌رود
  • به‌دلیل توربوشارژ بودن هزینه‌های نگهداری آن بیشتر است.

مقایسه توسان ix35 با جک S5

حال بیایید از جنبه‌های مختلف این دو خودرو را بررسی کنیم.

نمای ظاهری

در مقایسه توسان ix35 با جک S5 از نظر ظاهری، خودروی توسان نسبت به جک S5 ظاهری جذاب‌تر هم در نمای بیرونی و هم درون کابین دارد. فرمان توسان بسیار جذاب‌تر از فرمان جک S5 است و دکمه‌های کنترلی هم روی آن قرار دارد. نمای پشتی خودروی جک چنگی به دل نمی‌زند و می‌توان گفت چیز خلاقانه‌ای در نمای ظاهری آن نسبت‌به توسان نمی‌بینیم. متریالی هم که توسان با آن ساخته شده باکیفیت‌تر و بادوام‌تر از متریال جک S5 است. بنابراین از نظر ظاهری و کیفیت متریال، برد با توسان است.

امکانات و آپشن‌ها

از نظر آپشن جک S5 آپشن‌های کمتری نسبت به توسان دارد؛ برای مثال تعداد ایربگ‌های توسان ۶ تا و برای جک S5 چهارتاست. توسان کروز کنترل دارد ولی جک S5 فاقد آن است (مگر در فیس‌لیفت آخرش).

حتما بخوانید: مقایسه سه خودروی چانگان CS35، جک S3 و ام‌وی‌ام X22

شتاب

از نظر شتاب، شتاب ۰ تا ۱۰۰ توسان ۱۱٫۸ ثانیه است که تقریبا با جک S5 اتوماتیک برابر است اما جک S5 دنده‌ای از هردوی آنها شتاب بیشتری دارد. البته باید توجه داشت که این خودرو با وجود سریع‌تر بودن، در جاده‌های پردست‌انداز و دشوار قدرت اینکه چنین شتابی را بگیرد ندارد. بنابراین می‌توان گفت در این مورد می‌توان هردو را یکی دانست.

سرعت

ازنظر سرعت، توسان سریع‌تر و چابک‌تر از جک S5 به شمار می‌رود.

فنی

ازنظر فنی، هردو از پیشرانه ۲ لیتری بهره می‌برند و بیشینه قدرت هر دو تقریبا به هم نزدیک است؛ بنابراین تقریبا از نظر عملکردی مشابه هستند. بااین‌حال موتور توسان با تنفس طبیعی است و موتور جک S5 با تنفس توربوشارژ و همان‌طور که می‌دانیم، توربوشارژها کمی نسبت‌به شرایط محیطی، آب‌وهوا، کیفیت سوخت و نظایر آنها حساس‌اند و زود عملکردشان تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

گیربکس توسان از نوع ۶ سرعته خودکار است و گیربکس جک S5 خودکار دوکلاچه است و هردو تیپ‌ترونیک هستند. از نظر عملکردی هردو بسیار روان و فوق‌العاده کار می‌کنند و نمی‌توان یکی را بهتر دانست.

هزینه‌های مصرفی

در مقایسه توسان ix35 با جک S5 به بخش هزینه‌ها می‌رسیم. ازنظر هزینه‌ها توسان به‌دلیل مصرف سوخت ترکیبی ۸٫۳ لیتر در مقایسه با مصرف سوخت ترکیبی ۷٫۳ لیتری جک S5 توسان پرمصرف‌تر به شمار می‌رود؛ اما هزینه‌های نگهداری آن به‌دلیل همان حساسیت‌های موتور توربوشارژ جک S5، کمتر است. بااین‌حال ازآنجاکه قیمت جک S5 کمتر از توسان است، می‌توان گفت ازنظر هزینه اولیه برد با جک S5 است.

سخن آخر

باتوجه‌به آنچه گفتیم، خودروی توسان نسبت‌به جک S5 در رده بالاتر قرار می‌گیرد. بااین‌حال این دو خودرو از بسیاری جهات مشابه هم عمل می‌کنند و بنابراین اولویت‌های شماست که تعیین می‌کند کدام را انتخاب کنید. برای نمونه، اگر از نظر بودجه بخواهید حساب کنید، توسان گران‌تر است و بهتر است جک S5 بخرید؛ اما اگر نمای ظاهری خودرو برایتان مهم است بهتر است دنبال توسان باشید. از سوی دیگر، ازنظر کیفیت قطعات و متریال، توسان برتر از جک S5 است؛ این در حالی است که جک S5 ازنظر بازار دست‌دوم بهتر است و هم راحت‌تر می‌توانید آن را بفروشید یا دست‌دوم آن راحت‌تر پیدا می‌شود.

شما کدام یک را ترجیح می‌دهید؟ توسان یا جک S5؟ لطفا اگر تجربه‌ای رانندگی با هر یک از آنها را دارید برایمان در دیدگاه‌ها مزایا و معایب آنها را بنویسید.

راهنمای خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید