حراج عجیب خودروهای ناقص؛ در مزایده‌های خودروسازان چه می‌گذرد؟

0 4,086

خودروسازان به بهانه‌های مختلف از جمله نبود قطعات از عرضه خودروهای تولیدی خود سرباز می‌زنند و حالا شایعاتی نیز به گوش می‌رسد که حکایت از حراج خودروهایی دارد که به دلیل کمبود قطعه به صورت ناقص تولید شده و در انبارهای خودروسازان نگه‌داری می‌شوند.

این خودروها البته با بهایی بیشتر از بهای کارخانه و با قیمتی نزدیک به قیمت بازار به حراج گذاشته می‌شوند. یکی از افرادی که در حراج مربوط به این خودروها شرکت کرده می‌گوید خودروی خود را با بهایی نزدیک به بهای کارخانه خریداری کرده و تنها نقض آن نیز نداشتن درپوش پلاستیکی جعبه فیوز بوده است.

یکی دیگر از افراد شرکت‌کننده در حراج‌های خودروسازان گفته است که خودرو ۴۰۵ خودرو را با بهایی نزدیک به بهای بازار آزاد با عنوان خودرو ناقص خریداری کرده است. آن هم در حالی که تنها یکی از درهای خودرو مذکور از زه در برخوردار نبوده است.

گفتنی است که این خودروها بیشتر به دست نمایشگاه‌داران می‌رسد و با قیمت روز در بازار آزاد به فروش می‌رسند.

نیمه دوم بهمن‌ماه امسال بود که فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو تعداد خودروهای ناقص موجود در انبار این شرکت را بالغ بر ۳۰ هزار دستگاه خودرو عنوان کرد. شرایط برای سایپا نیز به همین منوال است. در مجموع ۱۸ درصد از خودروهای تولیدی هر دو خودروساز بزرگ کشور به دلیل نقص و کمبود قطعه دپو می‌شوند.

کمبود قطعه بهانه است!

رییس انجمن قطعه‌سازان در واکنش به اخبار مرتبط با کمبود قطعه و تولید خودروهای ناقص عنوان کرد: کمبود خاصی از نظر قطعه خودرو وجود ندارد و تنها مشکل این است که قطعات وارد شده در گمرک دپو شده است که اگر این محموله‌ها آزاد شوند خودروسازان هیچ مشکلی برای تامین قطعه ندارند.

امیرارسلان منصوری، یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه فروشندگان خودرو کشور در خصوص ادعاهای مرتبط با حراج خودروهای ناقص از سوی خودروسازان نیز گفت: خودروسازان بدون مجوز وزارت صمت و شورای رقابت نمی‌توانند خودروهای ناقص تولیدی خود را به مزایده بگذارند و اگر این اتفاق افتاده است این نهادها باید پاسخگو باشند. متاسفانه مشکلات زیادی در فرآیند توزیع خودرو وجود دارد که بارها از طریق تشکل‌های صنفی به شورای رقابت و وزارت صمت گزارش شده، اما گوش شنوایی وجود ندارد و مصرف‌کننده تنها بازنده این بازار است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.