اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

با ده خودروی بامزه و خنده‌دار دنیا آشنا شوید

بسیاری از ما هنگام انتخاب خودرو ابتدا به قیمت خودرو و به گزینه‌های در دسترس توجه می‌کنیم و معمولا دنبال ماشینی با طراحی عجیب‌وغریب نیستیم. اما در دنیای ماشین‌بازها، مهندسان و طراحان هیچ محدودیتی وجود ندارد. آنها عاشق طرح‌های غیرعادی و جالب هستند؛ از ماشینی با شکل و شمایل قو گرفته تا خودروهای شبیه هواپیما! در این مطلب می‌خواهیم شما را با برخی از خودروهای جالب و بامزه دنیا آشنا کنیم.

۱۰. ماشین الکتریکی پیرامید (The Pyramid Electric Car)

مخترع این خودرو چشم‌اندازی داشت که خیلی‌ها حتی نمی‌توانستند آن را تصور کنند. احتمالا به همین دلیل است که آن را «ماشین رویایی ۱۲۳» می‌نامند. این ماشین درواقع تا حدی شبیه یک سفینه فضایی است که در یک فیلم علمی-تخیلی در دهه ۱۹۶۰ وجود داشت.

گرگ زانیس (Greg Zanis) این خودروی الکتریکی را طراحی کرده است. او می‌خواست این خودرو مانند یک تانک عمل کند. وزن این خودرو تقریبا ۳۶۰۰ کیلوگرم (۸ هزار پوند) است، به‌شکل آنی متوقف می‌شود و تغییر مسیر می‌دهد و شارژ کامل آن فقط ۳ ساعت و نیم طول می‌کشد. زانیس یک برج هم طراحی کرد که می‌تواند انرژی خورشید و باد را بگیرد و با آن ماشین را شارژ کند.

۹. اکلکتیک (Eclectic)

این خودرو با ظاهری عجیب اولین خودروی خودران بود که از انرژی استفاده می‌کرد و برای تأمین انرژی خود یک پنل خورشیدی و یک توربین بادی داشت. البته برای اینکه شارژش ماندگارتر باشد می‌شد آن را از طریق پریز برق شارژ کرد. این خودرو با انرژی حاصل از باد و خورشید می‌توانست در هر روز تا ۲۲ کیلومتر در ساعت مسافت را طی کند. باید اعتراف کرد بیشتر شبیه خودروهای گلف است تا ماشین‌هایی که در خیابان می‌بینیم.

۸. بیوک وای جاب (۱۹۳۸ Buick Y Job)

این بیوک مدل ۱۹۳۸ نمونه خوبی از یک خودروی مفهومی است و در کارخانه جنرال موتورز در دیترویت میشیگان ساخته شده است. هرگز قرار نبود به‌صورت انبوه آن را تولید کنند؛ فقط آن را به‌عنوان مدلی برای آزمایش ایده‌های جدید ساخته بودند. هارلی اِرل اولین مدیر طراحی جنرال موتورز بود و بر ساخت این خودرو جالب نظارت می‌کرد. گلگیرهای یکپارچه و چراغ‌های جلو مخفی، امکانات جدیدی بودند که سال‌ها بعد کادیلاک و بیوک از آنها استفاده کردند. جلو پنجره و شیشه‌های کناری هم قرار بود ویژگی لوکس دیگری داشته باشند که فکر کردند ممکن است زیاده‌روی باشد و بی‌خیال آن شدند.

۷. دوج دئورا ۱۹۶۷ (۱۹۶۷ Dodge Deora)

این خودرو را که به‌عنوان یک پیکاپ طراحی شده است، می‌توان نوعی ال کامینو (El Camino) آینده‌نگرانه دانست. قسمت جلوی این خودرو شبیه قسمت عقب خودروهاست! به این دلیل که کاپوت آن را نمی‌بینید. ظاهرا مسئول طراحی این خودرو «الکساندر برادرز» دیترویت بوده است. خوشبختانه این خودرویی مفهومی بود که هرگز به تولید انبوه نرسید؛ چون چرخ‌ها و لاستیک‌ها را بردارید، شبیه چیزی می‌شود که شاید روزی در هوا پرواز کند و اصلا به خودرو شباهت ندارد!

حتما بخوانید: ۸ واقعیت عجیب در دنیای خودروها که بعید است شنیده باشید

۶. اف الکتریک ۱۹۴۲ (۱۹۴۲ Oeuf Electrique)

نام این ماشین واژه‌ای فرانسوی است و اگر تحت‌اللفظی ترجمه کنیم می‌شود: «تخم‌مرغ برقی». طراح این خودرو پال آرزنس از پاریس بوده است. او سابقه کار حرفه‌ای به‌عنوان نقاش و طراح قطار داشت و تصمیم گرفت قدرت طراحی‌اش را در صنعت خودرو امتحان کند. نتیجه کار او این سه چرخ حباب‌مانند شد که با باتری کار می‌کرد. رویه آن از آلومینیوم و پلکسی گلاس ساخته شده و به‌جای دستگاه با دست خم شده است. این خودرو هرگز به تولید انبوه نرسید، اما می‌توان با قضاوت بر اساس خودرو اسمارت، گفت که احتمالا در دنیای امروزی که به محیط زیست اهمیت زیادی می‌دهد، می‌توانست عملکرد خوبی داشته باشد.

۵. فراری ۵۱۲ اس ماژول ۱۹۷۰ (۱۹۷۰ Ferrari Pininfarina 512 S Modulo)

فراری به‌خاطر خودروهای مفهومی و شیک خود معروف است و این خودرو غیرعادی هم یکی از محصولات اوست که برای نمایشگاه خودرو ژنو در سال ۱۹۷۰ ساخت. طراح این خودرو، پائولو مارتین از گروه معروف ایتالیایی پینین‌فارینا بود که اغلب با فراری بده‌بستان دارند. حداکثر سرعت آن ۳۵۴ کیلومتر در ساعت است و قدرت آن به حدی است که در عرض ۳٫۱ ثانیه از صفر به ۶۰ می‌رسد. در سال ۲۰۱۴ جیمز گلیکنهاوس این خودرو را خرید و ظاهرا در حال برنامه‌ریزی برای برگرداندن آن به حالت اولیه‌اش بوده است. البته نمی‌دانیم می‌خواهد آن را به نمایش بگذارد یا در خیابان و جاده آن را براند.

۴. بوگاتی تیپ ۵۷ اس (۱۹۳۵ Bugatti Type 57S Competition Coupe Aerolithe)

این بوگاتی در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی شد. نیمه عقب آن شبیه پورشه ۹۱۱ است، در حالی که نیمه جلویی آن شبیه رودستر قدیمی است. روکش چرخ‌های عقب کلاسیک است؛ ولی جزئیاتی کاملا لاکچری دارد. سازندگان این خودرو بعد از نمایشگاه، قطعات خودرو اصلی را جدا کرده و در خودروهای دیگر استفاده کردند. با این حال در سال ۲۰۰۷ از روی تصاویری که از این بوگاتی داشتند، آن را بازسازی کرده و دوباره به نمایش گذاشتند.

۳. تسکو ۱۹۴۸ (۱۹۴۸ Tasco)

در اصل این خودرو را شرکت خودروسازی امریکن اسپرت ساخت. طراح آلمانی این خودرو گوردون بوهریگ بود که از هواپیماهای جنگنده در دوران جنگ جهانی دوم ایده گرفت و می‌خواست خودرویی اسپرت طراحی کند. این اولین خودرویی است که سقف تی‌تاپ (T-top) دارد و پنل داشبورد آن شبیه داشبورد هواپیماست. بوهریگ حق اختراع این سقف را به نام خود به ثبت رساند و بعدها از کوروت (Corvette) که بدون اجازه در مدل ۱۹۶۸ خود از این مدل سقف استفاده کرده بود، شکایت کرد. متأسفانه برای این اختراع دستمزد کمی به او دادند و این سقف تقریبا به نشان تجاری کوروت در جهان تبدیل شد.

حتما بخوانید: نادرترین خودروهای دنیا که شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند

۲. بروک سوآن ۱۹۱۰ (۱۹۱۰ Brooke Swan Car)

نکته جالب‌توجه درباره این خودرو قو شکل این است که در سال ۱۹۱۰، قیمت آن تقریبا سه‌برابر قیمت یک رولز رویس بود! مجموعه‌ای از امکانات رفاهی و اکسسوری‌های لوکس، دکوراسیون داخلی از ابریشم هندی، برگ‌هایی که از ورقه طلا ساخته شده بود و روی بدنه قرار داشت، آب جوش که از منقار قو خارج می‌شد و نیز فضولاتی که از پشت خودرو به جای می‌ماند، همگی قیمت بالای آن را توجیه می‌کردند. این خودرو در موزه‌ای در لاهه هلند به نمایش عمومی گذاشته شده است.

۱. بیوک سنتوریون ۱۹۵۶ (۱۹۵۶ Buick Centurion)

این بیوک از زمان خودش واقعا جلوتر بود و ویژگی‌هایی آینده‌نگرانه داشت. به‌محض بازشدن در، صندلی‌های جلو برای سهولت ورود و خروج، به‌شکل خودکار به عقب می‌لغزیدند. صفحه‌نمایشی روی داشبورد بود که به راننده کمک می‌کرد چیزهایی را که در پشت خودرو وجود دارد ببیند. این خودرو دودر و چهار سرنشین بود و صندلی‌های آن دو رنگ بودند که در دهه ۱۹۵۰ بسیار محبوب بود. سقف حبابی آن به سبک کابین خلبان بود که به این خودرو ظاهری فراتر از زمان خودش می‌بخشید.

جمع‌بندی

گاهی در صنعت خودروسازی، طراحانی پا به عرصه می‌گذارند که خلاقیت در کارهای آنها موج می‌زند. البته فقط طراحان امروزی نیستند که این چنین خلاق‌اند؛ در این مطلب هم دیدیم که دهه‌ها پیش خودروهای جالبی ساخته شده‌اند که نشان می‌دهد چشم‌انداز افرادی که آنها را طراحی کرده‌اند چقدر جلوتر از زمان خودشان بوده است. برخی از آنها امروزه مضحک به نظر می‌رسند؛ اما اگر به این فکر کنیم که این خودروها در دورانی ساخته شده‌اند که بسیاری از فناوری‌ها و امکانات امروزی وجود نداشتند، به قدرت و خلاقیت طراحان آنها پی خواهیم برد.

شما از کدام‌یک از این خودروها بیشتر خوشتان آمد؟ لطفا نظرات خودتان را در بخش دیدگاه‌ها برایمان بنویسید.

خودروهای لوکس
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید